Main » 2014 March 31 » Opis stvaranja Arša i Kursijja
0:56 AM Opis stvaranja Arša i Kursijja | |
Uzvišeni Allah je rekao:
"Onome najuzvišenijem, koji Aršom vlada, koji
šalje Objavu, riječi Svoje — kome hoće od robo-
va Svojih, da upozori na Dan susreta međusob-
nog." (Gafir, 15.)
"1 neka je uzvišen Allah, Vladar istiniti, nema
drugog boga osim Njega, Gospodara Arša veli-
čanstvenog!" (El-Mu'minun, 116.)
"Allah je, nema boga osim Njega, Gospodar Ar-
ša veličanstvenog!" (En-Neml, 26.)
"I on prašta, i pun je ljubavi, Gospodar Arša,
Uzvišeni." (El-Burudž, 15—16)
"Milostivi, koji upravlja Aršom." (Talia, 5.)
"Gospodar vaš je Allah, koji jc nebesa i Zem-
lju za šest vremenskih razdoblja stvorio, a onda
upravljajući Aršom, svemirom zagospodario.
Niko se neće moći zauzimati ni za koga bez do-
puštenja Njegova. Eto, to vam je Allah, Gospo-
dar vaš, pa se Njemu klanjajte! Zašto ne razmis-
lite?" (Junus, 3.)
"Meleki koji drže Arš i oni koji su oko njega veli-
čaj u i hvale Gospodara svoga i vjeruju u Nj i mo-
le se da budu oprošteni grijesi vjernicima: 'Gos-
podaru naš, Ti sve obuhvataš milošću i znanjem;
zato oprosti onima koji su se pokajali i koji slije-
de Tvoj put i sačuvaj ih patnje u vatri!'" (Gafir,
7.)
"I meleki će na krajevima njegovim stajati, a Pri-
jesto Gospodara tvoga će tog dana iznad njih os-
merica držati." (El-Hakka, 17.)
"1 vidjećeš meleke kako Prijesto okružuju, veli-
čajući i hvaleći Gospodara svoga; i svima će se
po pravdi presuditi i reći će se: 'Hvaljen neka je
Allah, Gospodar svjetova.'" (Ez-Zumer, 75.)
U dovi, koja je zabilježena u Sahihu, kaže se:
"Nema boga osim Allaha, Uzvišenog, Blagog, ne-
ma boga osim Allaha, Gospodara Arša plemeni-
tog, nema boga osim Allaha, Gospodara nebesa,
Gospodara Zemlje, Gospodara Arša plemenitog."
Opis stvaranja Arša i Kursijja
Prenosi se od Abbasa ibn Abdul-Muttaliba, r. a.:
"Sjedili smo sa Allahovim Poslanikom, sallallahu
'alejhi ve sellem, u Batha'i (dolini u Meki), pa je
naišao jedan oblak. Allahov Poslanik, sallallahu
'alejhi ve sellem, reče: 'Znate li šta je ovo?' 'Oblak'
- odgovorili smo. 'Bijeli oblak!' — dodao je. Rek-
li smo: 'Bijeli oblak!' 'I onaj koji se prvi pojavio!'
- rekao je. Ućutali smo. On nas je upitao: Zna-
te li koliko ima između neba i Zemlje?' Allah i
Njegov Poslanik najbolje znaju' — odgovorili smo.
Između njih je razdaljina od pet stotina godina,
između dva neba je pet stotina godina, da se pro-
đe svako nebo treba pet stotina godina, a iznad
sedmog neba je more, između njegovog dna i po-
vršine iznosi koliko između neba i Zemlje. Zatim,
iznad toga je osam uglednih, između njihovih ko-
ljena i stopala je koliko između neba i Zemlje,
na njihovim leđima je Arš, između njegovog do-
njeg i gornjeg dijela iznosi koliko između neba i
Zemlje, a Allah je iznad svega toga i Njemu nije
skriveno nijedno djelo Ademovog potomka."' 1
Ovo je Ahmedova verzija. Hadis bilježe još i Tirmizi,
Ebu-DaVud i Ibn-Madže preko Semmaka. Tirmizi kaže
da je ovaj hadis hasen. Surejk prenosi nekoliko ovakvih
hadisa od Semmaka, a Ebu-Davud prenosi jednu verziju:
1 Bilježe Ebu-Davud, Tirmizi, Ibn-Madže i imam Ahmed u svome
Musnedu
"Znate li kolika je razdaljina između neba i zem-
lje?" Oni su odgovorili: "Ne znamo." On je rekao:
"Razdaljina između njih je sedamdeset i jednu ili
sedamdeset dvije ili sedamdeset tri godine."
