Sva zahvala pripada samo Allahu Uzvišenom, na Njega se
oslanjamo, od Njega pomoć tražimo i Njemu se vraćamo. Allahu
se utječem od zli dijela i duša naših. Koga Allah uputi njemu
nema zablude, a koga ostavi u zabludi njemu nema upute.
Svjedočim da nema drugoga Boga sem Allaha i On nema
sudruga, te svjedočim da je Muhammed sallallahu alejhi ve
sellem njegov rob i njegov poslanik- neka je mir i spas na njega i
njegovu porodicu, časne ashabe i sve sljedbenike do Sudnjega
dana!
A zatim:
Doista mnogi ljudi su nemarni i ne obraćaju pažnju o
propisima Sehvi Sedžde u namazu, pa neki od njih ostavljaju u
potpunosti obaveznost sehvi sedžde, drugi čine sehvi sedždu na
mjestu i vremenu u kome se to ne radi, treći pak to čine prije
selama i ako je obavezan da to uradi poslije selama… iz svih
navedeni razloga neophodno je da muslimani znaju ove propise
a to biva veće i značajnije prije svega za onoga ko predvodi
ljude u namazu dakle za Imame jer su oni ti koji preuzimaju sav
teret i obaveze Džemata na sebe – pa sam iz spomenutih
razloga pripremio za svoju braću nekoliko ovih propisa iz ovoga
poglavlja s nadom i željom da će Allah subhanehu vet'ala
okoristiti vjernike a od Njega je sva pomoć i sva podrška.
Sehvi Sedžda je izraz ili jezička fraza o dvije sedžde koje
čini klanjač zbog propuštanja ili nekoga nedostatka kojeg učini
tokom namaza iz: ZABORAVA, GREŠKE, ISPUŠTANJA ili SUMNJE. 4
Sehvi Sedžda se dijeli, obzirom na njene uzroke na tri vrste:
- Kada klanjač doda neku radnju (الزيادة)
-
- Kada klanjač zaboravi neku radnju od namaza (النقص)
-
- Kada klanjač posumnja u namazu (الشك)
Kada klanjač doda neku radnju (الزيادة)
Kada klanjač u svome namazu bilo to na Stajanju, Ruku ili
na Sedždi doda nešto NAMJERNO što nije od namaza – namazu
mu je neispravan. No, ukoliko bi doda nešto iz ZABORAVA i to
ne zapazi (primijeti) sve do samoga završetka namaza na njemu
je da učini Sehvi Sedždu i time će mu biti namaz ISPRAVAN.
Primjer:
Čovjek klanja podne namaz (primjer) pet rekata i ne sjeti
se odnosno ne primijeti to (da je dodao jedan rekat) sve do
zadnjeg Tešehuda (sjedenja) zatim upotpuni sjedenje zatim
preda Selam potom učini dvije sedžde – Sehvi Sedžde te nakon
toga preda Selam i time završi namaz. Ukoliko se ne bi sjetio
dodatka osim poslije Selama opet će da učini dvije sedžde –
Sehvi Sedžde i preda Selam. Ukoliko bi pak sjetio se da je dodao
peti rekat on će u momentu kada se sjeti toga sjesti i
upotpuniti sjedenje a potom predati Selam a onda učiniti dvije
sedžde – Sehvi Sedžde i završiti namaz predajom Selama.
Dokaz za ovo je hadis Adbullaha Ibn Mesuda radijallahu anhu:
ﺣَﺪﱠﺛﹶﻨَﺎ ﺃﹶﺑُﻮ ﺍﻟﹾﻮَﻟِﻴﺪِ ﺣَﺪﱠﺛﹶﻨَﺎ ﺷُﻌْﺒَﺔﹸ ﻋَﻦْ ﺍﻟﹾﺤَﻜﹶﻢﹺ ﻋَﻦْ ﺇﹺﺑْﺮَﺍﻫِﻴﻢَ ﻋَﻦْ ﻋَﻠﹾﻘﹶﻤَﺔﹶ ﻋَﻦْ ﻋَﺒْﺪِ ﺍﻟﻠﱠﻪِ ﺭَﺿِﻲَ ﺍﻟﻠﱠﻪُ ﻋَﻨْﻪُ:
" ﺃﹶﻥﱠ ﺭَﺳُﻮﻝﹶ ﺍﻟﻠﱠﻪِ ﺻَﻠﱠﻰ ﺍﻟﻠﱠﻪُ ﻋَﻠﹶﻴْﻪِ ﻭَﺳَﻠﱠﻢَ ﺻَﻠﱠﻰ ﺍﻟﻈﱡﻬْﺮَ ﺧَﻤْﺴًﺎ ﻓﹶﻘِﻴﻞﹶ ﻟﹶﻪُ ﺃﹶﺯﹺﻳﺪَ ﻓِﻲ ﺍﻟﺼﱠﻠﹶﺎﺓِ ﻓﹶﻘﹶﺎﻝﹶ ﻭَﻣَﺎ ﺫﹶﺍﻙَ
ﻗﹶﺎﻝﹶ ﺻَﻠﱠﻴْﺖَ ﺧَﻤْﺴًﺎ ﻓﹶﺴَﺠَﺪَ ﺳَﺠْﺪَﺗَﻴْﻦﹺ ﺑَﻌْﺪَ ﻣَﺎ ﺳَﻠﱠﻢَ ".
