1 . Cista voda: to je voda koja je cista u svojoj
osnovi i cisteca je, a pod nju potpadaju sljedece
vrste:
a) Kisnica ili snijeg. Biljeze Buhari i Muslim od
Ebu Hurejre radijellahu anhuda je Poslanik sallalahu
alejhi ve sellem kada bi pocinjao namaz, donio
pocetni tekbir i ucio dovu pocetka
namaza..."Gospodaru moj, ocisti me od grijeha
snijegom, vodom i susnjezicom."
b) Morska voda. Biljeze pisci "Sunena" od Ebu
Hurejre radijellahu anhu da je dosao covjek kod
Poslanika sallalahu alejhi ve sellem i pitao ga:
"Allahov Poslanice, mi plovimo morem pa sa sobom
nosimao malo vode, pa ako budemo abdestili
njome, ozednit cemo, pa mozemo li abdesti
timorskom vodom?" - pa rece Poslanik sallalahu
alejhi ve sellem: "Njegova voda je cista, a umrlo iz
njegaje halal."
c) Voda zem-zem. Od Alije radijellahu anhu
se prenosi da je Poslanik sallalahu alejhi ve sellem
trazio posudu sa zemzemom, napio se iz nje i
abdestio.(Biljezi Ahmed)
d) Voda koja se promijenila zbog dugotrajnog
stajanja, pa cak i ako je bila pomijesana sa liscem i
mahovinom.
2. Koristena voda - voda koja je
upotrebljavana za abdest i gusul. Biljeze Ahmed i
Ebu Davud hadis kojeg prenosi Rubejj.
Zekat
Vrste na koje je obavezno davati zekat, prije svega
stoka: krave, deve i ovce:
1) Nisab.
2) Da stoka bude na pasi vecinu godine.
3) Da covjek tu stoku drzi radi razmnozavanja, a ne
zbog rada.
Sto se tice nisaba deva jeste da se na 25 deva
daje deva od godinu, nisab goveda je 30, tad postaje
obavezan da da govece od godinu dana, nisab ovaca
je 40 do 120, tad je obavezan dati jednu ovcu.
Postoje odredene vrste stoke na koje nije obaveza
davati zekat ukoliko je sakata, corava, hroma itd.,
zatim u zekatu se ne uzima najvrjednija stoka, a isto
tako ugojena zivotinja koju je covjek pripremio za
klanje, hranu, dakle trazi se sredina. Imetak na koji
nije obavezno davati zekat kao npr. kuca, namjestaj,
auta itd., a ako je trgovac to je posebna tema.
Davanje zekata na psenicu, jecam, datule i suho
grozde
Oko ovoga su slozni svi ucenjaci, tj. sva cetvorica
imama. Od Ebu Muse el-Es'arija radijellahu anhu i
24
Mu'aza radijellahu anhu se prenosi da im je rekao
Poslanik sallalahu alejhi ve sellem kad ih je poslao u
Jemen: "Ne uzirnajte zekat osim za jednu od cetiri
vrste: jecam, psenicu, suho grozde i datule." (Biljeze
Taberani i Hakim)
Sto se tice suhih zitarica: "Nema zekata u
datulama, u zrnevlju ili zitaricama sve dok ne
dostigne tezinu od pet tovara." (Biljezi Muslim od
Ebu Se'ida el-Hudrija radijellahu anhu)
Sto se tice zekata na plodove; datule i suho
grozde, imami Malik i Safija su ogranicili davanje
zekata na ove dvije vrste - oni su zakljucili da je
povod zbog kojeg je Poslanik sallalahu alejhi ve
sellem naredio da se daje zekat na datule i suho
grozde: "Uzimanje za hranu i skladistenje."
Imam Ahmed, rahimehullah, smatra da se
zekat daje na sve plodove koji se mjere tovarima i
koji se skladiste, kod njega je povod: skladistenje i
mjerenje tovarom. Imam Ebu Hanife, rahimehullah,
smatra da se daje zekat na sve sto izlazi iz zemlje i
svo voce, medutim, najispravnije misljenje od ova tri
je misljenje imama Malika i Safije, rahimehumellah,
zbog sljedecih razloga:
25
1) Zbog toga sto su ove dvije vrste spomenute u
hadisu.
