Main » Articles » Akida |
Hafiz Ebul-Kasim et-Taberani prenosi od Ibn-Abba-
sa, r. a., da je Allahov Vjerovjesnik, sallallalui 'alejhi ve
sellem, rekao:
"Zaista je Allah stvorio Ploču pomno čuvanu
(Levhi-Mabfuz) od bijelog bisera, njene strani-
ce su od crvenog rubina, njeno pero je svjetlost
(nur), njeni zapisi su svjetlost, Allah u svakom
danu ima tri stotine i šezdeset momenata u ko-
jima stvara i daje opskrbu, usmrćuje i daje život,
uzvisuje i unizuje i radi ono što hoće." 1
Ishak ibn Bišr prenosi da je Ibn-Abbas, r. a., rekao:
"U Levhi-Mahfuzu stoji zapisano: La ilahe illallahu vah-
deh (Samo je Allah bog), Njegova vjera je islam, Mu-
hammed, sallallahu 'alejhi ve sellem. Njegov je rob i pos-
lanik; onoga ko bude vjerovao u Allaha, smatrao istini-
tim Njegovo obećanje i slijedio Njegova Poslanika, sal-
Bilježi Taberatii lallahu 'alejhi ve sellem, On će uvesti u Džennet.'" Još je rekao: "Levhi-Mahfuz je ploča od bijelog bisera. Duga je onoliko koliko ima između neba i zemlje, široka onoliko koliko ima od istoka do zapada, njene ivice su od bisera i rubina, njene korice su od crvenog rubina, njeno pero je svjetlost, njene riječi podupiru Arš, a njena sadržina je pod zaštitom meleka." Enes ibn Malik i drugi iz reda selefa kažu: "Levhi-Mahfuz se nalazi na čelu Israfila", a Mukatil kaže da se on nalazi s desne strane Arša.
"Hvaljen neka je Allah koji je nebesa i Zemlju
stvorio i tmine i svjetlo dao, pa opet oni koji ne
vjeruju — druge sa Gospodarom svojim izjedna-
čuju!" (El-En'am, i.)
"Koji je za šest vremenskih razdoblja nebesa i
Zemlju i ono što je medu njima stvorio, a on-
da cijelim svemirom zavladao; On je Milostivi i
upitaj o Njemu onoga koji zna." (El-Furkan, 59.)
Ima i drugih ajeta u Kuranu koji o ovome govore. Ko-
mentatori Kur'ana (mufessiri) se razilaze oko dužine tra-
janja ovih šest dana i zastupaju dva mišljenja, a većina
njih smatra>da su oni poput naših dana. Ibn-Abbas, r. a.,
Mudžahid, Dahhak i Ka'b smatraju da je svaki dan tra-
jao koliko hiljadu godina prema našem brojanju. Ove
njihove predaje bilježe Ibn-Džerir i Ibn Ebi-Hatim, a
ovo stajalište podržavaju i imam Ahmed, Ibn-Džerir, te
jedna skupina kasnijih učenjaka. Allah najbolje zna. Na-
vest ćemo ono što ukazuje na ovakav zaključak. Ibn-Dže-
rir prenosi od Dahhaka ibn Muzahima da ovih šest da-
na imaju sljedeće nazive: Ebdžed, Hevvez, Huttijj, Kele-
men, Sa'fes i Karešet (Kurišet).
Ibn-Džerir kaže da postoje tri stajališta po pitanju u
kojem danu je započeto stvaranje: sljedbenici Tevrata (Ži-
dovi) kažu da je Allah započeo stvaranje u nedjelju, sljed-
benici Indžila (kršćani) kažu da je Allah započeo stvara-
nje u ponedjeljak, a mi muslimani kažemo ono što je do
nas doprlo od Allahovog Poslanika, sallallahu 'alejhi ve
sellem:
"Allah je započeo stvaranje u subotu." 1
Ovo je stav muslimana koji bilježi Ibn-Ishak, a njemu
teže neki šafijski pravnici i drugi. Međutim, postoji i sta-
jalište da je to nedjelja. To stajalište prenosi Ibn-Džerir
od nekoliko ashaba. Također se prenosi i od Abdulla-
ha ibn Selama, a zastupa ga i Ibn-Džerir. To je tekst Te-
vrata, njemu teže neki pravnici kasnijih generacija.
Najvjerovatnije je da je to nedjelja, stvaranje je upot-
punjeno za šest dana, zadnji je petak i zato ga muslimani
uzimaju kao sedmični praznik, a to je ujedno i dan po
pitanju kojeg je Allah ostavio u zabludi sljedbenike Knji-
ge, a mi ćemo navesti pojašnjenje u vezi njega, ako Bog
da.
1 Bilježi imam Ahmed u svome Musnedu
Stvaranje nebesa, Zemlje i onoga što je između njih 41
Uzvišeni je rekao:
"On je za vas sve što postoji na Zemlji stvorio,
zatim je Svoju volju prema nebu usmjerio i kao
sedam nebesa ga uredio; On sve zna." (El-Beka-
re, 29.)
"Reci: 'Zar, zaista, nećete da vjerujete u Onoga
koji je u dva vremenska razdoblja Zemlju stvo-
rio - i još Mu druge ravnim smatrate? To je Gos-
podar svjetova!' On je nepomična brda po njoj
stvorio i blagoslovljenom je učinio i proizvode
njezine na njoj odredio, sve to u četiri vremenska
razdoblja - ovo je objašnjenje za one koji pitaju,
zatim se nebeskim visinama uputio dok je nebo
još maglina bilo, pa njemu i Zemlji rekao: 'Poja-
vite se milom ili silom!' — 'Pojavljujemo se dra-
ge volje!' — odgovorili su, pa ih u dva vremenska
razdoblja, kao sedam nebesa, stvorio, i odredio
šta će se u svakom nebu nalaziti. A nebo najbli-
že sjajnim zvijezdama smo ukrasili i nad njim Mi
bdijemo. To je odredba Silnoga i Sveznajućega."
