Main » Articles » Allahovi poslanici |
KAZIVANJE O Ibrahim, alejhisselam 3 di0
Ismailova majka je potom umrla. Nakon sto se Ismail ozenio, Ibrahim je
dosao da ih obide, ali Ismaila nije nasao. Upitao je njegovu zenu za njega, pa
mu je rekia: "Otisao je da nam trazi hranu." Zatim Ju je upitao kako zive i
deveraju, pa mu je rekIa: "Slabo; u tjeskobi smo i nevolji." Kada mu se tako
pozalila, on joj je rekao; "Kada ti se vrati muz, poselami ga i reci mu da
promijeni kucni prag!" Kada se Ismail vratio, kao da je nesto osjetio, upitao je:
"Je li nam neko dolazio?" Odgovorila je: "Jeste, dolazio nam je takav i takav
starac. Pitao je za tebe, pa sam mu rekIa gdje si. Pitao me kako zivimo, pa sam
mu rekla da smo u muci i nevolji," Na to je Ismail upitao: "A je li ti nesto
opomcio?" "Jeste", rekla je, "rekao mi je da ti prenesem selam, i da ti kazem
da ti je pomcio da promijenis kucni prag." "To je bio moj otac", rekao je
Ismail, "naredio mi je da te razvjencam, pa se vrati svojima!" Tako ju je pustio,
i nakon toga se ponovo od njih ozenio.
Ibrahim ponovo neko vrijeme, koliko Je Allah htio, nije navracao, a ondaje
opet dosao, ali ponovo nije nasao Ismaila. Usavsi kod njegove zene, upitao je
za njega, a ona mu je odgovorila: "Otisao je da nam trazi hranu." Upitao je
kako su, kako zive i deveraju, a ona je odgovorila: "Mi smo u dobru i
biagostanju", zatim je zahvalila AUahu, a on je upitao: "Cime se hranite?"
"Mesom", odgovorila je. "A sta pijete?", upitao je. "Vodu", rekla je. Zatim je
zaraolio: "Boze, daj im bereket u mesu i vodi!"
Poslanik M je rekao: "Oni tada nisu imali zita. Da su ga imah, sigumo bi i
njega u dovi spomenuo." Rekao je: "Ne bi se niko izvan Mekke mogao osloniti
samo na to dvoje, pa da mu to bude dovoljno."
Na ki'aju joj je rekao: "Kada ti dode muz, poselami ga i reci mu da ucvrsti
kucni prag." Kadaje Ismail dosao upitao je: "Je li nam neko dolazio?" "Jeste",
odgovorila je, "dolazio nam je jedan starac lijepog izgleda." Pohvalivsi ga ona
je rekla: "Pitao je za tebe pa sam mu rekla gdje si. Zatim me je pitao kako
zivimo, pa sam mu rekla da smo dobro." "A da li ti je nesto opomcio?", upitao
je. "Jeste", rekla je, "poselamio te je i naredio ti je da ucvrstis kucni prag " "To
mi je bio otac", rekao je, a ti si prag, pa mi je naredio da te zadrzim."
Zatim ponovo neko vrijeme, koliko je Allah htio, nije dolazio. Kada je,
aakoii toga dosao, nasao je Ismaila kako sebi zarezuje strijele ispod onog
velikog drveta, u blizini Zemzeraa. Kada ga je ugledao, ustao je pred njim, pa
su se pozdravili onako kako dolikuje da ucine otac i sin.
Ibrahim mu je rekao: "Ismaile, Allah mi je nesto naredio." Ismail je rekao:
"Pa uradi to sto ti je Gospodar naredio!" "A hoces li mi pomoci?" upitao je, a
ovaj odgovorio: "Pomoci cu ti." "Allah mi je naredio da ovdje sagradim hram",
rekao je, i pokazao na brezuljak, koji se uzdizao iznad svoje okoline."
Prenosilac dalje kaze: "Zatim su oni sazidali temelje Ka'be. Ismail je donosio
kamenje, a Ibrahim zidao, sve dok gradevina nije poodmakla u visinu. Tada mu
je Ismail donio ovaj kamen (hadzer) i postavio ga, pa je stao na njega i nastavio
zidati, a Ismail mu je dodavao kamenje. Pri tome, oni su govorili: "Gospodaru
ml primi ovo od nas.jer Ti, doista, sve cujes i sve znas. " (El-Bekare, 127.)
Prenosilac zatim nastavlja: "Oni su tako zidajuci obisli oko Ka'be i
govorili: "Gospodaru nas, primi ovo od nas, jer Ti, doista, sve cujes i sve
znas."
Buharija zatim kaze: "Pricao nam je Abdullah ibn Muhammed, njemu Ebu
Amir Abdulmelik ibn Amr, a njemu Ibraliim ibn NafV, da je cuo od Kesira ibn
Kesira, a on od Se'ida ibn Dzubejra, da je Ibn Abbas rekao: "Kada se desilo sa
Ibrahimom i njegovom porodicom to sto se desilo, on je otisao sa Ismailom i
njegovom majkom. Imali su mjesinu sa vodom..." navode6i predaju do kraja.
Ova predaja je vrlo slicna prethodnoj.
Ova predaja su Ibn Abbasove rijeci, iako neki smatraju da su to rijeci
Poslanika ^ (merfu').
Medutim, u njoj na pojedinim mjestima ima ponesto neobicno (garib), i
izgleda da ju je Ibn Abbas preuzeo kao israilijjat. U njoj se navodi da je Ismail
tadabio dojence.