"Poslanik sallallahu alejhi ve sellem,je klanjao podne
namaz sa pet rekata pa su mu rekli: "Je li se namaz povećao?"
Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je odgovorio: "A zašto?" na 6
što oni rekoše: "Klanjao si pet rekata!" Pa je učinio dvije
sedžde i predao selam." Buhari, 1150.
Predaja Selama prije završetka namaza
Predaja Selama prije završetka namaza je od dodatka
(الزيادة) u namazu pa ukoliko klanjač preda selam prije njegove
propisanosti (prije završetka) NAMJERNO- namaz mu je
pokvaren. No, ukoliko bi to bilo iz ZABORAVA i toga se ne bi
sjetio osim nakon što prođe mnogo vremena na njemu je da
ponovi taj namaz iz početka. No, kada bi se sjetio da je dodao
nešto u namaz a ne prođe mnogo vremena ( par minuta) on će
da upotpuni svoj namaz te preda selam a onda nakon toga učini
dvije sedžde – Sehvi Sedžde te da preda Selam.
Dokaz za ovo je hadis od Ebu Hurejre radijallahu anhu:
"Klanjao nam je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem Podne ili
Ikindiju pa je predao Selam nakon dva rekata, potom narod
izašao iz mesdžida govoreći: Skraćen je namaz, te je ustao
Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem i otišao do drvena
stuba te se naslonio na njega kao da je ljut, potom je ustao
čovjek i rekao: O Allahov Poslaniče: Jesi li zaboravio ili je
skraćen namaz? Pa je rekao Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve
sellem: Nisam zaboravio niti je namaz skraćen! Potom reče
čovjek: Naprotiv, ti si zaboravio. Pa je rekao Allahov poslanik
sallallahu alejhi ve sellem ashabima: Je li istina ovo što kaže?
Rekoše: Da, zatim je poslanik sallallahu alejhi ve sellem 7
primakao se mjestu klanjanja te klanjao što je ostalo od namaza
zatim predao selam i potom učinio dvije sedžde a zatim predao
Selam." Muttefkun alejhi.
Kada imam preda Selam prije završetka namaza (prije
nego je to propisano) a njega slijede Muktedije ( klanjači) koji
su propustili nešto od namaza i oni ustanu da dopune ono što
ih je prošlo, a u međuvremenu imam se sjeti da je napravio neki
nedostatak u namazu te ustane da to dopuni, Muktedije
odnosno oni koji su ustali da naklanjaju ono što ih je prošlo su u
izboru između dvije stvari: Da nastave klanjati ono što ih je
prošlo te nakon što upotpune svoj namaz poslije selama učine
dvije sedžde - Sehvi Sedždu; ili pak da se vrate i prate imama pa
kada on preda selam oni upotpune ono što ih je prošlo i učinu
dvije sedžde poslije selama – a to je preče i ispravnije!
Kada klanjač zaboravi neku radnju od namaza (النقص)
a) Zaborav namaskih RUKNOVA:
Kada klanjač zaboravi početni tekbir (El-Ihram) u tom slučaju
on nije ni stupio u namaz te je obavezan da ga obnovi. No,
ukoliko bi ostavio nešto NAMJERNO mimo početnog tekbira
također namaz mu je neispravan i obavezan je da ponovi
namaz.
Kada se desi da nešto izostavi od namaski ruknova iz
ZABORAVA i kada dođe mjesto te radnje na drugom rekatu
time ustvari biva zamijenjen prvi rekat odnosno taj drugi rekat
mu se broji kao da je prvi; a ako se ne bi sjetio da je ispustio
nešto do samoga kraja obavezan je da dođe s tim što je
zaboravio a u obe situacije nakon što preda selam obavezan je
da učini Sehvi Sedždu i da preda selam.
