Imam Tahavi u svome djelu El-Akidetut-tahavijje kaže:
"Džennet i Džehennem su stvoreni . Nisu prolazni i neće ih nestati.
Zaista ih je Uzvišeni Allah, azze ve dželle, stvorio prije ostalih
stvorenj a i stvorio im je stanovnike. Koga hoće, uvest će u
Džennet Svojom mi lošću, a koga hoće, uvest će u vatru Svojom
pravednošću, i svako radi za ono zbog čega j e stvoren i prema
tome ide. Dobro i zlo određeni su robovima." Muhammed i bn
Muhammed ibn Ebi-Izz, sljedbenik hanefijskog mezheba,
komentator djela El-Akidetut-tahavijje kaže: "Riječi imama
Tahavije: ' Džennet i Džehennem su stvoreni ' znače da je ehl is.sunnet
složan da su Džennet i Džehennem stvoreni i da trenutno
postoje. Oni su uvijek bili na tome stanovištu, međuti m mutezile i
kaderije2 to ne prihvataj u i kažu: "Nije kako kažete, već će
Uzvišeni Allah stvoriti Džennet i Džehennem na Sudnjem danu."
Do ovog zaključaka doveo ih je izmišljeni (bati! ) pri ncip na
osnovu koga su izmislili i zakon po kome Uzvišeni Allah treba ili
ne treba nešto raditi , tj . da Mu nešto pri liči da uradi, a da nešto ne
priliči. Ovako su oni analogijom postupaka stvorenj a poistovijetili
djela Gospodara s djelima ljudi. Tako su poprimili neke osobi ne
džehmija, što ih je učinilo i muatti lama (onima koj i smatraj u da je
Allah, azze ve dželle, lišen svih atributa). Oni se pozivaj u na
pretpostavku da bi stvaranje Dženneta prije Sudnjeg dana bilo bez
svrhe jer bi, u tome slučaj u, veliki vremenski period bio bez
stanovnika, prazan. Na taj su način krivo protumačili dokaze iz
Kur'ana i sunneta koj i "nisu u skladu" s nj i hovim principom.
Namjerno su iskri v i l i neke ajete i hadise, a onoga ko im se je u
tome suprotstavio proglas i l i zabl udjelim i novotarom." Ibn-Ebi-Izz
naveo je potom dokaze iz Kur'ana i sunneta koj i ukazuj u da su
Džennet i Džehennem već stvoreni .
Dokazi i z Kur'ana jesu Allahove riječi o Džennetu:
I nastojte da zaslužite oprost Gospodara svoga i
Džennet prostran kao nebesa i Zemlja, pripremljen za one koji
se Allaha boje. (Alu l mran, 1 33)
Nadmećite se da u Gospodara svoga zaslužite oprost i
Džennet, prostran koliko su nebo i Zemlja prostrani, i
pripremljen za one koji u Allaha i poslanike Njegove vjeruju.
(El-Hadid, 2 1)
On ga je i drugi put vidio, kod Sidretu-1-muntehaa, kod
kojeg je dženetsko prebivalište. (En-Nedžm, 13- 1 5)
Kao i Njegove, azze ve dželle, riječi o Džehennemu:
I čuvajte se vatre za nevjernike pripremljene. (Alu
Jmran, 1 3 1)
Džehennem će zasjeda postati, nasilnicima mjesto
povratka. (En-Nebe, 21,22)
A dokazi i z sunneta koj i ukazuju da su Džennet i
Džehennem stvoreni broj n i su. Spomenut ćemo neke.
Resulullah je, sall allahu alejhi ve sel leme, vidio Sidretulmunteha,
kod koga je vidio dženetsko prebival ište. Ovako se
prenosi u hadisu koga bilježe Buhari i Musl i m u svoj i m Sahihima,
od Enesa radij all ahu anhu, u kome opisuje događaj El-Isra. Kraj
po men utog had isa glas i : ". . . zatim me je Džibril vodio sve dok
nismo došli do Sidretul-muntehaa koga su prekrivale meni
nepoznate boje. Zatim sam ušao u Džennet ", nastavlja Resulullah,
sallallahu alejhi ve selleme, "kad u njemu kupole od bisera, a
zemlja od miska. "
B uhari i Musli m u svoj i m Sahihima bilježe da je Abdul l ah
ibn Omer, radijallahu anhu, prenio da je Allahov Poslanik,
sall all ahu alejhi ve sel leme, rekao: "Kada neko od vas umre,
njegovo mjesto mu se pokazuje ujutro i navečer. Ako je od
stanovnika Dženneta, pokazuje mu se Džennet, a ako je od
stanovnika Džehennema, pokazuje mu se Džehennem i govori mu
se: 'Ovo će biti tvoje prebivalište kada te A llah proživi na Sudnjem
danu. '" A hadis koga prenosi Berra ibn Azib, radijallahu an h u
"
spomenuli smo u knj izi El-Kijametul-kubra, a u njemu stoj i : " . . .
