Main » Articles » Namaz Pitanja

Propisi sehvi ﴿ رﺳﺎﻟﺔ ﻲﻓ ﺳﺠﻮد اﻟﺴﻬﻮ ﴾ sedžde

Sva zahvala pripada samo Allahu Uzvišenom, na Njega se 
oslanjamo, od Njega pomoć tražimo i Njemu se vraćamo. Allahu 
se utječem od zli dijela i duša naših. Koga Allah uputi njemu 
nema zablude, a koga ostavi u zabludi njemu nema upute. 
Svjedočim da nema drugoga Boga sem Allaha i On nema 
sudruga, te svjedočim da je Muhammed sallallahu alejhi ve 
sellem njegov rob i njegov poslanik- neka je mir i spas na njega i 
njegovu porodicu, časne ashabe i sve sljedbenike do Sudnjega 
dana! 
A zatim: 
Doista mnogi ljudi su nemarni i ne obraćaju pažnju o 
propisima Sehvi Sedžde u namazu, pa neki od njih ostavljaju u 
potpunosti obaveznost sehvi sedžde, drugi čine sehvi sedždu na 
mjestu i vremenu u kome se to ne radi, treći pak to čine prije 
selama i ako je obavezan da to uradi poslije selama… iz svih 
navedeni razloga neophodno je da muslimani znaju ove propise 
a to biva veće i značajnije prije svega za onoga ko predvodi 
ljude u namazu dakle za Imame jer su oni ti koji preuzimaju sav 
teret i obaveze Džemata na sebe – pa sam iz spomenutih 
razloga pripremio za svoju braću nekoliko ovih propisa iz ovoga 
poglavlja s nadom i željom da će Allah subhanehu vet'ala 
okoristiti vjernike a od Njega je sva pomoć i sva podrška. 
Sehvi Sedžda je izraz ili jezička fraza o dvije sedžde koje 
čini klanjač zbog propuštanja ili nekoga nedostatka kojeg učini 
tokom namaza iz: ZABORAVA, GREŠKE, ISPUŠTANJA ili SUMNJE. 4 
 
Sehvi Sedžda se dijeli, obzirom na njene uzroke na tri vrste: 
 
- Kada klanjač doda neku radnju (الزيادة) 

- Kada klanjač zaboravi neku radnju od namaza (النقص) 

- Kada klanjač posumnja u namazu (الشك) 
 
 
Kada klanjač doda neku radnju (الزيادة) 
 
Kada klanjač u svome namazu bilo to na Stajanju, Ruku ili 
na Sedždi doda nešto NAMJERNO što nije od namaza – namazu 
mu je neispravan. No, ukoliko bi doda nešto iz ZABORAVA i to 
ne zapazi (primijeti) sve do samoga završetka namaza na njemu 
je da učini Sehvi Sedždu i time će mu biti namaz ISPRAVAN. 
Primjer: 
Čovjek klanja podne namaz (primjer) pet rekata i ne sjeti 
se odnosno ne primijeti to (da je dodao jedan rekat) sve do 
zadnjeg Tešehuda (sjedenja) zatim upotpuni sjedenje zatim 
preda Selam potom učini dvije sedžde – Sehvi Sedžde te nakon 
toga preda Selam i time završi namaz. Ukoliko se ne bi sjetio 
dodatka osim poslije Selama opet će da učini dvije sedžde – 
Sehvi Sedžde i preda Selam. Ukoliko bi pak sjetio se da je dodao 
peti rekat on će u momentu kada se sjeti toga sjesti i 
upotpuniti sjedenje a potom predati Selam a onda učiniti dvije 
sedžde – Sehvi Sedžde i završiti namaz predajom Selama. 
Dokaz za ovo je hadis Adbullaha Ibn Mesuda radijallahu anhu: 
ﺣَﺪﱠﺛﹶﻨَﺎ ﺃﹶﺑُﻮ ﺍﻟﹾﻮَﻟِﻴﺪِ ﺣَﺪﱠﺛﹶﻨَﺎ ﺷُﻌْﺒَﺔﹸ ﻋَﻦْ ﺍﻟﹾﺤَﻜﹶﻢﹺ ﻋَﻦْ ﺇﹺﺑْﺮَﺍﻫِﻴﻢَ ﻋَﻦْ ﻋَﻠﹾﻘﹶﻤَﺔﹶ ﻋَﻦْ ﻋَﺒْﺪِ ﺍﻟﻠﱠﻪِ ﺭَﺿِﻲَ ﺍﻟﻠﱠﻪُ ﻋَﻨْﻪُ: 
" ﺃﹶﻥﱠ ﺭَﺳُﻮﻝﹶ ﺍﻟﻠﱠﻪِ ﺻَﻠﱠﻰ ﺍﻟﻠﱠﻪُ ﻋَﻠﹶﻴْﻪِ ﻭَﺳَﻠﱠﻢَ ﺻَﻠﱠﻰ ﺍﻟﻈﱡﻬْﺮَ ﺧَﻤْﺴًﺎ ﻓﹶﻘِﻴﻞﹶ ﻟﹶﻪُ ﺃﹶﺯﹺﻳﺪَ ﻓِﻲ ﺍﻟﺼﱠﻠﹶﺎﺓِ ﻓﹶﻘﹶﺎﻝﹶ ﻭَﻣَﺎ ﺫﹶﺍﻙَ 
ﻗﹶﺎﻝﹶ ﺻَﻠﱠﻴْﺖَ ﺧَﻤْﺴًﺎ ﻓﹶﺴَﺠَﺪَ ﺳَﺠْﺪَﺗَﻴْﻦﹺ ﺑَﻌْﺪَ ﻣَﺎ ﺳَﻠﱠﻢَ ". 
 "Poslanik sallallahu alejhi ve sellem,je klanjao podne 
namaz sa pet rekata pa su mu rekli: "Je li se namaz povećao?" 
Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je odgovorio: "A zašto?" na 6 
 