Primjer: 1
Čovjek zaboravi drugu sedždu od prvoga rekata pa se sjeti
toga a on se nalazi u sjedećem stanju između dvije sedžde na
drugom rekatu – time ustvari biva poništen cijeli prvi rekat a na
njegovo mjesto dolazi drugi rekat (kao da je prvi) i on nakon
toga upotpunjanje namaz i nakon predaje selama obavezan je
da učini dvije sedžde tj. Sehvi Sedždu a potom preda selam.
Primjer: 2
Čovjek zaboravi drugu sedždu i sjedenje prije sedžde od prvoga
rekata, te se sjeti toga poslije no što se digne sa ruku'a na
drugom rekatu – obaveza mu je da se vrati da sjede i učini
sedždu potom upotpuni namaz, preda selam te učini dvije
sedžde i preda selam (dakle dođe sa Sehvi Sedždu)
b) Zaborav namaskih VADŽIBA
Kada čovjek izostavi namjerno Vadžib od namaski Vadžiba
namaz mu je POKVAREN. No, ukoliko bi to uradio iz zaborava i
sjeti se da je to ispustio u njegovom mjestu i vremenu (dakle
nije prešao na drugi namaski vadžib ili dio namaza) uradit će ga
(doći će s njim) i ništa poslije toga nije obavezan.
Kada se desi da čovjek (Musalija,Klanjač) ispusti namaski
Vadžib iz zaborava i sjeti se toga prije nego što pređe na sljedeći
Rukn koji ga slijedi on će da se vrati na ovaj prethodni kako bih
došao s njim odnosno upotpunio ga te će zatim da klanja
ostatak namaza te da preda Selam i da dođe sa dvije sedžde tj.
Sehvi Sedždom! A, ukoliko se desi da on ispusti namaski Vadžib
i ne sjeti se toga osim na sljedećem Vadžibu ili Ruknu taj Vadžib
ga je prošao i ne vraća se njega, nego upotpunjuje namaz a
zatim će da učini dvije sedžde – Sehvi Sedžde prije nego što
preda Selam.
Primjer za ovo rečeno:
Čovjek se podigne sa druge sedžde drugoga rekata kako
bih klanjao treći rekat zaboravivši sjedenje (prvi Tešehud) i toga
se sjeti prije nego što je ustao na treći rekat, on će da nastavi
sjediti te tako dođe sa prvim Tešehudom a zatim će da 10
upotpuni namaz i preda Selam - ništa poslije toga više nije
obavezan tj. time je završio svoj namaz! No, ukoliko bi se sjetio
da je propustio prvi Tešehud prije nego što se POTPUNO
ISPRAVI (dakle bude između sjedenja i uspravnog položaja ) na
njemu je da se vrati te da učini prvi Tešehud a potom upotpuni
svoj namaz te preda Selam i onda će da učini dvije sedžde –
Sehvi Sedžde te preda Selam. Ukoliko se desi da se klanjač ne
sjeti toga tj. da je ispustio prvi Tešehud i on se potpuno ispravi
na treći rekat, time mu tešehud biva potpuno propušten i ne
vraća se na njega nego upotpunjuje svoj namaz i čini dvije
sedžde prije nego što preda Selam!!!
Dokaz za ovo:
Bilježi imam Buhari i drugi od Abdullah Ibn Buhejna
radijallahu anhu: "Da je Allahov Poslanik sallahu alejhi ve sellem
klanjao podne namaz te je ustao nakon prva dva rekata na treći
(dakle nije sjedio na prvom Tešehudu) te su ljudi ustali zajedno
s njim na treći rekat sve dok nije klanjao cijeli namaz, a ljudi su
čekali da preda Selam, no On je donio Tekbir a bio je u
sjedećem položaju te učinio dvije sedžde prije Selama te je
nakon toga predao Selam."
Kada klanjač posumnja u namazu (الشك)
Sumnja (الشك) je neodlučnost ili nesigurnost između dvije
stvari koja je od njih se zaista desila. A SUMNJA koja se desi u
IBADETIMA može da bude jedna od tri vrste i na njih se ne
obraća pažnja a one su :
1. Ako bude neopravdana SUMNJA bez daje stvarnost kao
što su Šejtanske VESVESE (sumnje,došaptavanja)
2. Kada se kod čovjeka pojavi velika i stalna sumnja da nije
uradio nešto od ibadeta, osima da on nije u SUMNJU ili
NEDOUMICU
3. Kada ta SUMNJA bude poslije obavljenoga ibadeta,ne
osvrće se na nju sve dok ne bude u potpunosti siguran da
je nešto ispustio i on u ovom slučaju radi poslije
potpunog UBIJEĐENJA (dakle kada bude potpuno siguran
da je nešto ispustio obavezan je da ponovi taj ibadet)
Primjer za ovo:
Čovjek klanjao Podne namaz, te po završetku namaza
posumnja da li je klanjao 3 ili 4 rekata – On se neće obazirati
na ovo uzet će to kao Šejtansku Vesvesu (došaptavanje), osim
ako ne prevlada kod njega UBIJEĐENJE da nije klanjao 4
rekata; on će u tom slučaju ukoliko nije prošlo puno vremena
od završetka namaza da dopuni svoj namaz potom da preda
Selam a nakon Selama da učini Sehvi Sedždu i preda Selam.