2) Osnova je da covjek nije obavezan dati zekat,
osimna ono sto se spominje u kur'anskim i hadiskim
tekstovima.
3) Jeste to sto je u vrijeme Poslanika sallalahu alejhi
ve sellem voce radalo u Medini, a povrce u Taifu i
nije preneseno od Poslanika sallalahu alejhi ve
sellem, niti od njegovih pravovjernih halifa
radijellahu anha da su uzimali zekat na voce i
povrce.
Postoje dva uvjeta davanja zekata na plodove i
zitarice:
a) Dostizanje nisaba.
b) Da nisab bude u njegovom vlasnistvu u vrijeme
kada je obavezan dati zekat, a to je vrijeme
sazrijevanja, ako bi stekao nisab nakon toga, nije
obavezan dati zekat, kao npr. da kupi plodove ili
zitarice, ili nesto od toga uzme kao nadoknadu za
zetvu i si. Zekat je obavezan na plodove kada sazriju
i zitarice kada se pocnu ljustiti (daje je u vrijednosti
u tovarima, kao sto stoji u hadisu).
26
Ako covjek proda zitarice ili plodove, nakon
toga sa njega ne spada obaveza davanja zekata.
Zrnevlje koje se daje kao zekat mora biti ocisceno
od trave i ljuske, s tim da ovdje treba spomenuti da
Ebu Hanife, rahimehullah, to ne uvjetuje i kaze: da
treba dati zekat na bilo koju kolicinu. Zekat na
datule i grozde se daje u osusenom stanju.
-Poslanik sallalahu alejhi ve sellemje naredio
da se vrsi progeria datula i grozda, a zatim se zekat
izdvaja kada se
osuse.
Zekat na zenski nakit i stvari koje sluze kao
pokucstvo
- Ispravnije misljenje je da je muslimanka
obavezna davati zekat na nakit, pa makar ga
koristila kao ukras, kada on dostigne nisab i tog
stava je od prijasnjih ucenjaka imam Ebu Hanife,
rahimehullah, a od danasnjih uvazenijih ucenjaka
tog stava su bili: Abdu-I-Aziz ibn Abdullah ibn Baz,
rahimehullah, i Muhammed ibn Salih ibn Usejmin,
rahimehullah, a dokazi za to su sljedeci: hadis od
Ummu Seleme, radijallahu anha. U torn hadisu se
kaze daje Ummu Seleme, radijallahu anha, stavljala
27
ogrlice od zlata i pitala je Poslanika sallalahu alejhi
ve sellem: "Da li se to moze smatrati blagom." -
"On/ma koji zlato i srebro gomilaju i ne trose ga na
Allahovom putu -navijesti bolnu patnju. " (Et-Tewba,
34. ajet) -
Pa je rekao Poslanik sallalahu alejhi ve sellem:
"Ako budes davala zekat na njega nece se smatrati
blagom." (Biljeze Ebu Davud, Darekutni i Hakim, a
Hakim ga je ocijenio vjerodostojnim)
Treci dokaz su uopceni kur'anski i hadiski
tekstovi u kojima se spominje davanje zekata na
zlato i srebro.
- Medutim, ako se njima trguje covjek je,
takoder, obavezan dati zekat na njihovu vrijednost.
Od Alije radijellahu anhu se prenosi da Poslanik
sallalahu alejhi ve sellem kaze: "Kada budes imao
200 dirhema i prigodine kod tebe, obavezan si dati
pet dirhema, nisi obavezan dati zekat sve dok ne
budes posjedovao 20 zlatnika ili zlatnih dinara -
kada dostignes tu kolicinu i prode joj godinu dana,
dat ces pola dinara." (Biljezi Ebu Davud) "Na imetak
se ne daje zekat sve dok ne prigodini." (Hadis je
28
dobar, kako kaze Hakim ibn Hadzer u Bulugu-I-
meram)
Kako se daje zekat na platu?
