Iz ovih Allahovih, dz. s., rijeci vidimo da je duznost svakog vjernika da voli Allaha i Njegova Poslanika, Muhammeda, s.a.v.s., vise od svega i na ovome i na buducem svijetu. Svoju ljubav treba poklanjati Onome koji je Vjecan i Njega najvise voljeti.
Svevisnji Stvoritelj nam porucuje:
"Dzinne i ljude stvorio sam samo zato da mi se klanjaju."(Ez-Zarijat, 56.)
Ibn Abbas, r.a., tumaci da robovati, odnosno klanjati se Rabbu, zapravo, znaci spoznati Ga. Ali, forma robovanja (ibadeta) prestaje biti puka duznost tek kada se na licu vjernika odrazi trag sedzde (El-Feth, 29.). Uzviseni Rabb kaze: "Namaz obavljaj i nastoj da se Gospodaru svom priblizis."(El-‘Aleq, 19.) Kroz potpuno pokoravanje Gospodaru vjernik ce postici taj stepen (deredzu) da zavoli svog Rabba. Odnosno, putem izvrsavanja Njegovih zapovijedi. I sto je nezaobilazno: ustrajati u poslusnosti, jer: "Zaista je moj Gospodar na pravom putu." Zapravo, Onaj Koji Voli (El-Vedud) nas Jedini vodi Pravim putem (El-E'araf, 43.). I samo On ostavlja u nasa srca ljubav prema Njemu Jedinom.
Znaci, nema ljubavi prema Gospodaru bez izvrsavanja Njegovih naredjenja. A izvrsavanje strogih zapovijedi (farzova) treba u nama izazivati zedj za izvrsavanjem dobrovoljnog ibadeta (nafile). Tada puka duznost prelazi u istinsko robovanje prozeto ljubavlju prema Uzvisenom Stvoritelju. Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao:
"Uzviseni Allah kaze: 'Objavio sam rat onome ko bude neprijatelj Mome prijatelju. Najdraze Meni cime Mi se Moj rob moze pribliziti jesu farzovi. Moj rob mi se priblizava nafilama sve dok ga ne zavolim, a kada ga zavolim postanem njegov sluh kojim cuje, njegov vid kojim vidi, njegova ruka kojom prihvaca, njegova noga kojom hodi. Ako Me zamoli, udovoljit cu mu, a ako zatrazi Moju zastitu, zastitit cu ga (Buhari)."
“Allah ima najljepsa imena i vi ga zovite njima”
Znaci, nema ljubavi prema Gospodaru bez izvrsavanja Njegovih naredjenja. A izvrsavanje strogih zapovijedi (farzova) treba u nama izazivati zedj za izvrsavanjem dobrovoljnog ibadeta (nafile). Tada puka duznost prelazi u istinsko robovanje prozeto ljubavlju prema Uzvisenom Stvoritelju. Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao:
"Uzviseni Allah kaze: 'Objavio sam rat onome ko bude neprijatelj Mome prijatelju. Najdraze Meni cime Mi se Moj rob moze pribliziti jesu farzovi. Moj rob mi se priblizava nafilama sve dok ga ne zavolim, a kada ga zavolim postanem njegov sluh kojim cuje, njegov vid kojim vidi, njegova ruka kojom prihvaca, njegova noga kojom hodi. Ako Me zamoli, udovoljit cu mu, a ako zatrazi Moju zastitu, zastitit cu ga (Buhari)."
“Allah ima najljepsa imena i vi ga zovite njima”
(El-E'araf, 180.).
Poznati cuveni hadis: "Allah ima 99 lijepih imena i ko ih postigne uci ce u dzennet."(Buhari)Jedno od 99 Gospodarevih lijepih imena je ime El-Vedud, sto znaci: Onaj koji voli. Rob Allahov je duzan, kao sto smo maloprije vidjeli, zvati svoga Gospodara i puno Ga spominjati, kao npr.: "Ja Vedud" sto znaci: "O Ti koji volis", i to cesto ponavljati u sebi i(li) naglas.
Ljubav prema Muhammedu, s.a.v.s.
