Main » Articles » Allahovi poslanici |
KAZIVANJE O Ibrahim, alejhisselam 1 di0
Ibrahim je sin Tara (250), sina Nahora (148), a on sin Saruga (230), sina
Reva (239), a on sin Falega (439), sina I-Iebera (464), a on sin Sala
(433), sina Arfaksada (438), a on sin Sema (600), sina Nuhova ^i
Ovo je tekst ehli-kitabija iz za njih Svete knjige, a ja sam iza svakog imena
brojkom oznacio koliko su zivjeli, prema onom sto oni navode. Vec je bilo
govora o duzini zivota Nuha ^&\, pa nema potrebe to ponavljati.
Hafiz ibn Asakir, u svojoj Historiji, govoreci o zivotu Ibrahima Halila
(Allahovog prijatelja), prenoseci od Ishal-ca Ibn Bisra Kahilije, iz njegovog
djela el-Mubtede, navodi da je Ibrahimovoj majci bilo ime Emila. Zatim od
njega prenosi dugu pricu o tome kako ga je rodila. Kelbi kaze da joj je bilo ime
Buna bint Kribta ibn Kersi i da je porijeklom od Arfaksada, Semovog sina, a
Sem jeNuhov sin.
Ibn Asakir u vise predaja navodi da je Ikrime rekao: "Ibrahimov fm
nadimak je bio Ebu ed-Dajfan."'
**Ehli-kitabije zatim kazu da su se Tarn, kada je imao sedamdeset pet
godina, rodili Ibrahim ^i, Nahor i Haran. Haran je kasnije dobio sina Luta,
Oni kazu da je Ibrahim ^l bio srednji i daje Haran unn-o jos za oceva zivota
u mjestu gdje je i roden, tj, u podrucju Haldejaca. Time misle na Babilon, Taj
stav je ispravan i poznat kod onih koji istrazuju zivotopise, historiju i
dogadaje.
Hafiz Ibn Asakir takoder kaze daje taj stav ispravan. On navodi od Hisama
ibn Ammara da je on cue od Wehda, on od Se'ida ibn Abdulaziza, a on od
Meldiula, daje Ibn Abbas rekao: "Ibrahim je roden u Guti kod Damaska, u selu
po imenu Berza, a na brdu koje se zove Kasijun." Nakon toga, Hafiz kaze:
"Ispravno je ipak, da je on roden u Babilonu, a ovo mu se mjesto pripisuje zato
sto je na njemu klanjao kad je dosao pomoci Luai mSi\"'
Oni zatim navode da je Ibrahim ozenio Sam, a Nahor Melhu, kcerku
Harana, tj. braticnu.
Zatim navode daje Sara bila nerotkinja, da nije mogla radati.
' Ibn Asakir u svom Tarihu 2/141/Et-Tehzib.
^ Ibn Asakir 2/13/Et-Tehzib.
**Zatim ehli-kitabije kazu: "Tara je, sa svojira sinom Ibrahimom, njegovom
zenom Sarom, i njegovim braticem Lutom, izisao iz zemlje Haldejaca i otisao u
zemlju Kenanaca. Nastanili su se u Haraau, gdje je Tara i umro, u svojoj
dvjesta pedesetoj godini." Ovo potvrduje da on nije roden u Haranu, nego u
zemlji Haldejaca, tj. u Babilonu.
Dakle, oni su krenuli sa namjerom da dodu u zemlju Kenanaca, podnicje
Jerasalima, pa su se nastanili u Haranu. Haran je u to doba,^ zajedno sa
Arapskim poluosti-vom i Samom, pripadao Haldejcima koji su obozavali sedam
zvijezda, Graditelji Damaska takoder su bili ove vjere. Okretali su se prema
Sjevemjaci. Raznim rijecima i postupcima su pokazivali da obozavaju sedam
zvijezda. Zato je na svih sedam kapija starog Damaska, za svaku zvijezdu,^bio
po jedan hram u kojima su, u njihovu cast, priredivane svetkovine i pnnosene
zrtve. U to doba, dok su stanovnici Harana obozavali zvijezde i kipove, svi
Ijudi na Zemlji su bili nevjemici, osim Ibrahima-Halila, njegove zene i bratica
mu Luta H0,.
Ibrahim im je bio taj preko koga je Allah M uklonio ta zla i dokinuo tu
zabludu. Njemu je Allah 3fe, jos u mladosti, dao zdrav razum, a kad je porastao
odabrao ga za Svoga Poslanika i uzeo Sebi za prijatelja (Halila). Allah ^^kaze:
Mismojosprijelbrahimu razboritosl dali i dobro gapoznavali, (El-Enbija', 51.),
tj. 00 je bio dostojan za to.