Imamo dva nacina davanja zekata na platu:
1) Da covjek svakoj plati koju dobije broji
godinu dana od njenog uzimanja - svaka plata ima
svoj nisab - na ovaj nacin covjek sa sebe skida
obavezu.
2) On je mustehab i pogodniji za siromahe, a
to je da uzme jednu mjeru za sve plate i kada prode
godina od prvog primanja plate daje zekat na sve
sto posjeduje kod sebe.
Spajanje zlata i srebra
- Imam Safija, rahimehullah, smatra da se ne
spaja zlato i srebro: "Nema zekata na srebro dok ne
dostigne pet oka."
Ispravnije misljenje je da se dodaje zlato ako nema
dovoljno srebra za nisab. To je kao sto se dodaje
1000,- $ na 1000,- DM.
29
Zekat na trgovacku robu
- Sto se tice zekata na trgovacku robu jeste
ajet gdje Allah Uzviseni kaze:
\^J) 43A^ ^y\ ^_J^ ^
"Uzmi od dobara njihovih zekat!" (Et-Tewba, 103.
ajet)
Takoder se biljezi u sunenu od Ebu Davuda
od Semureta ibn Dzunduba radijellahu anhuda je
rekao: "Poslanik sallalahu alejhi ve sellem nam je
naredivao da dajemo zekat na robu koju smo
pripremali zatrgovinu."
- Sejhu-l-lslam Ibn Tejmije, rahimehullah,
navodi jednoglasan stav cetvorice imama kad je u
pitanju obaveznost davanja zekata na trgovacku
robu.
Uvjeti koji se moraju ispuniti da bi covjek
morao davati zekat na trgovacku robu:
30
1) Da tu robu posjeduje vlastitom zaslugom,
zaradom ili postupkom, kao sto je trgovina,
prihvatanje hedije, oporuka, najamnina itd.
2) Da tu robu posjeduje sa nijetom trgovanja i
zaradivanja njome u skladu sa hadisom Poslanika
sallalahu alejhi ve sellem: "Djela se vrjednuju prerna
namjerarna." - Trgovina ulazi u opce znacenje ovoga
hadisa, jer je trgovina djelo.
3) Da njena vrijednost dostigne nisab u zlatu
ili srebru, ili danasnjim novcanicama.
4) Da prode godina dana od posjedovanja tog
imetka, za sto je dokaz hadis Allahovog Poslanika
sallalahu alejhi ve sellem: "Nema zekata u irnetku
dok ne prode godina dana." Medutim, ako kupi robu
novcem koji je dostigao nisab ili kupi drugu robu
cija je vrijednost dostigla nisab, pocet ce sa
racunanjem godine od pocetka posjedovanja tog
novca ili robe!
Kako se daje zekat na trgovacku robu?
- Nakon sto prode godina dana, izracunat ce
precizno vrijednost robe koju posjeduje, po trenutno
vazecoj cijeni i dat ce 2,5 %. Kuce, poslovni prostori i
31
zemlja sto covjek iznajmljuje ne podlijezu obavezi
zekata, zekat se daje na profit tog iznajmljivanja.
Pronadeno zakopano blago
- Ovo je u slucaju da na blagu nade znak
nevjernika; krst, grb itd., u torn slucaju ce dati 1/5.
U slucaju da ne nade nikakav znak ili da nade
muslimanski znak na pronadenom blagu smatrat ce
se izgubljenom stvari. U hadisu kojeg biljezi Ibn
Madze sa dobrim senedom od Amir ibn Su'ajba
radijellahu anhu, od njegovog oca, a on od njegovog
oca da je Poslanik sallalahu alejhi ve sellemrekao:
"Ako ga nades u naseljenom podrucju, onda pitaj za
njegovog vlasnika, a ako ga nades u podrucju koje
nije naseljeno, onda na njega daj 1/5!"
Zekat na stoku
U davanju zekata na stoku se uvjetuje
sljedece:
1) Da stoka dosegne nisab, kao sto je
objasnjeno u knjizi.
32
2) Da ovaj nisab bude u posjedu covjeka punu
godinu dana, a da nisab, u meduvremenu, bude
potpun.