zatim će doći g las sa vis ine: 'Istinu je rekao Moj rob, pripremite
mu mjesto u Džennetu, uputite ga u Džennet i otvorite dženetska
vrata. ' Tada će osjetiti njegovu prijatnost i os vježenje. " A hadis
sličnog značenja koga prenosi Enes, radijallahu anhu
"
već smo
spomenul i .
Sljedeći dokaz jeste hadis koga je zabilj ežio Musl i m u
svome Sahihu, a u njemu stoji da je Aiša, radijallahu anha, rekla:
"U vrijeme Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve selleme,
pomračilo se Sunce, pa je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve
selleme, kazao: 'S ovoga mjesta sam vidio sve o čemu ste
obavješteni. Kada ste me vidjeli kako idem napred; htjedoh
dohvatiti g rozd iz Dženneta. A kada ste me vidjeli kako uzmičem;
vidjeh kako jedni dijelovi džehenemske vatre uništavaju druge. '"
B uhari i Muslim u svojim Sahihima od Abdul laha ibn
Abbasa, radij allahu anhu, prenose da je rekao: "U vrijeme
Allahovog Poslanika, sallal lahu alejhi ve selleme, pomračilo se
Sunce . . . " Verzij a koju j e zabilježio imam Buhari glasi: "Ashabi
rekoše: 'Allahov Poslani če, vidjeli smo kako sa svoga mjesta
pružaš ruku da nešto uzmeš, zatim smo vidjeli kako si se preplašio
i uzmičeš nazad?' Allahov Poslanik, sallal lahu alej hi ve selleme,
odgovori : ' Vidio sam Džennet i iz njega htio dohvatiti g rozd, a da
sam ga uzeo, jeli biste ga do Sudnjeg dana. Također sam vidio
Džehennem. Nikada nisam vidio stra.\:niji prizor, i vidio sam da su
žene najbrojnije u njemu. ' Ashabi upitaše: ' Zašto, Allah ov
Poslaniče?' 'Zbog nezahvalnosti ', odgovori, na šta neko upita:
'Zar su nezahvalne Allahu ?' 'Nezahvalne su svojim muževima i
poriču dobročinstvo ', odgovori Poslanik, sal lallahu alej hi v e
selleme, 'kada bi joj cijelog života činio dobročinstvo, i da tada
vidi mali propust, rekla bi mu da nikada od njega dobro nije ni
doživjela. ' "
Muslim je također u Sahihu zabilježio da je Enes,
radijall ahu anhu, prenio kako je Allahov Poslanik, sallal l ahu alejhi
ve selleme, rekao: " Tako mi Onoga u Čijoj je ruci moja duJa, da
ste vidjeli ono što sam ja vidio, malo biste se smijali a mnogo biste
plakali. " "Š ta s i vidio, Al lahov Poslaniče?", upitaše, na šta
Resulul lah, sallallahu alejhi ve selleme, odgovori : " Vidio sam
Džennet i Džehennem. "
I mam Mal i k u svojoj Muvetti i ashabus-sunen, (Nesai, EbuDavud,
Tirmizi i Ibn Madže) bilježe da je Kab ibn-Malik
radijallahu anhu, rekao: "All ahov Poslanik, sall allahu alejhi ve
sel l eme, rekao je: 'Duša je vjernika ptica koja jede sa dženetskih
drveća dok je A llah na Sudnjem danu ne vrati u njeno tijelo. '"·1
Ovaj je hadis j asan dokaz da duša može ući u Džennet i prije
Sudnjeg dana.