Uzviseni, takoder, veli: *IIbrahima. kadjegovorio svome narodu: "Obozavqjte
Allaha i Njega se bojte! To vamje bolje, ako znate. * Vi mimo Allaha obozavate
kimiire i lazi izmisljate. Oni, koje vi mimo Allaha obozavate, ne mogit vas
nikak\'Otn hnvwm nahraniti, pa kod Allaha trazite opskrbu, Njega obozavajte i
Njemu zahvaljujte; jer cete se Njemu vratiti! *A ako vi budete poricali, pa i
narodiprije vas su poricali, a Poslanikje duzan samo da jasno prenese. *Zar
oni ne vide kako Allah stvara stvorenja? On ce to ponovo uciniti. Allalmje to,
doista, lahko. " *Reci: "Putujte po Zemlji i gledajte kako je On prvi put stvorio.
AUah ce to i dnigi put st\>oriti. Allah, doista, sve moze. *0n kaznjava koga On
hoc-e i milost dqje kome On hoce, i Njemu cete se vratiti. *Vi Njegovoj^ kazni /te
mozete umaci ni na Zemlji ni na nebu, i vi mimo Allaha nemate ni zastitnika ni
pomagaca. *A oni koji ne vjeruju u Allahove dokaze i susret s Njime, ti su
izgitbili nadu u Moju milost, i njih ceka bolna kazna. " *Odgovor njegovog
naroda bijaSe samo: "Ubijte ga Hi ga spalitel" - alt. Allah gaje spasio od vaUe.
U tome, doista, ima dokaza za narod koji vjenije. *I on rece: "Vi ste mimo
Allaha kumire prihvatili, da biste u zivotu na ovom svijetu medusohne
prijateljske odnose odrzavali, a poslije, na Sudnjem danu, jedni drugih cete se
odricati i jedni druge proklinjati. Vase prebivaliste ce biti vatra i necete imati
pomagaca. " *I Lut mu povjerova! A Ibrahim rece: "Ja selim svome Gospodaru,
On je, doista, Silni i Mudri. " *I Mi smo mu Ishaka i Jakuba poklonuU i njegovim
potomcima vjerovjesnistvo i Knjigu dali, a njemu na ovom svijetu nagradu dali,
ana onom ce, doista, jedan oddobrih biti. (El-'Ankebut, 16.-27.)
Zatim Uzviseni navodi Ibrahimovu raspravu sa svojim ocem i narodom, o
cemu cemo, ako Bog da, dalje govoriti.
Njegov otac je bio prvi koga je pozvao na Pravi put. Otac mu je bio jedan
od oiiih koji su obozavali kipove i bilo je najprece da se iskrenim savjetom
obrati svome ocu.
O tome Uzviseni veli: *I spomeni u Knjizi Fbrahima. On je bio istinoljiibiv,
vjerovjesnik. *KadaJe rekao svome ocu: "Oce, zasto obozavas ono sto niti cuje, niti
vidi, niti ti maze ista koristiti? *Oce, menije doslo znanje koje tebi nije doslo, pa me
slijedi ija cu te na pravi put uputiti. *Oce, ne obozavaj sejtana! Sejtanje Milostivom
neposhisan. '^Oce, bojim se da te odMilostivog ne stigne kakva kazna, pa da budes
sejtanu dnig. " '^Onje rekao: "Zar ti, Ibrahime, mrzis moje bogove? Ako neprestanes,
sigurno cu te kamenovati. Zato me ostavi na miru!" * "Nekaje mir na tebe", rece
on, "Ja cu moliti svoga Gospodara da ti oprostijerje On dobarprema meni. *Ija
napustam i vas i ono cemu se vi mimo AUaha molite, aja cu moliti svoga Gospodara,
nadam se da mi moj Gospodar nece odbiti moju dovu. " (Merjem, 41 .-48.)
Uzviseni ovdje navodi kako je tekla rasprava i dijaiog izmedu Fbrahima i
njegovog oca, kako ga je na pravi put pozvao najblazim rijecima i na najljepsi
nacin. Objasnio mu je nistavnost njegovog obozavanja kumira, koji, niti cuju
molbu obozavaoca, niti vide gdje se on nalazi, pa kako ce mu onda ista
koristiti, dati bilo kakvo dobro, nafaku ili pomoc?
Zatim ga je podsjetio da mu je Allah dao uputu i korisno znanje, iako je
mladi od oca: "Oce, menije doslo znanje koje tebi nije doslo, pa me slijedi, ija
cu te na pravi put uputiti", tj. put koji je ispravan, jasan, lahak, istinit i kojim
ces postici dobro i ovog i onog svijeta.
Kada mu je Ibrahim pokazao pravi put i uputio savjet, on ga nije poslusao i
primio od njega, nego mu je zaprijetio i pokusao da ga zaplasi rijecima; "Zar ti,
Ibrahime, mrzis moje bogove? Ako ne prestanes, sigurno cu te kamenovati! " Po
jednima, time je mislio samo na rijeci, a po drugima na stvamo djelo. "Zato me
ostavi na miru!", tj, idi od mene i zadugo se ne vracaj!
Na to mu je Ibrahim rekao: "Nekaje mir na tebe" (Merjem, 47.), tj. od
mene te nece snaci nista lose i od mene neces dozivjeti nikakvo uznemiravanje,
ti si od mene miran. Cak mu zeli dobro rijecima: "Ja cu moliti svoga
Gospodara da ti oprosti.jerje on dobarprema meni. " (Merjem, 47.)
