Main » Articles » Fikh

Usuli - fikh

1 . Cista voda: to je voda koja je cista u svojoj 
osnovi i cisteca je, a pod nju potpadaju sljedece 
vrste: 

a) Kisnica ili snijeg. Biljeze Buhari i Muslim od 
Ebu Hurejre radijellahu anhuda je Poslanik sallalahu 
alejhi ve sellem kada bi pocinjao namaz, donio 
pocetni tekbir i ucio dovu pocetka 
namaza..."Gospodaru moj, ocisti me od grijeha 
snijegom, vodom i susnjezicom." 

b) Morska voda. Biljeze pisci "Sunena" od Ebu 
Hurejre radijellahu anhu da je dosao covjek kod 
Poslanika sallalahu alejhi ve sellem i pitao ga: 
"Allahov Poslanice, mi plovimo morem pa sa sobom 
nosimao malo vode, pa ako budemo abdestili 
njome, ozednit cemo, pa mozemo li abdesti 
timorskom vodom?" - pa rece Poslanik sallalahu 
alejhi ve sellem: "Njegova voda je cista, a umrlo iz 
njegaje halal." 

c) Voda zem-zem. Od Alije radijellahu anhu 

se prenosi da je Poslanik sallalahu alejhi ve sellem 

trazio posudu sa zemzemom, napio se iz nje i 

abdestio.(Biljezi Ahmed) 
d) Voda koja se promijenila zbog dugotrajnog 
stajanja, pa cak i ako je bila pomijesana sa liscem i 
mahovinom. 

2. Koristena voda - voda koja je 
upotrebljavana za abdest i gusul. Biljeze Ahmed i 
Ebu Davud hadis kojeg prenosi Rubejj. 
Zekat 

Vrste na koje je obavezno davati zekat, prije svega 
stoka: krave, deve i ovce: 

1) Nisab. 

2) Da stoka bude na pasi vecinu godine. 

3) Da covjek tu stoku drzi radi razmnozavanja, a ne 
zbog rada. 

Sto se tice nisaba deva jeste da se na 25 deva 
daje deva od godinu, nisab goveda je 30, tad postaje 
obavezan da da govece od godinu dana, nisab ovaca 
je 40 do 120, tad je obavezan dati jednu ovcu. 
Postoje odredene vrste stoke na koje nije obaveza 
davati zekat ukoliko je sakata, corava, hroma itd., 
zatim u zekatu se ne uzima najvrjednija stoka, a isto 
tako ugojena zivotinja koju je covjek pripremio za 
klanje, hranu, dakle trazi se sredina. Imetak na koji 
nije obavezno davati zekat kao npr. kuca, namjestaj, 
auta itd., a ako je trgovac to je posebna tema. 

Davanje zekata na psenicu, jecam, datule i suho 
grozde 

Oko ovoga su slozni svi ucenjaci, tj. sva cetvorica 

imama. Od Ebu Muse el-Es'arija radijellahu anhu i 

24 



Mu'aza radijellahu anhu se prenosi da im je rekao 
Poslanik sallalahu alejhi ve sellem kad ih je poslao u 
Jemen: "Ne uzirnajte zekat osim za jednu od cetiri 
vrste: jecam, psenicu, suho grozde i datule." (Biljeze 
Taberani i Hakim) 

Sto se tice suhih zitarica: "Nema zekata u 
datulama, u zrnevlju ili zitaricama sve dok ne 
dostigne tezinu od pet tovara." (Biljezi Muslim od 
Ebu Se'ida el-Hudrija radijellahu anhu) 

Sto se tice zekata na plodove; datule i suho 
grozde, imami Malik i Safija su ogranicili davanje 
zekata na ove dvije vrste - oni su zakljucili da je 
povod zbog kojeg je Poslanik sallalahu alejhi ve 
sellem naredio da se daje zekat na datule i suho 
grozde: "Uzimanje za hranu i skladistenje." 

Imam Ahmed, rahimehullah, smatra da se 
zekat daje na sve plodove koji se mjere tovarima i 
koji se skladiste, kod njega je povod: skladistenje i 
mjerenje tovarom. Imam Ebu Hanife, rahimehullah, 
smatra da se daje zekat na sve sto izlazi iz zemlje i 
svo voce, medutim, najispravnije misljenje od ova tri 
je misljenje imama Malika i Safije, rahimehumellah, 
zbog sljedecih razloga: 

25 



1) Zbog toga sto su ove dvije vrste spomenute u 
hadisu. 

