Main » Articles » Allahovi poslanici

Adem alejhi selam 1 di0

Adem alejhi selam

Uzviseni Allah kaze: *A kada tvoj Gospodar rece melekima: "Ja cu 
na Zemlji namjesnika postavitil", oni rekoSe: "Zar ces na njoj 
postaviti onoga ko ce nered ciniti i krv prolijevati, a mi Te 
velicamo, hvalimo i samo Tebe obozavamo? " On rece: "Ja znam ono sto vi ne 
znate. " *I On pouci Adema imenima svih stvati, a onda ih predoci melekima i 
rece: "Kazite Mi njihova imena, ako istinu govorite!" *"HvalJen nek si!", 
rekose oni, "mi znamo samo ono cemu si nas Ti poucio; Ti si Sveznajuci i 
Mudri. " *"0 Ademe", rece On, "red im ti imena njihova!" I kad im on kaza 
njihova imena, Allah rece: "Zar vam nisam rekao da samo Ja znam tajne 
nebesa i Zemlje i da samo Ja znam ono sto javno cinite i ono sto krijete!" *A 
kad rekosmo melekima: "Ucinite sedzdu Ademu!" - oni sii je ucinili, ali Iblis 
ne htjede, on se uzoholi i postade nevjernik. *I Mi rekosmo: "O Ademe, 
nastanite se ti i tvoj a zena u Dzennetu i jedite u njemu koliko god zelite, i 
odakle god hocete, ali se ovom drvetu ne prlblizavajte pa da sami sebi 
nepravdu nanesete!" */ sejtan ih navede da zbog drveta posrnu i izvede ih iz 
onog u cemu su bill "Sidite!", rekosmo Mi, "jedni drugima cete neprijatelji 
biti, a na Zemlji cete boraviti i do roka odredenog zivjeti!" * I Adem primi neke 
rijeci od Gospodara svoga, pa mu On oprosti. On doista prima pokajanje. On 
je milostiv. *Mi rekosmo: "Silazite iz njega svi! Od Mene ce vam uputstvo 
dolaziti, i oni koji uputstvo Moje budu slijedili,. nicega se nece bojati i ni za cim 
nece tugovati. *A oni koji ne budu vjerovali i koji dokaze Nase budu poricali - 
bice stanovnici Dzehennema; - u njemu ce vjecno ostaii!" (El-Bekare, 30.-39.) 

Uzviseni, takoder, kaze: Isaov slucaj je u Allaha isti kao i slucaj Adema, 
od zemlje ga je stvorio, a zatim rekao: "Budi!" i on bi. (Ali 'Imran, 59.) 
Uzvijcni, zatim, kaze: O Ijudi, bojte se Gospodara svoga, koji vas je od 
jednog covjeka stvorio, a od njega je i drugu njegovu stvorio, i od njih dvoje 
mnoge muskarce i zene rasijao. ! Allaha se bojte - s cijim imenom jedni druge 
molite - i rodbinske veze ne kidajte, jer Allah, doista, stalno nad vama bdi. 
(En-NisaM.) 

Uzviseni, takoder, veli: O Ijudi, Mi vas od muska i zenska stvaramo, i na 
narode iplemena vas dijelimo, da biste se raspoznavali. 

Kod Allaha je najpriznatiji onaj ko Ga se najvise boji. Allah, uistinu, sve 
zna i nije Mu nista sliriveno. (El-Hudzurat, 13.) 

Zatim, Allah ^ kaze: On Je taj koji vas od jednog covjeka stvara, a od 
njegaje drugu njegovu stvorio, da se uz nju smiri. I kadaje on nju obljubio, 
onaje zanijela lahko breme i nosila ga; a kadjojje onootezalo, njih dvoje su 
zamolili Allaha, Gospodara svoga: "Ako nam darujes zdrava potomka, bit 
cemo, doista, zahvalni!" (El-A'rSf, 189.) 