(Fussilet, 9.-1 2.)
Ovo upućuje na to da je Zemlja stvorena prije neba,
jer je ona neka vrsta osnove za zdanje (nebo). Uzvišeni
kaže:
"Allah vam je učinio Zemlju prebivalištem, a
nebo zdanjem, i On vam obličje daje i likove
vaše čini lijepim, i jelima vas opskrbljuje ukus-
nim. To je Allah, Gospodar vaš, i neka je uzvišen
Allah, Gospodar svjetova!" (Gafir, 64.)
Uzvišeni je rekao:
" Zar Zemlju posteljom nismo učinili, i planine
stubovima, i vas kao parove stvorili, i san vaš po-
činkom učinili, i noć pokrivačem dali, i dan za
privređivanje odredili, i iznad vas sedam silnih
sazdali, i svjetiljku plamteću postavili?" (En-Ne-
be, 6.-13.)
"Zar ne znaju nevjernici da su nebesa i Zemlja
bili jedna cjelina, pa smo ih Mi raskomadali, i
da Mi od vode sve živo stvaramo? I zar neće vje-
rovati?" (El-Enbija, 30.)
tj. razdvojili smo nebo i Zemlju pa mogu puhati vjetro-
vi, padati kiše, izvirali vrela, teći rijeke i živjeti životinje.
Zatim je On rekao:
"I to što je nebeski svod osiguran Naše je dje-
lo, a oni se ipak okreću od znamenja koja su na
njemu" (El-Enbija, 32.)
tj. od postojanih zvijezda koje smo stvorili, planeta, pre-
krasnih zvijezda i drugih sjajnih nebeskih tijela. U sve-
mu tome su znakovi koji upućuju na mudrost Stvoritelja
Zemlje i nebesa, kao što kaže Uzvišeni:
Stvaranje nebesa, Zemlje i onoga što je između njim 43
"A koliko ima znamenja na nebesima i na Zemlji
pored kojih prolaze, od kojih oni glave okreću!
Većina ovih ne vjeruje u Allaha, nego druge Nje-
mu smatra ravnim." (Jusuf, 10 5. -106.)
Sto se tiče riječi Uzvišenog:
"A šta je teže: vas ili nebo stvoriti? On ga je saz-
dao, svod njegov visoko digao i usavršio, noći
njegove mračnim, a dane svijetlim učinio. Pos-
lije toga je Zemlju poravnao, iz nje je vodu i
pašnjake izveo, i planine nepomičnim učinio
- na uživanje vama i stoci vašoj" (En-Nazi'at,
17--3 3-)
neki ljudi se hvataju za ove ajete i smatraju da je nebo
stvoreno prije Zemlje. Time se suprotstavljaju dvama ka-
tegoričnim ajetima koje smo naveli i oni ne razumiju ove
plemenite ajete. Ono što treba prihvatiti iz ovih ajeta jes-
te to da je Uzvišeni Allah poravnao Zemlju, iz nje izveo
vodu i pašnjake, a sve to nakon stvaranja neba. On je sve
to odredio Svojom svemoći, kao što On, Uzvišeni, kaže:
"On je nepomična brda po njoj stvorio i blagos-
lovljenom je učinio i proizvode njezine na njoj
odredio, sve to u četiri vremenska razdoblja -
ovo je objašnjenje za one koji pitaju" (Fussilet,
10.)
tj. dao je mjesta bogata ispašom, mjesta bogata vrelima
i rijekama.
Zatim je, pošto je upotpunio izgled donjeg i gornjeg
svijeta, poravnao Zemlju i izveo (iz nje) ono što je bi-
lo smješteno u njoj, dao je izvore i riječne tokove, pa
se pojavilo bilje i plodovi. Zato se poravnavanje Zemlje
tumači kao izvođenje vode, bilja i učvršćivanje planina.
Uzvišeni je rekao:
"Poslije toga je Zemlju poravnao, iz nje je vodu
i pašnjake izveo, i planine nepomičnim učinio"
(En-Nazi'at, 30.-32.)
tj. odredio im njihova mjesta na njoj (Zemlji) i učvrstio
ih, dao da budu postojane i nepomične. Rekao je Uzvi-
šeni:
"Mi smo nebo Svojom Rukom sazdali, a Mi, uis-
tinu, još neizmjerno mnogo možemo, i Zemlju
smo prostrli - tako je divan Onaj koji je prostro!
— i od svega po par stvaramo da biste vi razmis-
lili!" (Ez-Zarijat, 47.-49.)
"Svojom Rukom", tj. Svojom moći, a "još neizmjerno
mnogo možemo" znači da je sve ono što je iznad još
prostranije, svako više nebo je prostranije od onog ni-
žeg. Zato je Kursijj iznad nebesa, on je prostraniji (veći)
od svih njih, a Arš je mnogo veći od svega toga. Nakon
ovoga, Uzvišeni je rekao: "i Zemlju smo prostrli", tj. rav-
nom smo je učinili i učinili smo da bude posteljom, tj.
mjestom smiraja, a ne mjestom gdje će ljudi biti uznemi-
ravani i gdje neće imati opskrbu. Zato je Uzvišeni rekao:
Stvaranje nebesa, Zemlje i onoga što je između njih 45
"tako je divan Onaj koji je prostro!" Vdv (veznik "i") ne
upućuje na redoslijed u nastajanju. U jeziku to je uobi-
čajeni način navođenja obavijesti, a Allah najbolje zna.