No, ukoliko bude prošlo puno vremena od namaza a on se
tek nakon toga sjeti i prevlada mišljenje kod njega da je 12
klanjao tri rekata na njemu je obaveza da taj namaz klanja iz
početka, dakle da ga ponovi.
Svaka druga SUMNJA mimo ove tri spomenute se uzima u
obzir, te se čovjek vraća i gleda šta je ispravno od dvije stvari
u koje nije siguran – ima SUMNJU.
Tokom namaza mogu da se dese mnoge sumnje, no u
razmatranje se uzima i opravdanom prihvaćaju dva stanja:
1. Da kod čovjeka nakon što mu se desi SUMNJA on dođe do
istine odnosno da bude siguran u jednu od dvije stvari ili
dva stanja, te radi po svome ubjeđenju pa tako upotpuni
svoj namaz preda Selam, te učini Sehvi Sedždu i preda
Selam.
Primjer za ovo:
Čovjek klanja Podne namaz te posumnja da li je na drugom
ili trećem rekatu no, po njegovom ubjeđenju on uzme da je
to treći rekat te nakon toga klanja još jedan rekat potom
preda Selam, učini Sehvi Sedždu i preda Selam.
Dokaz za ovo :
Od onoga što je preneseno u vjerodostojnim zbirkama
hadisa, kao u hadisu od Abdullah Ibn Mesuda radijallahu
anhu da je Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao:
ﺣَﺪﱠﺛﹶﻨَﺎ ﻋُﺜﹾﻤَﺎﻥﹸ ﺑْﻦُ ﺃﹶﺑﹺﻲ ﺷَﻴْﺒَﺔﹶ ﺣَﺪﱠﺛﹶﻨَﺎ ﺟَﺮﹺﻳﺮٌ ﻋَﻦْ ﻣَﻨْﺼُﻮﺭﹴ ﻋَﻦْ ﺇﹺﺑْﺮَﺍﻫِﻴﻢَ ﻋَﻦْ ﻋَﻠﹾﻘﹶﻤَﺔﹶ ﻗﹶﺎﻝﹶ ﻗﹶﺎﻝﹶ ﻋَﺒْﺪُ ﺍﻟﻠﱠﻪِ ﺑﻦ
ﻣﺴﻌﻮﺩ: ﻗﹶﺎﻝﹶ ﺭَﺳُﻮﻝﹸ ﺍﻟﻠﱠﻪِ ﺻَﻠﱠﻰ ﺍﻟﻠﱠﻪُ ﻋَﻠﹶﻴْﻪِ ﻭَﺳَﻠﱠﻢَ :
"ﺇﹺﺫﹶﺍ ﺷَﻚﱠ ﺃﹶﺣَﺪُﻛﹸﻢْ ﻓِﻲ ﺻَﻠﹶﺎﺗِﻪِ ﻓﹶﻠﹾﻴَﺘَﺤَﺮﱠ ﺍﻟﺼﱠﻮَﺍﺏَ ﻓﹶﻠﹾﻴُﺘِﻢﱠ ﻋَﻠﹶﻴْﻪِ ﺛﹸﻢﱠ ﻟِﻴُﺴَﻠﱢﻢْ ﺛﹸﻢﱠ ﻟِﻴَﺴْﺠُﺪْ ﺳَﺠْﺪَﺗَﻴْﻦﹺ."
13
"Kada čovjek posumnja u svome namazu neka potraži šta
je jače kod njega (u šta je sigurni) te da na tome upotpuni
svoj namaz zatim preda selam te učini dvije sedžde i preda
Selam." Ebu Davud.
2. Da kod čovjeka ni jedna od dvije stvari ne bude jača
odnosno da ne prevagne njegovo ubjeđenje, te on radi po
onome što je manje (što je potpuno siguran u to) te na
tome upotpuni svoj namaz a onda učini dvije sedžde prije
nego preda Selam.
Primjer za ovo:
Čovjek klanja Ikindiju, te posumnja da li je na drugom ili
trećem rekatu i ne bude siguran niti u jedno od toga (da li je
drugi ili treći rekat) on će da uzme kao da mu je to drugi rekat
te će da sjedi na prvom Tešehudu i nakon toga klanja treći i
četvrti rekat te će da učini Sehvi Sedždu prije nego što preda
Selam.