Na drugom mjestu Uzviseni veil: *Mi smo Adema stvorili i onda mu oblik 
dali, aposlije melekimd rekli: "Ucinite sedzdu Ademu!". pa su je. osim Iblisa,^ 
ucinili; - onje nije htio uciniti. * "Sta teje sprijecilo da ucinis sedzdu kada sam ti 
naredio?". upita On. "Ja sam bolji od njega; mene si od vatre stvorio, a njega 
od ilovace", odgovori on. * "E onda izlazi iz Dzenneta! ", rece On, "ne prilici ti 
da u njemu prkosis; izlazi, ti si, zaista. od onih prezrenih!" *"Daj mi vremena 
do njihova ozivljenja! ", rece on. * "Daje ti se vremena! ". rece On. * "E zato sto si 
odredio pa sam u zabludu pao ". rece, "kunem se da cu ih na Tvom pravom^ putu 
presretati, *pa cu im i sprijeda i straga, i zdesna i slijeva prilaziti, i vidjeces da 
vecina njih nece zahvalna bid!" * "Izlazi iz njega pokuden i ponizen! " , rece On. 
"Tobom i svima onima koji se budu povodili za tobom doista cu Dzehennem 
napunitil! *A ti, o Ademe, i zena tvoja u Dzennetu stanujte i odakle god hocete 
jedite. samo se ovom drvetu ne priblizujte da se prema sebi ne ogrijesitel" *I 
sejtan im pace dosaptavati, da bi im otkrio stidna mjesta njihova. koja su im 
skrivena bila, i rece: "Gospodar vas vam zabranjuje ovo drvo samo zato da ne 
biste meleki postali, Hi da ne biste besmrtni bili". *i zaklinjase im se: "Ja sam 
vam, doista, iskreni savjetnik!" *I na prevaru ih zavede. A kad oni ono drvo 
okusise, stidna mjesta njihova im se ukazase i oni po sebi dzennetsko Usee 
stavljati pocese. "Zar vam to drvo nisam zabranio?!". zovnu ih Gospodar 
njihov, "i rekao vam: 'Sejtan vamje, zbilja otvoreni neprijatelj?!" *"Gospodaru 
nas". rekose oni, "sami smo sebi nepravdu ucinili, i ako nam Ti ne oprostis i ne 
smilujes se, sigumo cemo biti izgubljeni. " * "Izlazite!", rece On, "jedni drugima 
cete neprijatelji biti! Na Zemlji cete boraviti i do smrti ostati. *Na njoj cete 
zivjeti, na njoj umirati, i iz nje ozivljeni bid", rece On. (El-A'raf, 1 1.-25.) 

Na drugom mjestu Allah iS kaze: Od zemlje smo vas stvorili, u nju cemo 
vas vratiti, i iz nje cemo vas ponovo izvesti. (Ta-ha, 55.) Takoder, Uzviseni veli: 
*Mi smo covjeka stvorili od ilovace, od ustajalog blata. *a jos prije smo 
stvorili dzinne od uzarene vatre.* I kad tvoj Gospodar rece melekima: "Ja cu 
stvoriti covjeka od ilovace, od blata ustajalog, *i kad ga oblikujem i u njega 
udahnem dusu, vi mu ucinite sedzdu!" *Svi meleki su ucinili sedzdu, *osim 
Iblisa, onje odbio uciniti sedzdu sa njima. *"0 Iblise", rece On, "zasto nisi 
ucinio sedzdu?" * "Nije moje", rece. "da cinim sedzdu covjeku koga si stvorio 
od ilovace, od ustajalog blata. " * "Onda izlazi iz Dzenneta ". rece On. "neka si 
proklet!, *i neka se prokletstvo zadrzi na tebi do Sudnjeg dana! * "Gospodaru 
moj", rece on. "daj mi vremena do dana kada ce oni biti ozivljeni!" * "Daje ti 
se rok", rece On, * "do Dana vec odredenog". * "Gospodaru moj". rece, "zato 
sto si me u zabludu doveo. ja cu im na Zemlji poroke lijepim prikazivati i 
sigumo cu ih sve zavesti, *osim Tvojih iskrenih robova. " * "Ovo je pravi put 
koga cu se Ja drzati", rece On, *"nad Mojim robovima ti neces imati nikakve 

 

vlasti. osim imd onima koji te hudu sUjedlli, od onih zalutaUh. " ""Za sve njih 
mjesto sastanka Dzehennem ce biti. *0n ce sedam kapija imati i kroz svaku ce 
odreden broj njih proci. (El-Hidzr, 26.-44.) 

Uzvi§eni, zatim kaze: */ kada rekosmo melekima: "Ucinite Ademu 
sedzdu!", oni suje svi, osim Iblisa ucinili. "Zar da ucinim sedzdu onome koga 
si Ti od ilovace stvorio?", rece. *"Reci mi", rece onda, "evo ovoga koga si 
iznad mene uzdigao, ako me ostavis do Smaka svijeta sigurno cu. osim 
malobrojnih, nad potomstvom njegovim zagospodariti." *"Odlazi!", rece On. 
"Onima koji se za tobom budu povodili i tebi, Dzehennem ce kazna biti. *I 
zavodi glasom svojim koga mozes, i potjeraj na njih svoju konjicu i svojit 
pjesadiju, i budi im ortak u imecima i u djeci, i daji im obecanja - a sejtan ih 
samo obmanjuje - *ali ti. doista, neces imati nikakve vlasti nad robovima 
Mojimf'A Gospodar tvoj je dovoljan zastitnik. (El-Isra', 61.-65.) 