Prenosi (Ibn-Džerir) od Imrana ibn Husajna da je
rekao:
"Ušao sam kod Vjerovjesnika, sallallahu 'alejhi ve
sellem, a svoju devu sam svezao kod vrata, pa su
mu došli neki ljudi iz Benu-Temima, a on je re-
kao: 'Prihvatite radosnu vijest, o Benu-Temim!'
Oni rekoše: Već si nam dva puta ponudio rados-
nu vijest.' Zatim su kod njega ušli neki ljudi iz Je-
mena, pa je on rekao: Prihvatite radosnu vijest, o
stanovnici Jemena, kad je nije prihvatio Benu-Te-
mim!' Oni odgovoriše: 'Prihvatamo, Allahov Pos-
laniče' — i još rekoše: 'Došli smo da te pitamo
o ovome.' On reče: 'Postojao je Allah, nije bilo
ničeg osim Njega, Njegov Arš je bio na vodi, u
Opomeni je sve zapisao i stvorio je nebesa i Zem-
lju.' — kad u tom neko povika: 'Ode tvoja deva, o
Ibn-Husajne!' Otišao sam i vidio da je otrgla po-
voce svog ulara i, tako mi Allaha, bio sam poželio
da sam je ostavio." 1
Ovdje je ovako preneseno. U knjigama El-Megazi i
Ef-Tevhid, kao i u nekim predajama, kaže se: ". . .a zatim
1 Bilježi Buhari
Imam Ahmed kaže da je Ebu-Hurejre, r. a., rekao:
"Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, je
uzeo moju ruku i rekao: 'Allah je stvorio Zem-
lju u subotu, stvorio je planine u nedjelju, stvorio
je drveće u ponedjeljak, stvorio je neprijatnosti u
utorak, stvorio je svjetlost u srijedu, razasuo je ži-
votinje u četvrtak, a stvorio je Adema iza ikindije
u petak, na kraju stvaranja; stvoren je u zadnjim
trenucima petka, između ikindije i noći.'" 2
Nesa'i bilježi u svome Tefsiru od Ebu-Hurejre, r. a.,
da je rekao:
"Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, je
uzeo moju ruku i rekao: 'O Ebu-Hurejre, zaista
je Allah stvorio nebesa i Zemlju i ono što je iz-
među njih za šest dana, a zatim se sedmog dana
uzdignuo na Arš. Zemlju je stvorio u subotu.'" 3
Ovaj hadis se suprotstavlja predaji Ibn-Džurejdža. Pre-
nose ga Ibnul-Medini, Buhari, Bejheki i drugi hafizi. U
Et-Te'rihu Buhari kaže: "Neki od njih prenose od Ka'ba
' Bilježi Buhari
2 Bilježe Muslim i imam Ahmed u svome Musnedu; ovo je verzija
Muslima
5 Bilježi Bejheki
Stvaranje nebesa, Zemlje i onoga što je između njih 47
i to je najvjerodostojnije." Znači, ovaj hadis Ebu-Hurej-
re, r. a., potvrđuje Ka'b, njih dvojica su zajedno istraži-
vali i učili hadis, jedan prenosi iz svojih listova, a drugi
ono što je ispravno čuo od Poslanika, sallallahu 'alejhi ve
spjlerrir OvZ) hadis jednako prenose i Ebu-Hurejre, r. a.
(koji je pamtio hadise) i Ka'b iz svojih listova. Neke ravi-
je ga vezuju za Vjerovjesnika, sallallahu 'alejhi ve sellem,
a sigurno je da (lanac prenosilaca) seže do Poslanika, sal-
lallahu 'alejhi ve sellem, jer je (Ebu-Hurejre, r. a.) rekao:
"Uzeo je Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, moju ru-
ku...", a zatim se u tekstu hadisa {metn) navodi nešto
veoma čudno. Medu tim stvarima je da nema spominja-
nja stvaranja nebesa, nego se spominje stvaranje Zem-
lje i onoga što je na njoj za sedam dana. Ovo se proti-
vi Kur'anu, jer je Zemlja stvorena za četiri dana, zatim
su nebesa stvorena od maglinc za dva dana. Ono jc bi-
lo vodena para koja se uzdigne kada se voda jako zagri-
je, što nastane od vreline zemlje. Prenosi da su Ibn-Ab-
bas, Murre el-Hemedani, Ibn-Mes'ud, r. a., i drugi asha-
bi Allahovog Poslanika, sallallahu 'alejhi ve sellem, u vezi
sa riječima Uzvišenog: "On je za vas sve što postoji na
Zemlji stvorio, zatim je Svoju volju prema nebu usmje-
rio i kao sedam nebesa ga uredio; On sve zna." (El-Be-
kare, 29.), rekli: "Allahov Arš je bio na vodi, nije bilo
stvoreno ništa prije vode. Kada je (Allah) želio da stvori
stvorenja izveo je iz vode maglinu koja se uzdigla iznad
vode, a pošto je ono (nebo) ličilo na nju {semma ilejhi)
nazvano je nebo' (sema). Zatim je voda presušila, pa je
Stvaranje nebesa, Zemlje i onoga što je izme»u njih 49
se u tome nalazi mnogo toga istinitog što navodi i isprav- Buhari bilježi u svome Sahihu da je Mu'avija u vezi Mi navodimo ono što su govorili najveći islamski Buhari bilježi od Ebu-Hurejre, r. a., da je Allahov "Kada je Allah završio stvaranje, zapisao je u Knji- Ovako to bilježe Muslim i Nesa'i od Kutejbe, r. a., a za-
1 Bilježi Buhari 2 Bilježe Buhari, Muslim i imam Ahmed u svome Musnedu
Sedam Zemalja
Uzvišeni Allah je rekao:
"Allah je sedam nebesa i isto toliko Zemalja stvo-
rio; Njegovo naređenje na sve se njih odnosi, a
nek znate da je Allah kadar sve i da Allah zna-
njem Svojim sve obuhvata!" (Ei-Talak, 12.)