**Kod sljedbenika Tewrata stoji da je Allah naredio Ibrahimu da izvrsi
obrezivanje sina Ismaila, svih robova koje je imao i ostalih, pa je to i ucinio. To
se desilo kada je on imao devedeset devet godina. Dakle, Ismail je tada imao
trinaest godina. Ovo je primjer kako je on izvrsavao Allahova naredenja u
pogledu svoje porodice, sto ukazuje na to da je to bilo u fonni naredenja
(v/adzib). Zato je ispravno misljenje alima koji kazu da je obrezivanje
muskaraca obaveza, kako je i potvrdeno na mjestu koje o tome govori.
U hadisu kojeg navodi Buharija, potvrdeno je sljedece: "Pricao nam je
Kutejbe ibn Se'id, njemu Mugire ibn Abdurrahman Kuresi, da je cuo od Ebu
ez-Zinada, on od A'redza, a on od Ebu Hurejre, da je Poslanik % rekao:
"Ibrahim i& se obrezao (osunetio) sjekiricom, kada je imao osamdeset
godina."
Slican hadis navode Abdurrahman ibn Ishak od Ebu ez-Zinada i Adzlan od
Ebu Hurejre. Navodi ga i Muhammed ibn Amr od Ebu Seleme, a on od Ebu
Hurejre. U istom obliku ga navodi i Muslim od Kutejbe.
U nekim od tih predaja stoji: "Ibrahim je sam sebe obrezao sjekiricom,
nakon sto mu je proslo osamdeset godina zivota." Ovdje upotrijebljeni izraz
"kadum" znaci halatka, iako neki kazu da je to ime jednog mjesta.
Ovaj citat ne negira da je to moglo biti i preko osamdeset godina, a Allah,
opet, najbolje zna. Kada buderao govorili o njegovoj smrti, bit ce naveden
hadis koga prenosi Ebu Hurejre, u kome se kaze da je Boziji Poslanik ^ rekao:
"Ibrahim se obrezao kada je imao sto dvadeset godina, a nakon toga je ziviojos
osamdeset godina" Ovaj hadis navodi Ibn Hibban u svom Sahihu.
U ovom kontekstu se ne navodi prica o tome ko je trebao biti zrtvovan, niti
da je to Ismail. Navodi se da im je Ibrahim dolazio samo tri puta, i to prvi put
tek nakon sto se Ismail ozenio, i nakon Hadzerine smrti. Kako moze biti da ih
je ostavio od vremena kada je Ismail bio jos dojence - kao sto se navodi - pa
sve do vremena kada se ozenio, te da nije imao uvida u njihove prilike, kada se
navodi da se zemlja pod njim svijala, ili da im je dolazio na Buraku? Kako to
da nije bio upoznat sa njihovim prilikama, kada su bill u teskoj nevolji i kada
im je sigumo bila potrebna pomoc?!
Izgleda da su dijelovi ovih navoda preuzeti kao israilijjati, a onda
isprepieteni sa rijecima Poslanilca ^, pa se zato ne navodi prica o tome ko je
trebao biti zrtvovan. Vec smo ukazali na to da je ispravan stav da je Ismail taj
koji je trebao biti zrtvovan, o cemu se govori u suri Es-Saffat.
Kazivanje o zrtvi - kurbanu
Allah ^ kaze: */ on rece: "Ja idem svome Gospodaru; On ce mene
uputiti. *Gospodani moj, podari mi porod cestitl " *I Mi smo ga obradovali
djecakom blage naravi. */ kada on odraste toliko da mu poce u poslu
pomagati, on rece: "Sinko moj, u snu sam vidio da treba da te zakoljem, pa
sta ti mislis?" "Oce", rece on, "uradi onako kako ti se nareduje, vidjeces,
ako Bog da, da cu biti strpljiv. " *I posto se njih dvojica prepustise i on ga
celom prema zemlji polozi, *Mi ga zovnusmo: "Ibrahitne, *ispiinio si san!
Mi, doista, tako nagradujemo one koji dobra djela cine. *To je, doista, bilo
pravo iskusenje!" *I kurbanom velikim ga iskupismo, *i u kasnijim
narastajima mu spomen sacuvasmo: *"Mir i spas Ibrahimu!" *Tako Mi
nagradujemo one koji dobra djela cine. *A onje, doista, bio Nas rob, vjernik.
*I obradovali smo ga Ishakom, vjerovjesnikom i dobrim covjekom. *I
bkgoslovili smo i njega i Ishaka, a medu njihovim potomcima ima i vjemika
i ocitih nevjemika. (Es-Saffat, 99.-113.)
Uzviseni ovdje navodi da je Njegov prijatelj, Ibrahim, kada je otisao od
svog naroda, zamolio svoga Gospodara da rau daruje cestitog djecaka. On ga je
obradovao djecakom blage naravi, tj. Ismailom ;^i jer je on prvo dijete u
dotadasnjih osamdeset sest godina Ibrahimovog zivota. O ovom se slazu
pripadiiici svih nebeskih vjera, jer mu je on bio prvo dijete - prvijenac.
I kada on odraste toliko da mu poce ii poslu pomagati, tj. kadaje narastao i
kada je poceo privredivati kao i on. Mudzahid ove rijeci tiimaci ovako: "Kada
je narastao, sazrio i kadaje mogao raditi i privredivati kao i otac."
Kada se to desilo, Ibrahim ^i je u snu vidio da mu se nareduje da tog svog
sina zakolje. Ibn Abbas prenosi hadis (merfu') u kome Poslanik ^ kaze: "Snovi
Poslanika su objava,"' Ovaj hadis prenosi i Ubejd ibn Umejr.