Ibn Abbas i drugi kazu: "Tj. blag, jer me je On uputio da Njega obozavam i
samo Njega vjeaijem." Zato on kaze: "Jja napustam i vas i ono cemu se vi
mimo AUaha molite a ja cu moliti svoga Gospodara, nadam se da mi moj
Gospodar nece odbiti dovu. " (Metjem, 48.)
Ibraliim je doista, kao sto je i obecao, za njega molio u svojim dovama. Malutim,
kada mu je postalo jasno da je on Allahov neprijatelj, on ga se odrekao, kako kaze
Uzviseni: Ibrahimovo trazenje oprosta za svoga oca biloje samo zbog obecanja
koje muje dao. A cim mu je bilo jasno da je on Allahov neprijatelj, on ga se
odrekao. Ibrahim je, doista, bio pun sazaljenja i milostiv. (Et-Tewbe, 114.)
Buharija navodi: "Pricao nam je Ismail ibn Abdullah, da je njemu pricao
njegov brat Abdulhamid, a on je cuo od Ibn Ebi Zi'ba, ovaj od Se'ida
Makberije, a on od Ebu Hurejre, da je Poslanik m rekao: "Ibrahim ce na
Sudnjem danu sresti svog oca Azera a na njegovom lieu ce biti prasina i
zemlja, pa ce mu Ibrahim reci: - Zar ti nisam rekao da mi se ne suprotstavljas?
Na to ce mu otac reci: - Danas ti se necu suprotstavljati." Ibrahim ce tada reci:
"Gospodaru raoj, obecao si mi da me na Sudnjem danu neces poniziti, a zar
ima veceg ponizenja od toga da mi otac bude u vatri?" Allah ce odgovoriti: "Ja
sara nevjemicima zabranio Dzennet," Zatim ce mu se reci: "Ibrahime, sta je to
ispod tvojih nogu?" On ce pogledati i vidjeti uprljanu zaklanu zivotinju, koja
ce biti uzeta za noge i bacena u vatru."' Jedino on navodi ovako u kazivanju o
Ibrahimu.
U svom Tefsiru on kaze: "Tako prenosi- Ibrahim ibn Tahman od Ebu Zi'ba,
on od Se'ida Makberije, a on od Ebu Hurejre."
Ovako ga prenosi i Nesaija; od Ahmeda ibn Hafsa ibn Abdullaha, on od
svog oca, a ovaj od Ibrahima ibn Tahmana i dalje redom. Bezzar ga u sHcnoj
verziji navodi od Hammada ibn Seleme, on od Ejjuba, on od Muhammeda ibn
Sirina, on od Ebu Hurejre, a on od Bozijeg Poslanika %, mada u toj verziji ima
neceg neobicnog (garib). On ga navodi i u drugoj verziji: od Katadea, on od
Ukbea ibn Abdulgafira, on od Ebu Se'ida, a on od Poslanika ^.
Allah ife kaze: / kada Ibrahim rece svom ocu Azeru: "Zar kipove uzimas za
bogove?! Ja, doista, vidim da ste i ti i tvoj narod u ocitoj zabludi. " (El-En' am,
74.) Iz ovoga se razumije da je Ibrahimovom ocu bilo ime Azer. Medutim,
vecina poznavalaca rodoslova, medu kojima je i Ibn Abbas, kazu da mu je bilo
ime Tareh, a ehli-kitabije kazu; Tara. Tako se kaze da mu je nadimak dat po
kipu koga je Azer obozavao.
Ibn Dzerir kaze; "Ispravno je da mu je ime bilo Azer, a moguce je da je
imao dva imena, ili da mu je jedno bilo ime a drugo nadimak."
Moguce je da je ovo sto on kaze tacno. Allah, opet, najbolje zna!
Zatim, Uzviseni veli: */ tako mi pokazasmo Ibrahimu carstvo nebesa i
Zemlje. da hi cvrsto vjerovao. *Kada nastupi noc, on ugieda zvijezdu i rece:
"Ovoje moj Gospodar!" A posto zade, rece: "Ne volim one koji zalaze!" *A
kada ugieda Mjesec kako izlazi, rece: "Ovoje moj Gospodar!" A posto zade,
rece: "Ako me moj Gospodar ne uputi, doista cu biti jedan od onih koji su
zalutali. " *A kad ugieda Sunce kako izlazi, rece: "Ovoje moj Gospodar, ovoje
najvece!" A posto zade, on rece: "O narode moj, ja nemam nista s tim sto vi
Mjemu drtige ravnim smatrate! "^Ja okrecem svoje lice, kao pravi vjernik,
Onom koji je nebesa i Zemlju stvorio, i ja nisam idolopoklonik. " *I njegov
narod se s njim raspravljao. On je rekao: "Zar da se sa mnom o Allahu
raspravljate, a On meje uputio? Ja se ne bojim onih koje vi Njemu pripisujete,
osim onoga sta moj Gospodar hoce da bude. Moj Gospodar svojim znanjem
obiihvaca sve, zasto se ne urazumite? *A kako bih se bojao onih koje Njemu
pripisujete, kada se vi ne bojite sto Allahu druge ravnim smatrate, iako vam On
za to nikakav dokaz nije dao? I znate li vi ko ce, mi ili vi, biti siguran? *Oni
' Biljezi ga Buharija u svom Sahibu 60/^/235Q/Fethu-l-Barr, Ibn Asakir u svom Tarihu u istoj
verziji kao i BuhELrija 2/137.