Ibn-Džerir bilježi da je Ebu-Seleme ibn Abdurrah-
man imao nekakav spor s ljudima u vezi neke zemlje, pa
je ušao kod Aiše, r. a., i spomenuo joj to. Ona je rekla:
"O Ebu-Seleme, ostavi se zemlje, zaista je Allahov
Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao: 'Ko
prisvoji koliko pedalj zemlje, bit će mu privezan
za vrat kroz sedam Zemalja.'" 1
Također se bilježi i u knjizi El-Mezalim i kod Musli-
ma, od Jahjaa ibn Kesira. Bilježi ga i Ahmed lancem koji
doseže do Aiše, r. a. Buhari bilježi predaju Salima od nje-
govog oca da je Vjerovjesnik, sallallahu 'alejhi ve sellem,
rekao:
"Ko uzme nešto od zemlje bez ikakvog prava, ona
će mu biti privezana na Sudnjem danu kroz se-
dam Zemalja." 2
1 Bilježe Buhari, Muslim i imam Ahmed u svome Musnedu
1 Bilježi Buhari
Stvaranje nebesa, Zemlje i onoga što je između njih 5 1
Također se bilježi u El-Mezalimu od Abdurrahma-
na ibn Ebi-Bekrete, a on od svog oca da je Allahov Pos-
lanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao:
"Vrijeme protiče na isti način od dana kada je
Allah stvorio nebesa i Zemlju, godina ima dva-
naest mjeseci." 1
Ovim hadisom se ovo želi naglasiti, a Allah najbolje zna.
Određivanje značenja ajeta:
"Allah je sedam nebesa i isto toliko Zemalja stvo-
rio; Njegovo naređenje na sve se njih odnosi, a
nek znate da je Allah kadar sve i da Allah zna-
njem Svojim sve obuhvata!" (Et-Talak, 1 2.)
jeste određivanje da broj od dvanaest mjeseci odgova-
ra broju mjeseci kod Allaha od početka stvaranja. Ovo
slaganje u vremenu je ujedno i slaganje po mjestu. Dalje
Buhari bilježi predaju Se'ida ibn Zejda ibn Amra ibn Nu-
fejla da se Erva sporila s njim oko prava za koje je ona
tvrdila da joj je oduzeo i požalila se Mervanu. Se'id je
rekao:
"Ja da sam oduzeo neko njeno pravo?! Svjedočim
da sam čuo Allahovog Poslanika, sallallahu 'alej-
hi ve sellem, da kaže: 'Ko bespravno uzme pedalj
zemlje ona će mu na Sudnjem danu biti privezana
za vrat kroz sedam Zemalja.'" 2
1 Bilježe Buhari i imam Ahmed u svome Musnedu
z Bilježi Buhari; Erva je kćerka Ebu-Evsa
Imam Ahmed bilježi predaju Ibn-Mes'uda, r. a., koji
je rekao:
"Rekao sam: 'Allahov Poslaniče, koje je nasilje
najgore?' On je odgovorio: Obrađivanje zemlje
koju čovjek musliman bespravno oduzme svome
bratu. Nema nijednog kamenčića na zemlji koju
neko bespravno uzme, a da mu na Sudnjem da-
nu neće biti privezan za vrat u utrobi Zemlje, a
njenu utrobu zna samo Onaj koji ju je stvorio.' "'
Hadis bilježi jedino Ahmed i u njegovom lancu preno-
silaca (isnadu) nema manjkavosti.
Imam Ahmed bilježi predaju Ebu-Hurejre, r. a., da je
Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao:
"Ko bespravno uzme pedalj zemlje, bit će mu pri-
vezana za vrat kroz sedam Zemalja." 2
On jedini bilježi (ovaj hadis) na ovaj način. Hadis ispu-
njava uvjete Muslima.
Ahmed bilježi od Ebu-Hurejre, r. a., da je Allahov
Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao:
"Ko bespravno oduzme pedalj zemlje, bit će mu
privezana za vrat kroz sedam Zemalja." 3
1 Bilježi imam Ahmed u svome Musnedu
1 Bilježi imam Ahmed u svome Musnedu
3 Bilježi imam Ahmed u svome Musnedu
Stvaranje nebesa, Zemlje i onoga što je između njih 5 3
1 ovaj hadis bilježi samo on na ovaj način. Hadis ispu-
njava uvjete Muslima.
Ahmed, također, bilježi od Ebu-Hurejre, r. a., da je
Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao:
"Ko bespravno uzme pedalj zemlje, bit će mu pri-
vezana za vrat kroz sedam Zemalja." 1
I ovaj hadis bilježi samo on na ovaj način. Taberani ga
bilježi od Mu'avije ibn Kurre, od Ibn-Abbasa, r. a., kao
merfu'. Ovi hadisi su poput mutevatir-hadisa z u vezi po-
tvrđivanja postojanja sedam Zemalja i onoga što se time
želi reći, a želi se reći da je svaka od njih iznad one pret-
hodne i veća je od nje i tako sve do sedme zemlje koja je
tvrda zemlja, u kojoj nema pukotina. U njenoj utrobi se
nalazi središte, a to je jedna određena zamišljena lačka.