To je Allahovo stavljanje Svoga prijatelj a na kusnju; da zakolje voljeno
dijete koje mu se rodilo u poodmaklim godinama zivota, nakon sto mu je prije
toga bilo naredeno da ga sa njegovom majkom nastani u siromasnom kraju, u
doliiii bez zive duse i prijatelj a, bez bilo kakvih usjeva i stoke. On se
povinovao AUahovom naredenju i ostavio ih tamo, uzdajuci se i oslanjajuci na
Allaha ^, pa im je Allah dao utjehu i izlaz, i opskrbio ih odakle se nisu ni
nadali.
' Hadis biljezi Buharija u svom Sablhu AISIU^lFethwUBari, W\6\l%59IFethu-l-Bari.
Zatim, kada mu je nakon svega toga naredeno da zakolje svoga sina, kojeg
je po Allahovom naredenju od sebe odvojio i koji mu je bio prvo i tada jedino
dijete, on se odazvao svome Gospodaru, povinovao se Njegovom naredenju i
pozurio je da Mu iskaze pokomost.
On je to zatim saopcio sinu, kako hi mu bilo lakse i srce smirenije, urajesto
da ga je na silu uzeo i zaklao. On rece: "Sinko moj, u snu sam vidio da treba da
te zakoljem, pa sta ti mislis? " (Es-Saffat, 102.)
Taj blagi djecak odmah je olaksao posao svome ocu Ibrahimu rekavsi mu:
"Oce, uradi onako kako ti se nareduje, vidjeces, ako Bog da. da c.u bid strpljiv. "
(Es-SafTfat, 103.) Ovakav odgovor je bio krajnje razborit i mudar jer je istowemeno
znacio pokornost i svome ocu i Gospodaai Ijudi.
/ posto se njih dvojica prepustise i on ga celom prema zemlj'i polozi,
(Es-Saffat, 103.) Jedni kazu da rijeci I posto se njih dvojica prepustise znace:
Posto se povinovase Allahovom naredenju i odlucise da to urade, a drugi kazu:
"To je najvaznije." On ga celom prema zemlji polozi, tj. lice mu je okrenuo
prema zemlji.
Ibn Abbas, Mudzahid, Se'id ibn Dzubejr, Katade i Dahhak kazu: "Htio je
da ga zakolje iza vrata, kako mu ne bi gledao lice dok ga bude klao."
Neki kazu: "Ne, nego ga je povalio kako se i kurban povaljuje, samo sto rau
je dio ceia priljubio uz zemlju. I posto se njih dvojica prepustise, tj. Ibrahim je
proucio Bismillu i tekbir, a djecak je pred smrt izgovorio kelimei-sehadet.
Sudejj i jos neki kazu: "Postavio je noz na njegov gi'kljan, ah noz nije sjekao."
Neki na to dodaju: "Izmedu noza i wata je bila bakrena plocica." Allah najbolje zhrJ
Tada gaje AUali 5izovnuo: ^Ihraliime, *ispimio si san! (Es-Saffat, 104.-105.)
Tj. postignut je cilj: provjerena je tvoja pokomost i tvoje izvrsavanje Allahovog
naredenja. Zrtvovao si svoje dijete za kurban, kao sto si svoje tijelo prepustio
vatri i kao sto si sve sto imas ponudio gostima!
Zato Uzviseni kaze: Toje, doista, bilopravo iskiisenjel (Es-Safiat, 106.), tj. ocito
i jasno islcusenje. I kiirbanom velikim ga iskupismo (Es-Saffat, 107.), tj. Mi smo
mu za kurban umjesto sina, dali zamjenu, cime gaje Uzviseni Allah obradovao.
Vecina ucenjaka smatra da je to bio ovan, bijele dlake, cmih ociju i velikih
rogova. Vidio gaje svezanog za jedno drvo na brdu Sebir,
Es-Sewri od AbduUaha ibn Osmana ibn Husejma, on od Se'ida ibn Dzubejra,
prenosi da je Ibn Abbas rekao: "To je bio ovan koji je cetrdeset godina cuvan u
Dzennetu."'
Se'id ibn Dzubejr kaze: "Pasao je u Dzennetu dok se od njega nije raspuklo
brdo Sebir. Vuna mu je bila obojena u crveno". Ibn Abbas kaze: "Sa Sebira mu je
blejeci sisao ovan cmih ociju i vehkih rogova, pa gaje zaklao. To je ovan kojeg je
zaklao Ademov sin, i bio primljen od njega.'" To prenosi Ibn Ebi Hatim.
' Biljezi ga Et-Taberi u svom Tariku 1/277/Mearif.
^ Prethodni izvor.
Mudzahid kaze da ga je zaklao na Mini, a Ubejd ibn Umejr kaze da se to
desilo kod Mekami - Ibrahtma (kod Ka'be).
§to se tice rijeci koje se pripisuju Ibn Abbasu da je to bio kozorog i Hasanu
da je to bio jarac po imenu Dzerir, nije sigumo da su to njihove rijeci.
Pored toga, vecina predaja o ovome su israilijjati, Kur'an dovoljno govori o
torn velikom dogadaju i velicanstvenom iskusenju, te o iskupljenju velikim
kurbanom. U hadisu stoji da je to bio ovan.