2) Osnova je da covjek nije obavezan dati zekat, 
osimna ono sto se spominje u kur'anskim i hadiskim 
tekstovima. 

3) Jeste to sto je u vrijeme Poslanika sallalahu alejhi 
ve sellem voce radalo u Medini, a povrce u Taifu i 
nije preneseno od Poslanika sallalahu alejhi ve 
sellem, niti od njegovih pravovjernih halifa 
radijellahu anha da su uzimali zekat na voce i 
povrce. 

Postoje dva uvjeta davanja zekata na plodove i 
zitarice: 

a) Dostizanje nisaba. 

b) Da nisab bude u njegovom vlasnistvu u vrijeme 

kada je obavezan dati zekat, a to je vrijeme 

sazrijevanja, ako bi stekao nisab nakon toga, nije 

obavezan dati zekat, kao npr. da kupi plodove ili 

zitarice, ili nesto od toga uzme kao nadoknadu za 

zetvu i si. Zekat je obavezan na plodove kada sazriju 

i zitarice kada se pocnu ljustiti (daje je u vrijednosti 

u tovarima, kao sto stoji u hadisu). 

26 



Ako covjek proda zitarice ili plodove, nakon 
toga sa njega ne spada obaveza davanja zekata. 
Zrnevlje koje se daje kao zekat mora biti ocisceno 
od trave i ljuske, s tim da ovdje treba spomenuti da 
Ebu Hanife, rahimehullah, to ne uvjetuje i kaze: da 
treba dati zekat na bilo koju kolicinu. Zekat na 
datule i grozde se daje u osusenom stanju. 

-Poslanik sallalahu alejhi ve sellemje naredio 
da se vrsi progeria datula i grozda, a zatim se zekat 
izdvaja kada se 
osuse. 

Zekat na zenski nakit i stvari koje sluze kao 
pokucstvo 

- Ispravnije misljenje je da je muslimanka 
obavezna davati zekat na nakit, pa makar ga 
koristila kao ukras, kada on dostigne nisab i tog 
stava je od prijasnjih ucenjaka imam Ebu Hanife, 
rahimehullah, a od danasnjih uvazenijih ucenjaka 
tog stava su bili: Abdu-I-Aziz ibn Abdullah ibn Baz, 
rahimehullah, i Muhammed ibn Salih ibn Usejmin, 
rahimehullah, a dokazi za to su sljedeci: hadis od 
Ummu Seleme, radijallahu anha. U torn hadisu se 
kaze daje Ummu Seleme, radijallahu anha, stavljala 

27 



ogrlice od zlata i pitala je Poslanika sallalahu alejhi 
ve sellem: "Da li se to moze smatrati blagom." - 
"On/ma koji zlato i srebro gomilaju i ne trose ga na 
Allahovom putu -navijesti bolnu patnju. " (Et-Tewba, 
34. ajet) - 

Pa je rekao Poslanik sallalahu alejhi ve sellem: 
"Ako budes davala zekat na njega nece se smatrati 
blagom." (Biljeze Ebu Davud, Darekutni i Hakim, a 
Hakim ga je ocijenio vjerodostojnim) 

Treci dokaz su uopceni kur'anski i hadiski 
tekstovi u kojima se spominje davanje zekata na 
zlato i srebro. 

- Medutim, ako se njima trguje covjek je, 
takoder, obavezan dati zekat na njihovu vrijednost. 
Od Alije radijellahu anhu se prenosi da Poslanik 
sallalahu alejhi ve sellem kaze: "Kada budes imao 
200 dirhema i prigodine kod tebe, obavezan si dati 
pet dirhema, nisi obavezan dati zekat sve dok ne 
budes posjedovao 20 zlatnika ili zlatnih dinara - 
kada dostignes tu kolicinu i prode joj godinu dana, 
dat ces pola dinara." (Biljezi Ebu Davud) "Na imetak 
se ne daje zekat sve dok ne prigodini." (Hadis je 



28 



dobar, kako kaze Hakim ibn Hadzer u Bulugu-I- 
meram) 



Kako se daje zekat na platu? 

Imamo dva nacina davanja zekata na platu: 

1) Da covjek svakoj plati koju dobije broji 
godinu dana od njenog uzimanja - svaka plata ima 
svoj nisab - na ovaj nacin covjek sa sebe skida 
obavezu. 