Uzviseni, takoder, veli: A kad smo melekima rekli: "Ucinite sedzdu Ademu!", 
svi su je oni osim Iblisa ucinili. On je bio od diinna, pa se ogrijesio o 
naredenje Gospodara svoga. Pa zar cete njega i njegovo potomstvo pored 
Mene kao prijatelje prihvatiti, kad su vam oni neprijatelji?! Kako je to losa 
zamjena silnicima! (El-Kehf, 50.) Zatim, Allah 3k kaze: *A Ademu smo ii 
pocetku naredili; ali onje zaboravio, i nije odlucan bio. *A kad smo melekima 
rekli: "Ucinite sedzdu Ademu " - svi suje oni, osim Iblisa, ucinili, on nije htio. 
*"0 Ademe", rekli smo, "ovaj je doista neprijatelj tebi i tvojoj zeni, zato mu 
nikako ne dozvoli da vas izvede iz Dzenneta, pa da onda budes nesretan. *U 
njemu neces ni ogladnjeti, ni go biti, *u njemu neces ni ozednjeti ni zegu 
osjetiti. " *AU sejtan mu poce dosaptavati i govoriti: "O Ademe, hoces li da ti 
pokazem drvo vjecnosti i carstvo koje nece nestati? " */ njih dvoje pojedose s 
njega i ukazase im se stidna mjesta njihova, pa pocese po njima dzennetsko 
Usee stavijati - take Adem nije Gospodara svoga poslusao i s putaje skrenuo. 
*Poslije gaje njegov Gospodar odabranim ucinio, pa mu oprostio i na pravi 
put ga uputio. *"Izlazite iz njega svi", rece On, 'jedni drugima cete 
neprijatelji biti! Od Mene ce vam uputa dolaziti, i onaj ko bade slijedio Moju 
uputu. nece zalutati i nece nesretan biti. *A onaj ko okrene glavu od Moje 
Knjige, tqj ce teskim zivotom zivjeti, i na Sudnjem danu cemo ga slijepa 
ozivjeli!" * "Gospodaru moj", reci ce, "zasto si me slijepa ozivio. kad sam vid 
imao?" *0n ce reci: "Tako su i tebi dolazili Nasi dokazi ali si ih ti zaboravio, 
pa ceS danas ti isto tako biti zaboravljen! " (Ta-ha, 1 1 5.- 1 26.) 

Uzviseni, dalje, veli: *Reci: "Ovoje vijest velika. *fl vi od nje glove okrecete. 
*Ja nisam nista znao o odabranim melekima kada su se prepirali - *meni se 
objavljuje samo dajasno opominjem. " *Kadje melekima G<Kpodar t\'oj rekao: 
"Stvorit cu covjeka od ilovace. *pa kad mu ohlik dam i udahnem dusu. ucinite 
mu sedzdu!" *Meleki su, svi do posljednjeg, sedzdu ucinili, *osim Iblisa - on se 
uzoholio i postao nevjernik. *"0 Iblisu!", rekao J e On, "sia te navelo da ne 
ucinis sedzdu onome koga sam Ja svojom ntkom st^'orio? Jesi^i se uzoholio. Hi 
mislis da si uzvisen? " * "Ja sam bolji od njega ", rekao je on. "mene si stvorio 
od vatre, a njega od ilovace. "*"£ izlazi onda iz Dzenneta! ". rece On, "proklet da 

 

si! *Moje prokletstvo ce te do Sudnjeg dana pratiti!" * "Gospodaru moj", rece 
on. "daj mi wemena do dana kada ce oni ozivljeni bid. " *"DaJem ti", rece On, 
*"do dana vec odredenog. " '^"Tako mi Tvoje velicine", rece. "sigurno cu ih sve 
na stranputicu navesti, *osim Tvojih medu njima iskrenih robova. " * "Istinom 
se iiunem i istinu govorim ", rece Allah, * "sigurno cu sa svima, tobom i onima 
koji te budu slijedili. Dzehennem napunitil " *Reci: "Ne trazimja od vas za ovo 
nikah'u nagradu i Ja nisam izvjestacen. *Kur 'an je doista cljelom svijetu 
opomenai */ vi cete uskoro saznati njegovu poruku!" (Sad, 67.-88.) 

To je ono sto se na razlicitim mjestima u Kur'anu navodi o ovom dogadaju, 
a sve to smo vec protumacili u nasem Tefsiru. 

Ovdje cemo sada navesti tok samog dogadaja, u skladu sa ovim casnim 
ajetima i hadisima Bozijeg Poslanika ^. Od Allaha txazimo pomoc u tome. 