Dokaz za ovo :
Bilježi imam Muslim od Ebi Seida El-Hudrija radijallahu
anhu da je Alalhov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao:
ﻭ ﺣَﺪﱠﺛﹶﻨﹺﻲ ﻣُﺤَﻤﱠﺪُ ﺑْﻦُ ﺃﹶﺣْﻤَﺪَ ﺑْﻦﹺ ﺃﹶﺑﹺﻲ ﺧَﻠﹶﻒٍ ﺣَﺪﱠﺛﹶﻨَﺎ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺑْﻦُ ﺩَﺍﻭُﺩَ ﺣَﺪﱠﺛﹶﻨَﺎ ﺳُﻠﹶﻴْﻤَﺎﻥﹸ ﺑْﻦُ ﺑﹺﻠﹶﺎﻝﹴ ﻋَﻦْ ﺯَﻳْﺪِ
ﺑْﻦﹺ ﺃﹶﺳْﻠﹶﻢَ ﻋَﻦْ ﻋَﻄﹶﺎﺀِ ﺑْﻦﹺ ﻳَﺴَﺎﺭﹴ ﻋَﻦْ ﺃﹶﺑﹺﻲ ﺳَﻌِﻴﺪٍ ﺍﻟﹾﺨُﺪْﺭﹺﻱﱢ ﻗﹶﺎﻝﹶ: ﻗﹶﺎﻝﹶ ﺭَﺳُﻮﻝﹸ ﺍﻟﻠﱠﻪِ ﺻَﻠﱠﻰ ﺍﻟﻠﱠﻪُ ﻋَﻠﹶﻴْﻪِ ﻭَﺳَﻠﱠﻢَ:
"ﺇﹺﺫﹶﺍ ﺷَﻚﱠ ﺃﹶﺣَﺪُﻛﹸﻢْ ﻓِﻲ ﺻَﻠﹶﺎﺗِﻪِ ﻓﹶﻠﹶﻢْ ﻳَﺪْﺭﹺ ﻛﹶﻢْ ﺻَﻠﱠﻰ ﺛﹶﻠﹶﺎﺛﹰﺎ ﺃﹶﻡْ ﺃﹶﺭْﺑَﻌًﺎ ﻓﹶﻠﹾﻴَﻄﹾﺮَﺡْ ﺍﻟﺸﱠﻚﱠ ﻭَﻟﹾﻴَﺒْﻦﹺ ﻋَﻠﹶﻰ ﻣَﺎ
ﺍﺳْﺘَﻴْﻘﹶﻦَ ﺛﹸﻢﱠ ﻳَﺴْﺠُﺪُ ﺳَﺠْﺪَﺗَﻴْﻦﹺ ﻗﹶﺒْﻞﹶ ﺃﹶﻥﹾ ﻳُﺴَﻠﱢﻢَ ﻓﹶﺈﹺﻥﹾ ﻛﹶﺎﻥﹶ ﺻَﻠﱠﻰ ﺧَﻤْﺴًﺎ ﺷَﻔﹶﻌْﻦَ ﻟﹶﻪُ ﺻَﻠﹶﺎﺗَﻪُ ﻭَﺇﹺﻥﹾ ﻛﹶﺎﻥﹶ
ﺻَﻠﱠﻰ ﺇﹺﺗْﻤَﺎﻣًﺎ ﻟِﺄﹶﺭْﺑَﻊﹴ ﻛﹶﺎﻧَﺘَﺎ ﺗَﺮْﻏِﻴﻤًﺎ ﻟِﻠﺸﱠﻴْﻄﹶﺎﻥِ." 14
"Kada neko od vas posumnja u svome namazu i ne zna
koliko je klanjao, da li je klanjao tri ili četiri? Neka odbaci
sumnju i neka nastavi namaz s onim u što je siguran, zatim
neka učini dvije sedžde prije nego preda Selam. Pa ako bude
klanjao pet rekata – oni su Šefat njemu,a ako je pak klanjao
četiri rekata potpuna, oni su mrski (prezreni) Šejtanu."