2) On je mustehab i pogodniji za siromahe, a 
to je da uzme jednu mjeru za sve plate i kada prode 
godina od prvog primanja plate daje zekat na sve 
sto posjeduje kod sebe. 



Spajanje zlata i srebra 

- Imam Safija, rahimehullah, smatra da se ne 
spaja zlato i srebro: "Nema zekata na srebro dok ne 
dostigne pet oka." 

Ispravnije misljenje je da se dodaje zlato ako nema 
dovoljno srebra za nisab. To je kao sto se dodaje 
1000,- $ na 1000,- DM. 



29 



Zekat na trgovacku robu 
- Sto se tice zekata na trgovacku robu jeste 
ajet gdje Allah Uzviseni kaze: 

\^J) 43A^ ^y\ ^_J^ ^ 

"Uzmi od dobara njihovih zekat!" (Et-Tewba, 103. 
ajet) 

Takoder se biljezi u sunenu od Ebu Davuda 
od Semureta ibn Dzunduba radijellahu anhuda je 
rekao: "Poslanik sallalahu alejhi ve sellem nam je 
naredivao da dajemo zekat na robu koju smo 
pripremali zatrgovinu." 



- Sejhu-l-lslam Ibn Tejmije, rahimehullah, 
navodi jednoglasan stav cetvorice imama kad je u 
pitanju obaveznost davanja zekata na trgovacku 
robu. 

Uvjeti koji se moraju ispuniti da bi covjek 
morao davati zekat na trgovacku robu: 



30 



1) Da tu robu posjeduje vlastitom zaslugom, 
zaradom ili postupkom, kao sto je trgovina, 
prihvatanje hedije, oporuka, najamnina itd. 

2) Da tu robu posjeduje sa nijetom trgovanja i 
zaradivanja njome u skladu sa hadisom Poslanika 
sallalahu alejhi ve sellem: "Djela se vrjednuju prerna 
namjerarna." - Trgovina ulazi u opce znacenje ovoga 
hadisa, jer je trgovina djelo. 

3) Da njena vrijednost dostigne nisab u zlatu 
ili srebru, ili danasnjim novcanicama. 

4) Da prode godina dana od posjedovanja tog 
imetka, za sto je dokaz hadis Allahovog Poslanika 
sallalahu alejhi ve sellem: "Nema zekata u irnetku 
dok ne prode godina dana." Medutim, ako kupi robu 
novcem koji je dostigao nisab ili kupi drugu robu 
cija je vrijednost dostigla nisab, pocet ce sa 
racunanjem godine od pocetka posjedovanja tog 
novca ili robe! 

Kako se daje zekat na trgovacku robu? 
- Nakon sto prode godina dana, izracunat ce 
precizno vrijednost robe koju posjeduje, po trenutno 

vazecoj cijeni i dat ce 2,5 %. Kuce, poslovni prostori i 

31 



zemlja sto covjek iznajmljuje ne podlijezu obavezi 
zekata, zekat se daje na profit tog iznajmljivanja. 



Pronadeno zakopano blago 

- Ovo je u slucaju da na blagu nade znak 
nevjernika; krst, grb itd., u torn slucaju ce dati 1/5. 
U slucaju da ne nade nikakav znak ili da nade 
muslimanski znak na pronadenom blagu smatrat ce 
se izgubljenom stvari. U hadisu kojeg biljezi Ibn 
Madze sa dobrim senedom od Amir ibn Su'ajba 
radijellahu anhu, od njegovog oca, a on od njegovog 
oca da je Poslanik sallalahu alejhi ve sellemrekao: 
"Ako ga nades u naseljenom podrucju, onda pitaj za 
njegovog vlasnika, a ako ga nades u podrucju koje 
nije naseljeno, onda na njega daj 1/5!" 



Zekat na stoku 

U davanju zekata na stoku se uvjetuje 
sljedece: 

1) Da stoka dosegne nisab, kao sto je 
objasnjeno u knjizi. 



32 



2) Da ovaj nisab bude u posjedu covjeka punu 
godinu dana, a da nisab, u meduvremenu, bude 
potpun. 

3) Da se stoka napasa na otvorenom, tj. da joj 
njen vlasnik ne kupuje hranu (gazda ne daje zekat 
na stoku koju sam hrani). 