Imam Ahmed navodi: "Pricao nam je Sufjan, da je njennu pricao Mensur,
da je cuo od svog daidze Mesafih'a, da je Safija bint Sejbe rekla: "Jedna zena
iz plemena Benu Selim, koja je pomagala pri porodu vecme nasih ukucana,
jednom prilikom mi je rekla da ju je Boziji Poslanik m jednom poslao po
Osmana ibn Talhu, pa ga je ona upitala: "Zasto te je trazio Boziji Poslanik?
On joj je odgovorio; "Boziji Poslanik m mi je rekao: - Kada sam usao u Ka'bu
vidio sam rogove od ovna, ali sam ti zaboravio narediti da ih prekrijes, Uradi
to, jer u kuci ne treba biti nista sto klanjacu skrece paznju.'"
Su^an na to dodaje: "Ti rogovi su ostali objeseni u Ka'bi, sve dok nije
izgorila i Ka'ba i rogovi."
Tako se od Ibn Abbasa prenosi da je glava Ibrahimovog kurbana bila
objesena o zljeb Ka'be, sve dok se nije sasusila. Samo ovo je dokaz da je
zrtvovani bio Ismail, jer je on boravio u Mekki, a nije nam poznato da je Ishak
u nju dolazio jos dok je bio malehan. Allah najbolje zna!
To se razumije i iz Kur'ana. Stavise, kao da se u Km-'anu otvoreno kaze da
je zrtvovani bio Ismail, jer se, nakon kazivanja o zrtvovanom, kaze: I obmdovali
smoga Ishakom, vjerovjesnikom i dobrim covjekom. (Es-Saffat, 112.) Onaj ko
kaze da je zrtvovani bio Ishak, to cini na svoju odgovomost, jer je to
israilijjat.
**U Bibliji ima iskrivljavanja, pogotovu o ovom pitanju, u sta nema
nikakve sunmje. Na jednom mjestu tamo stoji da je Bog naredio Ibrahimu da
zakolje svoga sina jedinka, a na drugom mjestu, u prijevodu na arapski, se kaze
da zakolje svoga prvijenca Ishaka. Rijec Ishak na ovom mjestu je ubacena,
lazna i izmisljena, jer on nije bio Ibrahimov ni jedinak, a ni prvijenac, nego je
to bio Ismail.
Na to ih je navela zavidnost prema Arapima, jer je Ismail predak Arapa koji
zive u Hidzazu i od kojih je Boziji Poslanik ^, a Ishak je otac Jakuba - tj.
Israila - od kojeg oni vode porijeklo. Oni su htjeli tu cast pripisati sebi,^pa su
zato iskrivili Allahov govor i u njega ubacili svoj. Oni su narod od lazi i ne
prtznaju da je sva blagodat u Allahovoj ruci i da je daje kome On hoce.
Veliki broj ranijih ucenjaka (selef), a i ostalih, smatraju da je Ishak
zrtvovani. Oni su to preuzeU - Allah, opet, najbolje zna - od Ka'bu-l-Ahbara, ili
iz knjiga ehli-kitabija.
' Hadis biljezi Ahmed u svom Musnedu 4/68 /Haleb; 5/380/Haleb.
Medutim, u tom pogledu ne postoji nijedan vjerodostojan hadis od
Nepogrjesivog, zbog kojeg bismo zanemarili ono sto se razumije iz Kur'ana,
Pored toga, to se ne moze razumjeti na osnovu kur'anskog teksta. Naprotiv,
kada razmislimo, razumije se i sasvim je jasno da se govori o Ismailu.
Ibn Ka'b el-Kurezi vrlo ubjedljivo dokazuje da se radi o Ismailu a ne o
Ishaku, i to na osnovu AUahovih rijeci: I Mije obradovasmo Ishakom, a nakon
Ishaka, Jakubom. (Hud, 71.) On kaze: "Kako bi joj se mogla saopcavati
radosna vijest o Ishaku i da ce se njemu roditi Jakub, a zatim mu se nareduje da
zakolje Ishaka prije nego sto se i rodio?"
Ovo ne moze biti, jer bi to onda bilo u kontradikciji sa vec datom radosnom
vijescu. Allah, opet, najboije zna.
Ovom nacinu dokazivanja Suhejli se suprotstavio, zakljucujuci ovako:
Recenica: IMije obradovasmo Ishakom je zasebna recenica, a rijeci: A nakon
Ishaka Jakubom druga recenica, koja ne spada u okvir radosne vijesti
Ibrahimovoj zeni.
On zatim nastavija: "Po pravilima arapskog Jezika nije dozvoljeno u ovom
kontekstu rijec Jakub staviti u genitiv ako ispred njega nema cestice za
genitiv."
Tako, nije dozvoljeno reci: "Prosao sam pored Zejda, a nakon njega Amra,
nego je ispravno: ... a nakon njega pored Ami'a. Zato rijeci: A nakon Ishaka
Jakubom, u stvari znace: A Ishaku poklonismo Jakuba."
Medutim, ovakvo njegovo zakljucivanje je diskutabilno.
On zatim ponovo zakljucuje da je to bio Ishak, uzimajuci za dokaz rijeci
Uzvisenog: / kada. on odraste toliko da mu poce u poslu pomagati. (Es-Saffat,
102.). On kaze: "Ismail nije bio uz njega, nego je djetinjstvo proveo sa majkom
u mekkanskim brdima, pa kako je onda mogao u poslu pomagati?"
Medutim, i ovaj zakljucak je sporan, jer se prenosi da je Ibrahim SE^l jasuci
Buraka, cesto odlazio u Mekku, da nadzire svoga sina, a zatim bi se vracao.
Allah, opet, najboije zna!