Od primjera sumnje: Kada dođe (pristupi) čovjek u namaz a
Imam je na Ruku'u on će da donese Tekbir (početni Tekbir) u
stojećem položaju te će da ode na Ruku' te će da se nađe u
jednom od tri stanja:
a) Da je siguran da je stigao Imama na Ruku'u prije nego što
se ispravio s njega a samim time on je stigao na taj rekat i
spada s njega učenje Fatihe.
b) Da bude siguran da se Imam vratio sa Ruku'a prije nego
što je on stigao na rekat (pristupio u namaz) a time ga je
prošao taj rekat.
c) Da sumnja da li je stigao Imama na Ruku'u pa da bude od
onih koji su stigli na rekat ili da se Imam podigao sa Ruku'a
a time ga prošao taj rekat- pa kada kod njega prevlada
jedan od dva stanja radit će po onome u sta je sigurniji pa
će da upotpuni time namaz te da preda Selam a potom da
učini dvije sedžde i preda Selam osim ako ga nije ništa
prošlo od namaza (da je stigao imama na rekatu), tada će
samo da preda selam. 15
Ako bi se desilo da ništa kod njega ne prevlada kao jače
od dvije stvari, on će da radi po ubjeđenju (DA GA JE
REKAT PROŠAO) te da upotpuni tako namaz, učini Sehvi
Sedždu a onda preda Selam.
Dodatna Korist:
Kada posumnja u namazu te radi po ubjeđenju ili po
onome što je kod njega jače (ispravnije) kao što smo to gore
pojasnili te se njemu nakon toga jasnim prikaže da je ono što
je uradio slijeđenje stvarnosti i da nema DODATKA ILI
PROPUSTA u namazu spada s njega obaveza Sehvi Sedžde
zbog prestanka postojanja obaveze Sehvi Sedžde (a to je
prestanka sumnje) dok pak drugi kažu ne spada s njega
obaveza Sehvi sedžde kako bih time postupkom bilo mrsko
Šejtanu odnosno u prkos njemu a po riječima Allahova
Poslanik sallallahu alejhi ve sellem da je rekao: "Ako je pak
klanjao četiri rekata potpuna, oni su mrski (prezreni)
Šejtanu." A razlog više jer je on obavio jedan dio namaza sa
sumnjom te je ovaj stav i ISPRAVAN (Radžih).
Primjer za ovo:
Čovjek klanja pa posumnja u namazu da li je na drugom ili
trećem rekatu? A pri tome ništa mu se ne čini jačim od ove
dvije stvari te ga uzme kao da je drugi rekat i upotpuni na njega
svoj namaz. Nakon toga bude mu jasno da je u stvarnosti ono
bio drugi rekat kako je on i postupio –nije obavezan na Sehvi
Sedždu po prvom stavu, no međutim ISPRAVNO JE da je
obavezan učiniti Sehvi Sedždu prije Selama (Jer je klanjao dio
namaza pod SUMNJOM).
16
Propis Sehvi Sedžda za ME'MUNE (MUKTEDIJE)
Kada nešto zaboravi IMAM obaveza na MUKTEDIJAMA
(onima koji ga slijede) slijeđenje Imama u potpunosti pa i Sehvi
Sedždi po riječima Allahova Poslanik sallallahu alejhi ve sellem
da je rekao:
ﺣَﺪﱠﺛﹶﻨَﺎ ﻋَﺒْﺪُ ﺍﻟﻠﱠﻪِ ﺑْﻦُ ﻣُﺤَﻤﱠﺪٍ ﻗﹶﺎﻝﹶ ﺣَﺪﱠﺛﹶﻨَﺎ ﻋَﺒْﺪُ ﺍﻟﺮﱠﺯﱠﺍﻕﹺ ﻗﹶﺎﻝﹶ ﺃﹶﺧْﺒَﺮَﻧَﺎ ﻣَﻌْﻤَﺮٌ ﻋَﻦْ ﻫَﻤﱠﺎﻡﹺ ﺑْﻦﹺ ﻣُﻨَﺒﱢﻪٍ ﻋَﻦْ ﺃﹶﺑﹺﻲ ﻫُﺮَﻳْﺮَﺓﹶ
ﻋَﻦْ ﺍﻟﻨﱠﺒﹺﻲﱢ ﺻَﻠﱠﻰ ﺍﻟﻠﱠﻪُ ﻋَﻠﹶﻴْﻪِ ﻭَﺳَﻠﱠﻢَ ﺃﹶﻧﱠﻪُ ﻗﹶﺎﻝﹶ:
"ﺇﹺﻧﱠﻤَﺎ ﺟُﻌِﻞﹶ ﺍﻟﹾﺈﹺﻣَﺎﻡُ ﻟِﻴُﺆْﺗَﻢﱠ ﺑﹺﻪِ ﻓﹶﻠﹶﺎ ﺗَﺨْﺘَﻠِﻔﹸﻮﺍ ﻋَﻠﹶﻴْﻪِ ﻓﹶﺈﹺﺫﹶﺍ ﺭَﻛﹶﻊَ ﻓﹶﺎﺭْﻛﹶﻌُﻮﺍ ﻭَﺇﹺﺫﹶﺍ ﻗﹶﺎﻝﹶ ﺳَﻤِﻊَ ﺍﻟﻠﱠﻪُ ﻟِﻤَﻦْ ﺣَﻤِﺪَﻩُ
ﻓﹶﻘﹸﻮﻟﹸﻮﺍ ﺭَﺑﱠﻨَﺎ ﻟﹶﻚَ ﺍﻟﹾﺤَﻤْﺪُ ﻭَﺇﹺﺫﹶﺍ ﺳَﺠَﺪَ ﻓﹶﺎﺳْﺠُﺪُﻭﺍ ﻭَﺇﹺﺫﹶﺍ ﺻَﻠﱠﻰ ﺟَﺎﻟِﺴًﺎ ﻓﹶﺼَﻠﱡﻮﺍ ﺟُﻠﹸﻮﺳًﺎ ﺃﹶﺟْﻤَﻌُﻮﻥﹶ ﻭَﺃﹶﻗِﻴﻤُﻮﺍ
ﺍﻟﺼﱠﻒﱠ ﻓِﻲ ﺍﻟﺼﱠﻠﹶﺎﺓِ ﻓﹶﺈﹺﻥﱠ ﺇﹺﻗﹶﺎﻣَﺔﹶ ﺍﻟﺼﱠﻒﱢ ﻣِﻦْ ﺣُﺴْﻦﹺ ﺍﻟﺼﱠﻠﹶﺎﺓِ."