Uzviseni nas obavjestava da se On obratio melekima rijecima: Ja cu na 
Zemlj'i namjesnika postavitt (El-Bekare, 30.) Zatim nas obavjestava o Svojoj 
zelji da stvori Adema i njegovo potomstvo, koji ce smjenjivati jedni druge: On 
cini da jedni druge na Zemlji smjenjujete (El-En'am, 165.), kao i rijecima: / 
koji vas na Zemlji namjesnidma postavlja. (En-Neml, 62.) On je time o tome 
obavijestio meleke da bi istakao vaznost stvaranja Adema i njegovog 
potomstva, kao sto se obicno vazna stvar zna najaviti prije nego se ona dogodi. 
Meleki su, da bi saznali i otkrili mudrost toga, a ne da bi se suprotstavili ili 
mnanjivali vrijednost Ijudskom rodu ili iz zavisti, kao sto se cini nekim 
mufessirima-neznalicama, upitali: "Zar ces postaviti onoga ko ce na njoj nered 
ciniti i krv prolijevati? " (El-Bekare, 30.) 

Stav Katadea je da su meleki znali da ce take biti, jer su to vidjeli od dzinna 
koji su na Zemlji bill prije Adema. 

Abdullah ibn Omer je rekao: "Dzinni su bili prije Adema na dvije hiljade 
godina, pa su prolijevali krv. Zato je Allah protiv njih poslao vojsku meleka, 
koji su ih protjerali na morska ostrva." 

Od Ibn Abbasa se prenosi slicno misljenje, a od El-Hasana da su u tome bili 
nadahnuti. 

Dmgi ucenjaci smatraju da su to saznali iz Lewhu-1-mahfilza. Po njima, to 
su im prenijeli-HaiTjt i Marut, a ovi opet saznali od Sidzilla, meleka iznad njih. 
Ovakvog je misljenja Ibn Ebi Hatim od Ebu Dza'fera el-Bekira. 

ovome postoji jos jedno misljenje da su meleki znali da sve sto je 
stvoreno od zemlje mora iiTiati i njene osobine. 

"A mi Te velicamo, hvallmo i samo Tebe obozavamo. " (El-Bekare, 30.), tj. 
mi Te neprestano obozavamo i niko Ti od nas ne odbija poslusnost. Ako Ijude 
stvaras da bi Te obozavali, pa evo nas, mi Te neprestano, i danju i nocu 
obozavamo. 

On im rece: "Ja znam ono sto vi ne znate!" (El-Bekare, 30.), tj. Ja po 
pitanju njihovog stvaranja znam razlog, koji vi ne znate. Medu njima ce biti 
poslanika, vjerovjesnika, iskrenih, sehida i dobrih Ijudi. 
Zatim im iznosi Ademovu prednost nad njima u pogledu znanja, pa kaze: / 
On pouci Adema imenima svih stvari. (El-Bekare, 31.) Ibn Abbas kaze da su to 
imena pomocu kojih Ijudi raspoznaju: Ijude, zivotinje, Zeralju, doline, mora, 
brda, deve, magarce, narode i dr. 

Mudzahid kaze: "Poucio ga je imenima posuda i cupova, lonaca i si." 

Mudzahid, takoder, kaze: "Poucio ga je imenu svake zivotinje, ptice i svih 
stvari." Ovakvog su misljenja Se'id ibn Dzubejr, Katade i drugi. 

Er-Rebi' kaze: "Poucio ga je imenima meleka", a Abdurrahman ibn Zejd: 
"Poucio ga je imenima svojih potomaka." 

Najispravniji stav je onaj koji kaze da je Allah M Adema poucio imenima 
Svojih stvorenja i njegovih djela, od najmanjih do najvecih, na sta je ukazao i 
Ibn Abbas, r.a. 

Buharija u torn smislu navodi hadis kojeg pored njega navodi i Muslim od 
Se'ida i Hisama, oni od Katadea, on od Enesa ibn Malika, a on od 
Muhammeda ^ da je rekao: "Vjemici ce se na Sudnjem danu okupiti i reci: - 
Kada bismo nekoga mogli naci ko ce se za nas kod naseg Gospodara zauzeti, 
pa ce otici Ademu i reci: - Ti si otac Ijudskog roda. Allah te je stvorio Svojom 
rukom. Melekima je naredio da ti ucine sedzdu. Poucio te je imenima svih 
stvari..."' citirajuci hadis do kraja. 

...a onda ih predoci melekima i rece: "Kazite Mi njihova imena, ako istinu 
govorite!" (El-Bekare, 31.) Hasan el-Basri kaze: "Kadaje Allah htio da stvori 
Adema, meleki su rekli: - Nas Gospodar nece stvoriti ni jedno dmgo stvorenje, 
a da od njega necemo biti znaniji, pa su zbog toga stavljeni na kusnju." To su 
rijeci Uzvisenog: ako istinu govorite! (El-Bekare, 31.) 