4) Da se ne koristi za rad. 



Zekat na plodove i zitarice 

- Kao sto se prenosi od Poslanika sallalahu 
alejhi ve sellem da'if predajom: "Nema zekata na 
povrce."-isto tako zekat se ne uzima na plodove koji 
se ne mogu cuvati, poput breskve. 

Ako se ti plodovi napajaju uz ulaganje truda, 
onda se daje 5 %. Ako se ti usjevi napajaju pola 
godine uz ulaganje truda, a pola godine prirodnim 
putem, tada se daje 7, 5 %. A ako se napaja kisom ili 
drugim prirodnim putem onda se daje 10 %. Pisac 
spominje da se zekat ne daje nevjerniku, niti 
velikom grjesniku. 



33 



Ako se da kafiru - tada nece ispuniti svoju 
svrhu, tj. kao da ga nije ni dao, jer se zekat daje 
siromasnim muslimanima, - sto se tice ne davanja 
fasiku, to je zbog davanja prednosti, jer ako se 
njemu da zekat tada ce se ispuniti svrha, ali prece je 
da se odabere dobar siromah, ali ako se da fasiku 
nema smetnje. Ako covjek da zekat siromahu po 
njegovoj vanjstini, a nakon toga se uoci da je taj 
covjek bogat, tadaje ispunio obavezu. 

Nije uvjet da covjek obavijesti siromaha daje 
ono sto mu daje zekat, jer je u tome uznemiravanje 
siromaha i nije Seri'atom propisano. 

Vecina ucenjaka ima stav da nije dozvoljeno 
prenositi zekat iz jedne zemlje u drugu, osim u 
slucaju seri'atskog interesa npr. da u zemlji u koju 
se nosi zekat bude veliko siromastvo ili da covjek 
ima rodake u toj zemlji, u torn slucaju nema 
smetnje. 

Najprece je da covjek sam da zekat, a ako mu 
ga bude trazio vladar, dat ce mu zekat i izvrsit ce s 
tim obavezu, a to je zbog obaveze pokoravanju 
vladaru u dobru. - Ovo vazi i u slucaju da je vladar 

nasilnik ili tiranin, jer te stvari ne negiraju potrebu 

34 



pokornosti njemu i torn covjeku se mora pokoravati 
u dobru, klanjati iza njega, boriti pod njegovom 
zastavom i ostale stvari koje pripadaju imamu. 

Ako vladar uzima neku vrstu poreza, tada nije 
dozvoljeno to racunati u zekat, nego ce dati zekat 
drugom prilikom. 

Prva mes'ela je zekat vlasnika duga 

U ovoj mes'eli imamo dva slucaja: 

1) Da je duznik bogatas - u torn slucaju ce 
vlasnik duga davati zekat i na taj dug; ako covjek 
posudi drugom covjeku koji je bogat npr. 10. 000,- 
maraka na rok od tri godine, tada vlasnik imetka 
treba davati zekat na tih deset hiljada maraka svake 
godine. 

2) Da je duznik siromah ili da je bogatas koji 
izbjegava vracanje duga - u ovom slucaju vlasnik 
duga ce dati zekat na imetak koji je posudio, kada 
ga povrati samo zajednu godinu. 



Druga mes'ela: Da li duznik daje zekat ili ne? 

35 



1) Kada dug cini vecinu imetka duznika, a 
imetak je dosegao nisab. Imam Malik i Ahmed, 
rahimehumellah, kazu da on nije obavezan davati 
zekat kao i Hasan el-Basri, rahimehullah, dok imam 
Safija, rahimehullah, kaze da dug ne skida obavezu 
davanja zekata zato sto je taj covjek Slobodan 
musliman koji posjeduje nisab cijele godine, tako da 
je davanje zekata za njega obaveza i ovo je 
ispravnije misljenje, a Allah Uzviseni najbolje zna. 
Sto se tice primjera navedenog u knjizi, tj. da covjek 
moze -ako je dao dug siromahu, da taj dug uracuna 
u davanje zekata - to nije dozvoljeno, zato sto se 
zekat ne daje otpisivanjem duga, jer to nije ciscenje 
imetka, a zekat je ciscenje imetka. 