što oni rekoše: "Klanjao si pet rekata!" Pa je učinio dvije 
sedžde i predao selam." Buhari, 1150. 
 
Predaja Selama prije završetka namaza 
 
Predaja Selama prije završetka namaza je od dodatka 
(الزيادة) u namazu pa ukoliko klanjač preda selam prije njegove 
propisanosti (prije završetka) NAMJERNO- namaz mu je 
pokvaren. No, ukoliko bi to bilo iz ZABORAVA i toga se ne bi 
sjetio osim nakon što prođe mnogo vremena na njemu je da 
ponovi taj namaz iz početka. No, kada bi se sjetio da je dodao 
nešto u namaz a ne prođe mnogo vremena ( par minuta) on će 
da upotpuni svoj namaz te preda selam a onda nakon toga učini 
dvije sedžde – Sehvi Sedžde te da preda Selam. 
 
Dokaz za ovo je hadis od Ebu Hurejre radijallahu anhu: 
"Klanjao nam je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem Podne ili 
Ikindiju pa je predao Selam nakon dva rekata, potom narod 
izašao iz mesdžida govoreći: Skraćen je namaz, te je ustao 
Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem i otišao do drvena 
stuba te se naslonio na njega kao da je ljut, potom je ustao 
čovjek i rekao: O Allahov Poslaniče: Jesi li zaboravio ili je 
skraćen namaz? Pa je rekao Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve 
sellem: Nisam zaboravio niti je namaz skraćen! Potom reče 
čovjek: Naprotiv, ti si zaboravio. Pa je rekao Allahov poslanik 
sallallahu alejhi ve sellem ashabima: Je li istina ovo što kaže? 
Rekoše: Da, zatim je poslanik sallallahu alejhi ve sellem 7 
 
primakao se mjestu klanjanja te klanjao što je ostalo od namaza 
zatim predao selam i potom učinio dvije sedžde a zatim predao 
Selam." Muttefkun alejhi. 
Kada imam preda Selam prije završetka namaza (prije 
nego je to propisano) a njega slijede Muktedije ( klanjači) koji 
su propustili nešto od namaza i oni ustanu da dopune ono što 
ih je prošlo, a u međuvremenu imam se sjeti da je napravio neki 
nedostatak u namazu te ustane da to dopuni, Muktedije 
odnosno oni koji su ustali da naklanjaju ono što ih je prošlo su u 
izboru između dvije stvari: Da nastave klanjati ono što ih je 
prošlo te nakon što upotpune svoj namaz poslije selama učine 
dvije sedžde - Sehvi Sedždu; ili pak da se vrate i prate imama pa 
kada on preda selam oni upotpune ono što ih je prošlo i učinu 
dvije sedžde poslije selama – a to je preče i ispravnije! 
 

Kada klanjač zaboravi neku radnju od namaza (النقص) 
 
a) Zaborav namaskih RUKNOVA: 
Kada klanjač zaboravi početni tekbir (El-Ihram) u tom slučaju 
on nije ni stupio u namaz te je obavezan da ga obnovi. No, 
ukoliko bi ostavio nešto NAMJERNO mimo početnog tekbira 
također namaz mu je neispravan i obavezan je da ponovi 
namaz. 
Kada se desi da nešto izostavi od namaski ruknova iz 
ZABORAVA i kada dođe mjesto te radnje na drugom rekatu 
time ustvari biva zamijenjen prvi rekat odnosno taj drugi rekat 
mu se broji kao da je prvi; a ako se ne bi sjetio da je ispustio 
nešto do samoga kraja obavezan je da dođe s tim što je 
zaboravio a u obe situacije nakon što preda selam obavezan je 
da učini Sehvi Sedždu i da preda selam. 
Primjer: 1 
Čovjek zaboravi drugu sedždu od prvoga rekata pa se sjeti 
toga a on se nalazi u sjedećem stanju između dvije sedžde na 
drugom rekatu – time ustvari biva poništen cijeli prvi rekat a na 
njegovo mjesto dolazi drugi rekat (kao da je prvi) i on nakon 
toga upotpunjanje namaz i nakon predaje selama obavezan je 
da učini dvije sedžde tj. Sehvi Sedždu a potom preda selam. 
 