Oni od kojih se prenosi da se radi o Ishaku, su: Ka'bu-1-Ahbar, Omer,
Abbas, Alija, Ibn Mes'ud, Mesruk, Ikrirae, Se'id ibn Dzubejr, Mudzahid, Ata',
Sa'bi, Mukatil, Ubejd ibn Umejr, Ebu Mesere, Zejd ibn Eslem, Abdullah ibn
Sekik, Zuhri, Kasim, Ibn Ebi Burde, Mekhul, Osman ibn Hadir, Sudejj, Hasan,
Katade, Ebu el-Huzejli i Ibn Sab it. Za to misljenje se opredjeljuje i Ibn Dzerir.
Medutim, to cudi od njega, jer je to jedna od dvije predaje od Ibn Abbasa.
Medutim, ispravna predaja od njega, a i od vecine gore pobrojanih je da se
radi o Ismailu 8^1. Tako Mudzahid, Se'id, Sa'bi, Jusuf ibn Mehran, Ata' ijos
neki prenose od Ibn Abbasa da je to bio Ismail ^1.
Ibn Dzerir navodi: "Pricao mi je Junus, njemu Ibn Wehb, a ovom Amr ibn
Kajs, daje cuo od Ata'a ibn Ebi Rebbaha, da je Ibn Abbas rekao: "Iskupljeni je
bio Ismail; jevreji tvrde daje to bio Ishak. Medutim, oni lazu."
Abdullah od svoga oca Imami Ahmeda navodi daje to bio Ismail.
Ibn Ebi Hatim kaze: "Moj otac mi je rekao, a takoder se prenos. i od Al je
Ibn Omera, Ebu Hurejre, Ebu et-Tufejla, Se'ida ibn ^^'^^^fJjf p\f^^^J^. '^^"^
Dzubejra, Hasana, Mudzahida, Sa'bija, Muhammeda ibn Ka ba, Ebu Dza fe a
MuhaiJimeda ,bn Alije i Ebu Saliha, da su rekh. :0"^J ^oji f trebao b^
zrtvovan je Ismail m." To prenosi i Begawi od Rebt'a ibn Enesa, Kelbije i
EbuAmraibnel-AIa'a. .
Ja na to dodajem: To se prenosi i od Muawije ' Od njega se P^^^^^; ^^J^
rekao: "Bozijem Poslaniku m je dosao jedan covjek, pa mu rekao: O potomce
dvojice zrtvovanih..., a Boziji Poslanik M se na to nasmijao^ Tog ^tava ^u i
Omer ibn Abdulaziz i Muhammed^ibn Ishak ibn Jesar; Hasan el-Basn je
govorio: "U to nema nikakve sumnje."
Mubammed ibn Ishak navodi od Burejde, a on od Sufjana ibn Ferwe
Eslemiia, da im je Mubammed ibn Ka'b pncao kaico je on o tome upitao
Omera ibn Abdulaziza kada je sa njim bio u Samu - a ovaj je tada bio halita.
Naime, on je rijeci Uzvisenog: / Mi Je obmdovasmo Jshakom, a nakon
Ishaka, Jakubom. (Hud, 71 .), uzeo za dokaz da se radi o ^^^^f^^^^^^^l^^i
je na to odgovorio: "O tome nisam prije razmisljao, ah ja, doista, vidim da je
onako kako si ti rekao."
On je zatim poslao po jednog covjeka koji je bio kod njega u Siriji i koji je
bio ievrej, pa primio Islam i postao dobar musliman. On je smatrao da je ovaj
cov ek bio jedan od jevrejskih ucenjaka, pa ga je upitao: Na kojeg od
Ibrahimovih sinova se odnosilo naredenje da bude zaklan? On je na to
odgovorio: "Tako mi Allaha, vladaru pravovjeraih, to se odnosilo na Ismaila.
Jevreii to znaju, ali om zavide vama Arapima na tome sto je vas predak onaj na
kogase odnosilo Allahovo naredenje i kome je On dao blagodat o kojoj govon,
zato sto je osaburio na onom sto mu je naredeno. Om to poricu i tvrde da se
radi o Ishaku, jer je on njihov predak."
Ovo pitanje smo, hvala Allahu, do u detalje, sa njegovim dokazima i
predajaraa, izlozili u nasem Tefsiru.
Rodenje Ishaka BsM
Uzviseni kaze- */ obradovali smo ga Ishakom. vjerovjesnikom i dobrim
covjekom. *I blagoslovili smo i njega i Ishaka, a medu njihovim potomcima
ima i vjernika i ocitih nevjernika. (Es-Saffat, U 2.-1 13.).
Ibrabimu i Sari m radosnu vijest su donijeh meleki, kada su naisli pored
Eiih na putu prema naseljima Lutovog naroda, da bi ih srusih na njih, zbog
njihovog nevjerovanja i grijesenja. O tome ce, ako Bog da, doci objasujenje na
odgovarajucem mjestu.
Allah m veli- * I Nasi izaslanici donesose Jbrahimu radosnu vijest i rekose:
'•Selamr; a on im odgovori: '•Selam!" i ubrzo im donese peceno tele *Pa kad
vidje da ga njihove ruke ne doticu, ne svidje mu se to i obuze ga strah od njih.
' Ova predaja je slaba {da' if) i biljezi je Hakim u Mustedrekii 2/551.
"Ne boj se", rekose oni, "mi smo poslani Lutovu narodu. " *A njegova zena
stajase i osmjehnu se, i Mije obradovasmo Ishakom, a nakon Ishaka. Jakubom.