Reci: "Ako Allaha volite, mene slijedite, i vas ce Allah voljeti i grijehe vam oprostiti."(Alu ‘Imran, 31.) Jasno je da je slijedjenje Poslanika, a.s., uvjet (sart) da zasluzimo Allahovu ljubav i oprost. Jer, kroz pokoravanje Muhammedu, a.s., mi se pokoravamo Allahu, dz. s. Gajeci ljubav prema Poslaniku, mi, zapravo, gajimo ljubav prema Uzvisenom Allahu:
"Onaj ko se pokorava Poslaniku pokorava se i Allahu."(En-Nisa’, 80.) Muhammed, a.s., je olicenje Allahove milosti. I vjernik ce biti olicenje Bozije milosti u onolikoj mjeri ukoliko slijedi Muhammeda, a.s. Pored toga, duznost svakog vjernika je da sto vise uci salavate:
"Allah i meleki Njegovi blagosiljaju Vjerovjesnika. O vjernici, blagosiljajte ga i vi i saljite mu pozdrave."(El-Ahzab, 56.) To ucenje salavata (zazivanje blagoslova) donijet ce ljubav prema Poslaniku, a.s. Uzviseni takodjer kaze:
"I znajte da je medju vama Allahov Poslanik."(El-Hudzurat, 7.) Ovo se moze prevesti i da je Vjerovjesnik u nama. I, zaista, Poslanik, a.s., je u srcima vjernika, odnosno muslimana koji cesto uce salavate i slijede Allahovog Miljenika, a.s. Slijedjenje Poslanika je dokaz ljubavi prema njemu: "Niko od vas nece biti istinski vjernik (mu'min) sve dok Mu ja ne budem drazi od njegovih roditelja, njega samog i svih ljudi." (Buhari). U drugom sahih hadisu Poslanik, a.s., kaze da ce covjek tek tada biti istinski vjernik kada svim svojim bicem (mocima) bude slijedio Vjerovjesnika, a.s.
Ljubav prema Ehli-bejtu
Ljubav prema Muhammedu, a.s., neodvojiva je od ljubavi prema Ehli-bejtu. U nizu vjerodostojnih predaja zabiljezeno je da se u Ehli-bejt u najuzem smislu ubraja: h. Alija, h. Fatima, h. Hasan i h. Husejn. Taberani prenosi sahih hadis u kojem se kaze: "Onaj ko voli Aliju voli i mene, a ko mene voli, voli i Allaha; a ko mrzi Aliju mrzi i mene, a ko mrzi mene mrzi i Allaha." Za svoju kcer h. Fatimu Muhammed a.s. kaze: "Fatima je dio mene; pa ko nju mrzi, taj mrzi i mene."(Buharija i Muslim). Za svoje unuke, h. Hasana i h. Husejna, Vjerovjesnik, a.s., je rekao: "Ovo su sinovi moji i sinovi moje kceri; moj Allahu, zaista ih ja volim, pa neka su i Tebi dragi i nek Ti je drag onaj ko ih voli." (Tirmizi).
Ebu Bekr es-Siddiq, r.a., kaze: "Postujte i volite Muhammeda, a.s., kroz njegov Ehli-bejt."
Treba znati da se u Ehli-bejt, u sirem pogledu, ubrajaju svi iskreni vjernici. Upitali su Muhammeda, a.s., ko pripada Ehli-bejtu, pa je odgovorio: "Pripadnik Ehli-bejta je svaki posten i odan vjernik (mu'min) koji vjeruje i koji je posve cist i iskren." Dalje su pitali, pa je Poslanik, a.s., rekao: "Znakovi bliznjih osoba Allahovom Poslaniku su: veca i nadmasujuca ljubav prema meni od ljubavi prema svemu ostalom i stalno unutarnje angazovanje kroz ucenje salavata poslije zikrullaha (spominjanja Allaha Uzvisenog)." (Delailul-hajrat)
Mi poslije svakog namaza ucimo: Nema snage i nema moci osim kod Allaha. To znaci da se sve desava i mijenja samo uz Allahovu moc: od pokreta atoma do pokreta planeta i od treptaja oka do najslozenijih procesa. Isto tako se ljubav prema Allahu, dz.s., postize i stjece samo uz Njegovu volju i pomoc.
Vjernikova ljubav je samo odraz ljubavi Uzvisenog Gospodara:
Poznati cuveni hadis: "Allah ima 99 lijepih imena i ko ih postigne uci ce u dzennet."(Buhari)Jedno od 99 Gospodarevih lijepih imena je ime El-Vedud, sto znaci: Onaj koji voli. Rob Allahov je duzan, kao sto smo maloprije vidjeli, zvati svoga Gospodara i puno Ga spominjati, kao npr.: "Ja Vedud" sto znaci: "O Ti koji volis", i to cesto ponavljati u sebi i(li) naglas.
Ljubav prema Muhammedu, s.a.v.s.