Primjer: 2 
Čovjek zaboravi drugu sedždu i sjedenje prije sedžde od prvoga 
rekata, te se sjeti toga poslije no što se digne sa ruku'a na 
drugom rekatu – obaveza mu je da se vrati da sjede i učini 
sedždu potom upotpuni namaz, preda selam te učini dvije 
sedžde i preda selam (dakle dođe sa Sehvi Sedždu) 
b) Zaborav namaskih VADŽIBA 
Kada čovjek izostavi namjerno Vadžib od namaski Vadžiba 
namaz mu je POKVAREN. No, ukoliko bi to uradio iz zaborava i 
sjeti se da je to ispustio u njegovom mjestu i vremenu (dakle 
nije prešao na drugi namaski vadžib ili dio namaza) uradit će ga 
(doći će s njim) i ništa poslije toga nije obavezan. 
Kada se desi da čovjek (Musalija,Klanjač) ispusti namaski 
Vadžib iz zaborava i sjeti se toga prije nego što pređe na sljedeći 
Rukn koji ga slijedi on će da se vrati na ovaj prethodni kako bih 
došao s njim odnosno upotpunio ga te će zatim da klanja 
ostatak namaza te da preda Selam i da dođe sa dvije sedžde tj. 
Sehvi Sedždom! A, ukoliko se desi da on ispusti namaski Vadžib 
i ne sjeti se toga osim na sljedećem Vadžibu ili Ruknu taj Vadžib 
ga je prošao i ne vraća se njega, nego upotpunjuje namaz a 
zatim će da učini dvije sedžde – Sehvi Sedžde prije nego što 
preda Selam. 
Primjer za ovo rečeno: 
Čovjek se podigne sa druge sedžde drugoga rekata kako 
bih klanjao treći rekat zaboravivši sjedenje (prvi Tešehud) i toga 
se sjeti prije nego što je ustao na treći rekat, on će da nastavi 
sjediti te tako dođe sa prvim Tešehudom a zatim će da  10
 
upotpuni namaz i preda Selam - ništa poslije toga više nije 
obavezan tj. time je završio svoj namaz! No, ukoliko bi se sjetio 
da je propustio prvi Tešehud prije nego što se POTPUNO 
ISPRAVI (dakle bude između sjedenja i uspravnog položaja ) na 
njemu je da se vrati te da učini prvi Tešehud a potom upotpuni 
svoj namaz te preda Selam i onda će da učini dvije sedžde – 
Sehvi Sedžde te preda Selam. Ukoliko se desi da se klanjač ne 
sjeti toga tj. da je ispustio prvi Tešehud i on se potpuno ispravi 
na treći rekat, time mu tešehud biva potpuno propušten i ne 
vraća se na njega nego upotpunjuje svoj namaz i čini dvije 
sedžde prije nego što preda Selam!!! 
Dokaz za ovo: 
Bilježi imam Buhari i drugi od Abdullah Ibn Buhejna 
radijallahu anhu: "Da je Allahov Poslanik sallahu alejhi ve sellem 
klanjao podne namaz te je ustao nakon prva dva rekata na treći 
(dakle nije sjedio na prvom Tešehudu) te su ljudi ustali zajedno 
s njim na treći rekat sve dok nije klanjao cijeli namaz, a ljudi su 
čekali da preda Selam, no On je donio Tekbir a bio je u 
sjedećem položaju te učinio dvije sedžde prije Selama te je 
nakon toga predao Selam." 
 
Kada klanjač posumnja u namazu (الشك) 
 
Sumnja (الشك) je neodlučnost ili nesigurnost između dvije 
stvari koja je od njih se zaista desila. A SUMNJA koja se desi u 
IBADETIMA može da bude jedna od tri vrste i na njih se ne 
obraća pažnja a one su : 
1. Ako bude neopravdana SUMNJA bez daje stvarnost kao 
što su Šejtanske VESVESE (sumnje,došaptavanja) 
2. Kada se kod čovjeka pojavi velika i stalna sumnja da nije 
uradio nešto od ibadeta, osima da on nije u SUMNJU ili 
NEDOUMICU 
3. Kada ta SUMNJA bude poslije obavljenoga ibadeta,ne 
osvrće se na nju sve dok ne bude u potpunosti siguran da 
je nešto ispustio i on u ovom slučaju radi poslije 
potpunog UBIJEĐENJA (dakle kada bude potpuno siguran 
da je nešto ispustio obavezan je da ponovi taj ibadet) 
Primjer za ovo: 
Čovjek klanjao Podne namaz, te po završetku namaza 
posumnja da li je klanjao 3 ili 4 rekata – On se neće obazirati 
na ovo uzet će to kao Šejtansku Vesvesu (došaptavanje), osim 
ako ne prevlada kod njega UBIJEĐENJE da nije klanjao 4 
rekata; on će u tom slučaju ukoliko nije prošlo puno vremena 
od završetka namaza da dopuni svoj namaz potom da preda 
Selam a nakon Selama da učini Sehvi Sedždu i preda Selam. 
No, ukoliko bude prošlo puno vremena od namaza a on se 
tek nakon toga sjeti i prevlada mišljenje kod njega da je  12
 