To je stjecište teških elemenata, gdje se oni slijevaju sa
svih strana, ako nemaju nekih zapreka. Postoji razilaže-
nje oko toga jesu li one spojene ili je između svake od
njih i one koja iza nje slijedi prazan prostor. Po tom pi-
tanju postoje dva stava i ovo razilaženje se vrti oko sfera.
Očigledno je da je između svake od njih i one koja iza
nje slijedi prazan prostor, shodno riječima Uzvišenog:
"Allah je sedam nebesa i isto toliko Zemalja stvo-
rio; Njegovo naređenje na sve se njih odnosi, a
1 Bilježi imam Ahmed u svome Mustiedu
1 Mutevatir-hadisi su najvjerodostojniji hadisi, u svakoj generaciji
ih prenosi toliki broj ljudi da je nemoguće posumnjati u njihovu
vjerodostojnost (op. prev.)
nek znate da je Allah kadar sve i da AUah zna-
njem Svojim sve obuhvata!" (Et-lalak, 12.)
Ahmed bilježi predaju Ebu-Hurejre, r. a., daje rekao:
"Sjedili smo kod Allahovog Poslanika, sallallahu
'alejhi ve sellem, pa je prošao jedan oblak. On
je rekao: 'Znate li šta je ovo?' Odgovorili smo:
'Allah i Njegov Poslanik najbolje znaju.' On reče:
'Onaj koji se pojavi kao kazna na Zemlji za one
koji ne zahvaljuju Allahu i ne obraćaju Mu se do-
vom. A znate li šta je ovo iznad vas?' 'Allah i Nje-
gov Poslanik najbolje znaju!' - odgovorili smo.
On reče: 'To je uzdignuti skriveni talas i nebo
pomno čuvano. Znate li koliko ima između vas
i njega?' 'Allah i Njegov Poslanik najbolje znaju!'
- odgovorili smo. On reče: 'Koliko pet stotina go-
dina. A znate li šta je iznad njega?' 'Allah i Nje-
gov Poslanik najbolje znaju!" - odgovorili smo.
On reče: 'Koliko pet stotina godina' - i tako sve
dok nije nabrojao sedam nebesa. Zatim je upitao:
'A znate li šta je iznad toga?' 'Allah i Njegov Pos-
lanik najbolje znaju!' - odgovorili smo. On reče:
Arš. Znate li koliko ima između njega i sedmog
neba?' 'Allah i Njegov Poslanik najbolje znaju!' -
odgovorili smo. On reče: 'Koliko pet stotina go-
dina.' Zatim je upitao: 'A znate li šta je ispod vas?'
'Allah i Njegov Poslanik najbolje znajuK — odgo-
vorili smo. On reče: 'Zemlja. Znate li šta je ispod
'Allah i Njegov Poslanik najbolje znaju!' -
odgovorili smo. On reče: 'Druga Zemlja. Znate
li koliko ima između njih?' 'Allah i Njegov Pos-
lanik najbolje znaju!' - odgovorili smo. On reče:
'Koliko sedam stotina godina' - i tako je nasta-
vio sve dok nije nabrojao sedam Zemalja. Zatim
je rekao: 'Tako mi Allaha, ako neko od vas bu-
de spušten na najnižu, sedmu Zemlju, propao je.'
Zatim je proučio: 'On je Prvi i Posljednji, i Vid-
ljivi i Nevidljivi; i On zna sve!' (El-Hadid, 3.)" 1
Tirmizi bilježi predaju Ebu-Hurejre, r. a., i u drugoj
verziji gdje se navodi da je razmak između svake dvije
Zemlje pet stotina godina, a na kraju spominje ono što
smo spomenuli kod tumačenja ovog ajeta iz sure El-Ha-
did. Tirmizi kaže da je ova verzija garib. Ejjub, Junus
ibn Ubejd i Alija ibn Zejd kažu: "Ovo je najljepše što
smo čuli od Ebu-Hurejre, r. a." Prenosi ga i Ebu-Mu-
hammed Abdurrahman ibn Ubejj od Ebu-Hurejre, r. a.,
spominjući isti tekst (metn), ali bez dodatka na kraju.
Također ga bilježi i Ibn-Džerir u svome Tefsiru, ali kao
mursel-hadis i tako je najvjerovatnije, a Allah najbolje
zna. Bilježe ga i hafiz Ebu-Bekr el-Bezzar i Bejheki, od
Ebu-Zerra el-Gifarija, r. a., koji prenosi od Vjerovjesni-
ka, sallallahu 'alejhi ve sellem, ali njihov lanac prenosilaca
nije valjan, a Allah najbolje zna.
1 Bilježe Tirmizi i imam Ahmed u svome Musnedu
Kad smo govorili o svojstvima Arša već smo naveli
onaj poznati hadis koji govori o tome da je Arš uzdignut
iznad sedmog neba, naveli smo ono što svjedoči u korist
tome i ono što mu se suprotstavlja. I u njemu se kaže
da rastojanje između svaka dva neba iznosi pet stotina
godina, tj. da ih razdvaja pet stotina godina.
Sto se tiče stava kojeg zastupa jedna grupa mutekel-
limina na temelju hadisa "...bit će mu privezana za vrat
kroz sedam Zemalja", oni kažu da su to sedam slojeva.