"Doista je Imam postavljen da bi ga slijedili pa se ne
razlikujte od njega, pa kada ode na Ruku' i vi učinite Ruku',
kada kaže "Semi'Allahu limen hamideh" (Allah je čuo onoga
ko Ga hvali!) Recite: "Rabbena ve leke-l-hamdu" (Gospodaru
nas Tebi hvala!), kada učini sedždu i vi učinite, kada klanja
sjedeći i vi klanjajte sjedeći svi i upotpunite Saff u namazu jer
doista je upotpuna Saffa od osobine lijepoga namaza." (Buhari
u poglavlju: Upotpunjavanje saffa je od potpunosti namaza)
Nema razlike da li Sehvi Sedždu imam činio prije ili poslije
Selama na Muktedijama je da ga slijede osim ako je neko od
Muktedija kasnio na namaz pa ga nešto prošlo od namaza –
tada on neće slijediti Imama ukoliko bi činio Sehvi Sedždu 17
poslije Selama jer on ne može da preda Selam sa Imamom,
mora da naklanja ono što ga je prošlo te nakon toga će da
preda Selam potom da učini dvije sedžde i preda Selam.
Primjer za ovo:
Čovjek stupi za imamom u namaz na zadnjem rekatu, a
imam ima obavezu da učini Sehvi Sedždu poslije Selama. Tako
kada imam preda Selam na ovom čovjeku je da ustane i da
naklanja ono što ga je prošlo od namaza te nakon Selama on će
da učini dvije sedžde tj. Sehvi Sedždu i da preda Selam. No,
ukoliko bi se desilo da Muktedija ispusti nešto od namaza a nije
kasnio za imamom (od samoga početka je na namazu) nije
obavezan da učini Sehvi Sedždu jer bi time se on razlikovao od
Imama a naređeno je slijeđenje imama, a dokaz je i postupak
Ashaba radijallahu ahum kada su slijedili Poslanik sallallahu
alejhi ve sellem propustivši svi prvi Tešehud.
Ukoliko bi propustio nešto od namaza te nakon toga
zaboravio nešto od namaza zajedno sa Imamom ili od onoga što
je obavezan da naklanja poslije – ne spada sa njega obaveza
Sehvi Sedžde, te će da učini Sehvi Sedždu poslije onoga što je
naklanjao prije Selama ili poslije na osnovu onoga što smo
prethodno objasnili.
Primjer za ovo:
Muktedija zaboravi da kaže: Subhane Rabbijel-Azim (po
Hanbeliskom mezhebu ) ili neki drugi VADŽIB od namaza a nije
ga ništa prošlo od namaza (od samoga početka je na namazu) –
nije obavezan da učini Sehvi Sedždu! No, ukoliko bih Muktediju 18
prošlo nešto od namaza nakon što bih naklanjao propušteno on
je u ovom slučaju obavezan i da učini sehvi Sedždu prije
Selama.
Zadnji primjer:
Muktedija klanja Podne namaz sa Imamom pa kada Imam
ustane na četvrti rekat Muktedija ostane sjedeći misleći da je to
zadnji rekat, pa kada shvati da je imam ustao na četvrti rekat i
on ustane – pa ako on bude od onih koji nisu ništa propustili od
namaza nije obavezan da učini Sehvi Sedždu no, ukoliko je
kasnio na namaz i prošlo ga nešto od namaza po naklanjanom
dijelu obavezan je da učini Sehvi Sedždu nakon Selama. Ova
Sehvi Sedžda je zbog napravljenog zastanka i sjedenja (s
ubjeđenjem da je to četvrti rekat a to je ustvari bio njegov
DODATAK) a imam je ustao na četvrti rekat.