koji vjeruju i svoje vjerovanje sa zulumom ne mijesaju, oni ce biti sigiirni i oni
su na pravom putu. " *To je Nas dokaz koji smo Mi dali Ibrahimu protiv
njegova naroda. Mi uzdizemo na vise stepene one koje Mi hocemo. Tvoj
Gospodarje, doista, imidariznan. (EI-Eii'am, 75.-83.)
Ovo je bio predmet njegove rasprave sa svojim narodom Icroz koju im je
objasnio da ova, nama vidljiva tijela, kao sto su svjetlece zvijezde, nisu
nikakva bozanstva koja pored Allaha ^ treba obozavati, nego stvorena,
podredena i potcinjena Allahova stvorenja koja se cas pojavljuju, a cas nestaju
iz nas eg vida. Nasuprot njima, Uzvisenom Gospodaru nista ne promice, nista
Mu nije skriveno. On je Stalni, Vjecni i bez prestanka. Nema boga niri
gospodara pored Njega.
Prvo im je objasnio da to zvijezda ne moze biti. Kaze se da se pod
spomenutom zvijezdom mislilo na Veneru. Zatim je sa nje presao na Mjesec,
jer je on sjajniji i ijepst od nje, a onda na Sunce kao najsjajnije, najblistavije i
najijepse nama vidljivo nebesko tijelo. I za njega je rekao da je potcinjeno,
vodeno, predodredeno i podredeno, kako kaze Uzviseni: Od Njegovih znakova
su i HOC i dan, Sunce i Mjesec. Ne cinite sedzdu Suncu ni Mjesecu. vecje cinite
AUahu koji ihje stvorio, ako samo Njega obozavate. (Fussilet, 37.)
Zato je on rekao: *A kada ugleda Sunce kako izlazi. rece: "Ovo je moj
Gospodar, ovo je najvece!" A posto zade, on rece: "O narode moj. ja nemam
nista s tim sto vi Njemu druge ravnim smatrate! ""Ja okrecem svoje lice, kao
pravi vjernik. prema Onome koji Je nebesa i Zemlju sh'orio i ja imam
idolopoklonik!" *1 njegov narod se s njime raspravljao. On je rekao: "Zar da
se sa mnom o Allahu raspravljate, a On meje uputio? Ja se ne bojim onih koje
vi Njemu pripisujete, osim onoga sto moj Gospodar hoce da bude. " (El-En 'am,
78.-80.)> tj. ja ne obracam paznju na ova bozanstva koja vi pored Allaha
obozavate, jer ona nista ne koriste, ne cuju i ne shvacaju. Ona su podredena i
potcinjena, kao sto su zvijezde i sl„ ill napravljena, isklesana i istesana, kao sto
su kumiri,
Ocito je, dakle, da su ove njegove rijeci o zvijezdama bile upucene
stanovnicima Harana, jer su ih oni obozavali. Ovo pobija tvrdnje onih koji kazu
da je to rekao dok je jos bio mlad, kada je otisao od porodice, kako npr. kaze
Ibn Ishak i jos neki. Takva misljenja temelje se na israilijjatima, a njima se ne
moze vjerovati, posebno onda kada se kose sa istinom.
Stanovnici Babilona obozavali su kipove, i oni su ti s kojima je Ibrahim >&
raspravljao o obozavanju kipova, polupao im ih, ponizio i dokazao njihovu
mstavost, kako Allah :M kaze: */ on rece: "Vi ste mimo Allaha kiimire pnhvatili,
da biste u zivotu na ovom svijetu medusobne prijateljske odnose odrzavali a poslije
na Siidnjem damt, jedni drugih cete se odricati i jedni druge proklinjati
Vase boraviste ce biti vatra i necete imati pomagaca. " (El-'Anlcebut, 25.)
U suri El-Enbija', Uzviseni veli: *M smo jos prije Ibrahimu mzboritost
dah I dobro smo ga poznavali, ^Kada on svome ocu i svome narodu rece-
Kakvi su ovo kumiri kojima ste odani?" ''Oni odgovorise- "Mi smo nase
oceve zatekli da ih obozavaju. " * "/ vi i vasi ocevi ste bill u ocitoj zabludi ",
rece on. * "Jesi U nam donio Istinu, Hi se sails? ". upitase oni. *On rece: "Ne,
nego vas Gospodarje Gospodar nebesa i Zemlje, koji ihje stvorio, aja sum od
onih koji vam to svjedoce. *I tako mi AUaha. cim se udaljiteja cu vam kumire
ttdesiti!" *I on ih sve u komade porazbija, osim onog najveceg, da bi se njemu
obratili. *"Ko uradi ovo sa nasim bogovima". povikase oni, "doista je
nasilnik!" *"Culi smo jednog momka kako ih spominje", rekose, "ime mu je
Ibrahim. " * "Dovedite ga da ga Ijudi vide ", rekose, "da posvjedoce. " * "Jesi li
ti uradio ovo s bogovima nasim, o Ibrahime? ", upitase. * 'We", rece on, "nego
toje uradio ovaj najveci medii njima, pa iipitajte ih, ako mogii govoriti. " *I oni
se zamislise, pa sami sebi rekose: "Doista ste nepravedni! " *Zatim oborise
glave i rekose: "Ta li znas da ovi ne govore." *"Pa zar pored AUaha
obozavate nesto sto vam ne moze ni koristiti ni kakvu stetu nanijeti? ", upita on.