Reci: "Ako Allaha volite, mene slijedite, i vas ce Allah voljeti i grijehe vam oprostiti."(Alu ‘Imran, 31.) Jasno je da je slijedjenje Poslanika, a.s., uvjet (sart) da zasluzimo Allahovu ljubav i oprost. Jer, kroz pokoravanje Muhammedu, a.s., mi se pokoravamo Allahu, dz. s. Gajeci ljubav prema Poslaniku, mi, zapravo, gajimo ljubav prema Uzvisenom Allahu:
"Onaj ko se pokorava Poslaniku pokorava se i Allahu."(En-Nisa’, 80.) Muhammed, a.s., je olicenje Allahove milosti. I vjernik ce biti olicenje Bozije milosti u onolikoj mjeri ukoliko slijedi Muhammeda, a.s. Pored toga, duznost svakog vjernika je da sto vise uci salavate:
"Allah i meleki Njegovi blagosiljaju Vjerovjesnika. O vjernici, blagosiljajte ga i vi i saljite mu pozdrave."(El-Ahzab, 56.) To ucenje salavata (zazivanje blagoslova) donijet ce ljubav prema Poslaniku, a.s. Uzviseni takodjer kaze:
"I znajte da je medju vama Allahov Poslanik."(El-Hudzurat, 7.) Ovo se moze prevesti i da je Vjerovjesnik u nama. I, zaista, Poslanik, a.s., je u srcima vjernika, odnosno muslimana koji cesto uce salavate i slijede Allahovog Miljenika, a.s. Slijedjenje Poslanika je dokaz ljubavi prema njemu: "Niko od vas nece biti istinski vjernik (mu'min) sve dok Mu ja ne budem drazi od njegovih roditelja, njega samog i svih ljudi." (Buhari). U drugom sahih hadisu Poslanik, a.s., kaze da ce covjek tek tada biti istinski vjernik kada svim svojim bicem (mocima) bude slijedio Vjerovjesnika, a.s.
Ljubav prema Ehli-bejtu
Ljubav prema Muhammedu, a.s., neodvojiva je od ljubavi prema Ehli-bejtu. U nizu vjerodostojnih predaja zabiljezeno je da se u Ehli-bejt u najuzem smislu ubraja: h. Alija, h. Fatima, h. Hasan i h. Husejn. Taberani prenosi sahih hadis u kojem se kaze: "Onaj ko voli Aliju voli i mene, a ko mene voli, voli i Allaha; a ko mrzi Aliju mrzi i mene, a ko mrzi mene mrzi i Allaha." Za svoju kcer h. Fatimu Muhammed a.s. kaze: "Fatima je dio mene; pa ko nju mrzi, taj mrzi i mene."(Buharija i Muslim). Za svoje unuke, h. Hasana i h. Husejna, Vjerovjesnik, a.s., je rekao: "Ovo su sinovi moji i sinovi moje kceri; moj Allahu, zaista ih ja volim, pa neka su i Tebi dragi i nek Ti je drag onaj ko ih voli." (Tirmizi).
Ebu Bekr es-Siddiq, r.a., kaze: "Postujte i volite Muhammeda, a.s., kroz njegov Ehli-bejt."
Treba znati da se u Ehli-bejt, u sirem pogledu, ubrajaju svi iskreni vjernici. Upitali su Muhammeda, a.s., ko pripada Ehli-bejtu, pa je odgovorio: "Pripadnik Ehli-bejta je svaki posten i odan vjernik (mu'min) koji vjeruje i koji je posve cist i iskren." Dalje su pitali, pa je Poslanik, a.s., rekao: "Znakovi bliznjih osoba Allahovom Poslaniku su: veca i nadmasujuca ljubav prema meni od ljubavi prema svemu ostalom i stalno unutarnje angazovanje kroz ucenje salavata poslije zikrullaha (spominjanja Allaha Uzvisenog)." (Delailul-hajrat)
Mi poslije svakog namaza ucimo: Nema snage i nema moci osim kod Allaha. To znaci da se sve desava i mijenja samo uz Allahovu moc: od pokreta atoma do pokreta planeta i od treptaja oka do najslozenijih procesa. Isto tako se ljubav prema Allahu, dz.s., postize i stjece samo uz Njegovu volju i pomoc.
Vjernikova ljubav je samo odraz ljubavi Uzvisenog Gospodara:
"O vjernici, ako neko od vas od svoje vjere otpadne, pa, Allah ce, sigurno, mjesto njih dovesti ljude koje On voli i koji Njega vole, prema vjernicima ponizne, a prema nevjernicima ponosite; oni ce se na Allahovu putu boriti i nece se nicijeg prijekora bojati. To je Allahov dar, koji On daje kome hoce, a Allah je nizmjerno dobar i zna sve."(El-Maida, 54.)
Prvo Uzviseni Allah zavoli Svoga roba, pa tek tada rob zavoli svoga Gospodara. U Svojoj Objavi Uzviseni Gospodar kaze da voli one koji su strpljivi, jer iskusenja ce sigurno pristizati kao svjedoci ljubavi Uzvisenog Gospodara prema Njegovim iskrenim robovima. (Muhammed, 31.) Takodjer, Uzviseni Gospodar voli one koji dobra djela cine (El-Baqara, 195.), kao i one koji Ga se boje.(Et-Tevba, 4.). A ljubav Uzvisenog je i sa pravednima. (El-Maida, 42.)