* "Tesko meni! ", rece ona, "zar da rodim, aja ovako stara, a i ovaj moj muzje
star. Toje, doista, cudna stvarl" *"Zarse cudis Allahovom odredenju", rekose
oni, "neka su AUahova milost i NJegovi blagoslovi na vama, o stanovnici ovog
doma! Zaistaje On hvaljen i slavljen. " (HQd, 69,-73.).
Uzviseni, takoder, kaze: */ obavijesti ih o Ibrahimovim gostima, *kada su
mu usli i nazvali seiam, on Je rekao: "Mi se vas plasimo!" *"Ne boj se!",
rekose oni, "donosimo ti radosnu vijest o ucenom sinu. " * "Zar mi donosite
radosnu vijest iako sam ostario", rece on, "pa cime cete me obradovaii?"
* "Mi cemo te obradovaii isttnom ", rekose oni, "zato ne giibi nadu! " *0n rece:
"A ko moze gubiti nadu u milost svoga Gospodara osim onih koji su zalutali "
(El-Hidzr, 51.-56.).
Uzviseni, takoder, veli: *£>« li ti je dosla vijest o plemenitim Ibrahimovim
gostima, *kada mu udose i nazvase seiam? On odgovori: "Mir i vama, neznani
Ijudi. " *I on neprimijetno ode svojoj porodici i donese debelo tele. *I primace
im ga, pa rece: "Zar necete jesti? " */ on se uplasi od njih, a oni rekose: "Ne
boj se! " I obradovase ga ucenim djecakom, *a njegova zena poce vikati i po
lieu se udarati, govoreci: "Ja starica, nerotkinja! " * "Tako je odredio tvoj
Gospodar", rekose oni, "OnjeMudri i Sveznajuci. " (Ez-Zarijat, 24.-30.).
Kaze se da su to bila tri meleka: Dzibril, Mikail i Israfil.
Uzviseni ovdje navodi da je Ibrahim nm, kada su mu usli, pomislio da su
oni Ijudi, gosti, Zato je prema njima i postupio kao prema gostima i ispekao im
je debelo tele od svoje najbolje stoke. Kada ga je stavio pred njih i ponudio da
jedii, kod njih uopce nije primijetio bilo kakvu zelju za jelom. To je zato sto
meleki nemaju potrebe za hranom. To se njemu nije svidjelo, tj. Ibrahimu, ;
obuze ga strah od njih. "Ne boj se", rekose oni, "mi smo poslani Lutovu
narodu. " (Hod, 70.), tj. poslani smo da ih unistimo. Sara se tada obradova zbog
Allahove srdzbe nad njima, a ona je bila stajala u prisustvu gostiju, kao sto je
to bio obicaj kod Arapa i drugih, I kada se ona nasmijala radujuci se tome,
Uzviseni je rekao; / Mi je obradovasmo Ishakom, a nakon Ishaka, Jakubom.
(Hud, 71.) Tj. meleki su joj donijeli tu radosnu vijest. A njegova zena poce
vikati tj. uzvikivati, i po lieu se udarali (Ez-Zarijat, 29.), kao sto zene obicno
cine kada su iznenadene. 7 ona rece: "Tesko meni, zar da rodim aja ovako
stara, a i ovaj moj muzje star!" (Hud, 72.) Tj. kako ce roditi neko poput mene,
kada sam ja ostarila, a uz to sam i nerotkinja, a i moj muz je star? Ona se
iznenadila da se moze dijete roditi u torn stanju. Zato je rekla: * "Toje, zaista,
cudna stvar!" *"Zar se cudis Allahovom odredenju", rekose oni, "neka su
AUahova milost i Njegovi blagoslovi na vas, o stanovnici ovog doma' Zaista je
On hvaljen i slavljen ! ' ' (Hud, 72.-73.)
Ibrahim ^m se, takoder, iznenadio ovoj vijesti, radujuci joj se, veseleci se
zbog nje i potvrdujuci je. * "Zar mi donosite radosnu vijest iako sam ostario",
rece on, "pa cime cete me obradovaii? " * "Mi cemo te obradovati istinom "
rekose oni. "zato ne gubi nadu!" (El-Hidzr, 54.-55.) Dakle, oni su potvrdili tu
viiest i obradovali njih dvoje ucenim sinom (El^Hidzr, 53.), tj. Ishakom, Ismailovim
ratom koji je po svom drzanju i saburu dostojan toga Tako ga nj.gov
GoTpodar i opLje: da je .spunjavao obecanje i da je bio saburli. U drugom ajetu
On veli- /MO'e obmdovasmo Jshakom. a nakon hhaka, Jakubom.
Ovo, izmedu ostatog, Muhammed ibn Ka'b el-Kurezi i drugi uzimaju za
dokaz da je zrtvovani bio Ismail i da je nemoguce da bude naredeno da se
zakolje Ishak, nakon sto je nagovijesteno da ce se rodm on, a nakon njega i
njegov sin Jakub.
**Kod ehli-kitabija stoji da im je Ibrahim, pored debelog pecenog teleta,
iznio jos pogaeu. maslo i mlijeko. Tamo stoji da su to oni i jeli, sto je ocita
greska. Dmgi kazu: "Oni su same gledali kako jedu, a hrana je u stvari
nestajala u zraku."
**Kod njih takoder stoji da je Sari pnje bilo ime Saraja, pa je Ibrahimu
Allah m rekao: "Sto se tice tvoje zene, neka se vise ne zove Saraja, nego joj je
od sada ime Sara! Ja cu je blagosloviti i od nje cu ti dati sin^^ojegcu takoder,
blagosloviti. Od njega ce postati narodi i vladari tih naroda! A ftrahim tada
pade nicice - tj. na sedzdu - i osmjehnu se, govoreci sam sebi: Zar da mr se rodi
sin kada imam sto godina? Zar da Sara rodi, a vec ima devedeset godma?!