Ovaj stav se suprotstavlja vanjskom značenju ajeta, vje-
rodostojnih hadisa i velikom broju kategoričnih izjava
koje se temelje na hadisu kojeg smo naveli od Hasana,
a on od Ebu-Hurejre, r. a. Pored toga, on se protivi jas-
nom značenju hadisa i ajeta bez valjanih argumenata i
dokaza, a Allah najbolje zna. Ovako to navode i broj-
ni predstavnici sljedbenika Knjige (ehlul-kitabija), a od
njih i jedna skupina naših učenjaka (alima). Oni kažu
da je naša Zemlja sazdana od prašine, ona ispod nje od
željeza, ona ispod od sumpornog kamenja itd. Svaki ova-
kav stav se odbacuje ako nema pouzdan lanac prenosila-
ca, kojeg čine iskreni ljudi. Takav je slučaj sa predajom
od Ibn-Abbasa, r. a., u kojoj on kaže: "Na svakoj Zem-
lji ima stvorenja koliko i na ovoj, čak je i Adem poput
vašeg Adema, Ibrahim poput vašeg Ibrahima." Bilježi je
Ibn-Džerir, na skraćen način, a navodi je i Bejheki kada
govori o (Allahovim) imenima i svojstvima. Ona (preda-
ja) se prenosi ovako, a vjerovatno ju je Ibn-Abbas, r. a.,
uzeo iz israilijata, a Allah najbolje zna.
Imam Ahmed bilježi predaju Enesa ibn Malika, r. a.,
koji kaže da je Vjerovjesnik, sallallahu 'alejhi ve sellem,
rekao:
"Kada je Allah stvorio Zemlju učinio je da se po-
tresa, zatim je stvorio planine, rasporedio ih po
njoj, pa se ona smirila. Meleki su se zadivili pla-
ninama i upitali: 'Gospodaru, ima li među Tvo-
jim stvorenjima nešto snažnije od planina?' On je
odgovorio: Da, željezo.'Om upitaše: 'Gospodaru
ima li nešto snažnije od željeza?' On je odgovorio:
Da, vatra. 'Oni upitaše: 'Gospodaru, ima li nešto
snažnije od vatre?' On je odgovorio: Da, vjetar. '
Oni upitaše: 'Gospodaru ima li nešto snažnije od
vjetra?' On je odgovorio: Da, čovjek koji dijeli ta-
ko da mu ne zna ljevica šta daje desnica. '"'
Hadis bilježi jedino Ahmed.
Neki čak navode i rasprostiranje planina na Zemlji
po ostalim krajevima, na istok i zapad, i spominju nji-
hovu širinu, dužinu pružanja, visinu i toliko o njima go-
vore da bi ovdje bilo preopširno sve to navoditi. Uzvišeni
Allah je rekao:
"Zar ne znaš da Allah s neba spušta vodu i da Mi
pomoću nje stvaramo plodove različitih vrsta; a
1 Bilježi imam Ahmed u svome Mumedu
postoje brda bijelih i crvenih staza, različitih bo-
ja, i sasvim crnih." (Fatir, 27.)
Rekli su Ibn-Abbas, r. a. i drugi: "'Džuded' su pute-
vi." Ikrime i neki drugi kažu da su "garabib" crni putevi
visoke, mračne planine. Ovo jasno govori da se planine
razlikuju po svojim bojama na različitim krajevima Zem-
lje. Uzvišeni Allah u Svojoj Knjizi spominje Džudijj 1 , a
to je velika, istočna planina, ostrvo Ibn-Amra, prema Ti-
grisu kod Mosula, pruža se na sjever tri dana hoda, u
visinu pola dana; zelena je zbog mnoštva drveća, na nje-
mu se nalazi selo koje se naziva "Selo osamdeseterice",
zbog stanovnika koji su se spasili u lađi, zajedno sa Nu-
hom, a. s., i koje spominju brojni komentatori Kur'ana
(mufessiri), a Allah najbolje zna.
Uzvišeni Allah spominje i brdo Sinaj {Turi Sejna).
Hafiz Ibn-Asakir bilježi u knjizi o vrijednostima Mes-
džidul-Aksaa (Džamije u Jerusalimu), govoreći o svetoj
planini, predaju Ebu-Hurejre, r. a., koji je rekao: "Naš
Gospodar se zakleo četirima planinama i rekao: 'Tako
mi smokve i masline, i Sinajske gore, i grada ovog, bez-
bjednog.' (Et-Tin, 1 .—3 .) Smokva je planina ulja, maslina
je brdo Bejtul-Makdisa, a brdo Sinaj i ovaj sigurni grad
1 "I bi rečeno: 'O Zemljo, gutaj vodu svoju, a ti, o nebo, prestani!'
I voda se povuče i ispuni se odredba, a lađa pristade na planini
Džudijj, i bi rečeno: 'Daleko nek je narod nevjernički!'" (Hud,
44.) Za Džudijj se kaže daje to mjesto (planina) na kojoj je pristala
Nuhova lađa
su brdo kod Meke." Kaže: "Smokva je brdo na kojem je
Damask, a maslina je brdo na kojem je Bejtul-Makdis."
Hafiz Ibn-Asakir prenosi od Ka'ba el-Ahbara da je
rekao: "Na Sudnjem danu će biti četiri planine: Velika
planina, Libanon, Tur i Džudijj. svaka od njih će na Sud-
njem danu biti bijeli biser koji će osvjetljavati prostor
između neba i Zemlje, (svjetlost) će biti uperena prema
Bejtul-Makdisu, sve dok se ne pojavi jedno svjetlo (nur)
na kojem će biti načinjeno Njegovo Prijestolje (Kursijj)
i tada će On presuditi ko će biti stanovnici Dženneta, ko
stanovnici Džehennema: 'vidjećeš meleke kako Prijesto
okružuju, veličajući i hvaleći Gospodara svoga; i svima
će se po pravdi presuditi i reći će se: 'Hvaljen neka je
Allah, Gospodar svjetova.' (Ez-Zumer, 75 .)