3) Da se stoka napasa na otvorenom, tj. da joj
njen vlasnik ne kupuje hranu (gazda ne daje zekat
na stoku koju sam hrani).
4) Da se ne koristi za rad.
Zekat na plodove i zitarice
- Kao sto se prenosi od Poslanika sallalahu
alejhi ve sellem da'if predajom: "Nema zekata na
povrce."-isto tako zekat se ne uzima na plodove koji
se ne mogu cuvati, poput breskve.
Ako se ti plodovi napajaju uz ulaganje truda,
onda se daje 5 %. Ako se ti usjevi napajaju pola
godine uz ulaganje truda, a pola godine prirodnim
putem, tada se daje 7, 5 %. A ako se napaja kisom ili
drugim prirodnim putem onda se daje 10 %. Pisac
spominje da se zekat ne daje nevjerniku, niti
velikom grjesniku.
33
Ako se da kafiru - tada nece ispuniti svoju
svrhu, tj. kao da ga nije ni dao, jer se zekat daje
siromasnim muslimanima, - sto se tice ne davanja
fasiku, to je zbog davanja prednosti, jer ako se
njemu da zekat tada ce se ispuniti svrha, ali prece je
da se odabere dobar siromah, ali ako se da fasiku
nema smetnje. Ako covjek da zekat siromahu po
njegovoj vanjstini, a nakon toga se uoci da je taj
covjek bogat, tadaje ispunio obavezu.
Nije uvjet da covjek obavijesti siromaha daje
ono sto mu daje zekat, jer je u tome uznemiravanje
siromaha i nije Seri'atom propisano.
Vecina ucenjaka ima stav da nije dozvoljeno
prenositi zekat iz jedne zemlje u drugu, osim u
slucaju seri'atskog interesa npr. da u zemlji u koju
se nosi zekat bude veliko siromastvo ili da covjek
ima rodake u toj zemlji, u torn slucaju nema
smetnje.
Najprece je da covjek sam da zekat, a ako mu
ga bude trazio vladar, dat ce mu zekat i izvrsit ce s
tim obavezu, a to je zbog obaveze pokoravanju
vladaru u dobru. - Ovo vazi i u slucaju da je vladar
nasilnik ili tiranin, jer te stvari ne negiraju potrebu
34
pokornosti njemu i torn covjeku se mora pokoravati
u dobru, klanjati iza njega, boriti pod njegovom
zastavom i ostale stvari koje pripadaju imamu.
Ako vladar uzima neku vrstu poreza, tada nije
dozvoljeno to racunati u zekat, nego ce dati zekat
drugom prilikom.
Prva mes'ela je zekat vlasnika duga
U ovoj mes'eli imamo dva slucaja:
1) Da je duznik bogatas - u torn slucaju ce
vlasnik duga davati zekat i na taj dug; ako covjek
posudi drugom covjeku koji je bogat npr. 10. 000,-
maraka na rok od tri godine, tada vlasnik imetka
treba davati zekat na tih deset hiljada maraka svake
godine.
2) Da je duznik siromah ili da je bogatas koji
izbjegava vracanje duga - u ovom slucaju vlasnik
duga ce dati zekat na imetak koji je posudio, kada
ga povrati samo zajednu godinu.
Druga mes'ela: Da li duznik daje zekat ili ne?
35
1) Kada dug cini vecinu imetka duznika, a
imetak je dosegao nisab. Imam Malik i Ahmed,
rahimehumellah, kazu da on nije obavezan davati
zekat kao i Hasan el-Basri, rahimehullah, dok imam
Safija, rahimehullah, kaze da dug ne skida obavezu
davanja zekata zato sto je taj covjek Slobodan
musliman koji posjeduje nisab cijele godine, tako da
je davanje zekata za njega obaveza i ovo je
ispravnije misljenje, a Allah Uzviseni najbolje zna.
Sto se tice primjera navedenog u knjizi, tj. da covjek
moze -ako je dao dug siromahu, da taj dug uracuna
u davanje zekata - to nije dozvoljeno, zato sto se
zekat ne daje otpisivanjem duga, jer to nije ciscenje
imetka, a zekat je ciscenje imetka.