**Zatim kod njih stoji da je Ibrahim rekao Allahu: "Neka Ismail bude ziv
pred Tobom!" Allah mu je odgovorio: "Zaista ce ti zena Sara roditi sma i daces
mu ime Ishak. I uzecu od njega Svoj zavjet za sva vremena, a i od njegovih
potomaka nakon njega. Za Ismaila sam ti uslisao molbu, blagoslovio sam ga i
dacu da iraa veoma veliki porod i nasljednike. Rodice mu se dvanaest velikana,
a njega cu uciniti poglavarom velikog naroda."
Vec smo govorili o tome sta se dalje desilo. Allah najbolje zna!
Rijeci Uzvisenog: / Mije obradovasmo Ishakom. a nakon Ishaka, Jakubom
(Hud 71 ) su dokaz da ce se radovati rodenju sina Ishaka, a iza njega
njegoVom sinu Jakubu. Tj. rodit ce se jos za njihovog zivota, sto ce ih
obradovati, kao sto ih je obradovalo i rodenje njegovog oca, Ishaka.
Da se ovako nije desilo, ne bi bilo svrhe navoditi i imenovati Jakuba, mimo
ostalog Ishakovog poroda. Medutim, posto je on poimence naveden, to ukazuje
na to da ce im njegovo rodenje predstavljati radost i uzitak, kao sto je bdo prye
toga rodenje njegovog oca.
Uzviseni, takoder, veli: / Mi mu poklonismo Ishaka i Jakuba, i sve
uputwno. (El-En' am, 84.)
Zatim, Uzviseni veli: I posto napusii njih i ono sto su oni mimo Allaha
obozavali. Mi mu poklonismo Ishaka i Jakuba. (Merjem, 49.)
Ovo je, uz Allahovu pomoc, jak dokaz, a potvrduje ga i hadis koji biljeze
Buharija i Muslim: "Pricao nam je Sulejman ibn Mehran A'mes, da je cuo od
Ibrahima ibn Jezida Tejmije, a on od svoga oca, a ovaj od Ebu Zerra, da je
rekao- "Jednom sam upitao: - Boziji Poslanice, koja dzamija je prva izgradena.'
> Ka'ba, odgovorio je, a ja ga opet upitah: - A zatim? - El-Mesdzidu-1-Aksa,
odgovori on, a ja ga opet upitah: - Koliko je izmedu njih? ~ Cetrdeset godina,
odgovori on, a ja ga opet upitah: - A zatim? - Zatim klanjaj gdje god te zadesi
namazjerje to sve dzamija, odgovori on,"
**A kod ehli-kitabija stoji daje Jakub S^i taj koji je sagradio EI-Mesdzidu-
1-Aksa, a to je IHjina dzamija u Jerusalimu, nekajoj Allali da pocasti.
Ovo je stav za kojeg postoji potvrda u hadisu kojeg smo naveli. Prema
tome, Jakubova ^<^\ - tj Israilova, gradnja Hrama u Jerusalimu je bila cetrdeset
godina nakon sto su Ibrahim i njegov sin Ismail sagradili Ka'bu. Kada su njih
dvojica gradili Ka'bu, Ishak je vec bio roden, jerje, kao sto nam kaze Uzviseni,
Ibrahim j^i ovako cinio dovu: */ kada Ibrahim rece: "Gospodam moj. ucini
ovaj grad sigurnim i sacuvaj mene i moje sinove od obozavanja kipova.
*Gospodaru moj, zaista su oni zaveli mnoge Ijude, pa ko bude mene slijedio,
on je moj, a ko meni bude nepokoran, pa, zaista, Ti prastas i samilostan si
*Gospodaru nas, neke svoje potomke sam naselio u dolini u kojoj se nista tie
sije. kod Tvoga Casnog hrama, da bi, Gospodaru nas, obavljali namaz. Zato
daj da srca Ijudi teze njima i opskrbi ih plodovima, da bi bili zahvalni.
* Gospodaru nas, Ti znas sto mi tajimo, a sta na javu iznosimo. Allahu nista
nije skriveno ni na Zemlji ni na nebu. *Hvala Allahu koji mi je u starosti
poklonio Ismaila i Ishaka. Zaista moj Gospodar uslisava dove. * Gospodaru
moj, daj da ja i neki moji potomci obavljamo namaz. Gospodaru nas, primi
moju dovu! * Gospodaru nas. oprosti meni, mojim roditeljima i svim
vjernicima, na Dan kada se budepolagao racun!" (Ibrahim, 35.-41 .)
Sto se tice navoda u hadisu da je Sulejman ibn Dawud \m\ nakon sto je
sagradio Jerusalim, zamolio AUaha za tri stvari - koje smo naveli kod rijeci:
"Gospodaru moj, oprosti mi i pokloni mi vlast kakvu niko nakon mene nece
imati! " (Sad, 35.), a o cemu cemo govoriti u kazivanju o njemu - time se, Allah
najbolje zna, zelilo reci da ga je ponovo sagradio, jerje ranije navedeno daje
proteklo cetrdeset godina izmedu gradnje Ka'be i njega.
Niko drugi osim Ibn Hibbana ne kaze da je izmedu Ibrahima i Sulejmana
bilo cetrdeset godina. Taj stav niko drugi ne zauzima ni ti se sa njim slaze.