Po ovom pitanju ima i drugacijih misljenja koja smo naveli u nasem Tefsiru. 

"Hvaljen neka si!", rekose oni, "mi znamo same ono cemu si nas Ti 
poucio: Ti si Sveznajuci i Mudri. " (El-Bekare, 32.) tj. Ti si visoko iznad toga 
da bi iko znao bilo sta od Tvoga znanja, a da ga Ti nisi poucio. 

U tom smislu Uzviseni kaze: A od onoga sto On zna - drugi znaju samo 
onoliko koliko On zeli. (El-Bekare, 255.) 

"Ademe", rece On, "reci im ti imena njihova!" I kad im on kaza njihova 
imena, Allah rece: "Zar vam nisam rekao da samo Ja znam tajne nebesa i 
Zemlje i da samo Ja znam ono stojavno cinite i ono sto krijete?" (El-Bekare, 
33.) To jeste, znam ono sto je tajno, kao i ono sto je javno. 

Po nekira ucenjacima, pod rijecima Uzvisenog: znafn ono stojavno cinite, 
misli se na rijeci meleka: "Zar ces postaviti onoga ko ce na njoj nered ciniti? ", 
a pod rijecima: i ono sto krijete na rijeci Iblisa koji je prikrio oho lost i 
zavidnost prema Ademu ^m. Ovo misljenje zastupaju Se'id ibn Dzubejr, 
Mudzahid, Sudejj, Dahhak i Sewri. Za ovakvo misljenje opredijelio se i Ibn 
Dzerir. 



' Buharija 91119114X0 IFethu-l-Bari; Muslim 1/84/322; Tirmizija 38/10/2434. 

 

Ebu el-AIije, Rebi', Hasan i Katade kazu da se rijeci Uzvisenog: / ono sto 
krijete - odnose na rijefii meleka: "Nas Gospodar iiece stvoriti ni jedno drugo 
stvorenje a da od njega necemo bitt znaniji i odabraniji." 

Rijeci Uzvisenog: A kad rekosmo melekima: "Ucinite sedzdu Ademu! "- oni 
suje ucinili, ali Iblis ne htjede, on odbi i uzoholi se. (El-Bekare, 34.) su velika 
Allahova pocast Ademu kada ga je Svojom mkom stvorio, i u njega od Svoga 
duha, udahnuo. U kom smislu Uzviseni na drugom mjestu kaze: / kad ga 
oblikujem i u njega udahnem diisu, vi mu ucinite sedzdu! (EI-Hidzr, 29.) 

Dakle, Allah M je Adema odlikovao sa cetiri stvari: stvorio ga je Svojom 
plemenitom mkom, u njega je udahnuo od Svog duha, naredio melekima da mu 
ucine sedzdu i poucio ga imenima svih stvari. 

Zato je Musa, s kojim je Allah M direktno razgovarao, kad se s Ademom u 
uzvisenom dmstvu raspravljao, o cemu ce kasnije biti govora, rekao: "Ti si 
Ademe otac covjecanstva, Allah te je Svojom rukom stvorio, u tebe je od 
Svoga duha udahnuo, melekima je naredio da ti ucine sedzdu, i naucio te je 
imenima .svih stvari," Ovako ce mu reci i ostali Ijudi na Sudnjem danu. Ovo 
samo napominjemo, o tome ce, ako Bog da, kasnije biti vise govora. 

Allah ^ u dmgom ajetu kaze: *Mi smo Adema stvorili i onda mu oblik daii. 
a poslije melekima rekli: "Ucinite Ademu sedzdu!". pa su je osim Iblisa 
ucinili: onje nije htio uciniti. * "Sta teje sprijecilo da ucinis sedzdu kad sain ti 
naredio? ", upita On. "Ja sam bolji od njega; mene si od vatre st\'orio, a njega 
od ilovace", odgovorion. (El-A'raf, 11.-12.) 

Hasan el-Basri kaze: "Ovdje je IbUs pribjegao analogiji, i onje prvi koji je 
to ucinio." Muhammed ibn Sirin kaze: "Pn/i koji je pribjegao analogiji je Iblis. 
Sunce i Mjesec su se poceh obozavati samo tim." Oba ova raisljenja navodi Ibn 
Dzerir. 

To znaci da je Iblis usporedivsi sebe i Adema, zakljucio da je on vredniji od 
Adema pa je odbio da mu ucini sedzdu, iako mu je to zajedno sa melekima bilo 
naredeno. Ukoliko se analogija kosi sa tekstovima (Kur'ana i Sunneta), ona je 
pogresna i kao takva se ne moze prihvatiti. U navedenom slucaju analogija nije 
bila valjana, jer je zemlja bolja i korisnija od vatre. Zemlja je mima, 
dobrocudna, naklona i blagorodna, a vatra nepostojana, hirovita, nepredvidljiva 
i sklona da pred sobom sve pali i zari. 