klanjao tri rekata na njemu je obaveza da taj namaz klanja iz 
početka, dakle da ga ponovi. 
Svaka druga SUMNJA mimo ove tri spomenute se uzima u 
obzir, te se čovjek vraća i gleda šta je ispravno od dvije stvari 
u koje nije siguran – ima SUMNJU. 
Tokom namaza mogu da se dese mnoge sumnje, no u 
razmatranje se uzima i opravdanom prihvaćaju dva stanja: 
1. Da kod čovjeka nakon što mu se desi SUMNJA on dođe do 
istine odnosno da bude siguran u jednu od dvije stvari ili 
dva stanja, te radi po svome ubjeđenju pa tako upotpuni 
svoj namaz preda Selam, te učini Sehvi Sedždu i preda 
Selam. 
Primjer za ovo: 
Čovjek klanja Podne namaz te posumnja da li je na drugom 
ili trećem rekatu no, po njegovom ubjeđenju on uzme da je 
to treći rekat te nakon toga klanja još jedan rekat potom 
preda Selam, učini Sehvi Sedždu i preda Selam. 
Dokaz za ovo : 
Od onoga što je preneseno u vjerodostojnim zbirkama 
hadisa, kao u hadisu od Abdullah Ibn Mesuda radijallahu 
anhu da je Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao: 
ﺣَﺪﱠﺛﹶﻨَﺎ ﻋُﺜﹾﻤَﺎﻥﹸ ﺑْﻦُ ﺃﹶﺑﹺﻲ ﺷَﻴْﺒَﺔﹶ ﺣَﺪﱠﺛﹶﻨَﺎ ﺟَﺮﹺﻳﺮٌ ﻋَﻦْ ﻣَﻨْﺼُﻮﺭﹴ ﻋَﻦْ ﺇﹺﺑْﺮَﺍﻫِﻴﻢَ ﻋَﻦْ ﻋَﻠﹾﻘﹶﻤَﺔﹶ ﻗﹶﺎﻝﹶ ﻗﹶﺎﻝﹶ ﻋَﺒْﺪُ ﺍﻟﻠﱠﻪِ ﺑﻦ
ﻣﺴﻌﻮﺩ: ﻗﹶﺎﻝﹶ ﺭَﺳُﻮﻝﹸ ﺍﻟﻠﱠﻪِ ﺻَﻠﱠﻰ ﺍﻟﻠﱠﻪُ ﻋَﻠﹶﻴْﻪِ ﻭَﺳَﻠﱠﻢَ : 
"ﺇﹺﺫﹶﺍ ﺷَﻚﱠ ﺃﹶﺣَﺪُﻛﹸﻢْ ﻓِﻲ ﺻَﻠﹶﺎﺗِﻪِ ﻓﹶﻠﹾﻴَﺘَﺤَﺮﱠ ﺍﻟﺼﱠﻮَﺍﺏَ ﻓﹶﻠﹾﻴُﺘِﻢﱠ ﻋَﻠﹶﻴْﻪِ ﺛﹸﻢﱠ ﻟِﻴُﺴَﻠﱢﻢْ ﺛﹸﻢﱠ ﻟِﻴَﺴْﺠُﺪْ ﺳَﺠْﺪَﺗَﻴْﻦﹺ." 
  13
 
"Kada čovjek posumnja u svome namazu neka potraži šta 
je jače kod njega (u šta je sigurni) te da na tome upotpuni 
svoj namaz zatim preda selam te učini dvije sedžde i preda 
Selam." Ebu Davud. 
 