Gradnja Ka'be
Uzviseni Allah veli: * I kada smo kao utociste Ibrahimu, pokazali mjesto
gdjeje Hram, rekli smo: "Ne smatraj Nama nikoga ravnim, i ocisti ovaj Moj
Hram za one koji ce ga obilaziti, klanjati i ruku ' i sedzdu ciniti! *I oglasi
Ijudima hadzdz; dolazice pjeske i na kamilama iznurenim i dolazice iz dalekih
mjesta. " (El-Hadzdz, 26.-27.)
Uzviseni, takoder, veli: *Prvi hram kojije sagraden za Ijude je zaista onaj
u Mekki, blagoslovljen je on i uputa svjetovima. *U njemu su ociti znakovi -
mjesto na kom je stajao Ibrahim. I onaj ko ude u njega. treba da bude
bezbjedan. Hodocastiti Hram, Allaha radi, duzan je svako ko maze do njega
doci, a onaj ko nece da vjeruje -pa, zaista, Allah nije ovisan o svjetovima
(Ali 'Imran, 96.-97,)
Ibrahim alejhi selam
Zatim, Uzviseni kaze: *7 kada Je Ibrahima njegov Gospodar s nekoliko
rijeci u iskusenje stavio, pa ih je on ispimio, Allah je rekao; "Ucinicu te
uzamm Ijudima!" "I neke moje potomkel", zamoli on. "Moje obecanje ne
obuhvaca silnike". rece On. *I kada Hram ucinismo utocistem i sigurnoscu
■a Ijude, rekosmo: "Neka vam Ibrahimovo mjesto bude prostor za klanjanje! "
I Ibrahimu i hmaiiu smo naredili da ociste Moj Hram za one koji ce ga
ohilaziti, koji ce tu boraviti i koji ce ruku ' i sedzdu ciniti! *I kada Ibrahim
zamoli: "Gospodaru moj, ucini ovo mjesto sigurnim gradom, a opskrbi^
plodovima one njegove stanovnike koji budu u Allaha i onaj svijet vjerovaW. "
On rece: "Onome ko ne bude vjerovao dacu da malo uziva, a zatim ga
prisiliti da ude u paklenu vatrii. a grozno li je ona prebivaliste!" */ dok sij
Ibrahim i Ismail podizali temelje Hrama, oni su molili: "Gospodaru nas.
primi ovo od nas, Jer Ti. zaista, sve cujes i sve znas! '^Gospodaru nas, ucini
nas dvojicu Tebi predanim, i od naseg poroda ucini narod Tehi predanim, i
pokazi nam nase obrede i oprosti nam, jer Ti primas pokajanje i samilostan
si! * Gospodaru nas, posalji im od njih Poslanika, koji ce im uciti Tvoje ajete,
koji ce ih Knjizi i mudrosti poducavati i ocistiti ih, jer si Ti, zaista, Silni i
Mudri. " (El-Bekare, 124.-129.)
Uzviseni ovdje govori kako je Njegov rob i Poslanik, prijatelj i odabranik,
predvodnik pravili vjemika i predak Bozijib poslanika, Ibrahim m\ gradio Ka'bu,
koja je prvi hi-am, sagraden za sve Ijude, u kome 6e oni ciniti ibadet Allahu ^.
Ibrahim i^i je sagradio Ka'bu na mjestu koje mu je pokazao Allah ^.
Ranije smo naveli da su vladar pravovjernih, Alija ibn Ebi Talib i jos neki,
rekli, da je Ibrahimu ^m Allah M putem objave pokazao gdje ce sagraditi
Ka'bu. Kada smo govorili o stvaranju nebesa, pomenuli smo da se Ka'ba nalazi
ispod nebeskog Hrama (El-Bejha-l-ma'mur) tako da bi on, kad bi pao, pao na
nju. Takav je slucaj i sa sedam nebeskih hramova. Neki ucenjaci prvih
generacija kazu da na svakom nebu postoji po jedan hram u kome stanovnici
tog neba Allahu cine ibadet. Ti hramovi za stanovnike nebesa predstavljaju isto
sto i Ka'ba za stanovnike Zemlje.
Allah iS je tako naredio Ibrahimu i^l da Mu sagradi hram koji ce biti
stanovnicima Zemlje ono sto su ti hramovi za meleke na nebesima. Allah mu je
pokazao mjesto tog hrama posvecenog Njemu, koje je za to predodredeno od
vremena stvaranja nebesa i Zemlje. To potvrduje i hadis kojeg navode Bubarija
i Muslim: "Ovo mjesto J e Allah ucinio svetim onog dana kada je stvorio nebesa
i Zemlju, pa ce ono biti sveto, po Allahovom naredenju, sve do Kijametskog
dana"
Ni u jednom vjerodostojnom hadisu Allahova Poslanika ^ se ne spominje
da je Ka'ba bila napravljena prije Ibrahima ^i. Onima koji kao dokaz za to
uzimaju rijeci Uzvisenog: mjesto gdje je Hram (El-Hadzdz, 26.), treba reci da
to nije valjan dokaz i da se to iz oVih rijeci ne moze razumjeti. Pod ovim
rijecima se misli na mjesto za koje Allah zna da je kao takvo odredeno i
propisano. To mjesto su postovati svi poslanici, od Adema do vremena
Ibrahima '!&>.
Priprema i Obrada www.tewhid.ucoz.net STUDIO-TEWHID knIga ibn kesir kaživanja o vjerovjesnicima https://www.facebook.com/studio.tewhid | |
Views: 808 | |
Total comments: 0 | |