Pored toga, Allah ^ je pocastio Adema time sto ga je Svojom mkom 
stvorio i sto je u njega udahnuo od Svoga duha, Zato je melekima i naredio da 
mu ucine sedzdu. O tome Uzviseni kaze: "^I kad tvoj Gospodar rece melekima: 
"Ja cu stvoriti Sovjeka od ilovace, od blata ustajalog, *i kad ga oblikujem i u 
njega udahnem dusu, vi mu ucinite sedzdu!" *Svi meleki sit ucinili sedzdu, 
*osini Iblisa, onje odbio da ucini sedzdu sa njima. *"0 Ibli.se", rece On, 
"zasto nisi ucinio sedzdu?" *"Nije moje da cinim sedzdu covjeku koga si 
stvorio od ilovace, od blata ustajalog. " *"Onda izlazi iz Dzenneta", rece On, 
"neka si proklet! *i neka se prokletstvo zadrzi na tebi do Sudnjega dana!" 
(El-Hidzr, 28.-35.) Sejtan je ovo od Uzvisenog Allaha i zasluzio jer je upomo 

omalovazavao i potcjenjivao Adema nastojeci da se uzdigne iznad njega, 
istovremeno se suprotstavljajuci Bozijem naredenju i prkoseci Njegovim 
rijecima koje su se odnosile na Adema ^. 

Pi*vo se poceo pravdati ali mu ono nista nije pomoglo. Zapravo, njegovo 
pravdanje je bilo gore od samoga grijeha koji je vec pocinio. O tome Uzviseni 
veli: */ kada rekosmo melekima: "Ucinite Ademu sedzdu" - oni je svi, osim 
Iblisa, ucinise. "Zar da ucinim sedzdu onome koga si od ilovace stvorio? ", 
rece. *"Rec! mi", rece onda, "evo ovoga koga si iznad niene uzdigao: ako me 
ostavis do Smaka svijeta sigurno cu, osim malobrojnih, nad potomstvom 
njegovim zagospodariti. " * "OdlazH". rece On, "onima koji se za tobom budu 
poveli i tebi - kazna dzehennemska bit ce vam prava kazna! *I zavodi glasom 
svojim koga mazes i potjeraj na njih svoju konjicu i svoju pjesadiju, i budi im 
ortak II imecima i u djeci, i daji im obecanja - a sejtan ih same obmanjuje - 
*ali ti. doista, neces imati nikakve vlasti nad robovima Mojim! " A Gospodar 
tvojje dovoljan zastitnik. (El-Isra', 61.-65.) 

U suri Kehf Uzviseni kaze: A kad smo rekli melekima: "Ucinite sedzdu 
Ademu" - svi suje, osim Iblisa ucinili, on je bio od dzinna, pa se ogrijesio o 
naredenje svoga Gospodara, pa zar cete njega i njegovo potomstvo pored 
Mene kao prijatelje prihvatiti?! (El-Kehf, 50.) tj. on je namjemo, iz svoga 
prkosa i nadmenosti, izasao iz pokomosti Allahu i odbio da izvrsi Njegovo 
naredenje. To se desilo samo zbog njegove pokvarene cudi i niske sklonosti, 
koja ga je iznevjerila kad se najmanje nadao. On je, kao sto je i sam priznao, 
stvoren od vatre. 

U torn smislu, u hadisu koga biljezi Muslim u svom Sahihu, od Aise se 
prenosi da je Boziji Poslanik ^ rekao: "Meleki su stvoreni od svjetlosti, dzinni 
od plamena i vatre, a Adem kako vam je opisano."' 

Hasan el-Basri kaze: "Iblis nikada ni jednog trenutka nije bio melek." Sehr 
ibn Husib kaze: "Bio je jedan od dzinna, pa je Allah kada su napravilj nered na 
Zemlji, protiv njih poslao vojsku meleka, pa su ih pobili i protjerali na morska 
ostrva. Iblis je bio medu zarobljenima, pa su ga meleki sa sobom poveli na 
nebo, gdje je boravio neko vrijeme. Kada je melekima naredeno da ucine 
sedzdu, onje odbio da je ucini." 

Ibn Mes'ud, Ibn Abbas i neki ashabi, medu kojiraa je i Se'id ibn el- 
Musejjeb i drugi, kazu: "Iblis je bio poglavar meleka na nama najblizem nebu." 
Ibn Abbas kaze: "Ime mu je bilo Azazil." 

