Main » Articles » Allahovi-Poslanici |
Abdullah ibn Abbas
stao bi iza Poslanika. Kad bi Poslanik putovao, sa sobom bi vodio Ibn Abbasa i stavio bi ga na jahalicu iza sebe. Ibn Abbas je bio prava sjenka Allahovog Poslanika. Bio je čista srca i razuma i oštrouman. On nam prenosi svoj doživljaj sa Allahovim Poslanikom pa kaže: -Jednom prilikom je htio Allahov Poslanik da se abdesti pa sam požurio da mu pripremim sve što treba za abdest, i drago mu je bilo za ono što sam mu učinio. A pošto je htio klanjati, išaretio mi je da stanem pored njega, pa sam stao iza njega. A kad je završio namaz, okrenuo se prema meni i upitao me: - Zašto nisi stao do mene, Abdullahu? Odgovorio sam: - Iz poštovanja prema tebi, Poslaniče. Podigao je ruku Allahov Poslanik i obratio se Allahu *E ovom dovom: - Moj Allahu, podari mu mudrost. I uslišao je Allah % dovu Vjerovjesnika % dao je mudrost Ibn Abbasu kojom je nadmašio najveće mudrace. O njegovoj učenosti i mudrosti najbolje govori slučaj koji se desio za vladavine Alije 4t>. Pošto su se razišli neki ashabi sa Alijom oko spora sa Muawijom 4» obratio mu se Abdullah ibn Abbas <&: - Dozvoli mi, o vladaru pravovjernih, da porazgovaram sa tvojim protivnikom. Alija mu je odgovorio: - Ja se bojim za tebe. - Sve će to biti u redu, inšallah - dodade Ibn Abbas. A zatim se je uputio prema njima; pa ih je našao okupirane ibadetom. Oni su mu izrazili dobrodošlicu: - Dobro došao, o Ibn Abbase! Otkuda ti? Odgovorio je: - Došao sam da s vama porazgovaram. Neki od njih rekoše: - Nemojte s njim razgovarati! A neki rekoše. - Pričaj, saslušaćemo te! Pa je rekao: - Recite mi šta zamjerate Aliji, amidžiću Allahovog Poslanika i mužu njegove kćerke te prvom dječaku koji je primio Islam? Zatim su oni naveli šta su zamjerili Aliji i zbog čega su se odvojili od njega. - Imamo primjedbu na njega u tri pitanja! - Koja su to? - upitao ih je. Odgovorili su: - Prvo: on je prihvatio da sudi ljudima u Allahovoj vjeri. Drugo: on se borio protiv Aiše i Muawije, a nije uzeo ratni plijen niti zarobljenike. Treće: odstranio je od sebe titulu emiru-l-mu'minin (predvodnik vjernika), iako su ga mu'mini izabrali i položili zakletvu za to. Upitao ih je: - Šta mislite, kad bih vam donio dokaz iz Allahove knjige-Kur'ana i Sunneta Allahova Poslanika (o vašim pogrešnim stavovima), što ne biste mogli nijekati, biste li odstupili od vaših stavova na kojima ste sada? Odgovorili su: - Da, odstupili bismo. Zatim je Ibn Abbas nastavio razgovor sa njima. - Što se tiče vaše zamjerke Aliji u nekim . presudama ljudima: Uzvišeni Allah je rekao: O vjernici, ne lovite dok ste u ihramima! A ko od vas hotimično ubije (divlje), kazna mu je (žrtvovati) jednu domaću životinju sličnu onoj koju je ubio, (El- Maide, 95.) O tome će donijeti presudu dva pravedna čovjeka između vas. Tako vam Allaha, je li presuda ljudima u sprečavanju krvoprolića i izmirenje ljudi preča ili je preča presuda ljudima za ubistvo zeca čija vrijednost ne prelazi četvrt dirhema?! Odgovorili su: - Preče je sprečavanje prolijevanja krvi i izmirivanje ljudi. Pa ih je upitao: - Jesmo li se složili u ovom pitanju? - Da - odgovorili su. Zatim je nastavio: - Što se tiče vaše zamjerke o neuzimanju robija, kao što je to činio Allahov Poslanik, pa zar želite da zarobite vašu majku Aišu i da je poistovijetite sa robinjama?! Pa ako kažete da, vi ste time postali kafiri, i ako kažete da ona nije vaša majka, isto tako bi tom negacijom bili kafiri, jer Allah M kaže: Vjerovjesnik je preči pravovjernima od njih samih, a njegove žene su majke njihove! (El-Ahzab, 6.) Pa odaberite sebi šta hoćete. A zatim ih je upitao: - Jesmo li se složili u ovom pitanju? - Da - odgovorili su, a zatim je nastavio: "Što se tiče vaše zamjerke o odstranjenju od sebe titule emiru-1- mu'minin, i Allahov Poslanik m je u jednom aktu kojeg je potpisao sa mušricima na Hudejbiji izostavio Resulullah. Kada su mu prigovorili mušrici za potpis - Muhammed, Allahov poslanik, rekli su mu: - Da te priznajemo za poslanika, ne bismo te