Onaj ko je obavezan dati zekat u odredenom 
vremenu nema pravo da davanje zekata odgada 
poput ostalih 'ibadeta - slijedeci fikhsko pravilo: da 
se naredba odmah ispunjava, tako da ne odgada 
davanje zekata, osim u slucaju seri'atskog interesa 
npr. da u meduvremenu trazi one koji zasluzuju 
zekat ili vece siromahe. 

2) Ukoliko se kod covjeka sakupi imetak 
vakufa ili dobrotvornih projekata, pa protekne 



36 



godina dana u posjedovanju tog imetka, on nije 
duzan na to dati zekat. 



37 



Sadekatu-l-fitr 

- Sto se tice izraza obavezni sunnet to je 
izraz s kojim se cilja na vadzib - obavezu i nema 
smetnje da se koristi. Ibn Omer radijellahu anhu 
koristi izraz ferada (obavezano). Sto se tice govora 
Ibn Omera radijellahu anhu da je Poslanik sallalahu 
alejhi ve sellem rekao: »Bio on Slobodan ili rob.« - to 
se odnosi na svakog pojedinog muslimana, 
medutim, u osnovi je obaveza mukellefima (onima 
koji su zaduzeni seri'atskim propisima) da ga daju 
sami za sebe i na one - koje su obavezni izdrzavati: 
poput roba i zene, ili djeteta. Sto se tice zametka u 
utrobi majke pozeljno je dati sadekatu-l-fitr na 
njega, jer je tako cinio Osman radijellahu anhu, ali 
nije obavezno davanje zbog ne postojanja dokaza 
koji to nareduju. 

- Takoder, jos jedna svrha davanja zekatu-l- 
fitra jeste iskazivanje zahvale Allahu Uzvisenina 
blagodati upotpunjavanja posta. 

- Vecina ucenjaka kaze da ako covjek da 
sadekatu-l-fitr u novcu sa tim nece ispuniti 
obavezu. Imam Ahmed, rahimehullah, kaze kada su 

mu ljudi rekli da neki govore da je Omer ibn Abdul- 

38 



Aziz, rahimehullah, uzimao protuvrijednost: "Oni 
ostavljaju govor Allahovog Poslanika sallalahu alejhi 
ve sellemi govore: "Rekao je taj i taj." -A Ibn Omer 
radijellahu anhu je rekao: "Allahov Poslanik sallalahu 
alejhi ve sellem je zaduzio sadekatu-lfitrom..." 

Davanje protuvrijednosti u novcu se razilazi 
od sunneta i rekli smo da se sa tim ne ispunjava 
obaveza, - a onaj ko je obavezan dati zekat mora ga 
dati u onome imetku u kojem posjeduje nisab. Imam 
Ebu Hanife, rahimehullah, kaze: "Dozvoljeno je 
davati protuvrijednost u novcu, ali je prethodni 
govor ispravniji." 

- Sto se tice davanja zekatu-l-fitra poslije 
bajram-namaza i u vezi toga da li ce se sa tim 
ispuniti taj vadzib, ucenjaci imaju dva stava: jedni 
kazu da se ispunjava obaveza, dok drugi kazu da se 
ne ispunjava obaveza - i oni kazu da ce on biti pitan 
za to na Sudnjem danu. Prvo je misljenje ispravnije, 
ali nema sumnje da je covjek grjesan zbog 
odgadanja davanja sadekatu-l-fitra. 

Kome je zekatu-l-fitr namijenjen? 

- Ovo je uz uvjet da se taj ne vrati drugi puta 

u obliku obaveznog davanja od strane njenog muza, 

39 



takoder muskarcu ili zeni je dozvoljeno da daju 
sadekatu-l-fitr rodacima koje nisu obavezni 
izdrzavati. 

- Uvjet za obaveznost sadekatu-l-fitra jeste 
da covjek posjeduje imetak koji prelazi dnevne 
potrebe njega i onih koje on izdrzava. 

- Pod ovim se cilja na hranu koja je kolicinski 
manja od sa'a. 

- U ovome se ogleda mudrost davanja 
zekatu-l-fitra. 
Priprema i Obrada www.tewhid.ucoz.net
  
Iz knjige:Usuli - fikh 
STUDIO-TEWHID-
https://www.facebook.com/studio.tewhid


 

Category: Fikh | Added by: studio-tewhid (2014-04-03)
Views: 677 | Tags: Vode i njene vrste | Rating: 0.0/0
Total comments: 0
Name *:
Email *:
Code *:
NAMAZ
Facebook-tewhid
kur'an
tags