Mora i rijeke
Uzvišeni Allah je rekao:
"On čini da se morem koristite, da iz njega svje-
že meso jedete i da vadite nakit kojim se kitite —
ti vidiš lađe kako ga sijeku đa biste nešto iz obi-
lja njegova stekli i đa biste zahvalni bili. On je
po Zemlji nepomična brda pobacao đa vas ona
ne potresa, a i rijeke i puteve da se ispravno us-
mjeravate, i putokaze, a i po zvijezdama se oni
upravljaju. Pa da li je onda Onaj koji stvara kao
onaj koji ne stvara?! Urazumite se! Ako vi budete
6o
Stvaranje svijeta
brojali Allahove blagodati, nećete ih nabrojati -
Allah, uistinu, prašta i samilostan je." (En-Nahl,
14.-18.)
"On je dvije vodene površine jednu pored dru-
ge ostavio — jedna je pitka i slatka, druga slana
i gorka, a između njih je pregradu i nevidljivu
branu postavio." (El-Furkan, 53.)
"Pustio je dva mora da se dodiruju, između njih
je pregrada i ona se ne miješaju." (Er-Rahman,
19. -20.)
Pod ova dva mora se misli na jedno slano i gorko more i
ono nije za piće, a drugo je pitko - to su rijeke koje teku
i presijecaju područja, radi dobrobiti stvorenja, kako to
kaže Ibn-Džurejdž i mnogi drugi islamski učenjaci.
Uzvišeni je još rekao:
"Jedno od znamenja Njegovih su lađe nalik na
brda koje morem plove. Ako želi, On umiri vje-
tar i one na površini njegovoj ostaju nepokretne
- to su pouke svakom onom ko je strpljiv i za-
hvalan - ili ih potopi, zbog grijehova koje su za-
radili - a mnogima i oprosti." (Eš-Sura, 32.-34.)
"Zar ne vidiš da lađe Allahovom milošću morem
plove da bi vam pokazao neke dokaze Svoje. To
su, zaista, pouke za sve strpljive i zahvalne. A kad
Stvaranje nebesa, Zemlje i onoga što je između njih 61
ih talas, kao oblak, prekrije, mole se Allahu is-
kreno Mu vjeru ispovijedajući; a čim ih On do
kopna dovede, samo Mu neki zahvalni ostaju. A
dokaze Naše samo izdajnik, nezahvalnik poriče."
(Lukman, 3 1 .—32.)
"Stvaranje nebesa i Zemlje, smjena noći i da-
na, lada koja morem plovi s korisnim tovarom
za ljude, kiša koju Allah spušta s neba pa ta-
ko u život vraća zemlju nakon mrtvila njezina -
po kojoj je rasijao svakojaka živa bića, promjena
vjetrova, oblaci koji između neba i Zemlje leb-
de — doista su dokazi za one koji imaju pameti."
(El-Bekare, 164.)
Uzvišeni je podario blagodati Svojim robovima lime
što im je stvorio mora i rijeke. More, zajedno sa osta-
lim blagodatima zemlje i onoga što niče iz nje, sa svim
što ima slan i gorak okus, u čemu je velika mudrost za
čistoću zraka, jer kad bi morska voda bila slatka, zrak
bi se ustajao i ne bi bio čist zbog životinja koje ugibaju
u njemu (moru), a -time bi prijetilo istrebljenje ljudima.
Stoga je velika mudrost u tome što je, radi ostvarenja
ove koristi, morskoj vodi dato ovo svojstvo. Zbog toga
je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem je
upitan o moru, rekao:
62
Stvaranje svijeta
"Njegova voda je čista, a uginule životinje iz njega
su dozvoljene." 1
Što se tiče rijeka, njihova voda je slatka, pitka, pri-
jatna za piće onome ko to želi. Uzvišeni je učinio da
one teku, njima je ispresijecao Zemlju, dao da se ulije-
vaju jedne u druge i tako opskrbio Svoje robove. Rijeka
ima velikih, a ima i onih manjih, sve u skladu s potreba-
ma i koristi. Lingvisti i mufessiri (komentatori Kur'ana)
za rasprostiranje mora, velikih rijeka, njihovih položa-
ja, određivanje završetka njihovih tokova kažu da je to
mudrost i dokaz svemoći Uzvišenog Stvoritelja, da On
radi po Svojoj volji i mudrosti. U Njegovim riječima: "I
mora napunjenog." (Et-Tur, 6.) nalaze se dvije poruke:
• da se ovdje misli na more ispod Arša koje se spomi-
nje u poznatom hadisu. Ono se nalazi iznad sedam
nebesa, između njegove površine i dna je koliko iz-
među dva neba, iz njega će pasti kiša prije oživljenja,
od čega će biti oživljena tijela iz svojih mezara. Ovaj
stav je odabrao Er-Rebi' ibn Enes;
• da je "more" {bahr) zajednička imenica i da obuhvata
sva mora na Zemlji i to je stav većine islamskih uče-
njaka {diumhur).