spriječili da dođeš Bejtullahu i ne bi se protiv tebe borili. Pa su mu rekli: - Piši: - Muhammed ibn Abdullah. Pa je tako i učinio govoreći im: - Tako mi Allaha, ja sam Poslanik, pa makar me vi i ne priznavali. Pa jesmo li se složili u ovom pitanju? - Da - odgovorili su. Ishod te rasprave bio je da je Abdullah uspio vratiti u Alijine redove od dvadeset i četiri hiljade dvadeset hiljada. Četiri hiljade Alijinih protivnika ostali su uporni iz inata i tvrdoglavosti. Ovakav vidljiv rezultat je postigao zahvaljujući njegovoj mudrosti i jasnim dokazima. Od svoje rane mladosti još kao dječak počeo se interesirati za nauku i u tom pogledu nije žalio truda. Za to je imao sve uvjete. Dušu je napajao sa čista izvora sve do smrti Allahova Poslanika. Poslije je svoje znanje kompletirao od ostalih učenih ashaba. Abdullah ibn Abbas nam priča svoje doživljaje na putu sticanja nauke pa kaže: - Kada bih čuo hadis od jednog od ashaba, došao bih mu pred kućna vrata u vrijeme kaj lule, podnevnog odmora, stavio bih svoj ogrtač sebi pod glavu pred njegovim kućnim vratima. Vjetar bi na mene nanosio prašinu, a da sam zakucao na vrata, pustili bi me u kuću. To sam radio tako iz nekog poštovanja (edeba) prema onom od koga učim. A kad izađu iz kuće, začude se kad me vide u ovakvom halu. I obrate mi se riječima: - O, amidžiću Allahova Poslanika, šta te je dovelo ovdje? Što mi nisi poručio, ja bih tebi došao! Ja bih mu odgovorio: - Ja sam preči da tebi dođem jer se nauci dolazi (na noge), a nauka ne dolazi. A zatim bih ga upitao za hadis. Kao što je bio Ibn Abbas vrlo ponizan u traženju nauke, isto tako je znao cijeniti učene ljude (ulemu). Da je to tako, najbolje nam može potvrditi ovaj primjer sa Zejdom ibn Sabitom, pisarom Objave i najsposobnijim čovjekom u Medini u pitanju sudskog postupka, fikha, učenja Kur'ana i nasljednog prava. Jednom prilikom je htio uzjahati na devu, a Ibn Abbas je, iz poštovanja, uzeo za ular devin i pomogao mu da uzjaše. Ibn Abas se ponašao kao rob prema gospodaru. I rekao mu je Zejd: - Ne treba ti to Ibn Abbasu! - našto mu je odgovorio: - Ovako nam je naređeno da postupamo prema učenim. Zejd mu se ponovo obrati: - Daj mi svoju ruku. Pružio mu je ruku, a Zejd je prihvatio ruku i poljubio je govoreći: - Ovako nam je naređeno da postupamo sa porodicom našeg Poslanika. Bio je neumoran Ibn Abbas u traženju nauke tako da je izrastao u jednog vrsnog stručnjaka i poznavaoca više oblasti iz islamske znanosti. Jedan od velikih tabiina Mesruk ibn el-Ed'dew je rekao za Ibn Abbasa. "Kad bih vidio Ibn Abbasa, rekao bih: Najljepši čovjek! A kad bi nešto progovorio, rekao bih: Najrječitiji čovjek! A kad bi važio, rekao bih: Najučeniji čovjek." Kad je Ibn Abbas upotpunio svoje znanje i postao veliki učenjak, to svoje obilno znanje je nastojao prenijeti na druge. Njegova kuća je postala pravi univerzitet muslimana, ravnopravan današnjem univerzitetu, s tim što današnji univerziteti imaju desetine i stotine profesora, a na "univerzitetu" Ibn Abbasa bio je on sam. Priča nam o njemu jedan od njegovih drugova: "Vidio sam kod Ibn Abbasa mnogo naroda, ne samo kuća već i ulice u blizini postale su pretijesne. Ušao sam kod njega i obavijestio ga o velikoj masi svijeta koji su došli kod njega. Naredio je da mu se donese vode da se abdesti, pa pošto se abdestio, sjeo je i rekao mi: - Izađi i reci im: - Ko želi da pita nešto o Kur'anu i načinu učenja neka uđe. Izašao sam i rekao im to. I ušli su u tolikom broju da su napunili kuću. Što god su ga upitali, on im je odgovorio. Ne samo da je odgovorio na postavljena pitanja nego je bio mnogo opširniji. A zatim im rekao: - Oslobodite mjesta vašoj braći, pa su izašli. Meni se ponovno obratio riječima: - Izađi i reci im: - Ko želi da pita iz oblasti tefsirske nauke neka uđe. Izašao sam i rekao im, i ušli su u tolikom broju da su kuću napunili. Što god je bio upitan, odgovorio je i više od toga, a zatim im rekao: - Oslobodite mjesta vašoj braći, pa su izašli. Zatim se meni ponovo obratio riječima: - Izađi