·
Muslim u Sahihu, ashabus-sunen u svoj i m Sunenima i
i mam Ahmed u Musnedu zabilježili su da je Ebu-Hurejre,
radijallahu anhu, prenio s ljedeće Poslanikove, sall al l ahu alejhi ve
selleme, rij eč i : "Nakon što je Allah stvorio Džennet i Džehennem,
poslao je Džibrila i rekao mu: 'Idi pogledaj Džennet i pogledaj
ono što sam u njemu pripremio za njegove stanovnike. ' Džibril je
otišao, pogledao je Džennet i ono što je Allah u njemu pripremio
za njegove stanovnike, te se vratio i rekao: ' Tvoje mi veličine, niko
za njega neće čuti, a da u njega neće ući. ' A llah naredi Džeflnetu
da bude prekriven neprijatnostima, pa reče: 'Ponovo idi i pogledaj
Džennet i ono Jto sam u njemu pripremio za njegove stanovnike. '
Ponovo ga je pogledao ", nastavlja Resulul lah, sal lal lahu alejhi ve
selleme, "vratio se i rekao: ' Tvoje mi veličine, pobojao sam se da u
njega neće niko ući. ' Zatim ga je poslao da pogleda Džehennem
rekavši mu: 'Idi pogledaj Džehennem i ono što sam u njemu
pripremio za njegove stanovnike. ' Džibril je otišao, pogledao je
Džehennem i vidio da jedni njegovi dijelovi uništavaju druge pa se
vratio i rekao: 'Tvoje mi veličine, niko za njega neće čuti, a da će
u njega ući. ' A llah naredi Džehennemu da bude prekriven
strastima pa ponovo reče: 'Idi i pogledaj šta sam u njemu
pripremio za njegove stanovnike. ' Ponovo je otišao i pogledao ga,
pa se vratio i rekao: ' Tvoje mi veličine, pobojao sam se da se od
njega neće niko spasiti. ' " U sunnetu postoji još dokaza koj i
ukazuju n a spomenuto.4
A i mam B uhari u svome Sahihu, u djelu "Početak
stvaranj a", naslovio je poglavlje "O opisu Dženneta i tome da je
stvoren".5 U njemu je citi rao mnoge hadise koj i ukazuj u da je
Džennet stvoren, a od kojih je i hadis u kome stoj i da A llah, dže l le
šanuhu, čovjeku, kada se postavi u kabur, pokazuje njegovo mjesto
u Džennetu i l i Džehennemu, zatim hadis u kome se prenosi da j e
Poslanik, sallallahu alejhi v e selleme, vidio Džennet i Džehennem,
zatim hadis u kome stoj i da je Poslanik sallallahu alejhi ve
sell eme, u Džennetu vidio Omerov, radij allahu an hu, dvorac i dr.
A Ibn Hadžer kazao je istinu kada je rekao: "Najjači argument
kojeg je u tome pogledu spomenuo i mam B uhari jeste hadis koga
ispravnim l ancem prenosilaca od Ebu-Hurej rea, radijallahu anhu,
prenose Ahmed i Ebu-Davud, a u kome stoj i da je Resulullah
sali allahu alejhi v e sell eme, rekao: "Kada je A llah stvorio Džennet
rekao je Džibrilu: 'Idi i pogledaj Džennet . . . '
Neke sekte smatraju da Džennet i Džehennem nisu stvoreni
Komentator Tahavijske akide komentirao je mišlj enje da
Džehennem nije stvoren, a ovakvo mišljenje zastupaju neke sekte,
ovo mišljenje on je opovrgnuo i rekao: "Mišljenje onih koji kažu
da Džehennem niJe stvoren zasniva se na s ljedećim
pretpostavkama:
Ako je stvoren, nužno je da na S udnjem danu nestane i da
nestane sve što j e u njemu, jer Uzvišeni kaže: Sve će propasti
osim Njegovog lica, (El- Kasas, 88) . Uzvišeni također kaže: Svaka
duša će smrt okusiti. (Alu Imran, 1 85)
S ljedeći "dokaz" na koga se pozivaj u jeste hadis koga je
zabilježio Tirmizi u svom Džamiu od Ibn-Mesuda, radijallahu
anhu, da je rekao: "Allahov Poslanik, sallall ahu alejhi ve selleme,
rekao je: ' U noći kada sam uzdignut u više
|