Cistoca se postize sa dvije stvari:
1. Prirodnom vodom
Ona ima sve prirodne osobine tako da sa njom nije
pomijesano bilo sta sto se u njoj obicno ne nalazi, svejedno bilo
to necisto ili cisto. U takvu vodu se ubrajaju:bunarska voda, voda
sa izvora, kisnica, rijecna voda, otopina snijega i morska slana
voda.
U torn smislu, Uzviseni kaze:
"/ Mi s neba cistu vodu spustamo. " (El-Furkan, 48.)
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao:
"Voda je cista, osim ako se uprlja necim necistim pa promijeni
miris, okus i boju." 3
2. Cistom povrsinom zemlje
Tj. cistim zemljinim tlom u vidu praha, pijeska, kamena i
slanace (onog sto se racuna kao zemlja), jer je Allahov Poslanik,
sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Cistom zemljom musliman bi
se mogao cistiti i kad ne bi imao vode deset godina. Kada nade
vodu, neka se njom opere." 4
3 Ibn-Madze, 521 ; Bejhaki, Es-sunenul-kubra, 1/260. Albani kaze da je daif, Daiiful-dzami'i, 5899.
Ulema se slozila da je njegovo znacenje ispravno.
Tuhfetul -esraf, 4/164
4 Hadis je sahih. Sahihul- dzami'i, 3861 ; Ebu-Davud, 357; Et-Tirmizi, 124.
Osnovno ciscenje se ostvaruje uklanjanjem fizicke
prljavstine (materije koje su sa serijatskog stanovista neciste)
cistom vodom sa odjece, tijela i mjesta gdje se klanja.
Vjersko ciscenje od apstraktne necistoce (tj. onog sto je
tako serijatski definisano), (dzunupluk, vrsenje velike i male
nuzde...) postize se uzimanjem abdesta ili kupanjem.
VRSTE VODA
Ovdje treba napomenuti da sa serijatskog stanovista
imamo vise vrsta voda:
1. cista voda (tahuur), a to je izvorska voda, kisnica,
tekuca voda, otopina od snijega, stajaca voda, bunarska i
morska slana voda. Sva ulema je suglasna (idzma'a) da su ovo
ciste vode i da se njima postize serijatska cistoca - taharet, cak i
onda kada promijeni svoj miris zbog dugog stojanja ili zbog
proticanja preko cistih materija kao sto je zemlja, prasina, blato,
lisce itd.
Isto tako, ako se cista voda pomijesa sa uljem ili necim
slicnim sto se u njoj nece rastvoriti, ona ostaje i dalje upotrebljiva
za serijatsko ciscenje. Propis je isti i kada se pomijesa sa malim
kolicinama cistih tvari, kao sto su tecni mirisi.
U ciste (tahuur) vode spada i voda koristena za:
a) otklanjanje fizicke necistoce ako time ne promijeni svoje
osobine.
b) voda koristena za abdest i gusul.
2. necista voda (nedzis), a to je svaka voda koja promijeni
jednu od svojih osobina (ukus, miris i boju) zbog mijesanja sa
necistim materijama sa serijatskog stanovista, kao sto je voda
koristena u odstranjivanju fizicke necistoce i time promijenila
neku od svojih osobina, npr.: pranje djecije garderobe od
mokrace i izmeta.
3. cista, ali ne i cisteca voda (tahir) a to je voda koja se
pomijesa sa cistim tvarima koje prevladaju njene osobine do te
mjere da se vise ne zove vodom, kao caj, kahva, sok itd.
Medutim, ispravno misljenje je da su samo dvije vrste vode, a
ova treca vrsta ona u osnovi i nije vise voda, te ju je i suvisno
ubrajati u vodu.
Neki ucenjaci pod ovu vrstu ubrajaju i koristenu vodu pri
abdestu ili kupanju, sto je neispravno misljenje jer cistoca i
necistoca su serijatski propisi koji se ne mogu ustanoviti bez
dokaza, a u svjetlu dokaza nalazimo samo dvije prve vrste vode.
Kada necista voda postaje cista:
Prema jacem (radzih) misljenju islamske uleme, sto je
stav imama Ahmeda, da necista voda postaje cista kada nestane
onih osobina zbog kojih smo je ocijenili kao necistu, bilo
odlijevanjem dijela zaprljane vode ili dodavanjem velike kolicine
ciste vode, ili da promjena ukusa, mirisa ili boje nestane sama ili
filtriranjem bez obzira da li se radilo o velikoj ili maloj kolicini
vode, jer uspostavljanje serijatskog propisa zavisi od njegovog
uzroka. Zbog toga kazemo da je voda necista kada je prisutan
uzrok njene necistoce, tj. promjena ukusa, mirisa ili boje
prljavstinom, kao sto kazemo da je voda cista kad te promjene
nestane. 5
Sta se smatra necistim?
Necistim se smatra sve sto izade iz dva ljudska otvora:
izmet, mokraca, mezija, vedija i si; zatim mokraca, balega i izmet
svih zivotinja cije je meso zabranjeno jesti; zatim krv, gnoj i ono
sto se povrati u slucaju da toga ima puno, te sve od uginulih
zivotinja, osim koze ako se uzme i ustavi i tako ocisti, jer je
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Svaka koza
je cista ako se ustavi." 6
Koza zivotinja cije je meso zabranjeno jesti nije dozvoljena
ni nakon sto se ustavi, jer je njena osnova necista, dok koza
uginulih zivotinja cije se meso u osnovi moze jesti ako je zaklano
na propisan nacin, cista je ako se ustavi.
Sperma je u osnovi cista, iako je od stvari koje je potrebno
odstraniti. Njen izlazak povod je nuznosti kupanja. Ona se moze
odstraniti sa odjece pranjem vodom ili suhim istiranjem 7
5 , Abdu-Rahman b. Nasir es-Sa'dii, Nejlul-fikhi bi akrebit-turuki ve ejseril-esbabi str. 13-20
6 Muslim, 366 ; Ebu-Davud, 4123; Et-Tirmizi, 1728.
7 Fetve Stalne komisije, 5/281 .
Priprema i Obrada www.tewhid.ucoz.net
Iz knjige: "NAMAZ U ISLAMU - OD ABDESTA DO ZIKRA
STUDIO-TEWHID-
https://www.facebook.com/studio.tewhid
|