Onaj ko je obavezan dati zekat u odredenom
vremenu nema pravo da davanje zekata odgada
poput ostalih 'ibadeta - slijedeci fikhsko pravilo: da
se naredba odmah ispunjava, tako da ne odgada
davanje zekata, osim u slucaju seri'atskog interesa
npr. da u meduvremenu trazi one koji zasluzuju
zekat ili vece siromahe.
2) Ukoliko se kod covjeka sakupi imetak
vakufa ili dobrotvornih projekata, pa protekne
36
godina dana u posjedovanju tog imetka, on nije
duzan na to dati zekat.
37
Sadekatu-l-fitr
- Sto se tice izraza obavezni sunnet to je
izraz s kojim se cilja na vadzib - obavezu i nema
smetnje da se koristi. Ibn Omer radijellahu anhu
koristi izraz ferada (obavezano). Sto se tice govora
Ibn Omera radijellahu anhu da je Poslanik sallalahu
alejhi ve sellem rekao: »Bio on Slobodan ili rob.« - to
se odnosi na svakog pojedinog muslimana,
medutim, u osnovi je obaveza mukellefima (onima
koji su zaduzeni seri'atskim propisima) da ga daju
sami za sebe i na one - koje su obavezni izdrzavati:
poput roba i zene, ili djeteta. Sto se tice zametka u
utrobi majke pozeljno je dati sadekatu-l-fitr na
njega, jer je tako cinio Osman radijellahu anhu, ali
nije obavezno davanje zbog ne postojanja dokaza
koji to nareduju.
- Takoder, jos jedna svrha davanja zekatu-l-
fitra jeste iskazivanje zahvale Allahu Uzvisenina
blagodati upotpunjavanja posta.
- Vecina ucenjaka kaze da ako covjek da
sadekatu-l-fitr u novcu sa tim nece ispuniti
obavezu. Imam Ahmed, rahimehullah, kaze kada su
mu ljudi rekli da neki govore da je Omer ibn Abdul-
38
Aziz, rahimehullah, uzimao protuvrijednost: "Oni
ostavljaju govor Allahovog Poslanika sallalahu alejhi
ve sellemi govore: "Rekao je taj i taj." -A Ibn Omer
radijellahu anhu je rekao: "Allahov Poslanik sallalahu
alejhi ve sellem je zaduzio sadekatu-lfitrom..."
Davanje protuvrijednosti u novcu se razilazi
od sunneta i rekli smo da se sa tim ne ispunjava
obaveza, - a onaj ko je obavezan dati zekat mora ga
dati u onome imetku u kojem posjeduje nisab. Imam
Ebu Hanife, rahimehullah, kaze: "Dozvoljeno je
davati protuvrijednost u novcu, ali je prethodni
govor ispravniji."
- Sto se tice davanja zekatu-l-fitra poslije
bajram-namaza i u vezi toga da li ce se sa tim
ispuniti taj vadzib, ucenjaci imaju dva stava: jedni
kazu da se ispunjava obaveza, dok drugi kazu da se
ne ispunjava obaveza - i oni kazu da ce on biti pitan
za to na Sudnjem danu. Prvo je misljenje ispravnije,
ali nema sumnje da je covjek grjesan zbog
odgadanja davanja sadekatu-l-fitra.
Kome je zekatu-l-fitr namijenjen?
- Ovo je uz uvjet da se taj ne vrati drugi puta
u obliku obaveznog davanja od strane njenog muza,
39
takoder muskarcu ili zeni je dozvoljeno da daju
sadekatu-l-fitr rodacima koje nisu obavezni
izdrzavati.
- Uvjet za obaveznost sadekatu-l-fitra jeste
da covjek posjeduje imetak koji prelazi dnevne
potrebe njega i onih koje on izdrzava.
- Pod ovim se cilja na hranu koja je kolicinski
manja od sa'a.
- U ovome se ogleda mudrost davanja
zekatu-l-fitra.
Priprema i Obrada www.tewhid.ucoz.net
Iz knjige:Usuli - fikh
STUDIO-TEWHID-
https://www.facebook.com/studio.tewhid
|