UPOZORENJE:
Na osnovu svega rečenog jasno je da SEHVI SEDŽDA
ponekada bude PRIJE SELAMA a ponekada POSLIJE SELAM.
- Sehvi Sedžda PRIJE SELAMA biva u sljedećim
slučajevima:
1. Kada Sehvi Sedžda biva zbog PROPUSTA a na osnovu
hadisa Abdullaha Ibn Buhejne radijallahu anhu da je
Allahov poslanik sallallahu alejhi ve sellem učinio Sehvi
Sedždu prije Selama kada je propustio prvi Tešehud kao
što smo u prethodnom tekstu detaljno pojasnili i
spomenuli hadis.
2. Kada Sehvi Sedžda biva zbog SUMNJE i ne bude čovjek
ubijeđen niti u jednu od dvije stvari a na osnovu hadisa od
Ebi Seida El-Hudrija radijallahu anhu za onoga ko bude
posumnjao u namazu a ne zna koliko je klanjao? Tri ili
četiri? Kada je Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem
naredio da učini dvije sedžde prije Selama, a također smo
ovaj hadis detaljno pojasnili u prethodnom tekstu.
- Sehvi Sedžda POSLIJE SELAM biva u sljedećim
slučajevima:
1. Kada Sehvi Sedžda biva zbog DODATKA na osnovu hadisa
Abdullaha Ibn Mesuda radijallahu anhu, kada je klanjao
Poslanik sallallahu alejhi ve sellem Podne pet rekata pa se
sjetio toga poslije Selama te je učinio dvije sedžde potom
predao Selam, a nije pojasnio da ta sedžda poslije Selama
biva zbog dodatka jer on nije znao za taj dodatak dok mu 20
nisu Ashabi kazali poslije. Tako da ovo upućuje na općeniti
propis – Sehvi Sedžda zbog DODATKA biva poslije Selama
svejedno da li klanjač sazna za dodatak prije Selama ili
poslije a na osnovu toga: Kada preda Selam prije
potpunosti namaza iz ZABORAVA te se sjeti i upotpuni
namaz kako treba, ta on je dodao Selam u toku namaza te
će učiniti dvije sedžde poslije Selama na osnovu hadisa
Ebu Hurejre radijallahu anhu kada je Allahov Poslanik
sallallahu alejhi ve sellem klanjao Podne ili Ikindiju sa dva
rekata pa su mu to kazali te je On upotpuni namaz,
predao selam te učinio Sehvi sedždu i predao Selam.
2. Kada Sehvi Sedžda biva zbog SUMNJE i on je siguran u
jednu od dvije stvari (ima ubjeđenje) a na osnovu hadisa
Ibn Mesuda radijallahu anhu da je Allahov Poslanik
sallallahu alejhi ve selem naredio onome ko posumnja u
svome namazu da potrazi ispravan stav (ubjeđenje) te
nakon toga upotpuni namaz te preda Selam i učini nakon
toga Sehvi Sedždu.
Ukoliko se desi da se čovjeku sastanu obe sedžde, dakle da
ima sedždu prije Selama i sedždu poslije Selama (zbog dva
propusta) – Ulema je kazala da će učiniti jednu Sehvi Sedždu i
to prije SELAMA.
Primjer za ovo:
Čovjek klanja Podne namaz, te ustane na treći rekat a ne
ostane na prvom Tešehudu te sijede na trećem rekatu misleći
da je to drugi rekat, te se sjeti da je to ustvari treći rekat i on
ustane i dođe sa rekatom te učini Sehvi Sedždu prije Selama te
nakon toga preda Selam. Ovaj čovjek je propustio prvi Tešehud 21
(za koji se sehvi Sedžda čini prije Selama) te je dodao sjedenje
na trećem rekatu (a za ovo se čini Sehvi Sedžda poslije Selama)
– te ispravno je da učini Sehvi Sedždu prije Selama. A Allah
najbolje zna!!!
Allaha molimo da nas sve uputi i olakša nam naše ibadete i sve
druge obrede a On je svemu KADAR. Neka je Sallavat i Selam na
najbolje i najčistije biće Muhammeda Ibn Abdullaha sallallahu
alejhi ve sellem.
Priprema i Obrada www.tewhid.ucoz.net
STUDIO-TEWHID-
facebook.com/studio.tewhid
Autor: Muhammed ibn Salih el Usejmin
|