Oni se razilaze po pitanju značenja riječi El-Bahrul-mes-
dzur, pa se kaže: "(To je) ispunjeno (more)", i kaže se:
1 Bilježe lbn-Madže i imam Ahmed u svome Musnedu
Stvaranje nebesa, Zemlje i onoga što je između njih 63
"Na Sudnjem danu će se pojaviti vatra koja će se ras-
plamsati, ona će obuhvatiti ljude", kao što smo spome-
nuli u Tefsiru od Alije, Ibn-Abbasa, Se'ida ibn Džubej-
ra, Ibn-Mudžahida i drugih. Još se kaže: "Time se mis-
li na zabranu činjenja razvrata, zbog kojega će Zemlja i
oni koji su na njoj biti potopljeni." Ovo se prenosi od
Ibn-Abbasa, r. a., a to je stav Es-Seddija i drugih.
Ovo potvrđuje i hadis kojeg bilježi imam Ahmed pre-
ko Omera ibn El-Hattaba, r. a., od Allahovog Poslani-
ka, sallallahu 'alejhi ve sellem, koji je rekao:
"U svakoj noći more se zatalasa tri puta i zatraži
od Allaha da ih (ljude) potopi, pa mu Uzvišeni
Allah to zabrani." 1
Ishak ibn Rahevejh prenosi od Avvame ibn Havšeba
koji je rekao:
"Jedne noći sam izišao iz vojnog logora, a niko
osim mene nije bio izišao. Otišao sam na Minu,
sjeo, te mi je palo na pamet kako se more talasa,
da bi moglo preći vrhove brda i da bi se to moglo
desiti još dok sam budan, pa sam sreo Ebu-Sali-
ha koji mi je rekao: 'Omer ibn El-Hattab nam je
pričao da je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve
sellem, rekao: 'U svakoj noći more se zatalasa tri
puta i zatraži od Allaha da ih (ljude) potopi, pa
mu Uzvišeni Allah to zabrani.'"
1 Bilježi imam Ahmed u svome Musnedu
64
Stvaranje svijeta
U lancu prenosilaca (ovog hadisa) nalazi se jedan nepoz-
nat čovjek, a Allah najbolje zna.
I ovo je jedna od Njegovih blagodati spram Njegovih
robova - da ih On čuva od zla mora, da ih ono ne po-
topi, da im ga je potčinio, da ono nosi njihova prevozna
sredstva kako bi oni stigli u različite krajeve Zemlje ra-
di bavljenja trgovinom i slično; On ih upućuje pomoću
onoga što je stvorio na nebu i Zemlji, kao što su zvijezde
i planine koje je učinio znakovima pomoću kojih se oni
upravljaju na svojim putovanjima; dao im je u njemu i
bisere i drago kamenje koji su prekrasni i skupocjeni, a
koji se ne mogu naći osim u njemu; stvorio im je u nje-
mu posebne vrste životinja i učinio ih dozvoljenim, čak
i kao uginule:
"Vama se dopušta da u moru lovite i da ulov je-
dete, da se njime vi i putnici koristite, a zabra-
njuje vam se da na kopnu lovite dok obrade ha-
dža obavljate. I bojte se Allaha, pred kojim ćete
se sabrati." (El-Ma'ide, 96.)
Vjerovjesnik, sallallahu 'alejhi ve sellem, je rekao:
"Njegova (morska) voda je čista, a njegove ugi-
nule životinje su dozvoljene."
U drugom hadisu, koji bilježe Ibn-Madže i Ahmed,
kaže se:
Stvaranje nebesa, Zemlje i onoga šio je između njih 65
"Dozvoljene su nam dvije vrste mesa uginulih ži-
votinja i dvije vrste krvi: riba i skakavaca, jetra i
slezena." 1
Hafiz Ebu-Bekr el-Bezzar u svome Musnedu bilježi
predaju Ebu-Hurejre, r. a., koji je rekao: "Allah je razgo-
varao sa morem na zapadu, a razgovarao je i sa morem na
istoku, pa je zapadnom moru rekao: Ja preko tebe preno-
sim neke od Svojih robova, pa kako postupaš s njima?'Ono
je odgovorilo: Ja ih potapam.' On je rekao: Ružno je lo
s tvoje strane!'— pa mu nije dao ukrase i zabranio je lov u
njemu. Zatim je razgovarao sa istočnim morem i upitao:
'Ja preko tebe prenosim neke od Svojih robova, pa kako pos-
tupaš s njima?' 'Ono je odgovorilo: 'Ja ih nosim na svojoj
ruci, prema njima se odnosim kao majka prema svome
djetetu' - pa mu je On dao ukrase i dozvolio lov. Zatim
je rekao: 'Nemoj potopiti nikoga. "' 2
Ovaj hadis od Suhejla prenosi samo Abdurrahman
ibn Abdullah ibn Amr i on je munker-hadis. Spominje
se i da ga prenosi Suhejl kao mevkuf-hadis. Ja mislim da
je najvjerovatnije da je on vezan za Abdullaha ibn Amra
ibn El-Asa, jer se on nalazio na Jermuku i bio u jed-
noj od dvije skupine koje su studirale knjige sljedbenika
Knjige (chlul-kitab), pa je govorio o mnogo stvari ko-
je potiču iz israilijata, neke su priznate i poznate, a ne-
1 Bilježe Ibn-Madže i imam Ahmed u svome Musnedu
1 Hadis je slab (da'if) i munker zbog slabosti Abdurrahmana ibn
Abdullaha ibn Amra. Ibn-Adijj je rekao: "On spada medu munker
hadisc."
Priprema i Obrada www.tewhid.ucoz.net STUDIO-TEWHID
STVARANJE
| |
Views: 2905 | |
Total comments: 0 | |