Prvo Uzviseni Allah zavoli Svoga roba, pa tek tada rob zavoli svoga Gospodara. U Svojoj Objavi Uzviseni Gospodar kaze da voli one koji su strpljivi, jer iskusenja ce sigurno pristizati kao svjedoci ljubavi Uzvisenog Gospodara prema Njegovim iskrenim robovima. (Muhammed, 31.) Takodjer, Uzviseni Gospodar voli one koji dobra djela cine (El-Baqara, 195.), kao i one koji Ga se boje.(Et-Tevba, 4.). A ljubav Uzvisenog je i sa pravednima. (El-Maida, 42.)
Vjernik ne moze voljeti Uzvisenog Allaha, a da, istovremeno, ne voli vjernike. Jer, ljubav prema Allahu je neodvojiva od ljubavi prema Allahovim stvorenjima. Muhammed, a.s., je rekao Muazu, r.a., da ga voli u ime Allaha.
"Muaze, volim te, tako mi Allaha. Zato, poslije svakog namaza prouci: Gospodaru moj, pomozi mi da Te se sjecam, da Ti zahvaljujem i da Ti ispravno robujem.(Ebu Davud i Nesa’i)
Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, a.s., rekao: "Tako mi Allaha, u cijoj je moci moja dusa, necete uci u dzennet sve dok ne budete voljeli! Hocete li da vas uputim na djelo kojim cete se, ako ga budete cinili, zavoljeti? Nazivajte selam jedni drugima." (Muslim)
Nazivati selam ne smije se svesti samo na puki obicaj ili frazu, nego to znaci iskreno zeljeti muslimanima spas i mir.
Enes, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Koga budu krasila tri svojstva osjetit ce slast imana (vjere): da mu Allah i Njegov Poslanik budu drazi od svega, da brata muslimana voli samo u ime Allaha i da mrzi povratak u kufr (nevjerovanje), nakon sto ga je Allah iz njega izbavio, kao sto ne zeli biti bacen u vatru." (Muttefekun alejhi)
Allah, dz.s., je preko Muhammeda, a.s., pokazao put kojim muslimani trebaju ici. To je put istrajnosti, ali i put ljubavi. Vjernici hode jedino tim putem. Na tom putu Uzviseni Gospodar s ljubavlju gleda Svoje odane robove koji izgaraju u ljubavi prema Njemu: "One koji su vjerovali i dobra djela cinili Milostivi ce sigurno voljenim uciniti.”(Merjem, 96.)Zaljubljeni istrajno hode tim putem, bez obzira na patnje, posrtaje i padove, koji su cesto neizbjezni. Oni u ljubavi i dalje hode tim putem.
Zato je Muhammed, a.s., molio Allaha dz.s.:
Ebu Hurejre, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, a.s., rekao: "Tako mi Allaha, u cijoj je moci moja dusa, necete uci u dzennet sve dok ne budete voljeli! Hocete li da vas uputim na djelo kojim cete se, ako ga budete cinili, zavoljeti? Nazivajte selam jedni drugima." (Muslim)
Nazivati selam ne smije se svesti samo na puki obicaj ili frazu, nego to znaci iskreno zeljeti muslimanima spas i mir.
Enes, r.a., prenosi da je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: "Koga budu krasila tri svojstva osjetit ce slast imana (vjere): da mu Allah i Njegov Poslanik budu drazi od svega, da brata muslimana voli samo u ime Allaha i da mrzi povratak u kufr (nevjerovanje), nakon sto ga je Allah iz njega izbavio, kao sto ne zeli biti bacen u vatru." (Muttefekun alejhi)
Allah, dz.s., je preko Muhammeda, a.s., pokazao put kojim muslimani trebaju ici. To je put istrajnosti, ali i put ljubavi. Vjernici hode jedino tim putem. Na tom putu Uzviseni Gospodar s ljubavlju gleda Svoje odane robove koji izgaraju u ljubavi prema Njemu: "One koji su vjerovali i dobra djela cinili Milostivi ce sigurno voljenim uciniti.”(Merjem, 96.)Zaljubljeni istrajno hode tim putem, bez obzira na patnje, posrtaje i padove, koji su cesto neizbjezni. Oni u ljubavi i dalje hode tim putem.
Zato je Muhammed, a.s., molio Allaha dz.s.:
"Gospodaru, daruj mi ljubav prema Tebi i prema onima koji Tebe vole, kao i prema svemu sto me vodi do Tvoje ljubavi. Daj da mi ljubav prema tebi bude draza od ljubavi zednog za hladnom vodom."