2. Da kod čovjeka ni jedna od dvije stvari ne bude jača 
odnosno da ne prevagne njegovo ubjeđenje, te on radi po 
onome što je manje (što je potpuno siguran u to) te na 
tome upotpuni svoj namaz a onda učini dvije sedžde prije 
nego preda Selam. 
Primjer za ovo: 
Čovjek klanja Ikindiju, te posumnja da li je na drugom ili 
trećem rekatu i ne bude siguran niti u jedno od toga (da li je 
drugi ili treći rekat) on će da uzme kao da mu je to drugi rekat 
te će da sjedi na prvom Tešehudu i nakon toga klanja treći i 
četvrti rekat te će da učini Sehvi Sedždu prije nego što preda 
Selam. 
Dokaz za ovo : 
Bilježi imam Muslim od Ebi Seida El-Hudrija radijallahu 
anhu da je Alalhov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao: 
ﻭ ﺣَﺪﱠﺛﹶﻨﹺﻲ ﻣُﺤَﻤﱠﺪُ ﺑْﻦُ ﺃﹶﺣْﻤَﺪَ ﺑْﻦﹺ ﺃﹶﺑﹺﻲ ﺧَﻠﹶﻒٍ ﺣَﺪﱠﺛﹶﻨَﺎ ﻣُﻮﺳَﻰ ﺑْﻦُ ﺩَﺍﻭُﺩَ ﺣَﺪﱠﺛﹶﻨَﺎ ﺳُﻠﹶﻴْﻤَﺎﻥﹸ ﺑْﻦُ ﺑﹺﻠﹶﺎﻝﹴ ﻋَﻦْ ﺯَﻳْﺪِ 
ﺑْﻦﹺ ﺃﹶﺳْﻠﹶﻢَ ﻋَﻦْ ﻋَﻄﹶﺎﺀِ ﺑْﻦﹺ ﻳَﺴَﺎﺭﹴ ﻋَﻦْ ﺃﹶﺑﹺﻲ ﺳَﻌِﻴﺪٍ ﺍﻟﹾﺨُﺪْﺭﹺﻱﱢ ﻗﹶﺎﻝﹶ: ﻗﹶﺎﻝﹶ ﺭَﺳُﻮﻝﹸ ﺍﻟﻠﱠﻪِ ﺻَﻠﱠﻰ ﺍﻟﻠﱠﻪُ ﻋَﻠﹶﻴْﻪِ ﻭَﺳَﻠﱠﻢَ: 
"ﺇﹺﺫﹶﺍ ﺷَﻚﱠ ﺃﹶﺣَﺪُﻛﹸﻢْ ﻓِﻲ ﺻَﻠﹶﺎﺗِﻪِ ﻓﹶﻠﹶﻢْ ﻳَﺪْﺭﹺ ﻛﹶﻢْ ﺻَﻠﱠﻰ ﺛﹶﻠﹶﺎﺛﹰﺎ ﺃﹶﻡْ ﺃﹶﺭْﺑَﻌًﺎ ﻓﹶﻠﹾﻴَﻄﹾﺮَﺡْ ﺍﻟﺸﱠﻚﱠ ﻭَﻟﹾﻴَﺒْﻦﹺ ﻋَﻠﹶﻰ ﻣَﺎ
ﺍﺳْﺘَﻴْﻘﹶﻦَ ﺛﹸﻢﱠ ﻳَﺴْﺠُﺪُ ﺳَﺠْﺪَﺗَﻴْﻦﹺ ﻗﹶﺒْﻞﹶ ﺃﹶﻥﹾ ﻳُﺴَﻠﱢﻢَ ﻓﹶﺈﹺﻥﹾ ﻛﹶﺎﻥﹶ ﺻَﻠﱠﻰ ﺧَﻤْﺴًﺎ ﺷَﻔﹶﻌْﻦَ ﻟﹶﻪُ ﺻَﻠﹶﺎﺗَﻪُ ﻭَﺇﹺﻥﹾ ﻛﹶﺎﻥﹶ 
ﺻَﻠﱠﻰ ﺇﹺﺗْﻤَﺎﻣًﺎ ﻟِﺄﹶﺭْﺑَﻊﹴ ﻛﹶﺎﻧَﺘَﺎ ﺗَﺮْﻏِﻴﻤًﺎ ﻟِﻠﺸﱠﻴْﻄﹶﺎﻥِ."  14
 
 
"Kada neko od vas posumnja u svome namazu i ne zna 
koliko je klanjao, da li je klanjao tri ili četiri? Neka odbaci 
sumnju i neka nastavi namaz s onim u što je siguran, zatim 
neka učini dvije sedžde prije nego preda Selam. Pa ako bude 
klanjao pet rekata – oni su Šefat njemu,a ako je pak klanjao 
četiri rekata potpuna, oni su mrski (prezreni) Šejtanu." 
 
Od primjera sumnje: Kada dođe (pristupi) čovjek u namaz a 
Imam je na Ruku'u on će da donese Tekbir (početni Tekbir) u 
stojećem položaju te će da ode na Ruku' te će da se nađe u 
jednom od tri stanja: 
a) Da je siguran da je stigao Imama na Ruku'u prije nego što 
se ispravio s njega a samim time on je stigao na taj rekat i 
spada s njega učenje Fatihe. 
b) Da bude siguran da se Imam vratio sa Ruku'a prije nego 
što je on stigao na rekat (pristupio u namaz) a time ga je 
prošao taj rekat. 
c) Da sumnja da li je stigao Imama na Ruku'u pa da bude od 
onih koji su stigli na rekat ili da se Imam podigao sa Ruku'a 
a time ga prošao taj rekat- pa kada kod njega prevlada 
jedan od dva stanja radit će po onome u sta je sigurniji pa 
će da upotpuni time namaz te da preda Selam a potom da 
učini dvije sedžde i preda Selam osim ako ga nije ništa 
prošlo od namaza (da je stigao imama na rekatu), tada će 
samo da preda selam.  15
 