*"Tesko vama i onima koje, mimo AUaha, obozavate! Zasto se ne opametite?"
Oni rekose: * "SpaUte ga t vase bogove osvetile, ako cete sta ciniti! " *Mi
rekosmo: "Vat}-o, budi hladna i spasonosna Ibrahimu!" *1 oni htjedose da mu
postave zamkii, ali Ik Mi ucinismo najvecim gubitnicima. (El-Enbijfi', 5 1. -70.)
U suri Es-Su'ara', Uzviseni veli: */ ispricaj im vijest o Ibrahimu. *kadaje
si'oga oca i svoj narod upitao: "Sta to vi obomvate? " *a oni odgovorili: "Obozavamo
kumire, i stabw smo im odani. " * "Da U vas cuju kada ih moUte? ", upita on,
* "i da li vam koriste Hi vam stetu nanose? " * "Ne ", odgovorise oni, "nego smo
nase oceve zatekli da tako rade." *"Znate li vi", upita on, "da su to, sto
obozavate *vi i vasi davni preci, * doista, neprijatelji moji? A nije Gospodar
svjetova, *koji me je stvorio i na pravi put upiitio, *koji me hrani i poji, *koji
me, kad se razbolim lijeci, *koji ce me usmrtiti i zatim ozivjeti, *i koji ce mi,
nadam se, pogreske na Sudnjem danu oprostiti! *Gospodaru moj, podari mi
mudrost i udruzl me s dobrima. " (Es-Su'ara', 69.-83.)
A Xi suri Es"Saffat, Uzviseni veli: *Iste vjere kao i on, doista je bio i Ibrahim.
Kadje svome Gospodaru cista srca dosao, *kadje svoga oca i svoj narod upitao:
"Sta to vi obozavate? *Zar lazne bogove, mimo AUaha, zelite? *A sta o Gospodaru
svjetova mis lite? " *I on bad pogled na zvijezde, *pa rece: "Ja cu se, evo,
razboljetU", *paga napustise uzmicuci, *a on se prikrade njihovim bozanstvima i
rece: "Zasto ne jedete? *&ta vam je pa ne govorite? " *Pa im pride krisom,
udarajuci ih desnicom, *i narod mu poce trkom prilaziti. '*0n upita: "Zar
obozavate ono sto sami klesete, *kad AUah st\>ara i vas i one sto pravite?"
*Oni rekose: "Napravite za njega lomacu, pa ga u vatru bacite!" * I htjedose
daga na muke stave, ali Mi njih ucinismo ponizenim. (Es-Saffat, 83.-98.)
Allah ^ nas obavjestava o tome kako je Ibrahim ^i, Njegov prijatelj,
zanijekao svom narodu obozavanje kipova, kako ih je pred njima ponizio i
omalovazio a njih ukorio rijecima: "Kak\n su ovo kumiri kojima ste odani? ", tj.
kod kojih ostajete i kojima se pokoravate, Oni su odgovorili: "Mi smo nase
oceve zatekli da ih obozavaju." (El-Enbija', 53.) Tj. njihov jedini izgovor je
bio sto su tako radili njihovi ocevi i djedovi, koje su zatekli da obozavaju
kumire. "Ivi i vasi ocevi ste bUi u ocitoj zabludi", rece on. (El-Enbija', 54.)
Na drugom mjestu Uzvisem kaze: *kad je svoga oca i svoj narodupitao:
"Sta to vi obozavate? "^Zar lame bogove. mimo AUaha. zelite? I sta o
Gospodaru svjetova mislite? " (Es-Saffat, 85.-87.).
Katade kaze da se ovim htjelo reci: "Pa sta mislite da 6e On s vama iiraditi
kada Ga sretnete, a obozavali ste druge, mimo Njega?"
On im je takoder, govorio: * "Da H vas oni ciiju kada ih molite". upita on,
* "i da li vam koriste Hi vam stetu nanose? " * "Ne ". odgovoriSe. "nego smo mi
naSe oceve zatekli da tako rade. " (Es-Su'ara', 72.-74.)- Oni su mu pnznah da
kipovi ne cuiu onog ko ih moli i da ne mogu ni koristiti m stetiti, nego ihje
povodenje za njihovim precima i ocevima, koji su bill neznahce kao i om,
navelo da ih obozavaju. Zato im je on rekao: * "Znate li vi ", upita on, da suto
sto obozavate ''vi i vasi davnipreci, *doista. neprijatelji moji? A nije Gospodav
svjetova. " (Es-Su'ara\ 75.-77.)