Ostatak hadisa je isti. Ebu-Davud bilježi hadis od Džu-
bejra ibn Muhammeda ibn Džubejra ibn Mut'ima, koji
prenosi od svog oca, a on od djeda koji je rekao:
"Neki beduin je došao Allahovom Poslaniku, sal-
lallahu 'alejhi ve sellem, i rekao: 'Allahov Poslani-
ce, ljudi su izgladnjeli, porodice su izgladnjele, a
imovina propala (stoka skapava), pa zamoli Alla-
ha da nam da kišu, mi tražimo zagovor kod Alla-
ha preko tebe i kod tebe preko Allaha.' Allahov
Poslanik, sallallahu 'alejhi vc sellem, reče: 'Teško
tebi, znaš li ti šta si rekao?!' — pa je počeo veličati
Allaha i nije prestao sve dok se to nije odrazilo na
licima ashaba. Zatim je rekao: Teško tebi, ne tra-
ži se preko Allaha zagovor kod nekoga (od Nje-
govih stvorenja), Allahova volja je uzvišenija od
toga. Teško tebi, znaš li ti ko je Allah?! Njegovo
Prijestolje nadvisuje nebesa ovako.' - pa je svojim
prstima pokazao (spojio poput kupole i oponašao
zvuk sedla pod jahačem)."'
Ibn-Beššar u svome hadisu navodi:
1 Bilježi Ebu-Davud
Opis stvaranja Arša i Kuksijja 25
"Allah je iznad Svoga Arša, a Njegov Arš je iznad
nebesa."
Hadis kojeg prenosi Ahmed ibn Se'id je sahlh-hadis. Is-
lamski učenjaci se slažu u vezi njega.
Hafiz Ebul-Kasim ibn Asakir ed-Dimiški je napisao
jedno pogavlje kao odgovor na ovaj hadis. Nazvao ga je:
"Pojašnjenje uobrazilje i mašte u pogledu hadisa o škri-
panju", na kraju nije prihvatio Muhammeda ibn Isha-
ka ibn Beššara za prenosioca (raviju). Naveo je stavove
ljudi o njemu. Međutim, tekst hadisa se prenosi i drugim
putem (senedom), u kojem nema Muhammeda ibn Is-
haka. To prenose Abd ibn Humejd i Ibn-Džerir u svo-
jim Tefsirima, Ibn Ebi-Asim i Taberani u svojim knjiga-
ma Kitabus-sunne, Bezzar u svome Musnedu, hafiz Dija'
el-Makdisi u Muhtaru preko Ebu-Ishaka es-Sebi'ija, od
Omera, r. a., koji je rekao:
"Neka žena je došla Allahovom Poslaniku, sallal-
lahu 'alejhi ve sellem, i rekla: 'Zamoli Allaha da
me uvede u Džennet."' Omer je zatim nastavio:
"Pa je veličao Gospodara i rekao: 'Zaista Njegovo
Prijestolje nadvisuje nebesa i Zemlju i zaista ima
zvuk poput škripe novog sedla pod teretom.' " 1
Abdullah ibn Halifa je rekao: "Ovo nije poznato kao
ovakvo." Postoji i sumnja o njegovom slušanju od Ome-
1 Bilježi Ibn-Džerir et-Taberi u Dzami'ul-Bejanu
ra, r. a. Postoje i neki ovakvi mevkuf i mursel-hadisi, neki
od njih sadrže i čudne dodatke, a Allah najbolje zna.