Ako bi se desilo da ništa kod njega ne prevlada kao jače 
od dvije stvari, on će da radi po ubjeđenju (DA GA JE 
REKAT PROŠAO) te da upotpuni tako namaz, učini Sehvi 
Sedždu a onda preda Selam. 
Dodatna Korist: 
Kada posumnja u namazu te radi po ubjeđenju ili po 
onome što je kod njega jače (ispravnije) kao što smo to gore 
pojasnili te se njemu nakon toga jasnim prikaže da je ono što 
je uradio slijeđenje stvarnosti i da nema DODATKA ILI 
PROPUSTA u namazu spada s njega obaveza Sehvi Sedžde 
zbog prestanka postojanja obaveze Sehvi Sedžde (a to je 
prestanka sumnje) dok pak drugi kažu ne spada s njega 
obaveza Sehvi sedžde kako bih time postupkom bilo mrsko 
Šejtanu odnosno u prkos njemu a po riječima Allahova 
Poslanik sallallahu alejhi ve sellem da je rekao: "Ako je pak 
klanjao četiri rekata potpuna, oni su mrski (prezreni) 
Šejtanu." A razlog više jer je on obavio jedan dio namaza sa 
sumnjom te je ovaj stav i ISPRAVAN (Radžih). 
Primjer za ovo: 
Čovjek klanja pa posumnja u namazu da li je na drugom ili 
trećem rekatu? A pri tome ništa mu se ne čini jačim od ove 
dvije stvari te ga uzme kao da je drugi rekat i upotpuni na njega 
svoj namaz. Nakon toga bude mu jasno da je u stvarnosti ono 
bio drugi rekat kako je on i postupio –nije obavezan na Sehvi 
Sedždu po prvom stavu, no međutim ISPRAVNO JE da je 
obavezan učiniti Sehvi Sedždu prije Selama (Jer je klanjao dio 
namaza pod SUMNJOM). 
  16
 
 Propis Sehvi Sedžda za ME'MUNE (MUKTEDIJE) 
 
Kada nešto zaboravi IMAM obaveza na MUKTEDIJAMA 
(onima koji ga slijede) slijeđenje Imama u potpunosti pa i Sehvi 
Sedždi po riječima Allahova Poslanik sallallahu alejhi ve sellem 
da je rekao: 
ﺣَﺪﱠﺛﹶﻨَﺎ ﻋَﺒْﺪُ ﺍﻟﻠﱠﻪِ ﺑْﻦُ ﻣُﺤَﻤﱠﺪٍ ﻗﹶﺎﻝﹶ ﺣَﺪﱠﺛﹶﻨَﺎ ﻋَﺒْﺪُ ﺍﻟﺮﱠﺯﱠﺍﻕﹺ ﻗﹶﺎﻝﹶ ﺃﹶﺧْﺒَﺮَﻧَﺎ ﻣَﻌْﻤَﺮٌ ﻋَﻦْ ﻫَﻤﱠﺎﻡﹺ ﺑْﻦﹺ ﻣُﻨَﺒﱢﻪٍ ﻋَﻦْ ﺃﹶﺑﹺﻲ ﻫُﺮَﻳْﺮَﺓﹶ 
ﻋَﻦْ ﺍﻟﻨﱠﺒﹺﻲﱢ ﺻَﻠﱠﻰ ﺍﻟﻠﱠﻪُ ﻋَﻠﹶﻴْﻪِ ﻭَﺳَﻠﱠﻢَ ﺃﹶﻧﱠﻪُ ﻗﹶﺎﻝﹶ: 
"ﺇﹺﻧﱠﻤَﺎ ﺟُﻌِﻞﹶ ﺍﻟﹾﺈﹺﻣَﺎﻡُ ﻟِﻴُﺆْﺗَﻢﱠ ﺑﹺﻪِ ﻓﹶﻠﹶﺎ ﺗَﺨْﺘَﻠِﻔﹸﻮﺍ ﻋَﻠﹶﻴْﻪِ ﻓﹶﺈﹺﺫﹶﺍ ﺭَﻛﹶﻊَ ﻓﹶﺎﺭْﻛﹶﻌُﻮﺍ ﻭَﺇﹺﺫﹶﺍ ﻗﹶﺎﻝﹶ ﺳَﻤِﻊَ ﺍﻟﻠﱠﻪُ ﻟِﻤَﻦْ ﺣَﻤِﺪَﻩُ 
ﻓﹶﻘﹸﻮﻟﹸﻮﺍ ﺭَﺑﱠﻨَﺎ ﻟﹶﻚَ ﺍﻟﹾﺤَﻤْﺪُ ﻭَﺇﹺﺫﹶﺍ ﺳَﺠَﺪَ ﻓﹶﺎﺳْﺠُﺪُﻭﺍ ﻭَﺇﹺﺫﹶﺍ ﺻَﻠﱠﻰ ﺟَﺎﻟِﺴًﺎ ﻓﹶﺼَﻠﱡﻮﺍ ﺟُﻠﹸﻮﺳًﺎ ﺃﹶﺟْﻤَﻌُﻮﻥﹶ ﻭَﺃﹶﻗِﻴﻤُﻮﺍ 
ﺍﻟﺼﱠﻒﱠ ﻓِﻲ ﺍﻟﺼﱠﻠﹶﺎﺓِ ﻓﹶﺈﹺﻥﱠ ﺇﹺﻗﹶﺎﻣَﺔﹶ ﺍﻟﺼﱠﻒﱢ ﻣِﻦْ ﺣُﺴْﻦﹺ ﺍﻟﺼﱠﻠﹶﺎﺓِ." 
 
