Main » Articles » Allahovi-Poslanici |
ABDULLAH IBN DŽAHŠ
Prvi koji je prozvan kao "emiru-l-mu'minin"
(zapovjednik, mu'mina)
^iCovjek o kojem sada govorimo je veoma blizak rođak
I Allahovog Poslanika M i jedan od prvih ashaba -
^^Poslanikovih drugova u Islamu. On je Vjerovjesnikov
tetić, jer je njegova majka Umejma, kćerka Abdulmuttalibova,
tetka Allahovog Poslanika & Osim toga on bijaše šurak
Poslanikov, jer je njegova sestra Zejneba bint Džahš bila žena
časnog Poslanika i jedna od majki pravovjernih. On je prvi kojem
je data zastava, odnosno povjerena komanda u Islamu, te je on
prvi koji je nazvan emirom muslimana - tj. vojskovođom grupe
muslimana. Taj čovjek bijaše Abdullah ibn Džahš el-Esedi.
Abdullah ibn Džahš je primio Islam prije nego je Vjerovjesnik
počeo da se sastaje sa svojim rijetkim pristalicama u kući Ibn
Erkama. On bijaše jedan od prvih koji su ušli u vjeru Islam. Kada
je Allahov Poslanik |g dozvolio svojim drugovima da učine
hidžru u Medinu, kako bi sa svojom vjerom pobjegli od
uznemiravanja Kurejšija, Abdullah ibn Džahš je bio odmah drugi
muhadžir po redu, jer ga je u ovom značajnom djelu prestigao
jedino Ebu Seleme. hidžra u ime Allaha i napuštanje porodice' i
rodnog kraja na Njegovom putu, nisu bila nova stvar za
Abdullaha ibn Džahša, jer je on i ranije, sa nekim svojim
rođacima činio hidžru u Abesiniju. Ali ovaj put njegova hidžra
bijaše mnogo veća i širih razmjera, jer s njim skupa hidžru učiniše
i njegova porodica i šira rodbina, i muško i žensko, i starci i
mladići, i dječaci i djevojčice, jer njegova kuća bijaše kuća
Islama, a njegovo pleme, pleme imana.
I samo što su napustili Mekku, njihove kuće postaše tužne i
puste. Izgledale su tako žalosno i usamljeno kao da u njima nikad
nije bilo žive duše, niti da se kada čuo razgovor ljudi na noćnim
sijelima.
Malo vremena prođe od hidžre Abdullaha i njegovih rođaka, a
kurejšijski prvaci počeše obilaziti mekkanske sokake kako bi
utvrdili koje od muslimana otputovao a koje ostao.
Među tim prvacima bijahu Ebu Džehl i Utbe ibn Rebi'a. Utbe
pogleda napuštene kuće Džahšove porodice, na koje su pustinjski
vjetrovi nanosili (pijesak) prašinu i koje su odzvanjale od lupe
vrata i kapija, pa reče: - Kuće Benu Džahša su postale puste i
jadne, kao da plaču za svojim stanarima! - A ko su oni da za
njima kuće plaču?! - priupita Ebu Džehl.
Onda Ebu Džehl prisvoji kuću Abdullaha ibn Džahša, a bijaše
najljepša i najraskošnija od svih drugih, i poče s njom i njenim
namještajem da postupa kao što svaki vlasnik postupa sa svojom
vlastitom imovinom. Kada je Abdullah ibn Džahš čuo šta je Ebu
Džehl učinio sa njegovom kućom spomenu to Allahovom
Poslaniku £ koji mu reče: - Bi li bio zadovoljan, o Abdullahu, da
ti Allah umjesto te kuće da kuću u Džennetu? - Svakako, Allahov
Poslaniče! - odgovori Abdullah - Pa to ti i pripada! - dodade
Vjerovjesnik, što potpuno umiri dušu i zadovolji Abdullaha. A
samo što se Abdullah smjestio u Medinu, nakon svih teškoća koje
su sobom donijele njegova prva i druga hidžra i tek što je okusio
draži mira i spokoja u gostoprimljivosti ensarija, nakon onih
teških uznemiravanja koje je doživio od Kurejšija, Allahovom
voljom Abdullah bi stavljen na najteži ispit u svom životu.
Doživio je najgorče iskustvo otkako je primio Islam. Pa da
poslušamo priču o tom njegovom gorkom i teškom iskušenju.