U Buharijevom Sahihu navodi se vjerodostojna pre-
daja da je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem,
rekao:
"Kada budete od Allaha tražili Džennet, tražite
Firdevs, to je najviši dio Dženneta, srednji dio
Dženneta, a iznad njega je Prijestolje Milostivog
{Aršur-Rahman) ." '
Naš šejh El-Mezzi kaže da je on najljepši i najuzvi-
šeniji dio (Dženneta), a iznad njega* je Aršur-Rahman.
U nekim predajama (eserima) se kaže da će stanovnici
Hrdevsa čuti škripanje Arša - a to je njegovo slavljenje i
veličanje — zbog njihove blizine njemu. U Sahihu sc na-
vodi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem,
rekao:
"Zatresao se Arš Svemilosnog zbog smrti Sa'da
ibn Mu'aza." 1
Hafiz Muhammed ibn Osman ibn Ebi-Sejbe spomi-
nje u svojoj knjizi Sifetul-Arš, od nekih ljudi iz prvih ge-
neracija (selef): "Da je Arš stvoren od crvenog rubina,
između njegova dva kraja je razdaljina koliko pedeset hi-
ljada godina." Spomenuli smo u vezi sa riječima Uzviše-
' Bilježe Buhari i imam Ahmed u svome Musnedu
2 Bilježe Muslim i imam Ahmed u svome Musnedu
Njemu se penju meleki i Džibril u danu ko-
ji pedeset hiljada godina traje" (El-Mearidž, 4.) da jc
udaljenost između Arša i sedme Zemlje pedeset hiljada
godina, a njegova širina iznosi pedeset hiljada godina.
Neki predstavnici ilmul-kelama smatraju da je Arš za-
obljenog oblika i da okružuje svijet sa svih strana i zato
ga nazivaju devetom sferom i sferom atlasa. Ovo miš-
ljenje nije dobro jer je potvrđeno u hadisn da on ima
temelje i da ga nose meleki, a sfera nema temelja i ne
nosi se. Također, on se nalazi iznad Dženneta, a Džen-
net iznad nebesa, on (Džennet) ima stotinu stupnjeva
(deredža), između svake dvije (deredže) je razlika koliko
između neba i Zemlje. Dakle, udaljenost između njega i
Kursijja nije udaljenost između dvije sfere. Također, pod
pojmom Arš u jeziku se misli na prijestolje kralja, shod-
no riječima Uzvišenog:
"Vidio sam da jedna žena njima vlada i da joj je
svega i svačega dato, a ima i prijesto veličanstve-
ni." (En-Neml, 23.)
On nije nikakva sfera i Arapi to ne razumijevaju tako.
Kur'an je objavljen na arapskom jeziku, dakle on (Arš) je
Prijestolje koje ima svoje osnove i koje nose meleki, a nije
kupola iznad svijeta, niti nešto što natkriva sve stvoreno.
Uzvišeni Allah kaže:
"Meleki koji drže Prijesto i oni koji su oko nje-
ga veličaju i hvale Gospodara svoga i vjeruju u
Nj i mole se da budu oprošteni grijesi vjernici-
ma: 'Gospodaru naš, Ti sve obuhvataš milošću i
znanjem; zato oprosti onima koji su se pokajali i
koji slijede Tvoj put i sačuvaj ih patnje u vatri!'"
(Gafir, 7.)
U hadisu se navodi da ih je osmerica, na njihovim leđima
je Arš, shodno riječima Uzvišenog:
"I meleki će na krajevima njegovim stajati, a pri-
jesto Gospodara tvoga će tog dana iznad njih os-
merica držati." (El-Hakka, 1 7.)