"Doista je Imam postavljen da bi ga slijedili pa se ne 
razlikujte od njega, pa kada ode na Ruku' i vi učinite Ruku', 
kada kaže "Semi'Allahu limen hamideh" (Allah je čuo onoga 
ko Ga hvali!) Recite: "Rabbena ve leke-l-hamdu" (Gospodaru 
nas Tebi hvala!), kada učini sedždu i vi učinite, kada klanja 
sjedeći i vi klanjajte sjedeći svi i upotpunite Saff u namazu jer 
doista je upotpuna Saffa od osobine lijepoga namaza." (Buhari 
u poglavlju: Upotpunjavanje saffa je od potpunosti namaza) 
 
Nema razlike da li Sehvi Sedždu imam činio prije ili poslije 
Selama na Muktedijama je da ga slijede osim ako je neko od 
Muktedija kasnio na namaz pa ga nešto prošlo od namaza – 
tada on neće slijediti Imama ukoliko bi činio Sehvi Sedždu  17
 
poslije Selama jer on ne može da preda Selam sa Imamom, 
mora da naklanja ono što ga je prošlo te nakon toga će da 
preda Selam potom da učini dvije sedžde i preda Selam. 
Primjer za ovo: 
Čovjek stupi za imamom u namaz na zadnjem rekatu, a 
imam ima obavezu da učini Sehvi Sedždu poslije Selama. Tako 
kada imam preda Selam na ovom čovjeku je da ustane i da 
naklanja ono što ga je prošlo od namaza te nakon Selama on će 
da učini dvije sedžde tj. Sehvi Sedždu i da preda Selam. No, 
ukoliko bi se desilo da Muktedija ispusti nešto od namaza a nije 
kasnio za imamom (od samoga početka je na namazu) nije 
obavezan da učini Sehvi Sedždu jer bi time se on razlikovao od 
Imama a naređeno je slijeđenje imama, a dokaz je i postupak 
Ashaba radijallahu ahum kada su slijedili Poslanik sallallahu 
alejhi ve sellem propustivši svi prvi Tešehud. 
 
Ukoliko bi propustio nešto od namaza te nakon toga 
zaboravio nešto od namaza zajedno sa Imamom ili od onoga što 
je obavezan da naklanja poslije – ne spada sa njega obaveza 
Sehvi Sedžde, te će da učini Sehvi Sedždu poslije onoga što je 
naklanjao prije Selama ili poslije na osnovu onoga što smo 
prethodno objasnili. 
 Primjer za ovo: 
Muktedija zaboravi da kaže: Subhane Rabbijel-Azim (po 
Hanbeliskom mezhebu ) ili neki drugi VADŽIB od namaza a nije 
ga ništa prošlo od namaza (od samoga početka je na namazu) – 
nije obavezan da učini Sehvi Sedždu! No, ukoliko bih Muktediju  18
 
prošlo nešto od namaza nakon što bih naklanjao propušteno on 
je u ovom slučaju obavezan i da učini sehvi Sedždu prije 
Selama. 
Zadnji primjer: 
Muktedija klanja Podne namaz sa Imamom pa kada Imam 
ustane na četvrti rekat Muktedija ostane sjedeći misleći da je to 
zadnji rekat, pa kada shvati da je imam ustao na četvrti rekat i 
on ustane – pa ako on bude od onih koji nisu ništa propustili od 
namaza nije obavezan da učini Sehvi Sedždu no, ukoliko je 
kasnio na namaz i prošlo ga nešto od namaza po naklanjanom 
dijelu obavezan je da učini Sehvi Sedždu nakon Selama. Ova 
Sehvi Sedžda je zbog napravljenog zastanka i sjedenja (s 
ubjeđenjem da je to četvrti rekat a to je ustvari bio njegov 
DODATAK) a imam je ustao na četvrti rekat. 