Allahov Poslanik 35 izabra osmoricu svojih vjernih drugova
koji su trebali izvršiti prvi vojni zadatak otkako se pojavio Islam.
Među izabranim bijahu Abdullah ibn Džahš i S'ad ibn Ebi
Vekkas. Vjerovjesnik im reče: - Za emira (vođu) ću vam odrediti
onog ko je najizdržljiviji od gladi i žeđi! Onda povjeri komandu
Abdullahu ibn Džahšu, te on posta prvi emir - vojskovođa jedne
grupe vjernika. Allahov Poslanik odredi Abdullahu pravac
putovanja i dade mu zatvoreno pismo, te mu naredi da pismo ne
otvara dok ne prođu dva dana putovanja. Kada prođoše dva dana
od prolaska izvidnice, Abdullah pročita pismo u kojem stajaše:
"Kada pročitaš ovo pismo uputi se u pravcu mjesta zvanog
Nahle između Taifa i Mekke. Tu se sakrijte i uhodite Kurejšije,
tako da nas što bolje upoznate o njihovim kretanjima."
I samo što pročita pismo Abdullah reče: - Slušam i pokoravam
se Allahovom Poslaniku! A onda reče svojim drugovima: -
Vjerovjesnik mi je naredio da odem do mjesta Nahle kako bih
špijunirao Kurejšije i obavještavao ga o njima, a zabranio mi je da ikoga od vas silom tjeram da ide sa mnom. Pa ko želi šehadet i žudi da ga dostigne, neka me slijedi, a kome to nije drago, neka se vrati i niko ga zato neće koriti! Ljudi mu odgovoriše: - Slušamo i pokoravamo se Allahovom Poslaniku pa i mi idemo tamo gdje ti je on naredio da ideš! Onda skupina produži put dok ne stigoše do Nahle, pa se tu rasporediše i počeše uhoditi Kurejšije, te sakupljati korisne podatke o njima. I dok su oni izvršavali svoj zadatak, opaziše u daljini kurejšijsku karavanu koju su vodila četvorica ljudi i to: Amr ibn Hadremi, Hakem ibn Kejsan, Osman ibn Abdullah i njegov brat Mugire. Gonili su trgovačku robu, koja se sastojala od kože, suhoga grožđa i drugoga čime su Kurejšije inače trgovali. Tada se ashabi počeše dogovarati šta da čine. Inače, taj dan je bio zadnji dan od ešhuru-l-huruma - svetih mjeseci u kojima Arapi nisu ratovali ni prije Islama. Jedni rekoše: - Ako ih napadnemo, pobićemo ih u svetom mjesecu, a time bi okrnjili svetost ovog mjeseca i na sebe navukli gnjev i srdžbu svih Arapa. Ako ih, pak, pustimo da istekne ovaj dan, oni će dostići do svete mekkanske teritorije, gdje ih pogotovo ne smijemo napadati i tako će se spasiti od nas. I tako su se dogovarali, dok se konačno ne složiše da ih odmah napadnu i pobiju, te da sve što imaju uzmu kao ratni plijen. Za samo nekoliko trenutaka oni napadoše, te jednog ubiše, dvojicu zarobiše, dok im onaj četvrti izmače i spasi se od njih. Abdullah ibn Džahš i njegovi drugovi povedoše zarobljenike i zaplijenjenu karavanu put Medine. A kada stigoše Vjerovjesniku f£ i kada ga upoznaše s onim što su učinili, on to strogo osudi! Reče im: - Tako mi Allaha, ja vam nisam naredio da ikog napadate. Naredio sam vam da sakupljate podatke o Kurej šijama i da ih uhodite i pratite njihova kretanja! Naredi da se zarobljenici zadrže dok ne vidi šta će s njima, a zaplijenjenu karavanu i ne pogleda, a kamoli da je šta uzeo od plijena. Tek tada Abdullah i njegovi drugovi uvidješe kakvu grešku su napravili i postaše ubijeđeni da su propali zbog neizvršavanja naredbe Allahovog Poslanika & Još im je teže padalo što su ih njihova braća muslimani stalno korili i kada bi god kraj njih nailazili dosta bi im bilo kada bi rekli: - To su oni što su se oglušili o naredbu Allahovog Poslanika. Njihove muke su tek porasle kada čuše kako su Kurejšije ovaj događaj iskoristili kao razlog više za napade na Allahovog Poslanika. Sirili su propagandu protiv njega u svim arapskim plemenima govoreći: - Eto, Muhammed je počeo ratovati u svetom mjesecu! U njemu je prolio nedužnu krv, oteo
našu imovinu i zarobio naše ljude. I ne pitajte o žalosti Abdullaha
ibn Džahša i njegovih drugova zbog iskušenja u koje su zapali, niti
stidu kojeg su osjećali pred Vjerovjesnikom zbog neugodnosti
koje su mu pričinili.