Sehr ibn Havšeb je rekao: "Arš nose osmerica. Ce-
tverica njih govore: 'Subhdnekalldhumme ve bi hamdi-
ke, lekel-hamdu 'ald hilmike ba'de 'ilmike' ('Slavljen ne-
ka si Ti, Gospodaru moj, neka Ti je hvala. Hvala ti za
Tvoju blagost nakon Tvoga znanja'), a druga četverica
govore: 'Subhdnekalldhumme ve bi hamdike, lekel-ham-
du 'ald 'a/vike ba'de kudretike ('Slavljen neka si Ti, Gos-
podaru moj, neka Ti je hvala. Hvala ti za Tvoj oprost
nakon Tvoje svemoći')." Sto se tiče hadisa kojeg bilježi
imam Ahmed od Ibn-Abbasa, r. a., da je Poslanik, sal-
lallahu 'alejhi ve sellem, potvrdio riječi Umejje — znači
Ibn Ebi-Salta, r. a. - iz dva stiha u kojima je Umejje re-
kao:
"Čovjek i bik, pod Njegovom su desnom nogom,
A pod drugom orao i u zasjedi lav. "
Na to je Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao: "Is-
tinu si rekao" 1 , a ovaj je recitovao dalje:
"Sunce se rada na kraju noći svake,
Njegov izlazak je rumen i crvene boje
Koja se odbija, pa nam se blagom ne čini
Već izmučenom, a da je nema sve sleđeno bilo bi. "
Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, je rekao: "Istinu si
rekao." Ovaj hadis je ispravnog seneda (sahlh), a njegovi
prenosioci su pouzdani. On ukazuje da je broj onih koji
danas nose Arš četiri, čemu se suprotstavlja hadis o nosa-
čima Arša. Gospodaru moj, osim da se kaže: potvrđiva-
nje njih četverice i njihovih svojstava.ne znači negiranje
onih mimo njih. A Allah najbolje zna.
U poeziji Umejje ibn Ebi-Salta, r. a., o Aršu se kaže:
"Veličajte Allah a, zaista On zaslužuje da se veliča
Nas Gospodar na nebu Koji omrkne, Veliki,
Na uzvišenom zdanju koje ljude zadivljuje
l Koji je postavio iznad neba Prijestolje
Uzdignuto — Njega pogledi ne obuhvataju -
oko njega vidiš meleke visoke. "
"Visoke" - podrazumijeva nakrivljavanje glave radi gle-
danja u visinu, jer su toliko visoki, "uzdignuto" - znači
visoko, koje dominira okolinom, a "Prijestolje" (serlr) u
1 Bilježi imam Ahmed u svome Musnedu
jeziku označava Arš. U stihovima Abdullaha ibn Revva-
he, r. a., koje je on izrecitovao svojoj ženi kada mu je ona
predbacivala za njegovu robinju, kaže se:
"Svjedočim da je Allahovo obećanje istinito,
I da je vatra boravište nevjerničko,
I da je Arš postavljen na vodi,
A iznad Arša je Gospodar svjetova svih,
Arš nose plemeniti meleki,
Boiiji meleki, označeni. "
Navedeno spominju Ibn-Abdulberr i više islamskih uče-
njaka. Ebu-Davud prenosi od Džabira ibn Abdulla-
*ha, r. a., da je Vjerovjesnik, sallallahu 'alejhi ve sellem,
rekao:
"Dozvoljeno mi je da kažem o jednom Allaho-
vom.meleku koji rfosi Arš da je razdaljina između
mehkog bijela njegovog uha i njegovog ramena
koliko sđdam stotina godina." 1
Ovo prenosi i Ibn Ebi-Asim u čijoj verziji se kaže: ". . .raz-
daljina koju će ptica preletjeti za sedam stotina godina."