UPOZORENJE: 
 
Na osnovu svega rečenog jasno je da SEHVI SEDŽDA 
ponekada bude PRIJE SELAMA a ponekada POSLIJE SELAM. 
- Sehvi Sedžda PRIJE SELAMA biva u sljedećim 
slučajevima: 
1. Kada Sehvi Sedžda biva zbog PROPUSTA a na osnovu 
hadisa Abdullaha Ibn Buhejne radijallahu anhu da je 
Allahov poslanik sallallahu alejhi ve sellem učinio Sehvi 
Sedždu prije Selama kada je propustio prvi Tešehud kao 
što smo u prethodnom tekstu detaljno pojasnili i 
spomenuli hadis. 
2. Kada Sehvi Sedžda biva zbog SUMNJE i ne bude čovjek 
ubijeđen niti u jednu od dvije stvari a na osnovu hadisa od 
Ebi Seida El-Hudrija radijallahu anhu za onoga ko bude 
posumnjao u namazu a ne zna koliko je klanjao? Tri ili 
četiri? Kada je Allahov Poslanik sallallahu alejhi ve sellem 
naredio da učini dvije sedžde prije Selama, a također smo 
ovaj hadis detaljno pojasnili u prethodnom tekstu. 
- Sehvi Sedžda POSLIJE SELAM biva u sljedećim 
slučajevima: 
1. Kada Sehvi Sedžda biva zbog DODATKA na osnovu hadisa 
Abdullaha Ibn Mesuda radijallahu anhu, kada je klanjao 
Poslanik sallallahu alejhi ve sellem Podne pet rekata pa se 
sjetio toga poslije Selama te je učinio dvije sedžde potom 
predao Selam, a nije pojasnio da ta sedžda poslije Selama 
biva zbog dodatka jer on nije znao za taj dodatak dok mu  20
 
nisu Ashabi kazali poslije. Tako da ovo upućuje na općeniti 
propis – Sehvi Sedžda zbog DODATKA biva poslije Selama 
svejedno da li klanjač sazna za dodatak prije Selama ili 
poslije a na osnovu toga: Kada preda Selam prije 
potpunosti namaza iz ZABORAVA te se sjeti i upotpuni 
namaz kako treba, ta on je dodao Selam u toku namaza te 
će učiniti dvije sedžde poslije Selama na osnovu hadisa 
Ebu Hurejre radijallahu anhu kada je Allahov Poslanik 
sallallahu alejhi ve sellem klanjao Podne ili Ikindiju sa dva 
rekata pa su mu to kazali te je On upotpuni namaz, 
predao selam te učinio Sehvi sedždu i predao Selam. 
2. Kada Sehvi Sedžda biva zbog SUMNJE i on je siguran u 
jednu od dvije stvari (ima ubjeđenje) a na osnovu hadisa 
Ibn Mesuda radijallahu anhu da je Allahov Poslanik 
sallallahu alejhi ve selem naredio onome ko posumnja u 
svome namazu da potrazi ispravan stav (ubjeđenje) te 
nakon toga upotpuni namaz te preda Selam i učini nakon 
toga Sehvi Sedždu. 
Ukoliko se desi da se čovjeku sastanu obe sedžde, dakle da 
ima sedždu prije Selama i sedždu poslije Selama (zbog dva 
propusta) – Ulema je kazala da će učiniti jednu Sehvi Sedždu i 
to prije SELAMA. 
Primjer za ovo: 
Čovjek klanja Podne namaz, te ustane na treći rekat a ne 
ostane na prvom Tešehudu te sijede na trećem rekatu misleći 
da je to drugi rekat, te se sjeti da je to ustvari treći rekat i on 
ustane i dođe sa rekatom te učini Sehvi Sedždu prije Selama te 
nakon toga preda Selam. Ovaj čovjek je propustio prvi Tešehud  21
 
(za koji se sehvi Sedžda čini prije Selama) te je dodao sjedenje 
na trećem rekatu (a za ovo se čini Sehvi Sedžda poslije Selama) 
– te ispravno je da učini Sehvi Sedždu prije Selama. A Allah 
najbolje zna!!! 
 
Allaha molimo da nas sve uputi i olakša nam naše ibadete i sve 
druge obrede a On je svemu KADAR. Neka je Sallavat i Selam na 
najbolje i najčistije biće Muhammeda Ibn Abdullaha sallallahu 
alejhi ve sellem.

Priprema i Obrada www.tewhid.ucoz.net

STUDIO-TEWHID-
facebook.com/studio.tewhid

 Autor: Muhammed ibn Salih el Usejmin

Category: Namaz Pitanja | Added by: studio-tewhid (2014-04-01)
Views: 722 | Rating: 0.0/0
Total comments: 0
Name *:
Email *:
Code *:
NAMAZ
Facebook-tewhid
kur'an
tags