Ovo je nepobitan dokaz o nistavnosti njihove tvrdnje da su njihovi kumin
imah osobinu Boga jer ih se on odrekao i izgrdio ih. Da su mogh kakvu stetu
nanijeti, sigurno bi je njemu nanijeli ill da su mogli sta ucmiti, ucmdi bi mu.
"Jesi li nam donio Istinu. Hi se salis". upitaSe oni. (Ei-Enbija\ 55.). Oni su
htjeli redi: To sto nam govoris, sto nam nase bogove vnjedas, a tune i nase
oceve Je li to, doista, ozbiljno govoris iU se saUs?
On rece- "Ne nego vas Gospodarje Gospodar nebesa i Zemlje. koji ihje
stvorio aja sam 'od onih koji vam to svjedoce. " (El-Enbija', 56.) Tj. ja vam to
govorim doista, ozbiljno. Vas Bog je Allah, pored Kojeg drugog boga nema.
On je vas Gospodar, a i Gospodar svih stvari. On je Stvontelj nebesa i Zemlje,
Koji ih je stvorio bez prethodnog uzorka. Samo je Ori Jedmi dosiojan
obozavanj a i Njemu nema ravnog, a ja sam jedan od onih koji to svjedoce.
"I tako mi Allaha, cim se udaljiteja cu vase kipove udesiti. " (El-Enbija', 57.)
On im se, dakle, zakleo da ce sigumo udesiti njihove kipove, kada se om udalje
zbog praznovanja.
Jedni kazu da je on ovo rekao tiho, u sebi, a Ibn Mes'ud kaze da su ga samo
nekiodnjihculi.
Oni su imali jedan praznik kojeg su svake godine praznovali van grada, pa
ga je njegov otac pozvao da i on tome prisustvuje, a!i je on rekao da je
bolestan O tome Uzviseni kaze; */ on bad pogled na zvijezde, *pa rece: "Ja
cu se, evo, razboljeti!" (Es-Saffit, 88.-89.) To im je rekao da bi mogao uradUi
ono gto je naumio: da izvrgne ruglu njihove kipove, a pomogne Allahovu
istinitu vjeru, i da im pokaze nistavost njihovog obozavanja kipova, koji
zasluzuju samo da budu porazbijani i potpuno obezvrijedeni.
I kada su oni izish da praznuju, a on ostao u gradu, on seprikrade njihovim
bozanstvima (Es-Saffat, 91.), tj. on im pride zumo, prikrivajuci se. Nasao ihje
u prostranoj odaji. Pred njima su bile postavljene razlicite vrste jela, koja su im
bila prinesena kao zrtve. On ih je upitao ironicno i podsmjehujuci im se:
*"Zasto ne jedete? *Sta vam je pa ne govorite?" *Pa im pride krisom,
udarajuci ih desnicom, (Es-Saffat, 91.-93.), zato sto je onajaca, snaznija, brza i
okretnija. Porazbijao ih je sjekiricom koja mu je bila u ruci: / on ih sve u
komade porazbija, tj. potpuno, do kraja, osim onog najveceg, da hi se njemu
obi-atili. (El-Enbija', 58.).
Kaze se da je on zatim okacio tu sjekiricu o ruku najveceg kjpa, sto bi
trebalo da znaci da on ne zeli da se pored njega obozavaju ti mali kipovi!
I kada su se vratili sa praznovanja, ugledali su sta se desilo sa onima koje su
obozavali. "Ko uradi ovo sa nasim bogovima? ", upitase oni, "doista je
nasilnik! " (El-Enbij a ' , 5 9 . ).
U ovome su imali ociti dokaz, da su ista razumjeli. Njihovim bogovima
koje su obozavali desilo se to sto se desilo. Da su oni doista bili bogovi,
sigumo bi se odbranili od onog ko im je zelio nanijeti zlo! Medutim, zbog svog
neznanja, pomanjkanja razuma, velikih zabluda i bezumija, oni su rekli: "Ko
uradi ovo sa nasim bogovima doista je nasilnik!"
"Culi smojednog momka kako ih spominje", rekose, "ime muje Ibrahim. "
(E!-Enbija', 60.), tj. da ih pogrdno spominje, grdi i ismijava, pa je on sigumo
taj koji je ustao protiv njib i porazbijao ih. Ibn Mes'ud kaze: tj. on je o njima
govorio: "/ tako mi Allaha, cim se udaljite, ja cuvase kumire udesitil"
(El-Enbija', 57.).
"Dovedite ga, da ga Ijudi vide", rekose, "da posvjedoce. " (El-Enbija', 61.)
Tj. dovedite ga pred vehki skup, pred svjedoke, pa da cuju sta prica i govori i
da svojim ocima vide kakva ce ga kazna zbog toga stici.