Od Enesa ibn Malika, r. a., se prenosi da je Allahov
Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao:
"Ko kaže kada ustane i kada omrkrtf: Allahum-
me inni asbahtu, ušheduke ve ušhedu melaiketeke
1 Bilježi Ebu-Davud
Gos-
podaru moj, osvanuo sam i pozivam za svjedoka
Tebe, pozivam za svjedoke Tvoje meleke, nosače
Tvoga Arša i sva Tvoja stvorenja da si Ti Allah,
Jedini, osim kojeg drugoga boga nema, Ti nemaš
sudruga; i svjedočim da je Muhammed Tvoj rob
i Tvoj poslanik'), Allah će osloboditi jednu nje-
govu četvrtinu od vatre, a onoga ko ovo prouči
četiri puta, Allah će cijelog sačuvati od vatre." 1
U drugoj verziji prenosi se od Ebu-Hurejre, r. a., od
Selmana ibn Islama, r. a., da je rekao:
"Rekao je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve
sellem: 'Ko jednom kaže: 'Alldhumme inni ušhi-
duke ve uš hidul-melaikete fle hameletel-'arši ves-sc-
mavati ve men fihinne vel-erda ve men fihinne ve
ušhidu džemi a halkike bi enneke Entalldhu la ilahe
illa Ente ve ekfuru men eba zalike minel-evveline
vel-ahirine ve eshedu enne Muhammeden 'abduke
ve resuluke' ('Gospodaru moj, za svjedoka pozi-
vam Tebe, i za svjedoke pozivam meleke, nosioce
I vQga Arša, nebesa i ono šio je na njima, Zemlju i
ono što je na njoj, i pozivam za svjedoke sva Tvoja
stvorenja da si Ti Allah, Jedini, osim kojeg dru-
1 Bilježi Ebu-Davud
"Nema nijednog roba (čovjeka) koji četiri puta
kaže: 'Alliihumme inni ušhiduke ve kefa bike lehida
ve ušhidu hamelete 'aršike ve melaiketeke ve diemi'a
halkike ve ene ešhedu en la ildhe illtl Ente vahdeke Li
šerike leke ve enne Muhammeden 'abduke ve residu-
ke' ( Gospodaru moj, pozivam Tebe za svjedoka -
a Ti si dovoljan kao svjedok — i za svjedoke pozi-
vam nosioce Arša, i meleke, i sva Tvoja stvorenja,
a i ja sam svjedočim da nema boga osim Tebe,
Jedinoga, Ti nemaš sudruga, i da je Muhammed
Tvoj rob i Tvoj poslanik'), a da mu Allah neće
upisali da je oslobođen od vatre." 2
Prenosi i Muhammed ibn Osman ibn Ebi-Šejbe u
odjeljku "Svojstva Arša" od Ebu-Zerra, r. a., koji je rekao:
1 Bilježi Tabcrani
2 Bilježi Ibn-Kesir u Džami'ul-tncsanidi ves-suneni
"Ušao sam u Mesdžidul-Haram (Kabu). . . a Alla-
hov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, je bio
sam, sjeo sam kod njega i rekao: Allahov Posla-
nice, koji je najvredniji ajet koji ti je objavljen?'
On je odgovorio: Ajetul-Kursija je poput vrijed-
nosti jednog kralja nad drugim."
Kursijj
Prenosi Ibn-Džerir preko Džuvejbira - koji je slab pre-
nosilac - od Hasana el-Basrija da je on rekao: "Kursijj je
Arš". Nije potvrđeno da je Hasan ovo rekao, ali je pot-
vrđeno i od Hasan i od drugih, ashaba i tabi'ina, da je
Kursijj nešto drugo, a ne sam Arš.
Ibn-Abbas i Se'id ibn Džubejr, r. a., o riječima Uzvi-
šenog: ".. .Njegov Kursijj nadvisuje nebesa i Zemlju. . ."
(El-Rekare, 255.), rekli: "To je Njegovo znanje."
Ibn-Abbas, r. a., je rekao: "Kursijj je mjesto stopala,
a veličinu Arša zna samo Allah." Bilježi I lakim u Musle-
dreku i kaže: "Ovo je predaja koja ispunjava uvjete dvo-
jice šejhova (Buharije i Muslima), a oni je ne prenose
od Ibn-Abbasa, r. a." Ovo bilježi i Sudža' ibn Muhalled
el-Fellasi u svome Jefsiru od Ebu-Asima en-Nubejla, a
on, opet, od Sevrija. Ispravno je reći da je to stav Ibn-Ab-
basa, r. a., kojeg prenosi Ibn-Džerir. Es-Seddi prenosi od
Ebu-Malika: "Kursijj je ispod Arša." Es-Seddi je rekao:
"Nebesa i Zemlja su u unutrašnjosti (šupljini) Kursijja, a
Kursijj je ispred Arša." Ibn-Džerir prenosi od Ibn-Abba-
sa, r. a., da je on rekao: "Kada bi se sedam nebesa i sedam
Zemalja razastrli rako da dopiru jedni do drugih, prema
prostranstvu Kursijja bili bi kao karika u prostranoj pus-
tinji!