U jednoj drugoj verziji od Ibn Abbasa se kaze da mu je bilo ime El-Haris, 
En-Nakkas kaze da mu je nadimak bio Ebu Kurdus. Ibn Abbas dodaje: "Da je 
bio u jediioj grupi meleka koji su se zvaU dzinni. Njihov zadatak je bio da 
cuvaju dzennetske basce. On je medu njima bio jedan od najuglednijih, 
najznanijih i najpoboznijih. Imao je cetiri para krila, kasnije ga je Allah 
pretvorio u prokletog sejtana." 



Muslim 53/10/2996; Ahmed u svom Musnedu 6/168/Haleb 1 ostali. 

 

Allah iSfe u suri Sad kaze: *Kadje melekima tvoj Gospodar rekao: "Stvorit 
cu covjeka od ilovace. *pa kad mu oblik dam i udahnem dusu, ucinite mu 
sedzdu!", ""meleki su svi do posljednjeg sedzdu ucinili. *osim Iblisa; on se 
uzoholio ipostao nevjernik. *"0 Iblisu", rekao je On, "sta teje navelo da ne 
uciniS sedzdu onome koga sam Ja Svojom nikom stvorio? Jesi li se uzoholio, ill 
misliS da si uzvisen? " * "Ja sam bolji od njega ". rekao Je on. "mene si stvorio 
od vatre, a njega od ilovace." *"E, izlazi onda iz Dzenneta!", rece On,^ 
"proklet da si! *MoJe prokletstvo ce te do Sudnjeg dana pratitil"^ 
*"Gospodam moj". rece on, "daj mi vremena do dana kada ce oni ozivljeni 
bitV." *"DaJem ti", rece On, *"do dana vec odredenog" *"Tako mi Tvoje 
velicine ", rece, "sigurno cu ih sve na stranputicu navesti, *osim Tvojih medu 
njima iskrenih robova." *"Istinom se kunem i istinu govorim", rece Allah. 
* "sigurno cu sa svima, tobom i onima koji se budu poveli za tobom, 
Dzehennem napuniti. " (Sad, 71 .- 85.) 

A u sm-i El-A'raf Allah ^ veli: * "E zato sto si odredio pa sam u zabludu 
pao". rece, "kunem se da cu ih na Tvom Pravom putu presretati; *pacu imi 
sprijeda i straga, i zdesna i slijeva prilaziti. i vidjeces da vecina njih nece 
zahvalna bitif" (El-A'raf, 16.-17.) Tj„ zato sto si me u zabludu doveo, sigurno 
cu im postavljati sve moguce zamke i sa svih strana prilaziti. Sretan ce biti onaj 
ko ga ne poslusa, a nesretan onaj ko ga bude slijedio. 

Iraami Ahmed kaze: "Pricao nam je Hasim ibn el-Kasim, da je cuo od Ebu 
Ukajla (tj. Abdullah ibn Ukajl es-Sekafi), da je prenio Musa ibn el-Musejjeb, 
od Salima ibn Ebi el-Dzada, da je cuo od Sebreta ibn Ebi Fakiha da je rekao; - 
Cuo sam Bozijeg Poslanika ^ da je rekao: "Zaista sejtan presrece covjeka na 
putevima..." i dalje citira hadis do kraja kao sto smo spominjah pnhkom 
opisivanj a Iblisa. 

Mufessiri se razilaze po pitanju, kojim je melekima naredeno da ucine 
sedzdu Ademu. Vecina ih smatra da se to odnosilo na sve raeleke, jer se tako 
razumije iz opceg znacenja ajeta koji govore o tome. 

Drugi smatraju da se to odnosilo samo na meleke na Zemlji. Ibn Dzerir 
preko Dahhaka, ovakav stav prenosi od Ibn Abbasa. lako su ovakvo misljenje 
prihvatili i neki mufessiri iz kasnijih generacija, treba napomenuti da je lanac 
prenosiiaca ove predaje prekinut (munlcati'i) i da joj je kontekst nepouzdan 
(fihi nekaretun). 

Prvi stav je ispravniji jer na njega ukazuje i tekst hadisa: ..^.i On naredi 
Svojira melekima da mu ucine sedzdu. lako je i ovo uopceno znacenje... Allah 
najbolje zna sta je tacno! 