Upravo je to bila Ibrahimova ^SB najveca zelja: da se svi Ijudi skupe, pa da
svim idolopoklonicima donese nepobitan dokaz o nistavnosti njihovog
vjerovanja. Tako je i Musa ?^i rekao Faraonu; "Neka vas sastatiak bude na
dan svecanosti ", rece Musa, "i nek se svijet sakupi izjutra. " (Ta-ha, 59.).
Kada su se skupili i doveli ga, kako kazu, upitali su: * "Jesi li ti uradio ovo
s bogovima nasim, o Ibrahime?" *"Ne", rece on, "nego je to uradio ovaj
nqjveci medu njima", (El-Enbija', 62.-63.).
Neki kazu da je time htio reci: On me je naveo da ih porazbijam, a zatim im
rekao: "pa upitajte ih, ako mogu govoriti. " (El-Enbija', 63.).
On je ovim htio da ih navede da kazu da kipovi ne mogu govoriti i tako
priznaju da su kipovi isto sto i ostale nezive tvari.
/ oni se zamislise, pa sami sebi rekose: "Vi ste, doista, nepravedni!" (El-
Enbija', 64.). tj. sami su sebe ukorili, rekavSi: Vi ste sami krivi, jer, niste
ostaviii nikakva cuvara ili strazara kod kipova.
"Zatim oborise glave" (El-Enbija', 65.). Sudejj kaze: - Tj. posumnjali su u
svoje krivo vjerovanje. Prema tome, rijeci: "Vi ste, doista, nepravedni!", bi se
odnosile na obozavanje kipova.
Katade kaze: - Oni su se zbuniU, oborili glave i rekli: "Ta ti znas da ovi ne
govore." (El-Enbija', 65.). Tj. ti Ibrahime znas da oni ne mogu govoriti, pa
kako od nas mozes traziti da ih pitamo?!
Tada im je Ibrahim ^Bi rekao: * "Pa zar pored Allaha obozavate nesto sto
vam ne moze ni koristiti ni kalcvu steiu nanijeti? *Tesko vama i onima koje
mimo Allaha obozavate! Zasto se ne opametite? " (EI~Enbija', 66.-67.).
Uzviseni, takodei; veli: ",.,/ narod rnu pace trkom dolaziti. " (Es-Saf!at, 94.).
Mudzahid ovdje kaze: - Zureci. "Zar obozavate ono sto sami klesete?"
(Es-Safftt, 95.) Tj. kako cete obozavati kipove koje vi sami pravite od drveta i
kamena i koje vi formirate i oblikujete kako vi hocete? "... kad Allah shwa i
vas i ono sto pravite? " (Es-Saffet, 96.).
Bez obzira na to da li se pod rijeci ma u ovom ajetu misli na "sto" ili
"koga", time se zeli reci: - 1 vi a i ovi kipovi su stvoreni, pa kako moze jedno
stvorenje obozavati nesto sto je takoder stvoreno? Dakle, oni nista nisu preci da
vi njih obozavate, od toga da oni vas obozavaju, a to je zabluda. Po logici
zdravog raziima zabluda je da i oni vas obozavaju, jer je ispravno i obavezno
obozavati samo Stvoritelja, koji nema nikakva sudmga. *0m rekose:
"Napravite za njega lomacu, pa ga u vatru bacite! " *f htjedose da ga na muke
stave, all Mi njih iicinismo ponifenim. (Es-Saffat, 97.-98.).
Kad su usutkani i porazeni odustali od dalje rasprave i prepiranja, nije im
preostalo nista drugo, nego da upotrijebe svoju silu i moc u odbrani svojih
zabluda i bezboznosti. Medutim, u tome ih je sprijecio Allah ^, uzdizuci Svoju
rijec, vjeru i dokaz.
O tome Uzviseni kaze: */ oni rekose: "Spalite ga i vase bogove osvetite,
ako cete sta ciniti!" *Mi rekosmo: "Vatro, budi hladna I spasonosna
Ibrahimu!" */ oni htjedose da mu postave zamku, ali ih Mi ucinismo najvecim
gubitnicima. (El-Enbija', 68.-70.).
Ovako se kaze jer su poceli sa svib strana sakupljati i donositi drva tako
upomo da bi se u to vrijeme cak i zena, koja bi se razboljela, zaklinjala da 6e i
ona, ako ozdravi, prikupljati drva za Ibrahimovu lomacu! Zatim su ta drva
stavili u jednu ogroniiiu ogradenu rupu koja je sluzila za sakupljanje vode i tu
potpahli vatru. Ona se rasplamsala, razbuktala, razgorila, i bacala je iskre tako
visoko da se tako nesto nikada do tada nije vidjelo.
Zatim su Ibrahima ^m\ stavili na tas katapulta, koji im je napravio jedan
Kurd po imenu Hejzen. On je iziimitelj katapulta, pa je Allah dao da on propadne
u zemlju i da dole pati do Sudnjeg dana. Zatim su poceli da mu vezu ruke i
noge, a on je izgovarao: "Nema boga osim Tebe, slava Tebi, Gospodaru svjetova.