Kada je situacija postala neizdrživa, teret iskušenja pretežak za
njih, stiže im radosna vijest u kojoj se kaže da je Allah zadovoljan
s njihovim činom i da je u povodu svega toga Svome Poslaniku
objavio određene kur'anske ajete. Sada ne pitajte kolika je to za
njih radost bila, jer su sada mahsus dolazili, grlili ih čestitajući im
1 blagosiljajući ih, istovremeno im učeći ajete iz Časnog Kur'ana
koji su zbog njih objavljeni. Tada su Poslaniku objavljeni sljedeći
ajeti: Pitaju te o svetom mjesecu, o ratovanju u njemu... (El-
Bekare, 217.)
Nakon objave tih Allahovih riječi i Vjerovjesnik odahnu i
smiri se. Uze karavanu kao ratni plijen, a zarobljenike pusti uz
otkup. Posta zadovoljan zbog postupka Abdullaha ibn Džahša i
njegovih drugova jer ova njihova izvidnica i borba posta značajna
stvar za sve muslimane. Plijen koji zarobiše bijaše prvi ratni
plijen u Islamu. Onaj koga su u napadu ubili bješe prvi mušrik
čiju su krv muslimani prolili, a ona dva zarobljenika bijahu prvi
zarobljenici koji padoše u ruke muslimana. Bajrak u tom pohodu
bio je prvi bajrak kojeg je nekom predala ruka Allahovog
Poslanika 2Hj a vođa te skupine bio je Abdullah ibn Džahš, prvi
čovjek koji je nazvan emirom muslimana.
Iza toga dođe Bitka na Bedru u kojoj Abdullah ibn Džahš dade
ogromno učešće kakvo i dolikuje njegovom čvrstom imanu. Onda
je uslijedio Uhud gdje Abdullah sa svojim drugom Sa'dom ibn
Ebi Vekkasom doživje priču koja se ne može zaboraviti, pa neka
nam Sa'd prepriča taj svoj događaj i događaj svog druga.
Kaže Sa'd ibn Ebi Vekkas: "Kada dođe dan Uhuda, susrete me
Abdullah ibn Džahš pa mi reče: - Hoćeš li uputiti dovu Allahu dfe?
-Svakako - rekoh mu. Onda se odmakosmo u stranu i ja počeh
moliti Allaha riječima: - Moj Gospodaru, kada sretnemo
neprijatelja daj da se sukobim sa velikim junakom, snažnim i
neustrašivim koji će me napasti i nastojati da me ubije, a kojeg ću
ja isto tako nastojati poraziti. Onda me počasti pobjedom, tako da
ipak ja njega ubijem i uzmem njegovu ratnu opremu i oružje.
I dok sam ja učio dovu, Abdullah je aminao, a onda on poče
moliti: - Moj Gospodaru, počasti me snažnim i neustrašivim
protivnikom s kojim ću se boriti u Tvoje ime i koji će se boriti sa
mnom, koji će me pobijediti pa mi odsjeći i nos i uši. Pa kada Te
I Abdullah ibn DtahS sutra sretnem da me Ti upitaš: - U ime čega ti je odsječen nos i uši? A da Ti ja odgovorim: - U Tvoje ime, zatim u ime Tvog Poslanika! - pa da mi Ti na kraju kažeš: - Istinu si rekao! Dalje priča Sa'd: - Dova moga druga Abdullaha ibn Džahša je bila bolja od moje dove. Na kraju dana lično sam ga vidio, a on ubijen i izmasakriran, tako da su mu nos i uši visili na drvetu privezani nekim koncem. Tako je Allah primio i udovoljio dovi Abdullaha ibn Džahša, te ga počastio šehadetom kao što je počastio najodabranijeg od svih šehida, njegovog daidžu Hamzu ibn Abdulmuttaliba Poslanik s£ ih je obojicu ukopao u isti kabur dok su njegove čiste suze natapale pijesak koji je odisao mirisom šehadeta...
Priprema i Obrada www.tewhid.ucoz.net STUDIO-TEWHID | |
Views: 609 | |
Total comments: 0 | |