Allahove rijeci Iblisu: "E onda izlazi iz Dzenneta!" (El-A'raf, 13.) / "Izlazi 
iz njega" (El-A'raf, 18.) su dokaz da je on bio na nebu, pa mu je naredeno da 
izade iz njega. Time je sisao i sa stepena i polozaja kojeg je stekao ibadetom i 
povodenjera za melekima u pokomosti i robovanju. To mu je oduzeto zato sto 
se uzoholio, bio zavidan i sto se suprotstavio svome Gospodaru, pa je na 
Zemlju ponizen i pokuden bio protjeran. 
Allah M }C naredio Ademu da se nastani u Dzennetu sa svojom zenom, 
rijecima: / Mi rekosmo: "O Ademe, nastanite se ti i tvoja zena u Dzennetu, i 
jedite u njeinu koliko god zelite i odakle god hocete ali se ovom dt-vetu ne 
priblizujte, pa da sami sebi nepravdu nanesete! " (El-Bekare, 35.) 

Uzviseni u suri EI-A'raf kaze: *"Izlazi iz njega pokuden i ponizen", rece 
On. "Tobom i svima onima koji se budu povodili za tobom doista cu 
Dzehennem napuniti! *A ti, o Ademe, i zena tvoja u Dzennetu stamijte i odakle 
god hocete jedite, samo se ovom drvetu ne priblizujte, da se prema sebi ne 
ogrijesite!" (EI-A'raf, 18.-19.) 

Allah 5i, takoder, kaze; *A kada smo melekima rekli: "Ucinite sedzdu Ademu!" 
-svisujeoni, osim Iblisa, ucinili. *Onje odbio. "O Ademe", rekli smo, "ovaj 
je doista neprijatelj tebi i tvojoj zeni, zato mu nikako ne dozvoli da vas izvede iz 
Dzenneta, pa da onda budes nesretan. *U njemu neces ni ogladnjeti ni go biti, 
*u njemu neces ni ozednjeti ni zegu osjetiti. " (Ta-hS, 1 1 6.-119.) 

Iz konteksta ovih ajeta se razumije da je Hawa stvorena prije Ademovog 
ulaska u Dzennet, jer Allah di kaze: "A ti, o Ademe, i zena tvoja u Dzennetu 
stamijte!" (EI-A'raf, 19.) Ovog je misljenja Ishak tbn Bi§r, kako se i razumije 
iz ovih ajeta. 

Medutim, Sudejj od Ebu Saliha i Ebu Malika, a oni od Ibn Abbasa i Murrea 
Ibn Mes'uda i drugih ashaba prenose da su rekli: "lb lis je protjeran iz 
Dzenneta, a Adem se nastanio u njemu. Ademu je dodijalo samom lutanje po 
Dzennem bez zene uz koju bi se smirio. Tako je jednom zaspao, i kada se 
probudio ugledao je pored svoje glave zenu kako sjedi. Allah ju je stvorio od 
Ademovog rebra. "Ko si ti?", upitao ju je, "2;ena", odgovorila je. "A zasto si 
stvorena?", upitao je ponovo. Ona odgovori: "Da bi se uz mene smirio." 
Meleki su ga, zeleci da provjere njegovo znanje, upitali; "Ademe, kako je 
njeno ime?" On je odgovorio: "Hawa." "A zasto joj je ime Hawa?", upitali su. 
"Zato sto je stvorena od neceg sto je zivo", odgovorio je. 

Muhammed ibn Ishak od Ibn Abbasa prenosi da je ona stvorena od 
njegovog najkraceg rebra na lijevoj strani. To se desilo dok je spavao, a 
umjesto tog rebra, praznina mu je popunjena mesom. 

Potvrdu za ovo imamo u rijecima Uzvisenog: O Ijudi. bojte se svoga 
Gospodara koji vasje odjednog covjeka stvorio, a od njega je i dnigu njegovu 
stvorio i od njih dvoje mnoge muskarce i zene rasijao. (En-Nisa', 1.) Potvrdu 
za to imamo i u sljedecim rijecima Uzvisenog: On je taj koji vas odjednog 
covjeka stvara - a od njega je drugu njegovu stvorio da se uz nju smiri. I kadje 
on nju obljubio ona je zanijela lahko breme i nosila ga; a had joj je ono 
otezalo, njih dvoje su zamolili Allaha... (EI-A'raf, 189.) O ovom ajetu cemo, 
ako Bog da, kasnije opsimije govoriti. 

Buharija i Muslim u svojim Sahihima navode hadis koji prenosi Za'ide od 
Mejsere el-Esdza'ia on od Ebu Hazima a ovaj od Ebu Hurejre u kome stoji da 
je Muhammed # rekao: "Prema zenama lijepo postupajte. Zena je stvorena od 

 

Priprema i Obrada www.tewhid.ucoz.net

STUDIO-TEWHID

https://www.facebook.com/studio.tewhid

Category: Allahovi poslanici | Added by: studio-tewhid (2014-03-30)
Views: 774 | Rating: 0.0/0
Total comments: 0
Name *:
Email *:
Code *:
NAMAZ
Facebook-tewhid
kur'an
tags