Tebi pripada sva zahvala i vlast, i Ti nemas sudmga." Kada je Ibrahim 'm
stavtjen na tas katapulta svezanih ruku i nogu, i iz njega bio izbacen prema
vatri, izgovorio je: "Dovoljan nam je Allah i divan je On zastitnik!"
Buharija od Ibn Abbasa prenosi da je te rijeci Ibrahim SKii! izgovorio kada je
bacen u vatru, a da ih je izgovorio i Muhammed ^ kada mu je receno: *One
kojima je, kad su im Ijiidl rekU: "Neprijatelj se skupio zbog vas, pa ih se
pricuvajte!" - to povecalo vjei'ovanje, pa su rekli: "Dovoljan nam je Allah i
divan je On zastitnik!" */ oni su se vratili sa Allahovim blagodatinia i obiljem,
i nikakvo ih zlo nije zadesilo. (Ah 'Imran, 1 73.- 174.).
Ebu Ja'la navodi: "Pricao nam je Ebu Hisam Rifai, da je njemii pricao
Ishak ibn Sulejman, da je on cuo od Ebu Dza'fera Razije, on od Asima ibn Ebi
en-Nudzuda, on od Ebu Saliha, a on od Ebu Hurejre, da je Poslanik ^. rekao:
"Kada je Ibrahim ^m bacen u vatm, on je rekao; - Boze, Ti si na nebu Jedini, a
ja sam na Zemlji jedini koji Te obozava!"' Neki od ranijih ucenjaka navode da
se Dzibril pokazao Ibrahimu u zraku, i upltao: "Ibrahime, imas li neku
potrebu?", a on mu odgovorio: "Od tebe ne!"
Od Ibn Abbas a i Se'ida ibn Dzubejra se prenosi da su rekli: - Melek koji je
zaduzen za kisu poceo je govoriti: "Kad ce mi biti naredeno pa da spustim
kisu?" Ali, Allahovo naredenje je bilo brze: Mi rekosmo: "Vatm, budi hladna i
spasonosna Ibrahimu!" (El-Enbija', 69.) Alija ibn Ebi Talib je rekao: "Tj.
nemoj mu nauditi."
Ibn Abbas i Ebu el-Alija kazu: "Da Allah nije rekao: ;" spasonosna
Ibrahimu, smrzao bi se od njene hiadnoce."
Ka'b el-Alibar kaze: "Toga dana svijet se nije mogao koristiti vatrom. Od
Ibrahima ^\ ona je spalila samo poveze kojima je bio svezan."
Dahhak kaze: "Prenosi se da je Dzibril im bio sa njim i da mu je brisao
znoj sa cela. To je bilo jedino sto je od vatre osjetio."
Sudejj kaze: "Sa njim je bio i melek zaduzen da pravi hiad. Ibrahim fm je
tako bio na kosom zidu rupe oko koje je btia vatra, a on u zelenoj basci. Svijet
ga je gledao, ali mu nisu mogli prici, a on im nije izlazio."
Od Ebu Hurejre se prenosi da je rekao: "Najljepse rijeci koje je Ibrahimov
otac izgovorio je ono sto je rekao kada je vidio sina u tom stanju: - Divan li je
tvoj Gospodar, Ibrahime!"
Ibn Asakir od Ikrime^ prenosi, da je Ibrahimova u majka, vidjevsi ga, rekia:
"Sine, ja bih zeljela doci do tebe, pa zamoli AUaha da me zastiti od vatre oko
tebe." On je odgovorio: "Hocu", pa mu je prisla, a da joj vrelina vatre nije nista
naskodila. Kada mu je prisla, zagrlila ga je i poljubila, a zatim se vratila.
Od Minhala ibn Amra se prenosi da je rekao: "Cuo sam da je Ibrahim i^
cetrdeset ili pedeset dana bio u vatri, i da je rekao: - Nisam dozivio Ijepse dane
i noci od onih u vatri. Da mi je, da mi citav zivot bade onakav!"
Oni su zeljeli da pobijede, pa su izgubili, zeljeli su da se uzvise, pa su pali, i
zeljeli su da nadvladaju, pa su nadvladani.
Uzviseni kaze: / oni htjedose da mu postave zamku, ali ih Mi ucinismo najvecim
giibitnicima. (El-Enbija', 70.), a u drugom SLJetu: ponizenim (Es-Saffat, 98.).
Tako su oni izgubih i propali na ovom svijetu, a na onom svijetu vatra im
nece biti hladna ni spasonosna, i u njoj nece biti pozdravljani, niti ce im selam
biti nazivan. Naprotiv, kao sto Uzviseni kaze: Doista je ona ruzno boraviste i
prebivaliste! (El-Furkan, 66.)-
' Biljezi ga Ibn Asakir u svom Tarihu 2/147/Et-Tehzib.
" Ovu predaju spominje Ibn Asakir u svome Tarihu 2/45/Et-Tehzib.
STUDIO-TEWHID knga ibn kesir kaživanja o vjerovjesnicima https://www.facebook.com/studio.tewhid | |
Views: 728 | |
Total comments: 0 | |