i reci: - Ko želi da pita o halalu i haramu i uopće iz oblasti fikha neka uđe! Izašao sam i rekao im to. Ušli su, u tolikom broju da su kuću napunili. Što god je bio upitan on im je odgovorio i više od toga. - Oslobodite mjesta drugima, rekao im je Ibn Abbas. Izašli su, a meni je naredio da izađem i pitam ko želi da pita nešto iz nasljednog prava neka uđe. Izašao sam i rekao im. I ovoga puta kuća je bila puna zainteresiranih za tu oblast. I ovoga puta što god je bio upitan odgovorio im je i više od toga. Kad je sa njima završio, rekao im je: - Oslobodite mjesta drugima, pa su izašli. A zatim je meni naredio da izađem i pitam i pozovem one koji imaju pitanja iz oblasti sintakse, arapske književnosti i stranih riječi. I ovog puta kuća je bila puna i odgovorio je na sva postavljena pitanja. Ova prevelika gužva primorala ga je da podijeli dane u sedmici po oblastima tako da se ne bi ponovila ona gužva koja je bila. Odredio je jedan dan samo za tefsir, jedan dan samo za fikh, jedan dan samo za historiju, jedan dan u sedmici samo za poeziju. Svako ko bi sa njim razgovarao od učenjaka priznavao bi njegovu veliku učenost, a ko bi ga što upitao imao je odgovor." Ibn Abbas se proslavio vrlo rano kao dobar alim. To obilno znanje koje je posjedovao učinilo ga je savjetnikom četvorice halifa iako je bio vrlo mlad. Kod svakog težeg pitanja Omeru nije bilo teško iako je bio halifa i stariji od njega, da se obrati Ibn Abbasu i drugim učenjacima. Poseban respekt imao je Omer prema Ibn Abbasu jer je mnogo držao do njegova mišljenja. Neki su mu zamjerili što ga je toliko forsirao kao dječaka. Ni u danima izučavanja i potrage za naukom nije zaboravio obični svijet i njegovu obavezu prema njemu pa je imao običaj da im zakazuje vazove i dersove. Često se obraćao griješnicima riječima: "O griješnici, nemojte biti sigurni za završnicu vašeg grijeha, znajte da ono što proizilazi iz grijeha veće je od samog grijeha. Tvoje neosjećanje stida od onih koji su na tvojoj desnoj i lijevoj strani u trenutku griješenja je veće od samog grijeha. Tvoje smijanje u trenutku činjenja grijeha, a ti znaš kako će te Allah kazniti, veće je od grijeha. Tvoje zadovoljstvo s grijehom koga činiš veće je od grijeha. Tvoja negrižnja savjesti zbog počinjenog grijeha veća je od grijeha. Tvoj strah od vjetra koji leprša tvoju odjeću, a tvoje srce se ne uzbuđuje pred pogledima Uzvišenog Allaha to je veće od grijeha. Znaš li kakav je bio grijeh Ejjuba i& zbog kojeg ga je Allah 9« stavio na veliko iskušenje u tjelesnom i materijalnom pogledu? Njegov grijeh je bio odbijanje prilaska u pomoć nevoljniku koji je zatražio od Ejjuba da spriječi zulum nad njim. Ibn Abbas nije bio od onih koji jedno govore a drugo rade. On je postio danju a noći bi provodio u ibadetu. Obavijestio nas je Abdullah ibn Mulkete: "Putovao sam sa Ibn Abbasom <&> iz Mekke u Medinu. Kada bi zakonačili, provodio bi pola noći u ibadetu dok bi drugi spavali od silnog umora. Jedne noći sam ga čuo gdje uči ovaj ajet: / doći će smrtne muke, uistinu, i to je ono od čega ne možeš pobjeći. (Kaf, 19.) Stalno je ponavljao ovaj ajet plačući, to je činio sve do zore. Često plakanje mu je ocrtalo dvije crte na licu." O učenosti i popularnosti Ibn Abbasa & najbolje nam govori ovaj slučaj. Kada su iste godine pošli na hadždž on i halifa Muavvija ibn Ebu Sufjan, zajedno sa halifom pošli su njegovi saradnici i simpatizeri. Ipak, pratnja Ibn Abbasa je bila veća od pratnje halifine iako Ibn Abbas nije imao nikakve vlasti. U pratnji Ibn Abbasa bili su oni koji su željni nauke. Živio je Ibn Abbas sedamdeset i jednu godinu. Za to vrijeme ispunio je zemlju naukom, mudrošću i bogobojaznošću. Dženazu mu je predvodio Muhammed ibn Hanefi, jedan od Alijinih sinova, isp'red ostalih ashaba i tabiina. Dok su ga zakopavali, čuli su kako neko uči ovaj ajet: O smirena dušo, vrati se svom Gospodaru zadovoljna a i On tobom zadovoljan, pa uđi među robove Moje, i uđi u Džennet Moj. (El- Fedžr, 27.-30.)
| |
Views: 641 | |
Total comments: 0 | |