Ibn-Džerir bilježi od Ibn-Zejda da mu je njegov otac
pričao da je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem,
rekao:
"Sedam nebesa prema Kursijju su poput sedam
dirhema bačenih u pustinju."'
Ebu-Zerr, r. a., je rekao:
"Čuo sam Allahovog Poslanika, sallallahu 'alejhi
ve sellem, kako kaže: 'Kursijj prema Aršu je sa-
mo kao željezna halka postavljena između dvije
pustinje na Zemlji.'" 1
Prvi hadis je mursel, a ovaj Ebu-Zerra, r. a., munkati'.
Od njega se prenosi i drugim putem sa spojenim lancem
prenosilaca: hafiz Ebu-Bekr ibn Merdevejh kaže u svome
Tefsiru da je Ebu-Zerr, r. a., upitao Allahovog Poslani-
ka, sallallahu 'alejhi ve sellem, o Kursijju pa je on, sallal-
lahu 'alejhi ve sellem, rekao:
"Tako mi Onoga u Čijoj je Ruci moj život, sedam
nebesa i sedam Zemalja su prema Kursijju samo
' Bilježi Ibn-Džerir et-Taberi u Džami'ul-Bejanu
2 Bilježi Ibn-Džerir et-Taberi u Đžami'ul-ftejamt
kao karika postavljena na pustinji zemaljskoj. Ve-
ličina Arša, spram Kursijja je poput veličine pus-
tinje prema toj halci."
Hadis bilježi Muhammed ibn Osman ibn Ebi-Sejbe u
svome djelu Svojstva Arša. Prenosi se još od Ebu-Zer-
ra, r. a. da je rekao:
"Ušao sam u Mesdžidul-Haram (Kabu) i vidio
Allahovog Poslanika, sallallalui alejhi ve scllem,
samog, pa sam sjeo kod njega i upitao: Allahov
Poslaniče, koji je najvredniji ajet koji ti je objav-
ljen?' On je odgovorio: Ajetul-Kursija je poput
te i te pustinje prema toj i toj halci."
Ibn-Džerir u svojoj Historiji bilježi da je Se'id
ibn Džubejr, r. a., rekao: "U vezi sa riječima Uzvišenog:
'a Njegovo Prijestolje je bilo na vodi', Ibn-Abbas, r. a.,
je upitan na čemu je bila voda, pa je odgovorio: Na kri-
lima vjetra.' Rekao je i sljedeće: A nebesa, i Zemlje, i sve
što je na njima opasavaju mora, sve to okružuje ogrom-
no zdanje, a to zdanje okružuje Kursijj.'" Ibn-Džerir isto
ovo prenosi i od Vehba ibn Munebbiha. Vehb je "ogrom-
no zdanje" protumačio kao krajeve nebesa koji okružu-
ju zemlje i mora poput krajeva šatora. Neki tvrde da se
pod pojmom "Kursijj" misli na osmu sferu koju oni na-
zivaju "sferom postojanih zvijezda". Oni tako tvrde jer
smatraju da se pouzdano zna da se on (Kursijj) nalazi
nešto iznad sedam nebesa. Velik broj njih navodi pret-
hodni hadis kako bi to povezali s tim da su oni (nebesa i
Kursijj) povezani poput halke koja spaja dva pustinjska
područja, ali ovo nije veza jedne sfere s drugom. Neki
od njih govore: "Mi ovo priznajemo i zato ga nazivamo
sferom." Mi kažemo: "Pod Kursijjom se u jeziku ne misli
na sferu, već, kako kaže velik broj naših dobrih prethod-
nika (selef), na ono što je ispred Arša, kao prilaz njemu.
Dakle, on nije sfera. A za tvrdnju da se u njemu nalaze
postojane zvijezde oni nemaju dokaza. Pored toga, oni se
ni sami međusobno ne slažu, što se da vidjeli u njihovim
knjigama, aAllah najbolje zna."
Priprema i Obrada www.tewhid.ucoz.net STUDIO-TEWHID
STVARANJE
| |
|
Total comments: 0 | |