Main » Articles » Namaz U Islamu

Dokazi o serijatskopravnom utemeljenju mesha
POTIRANJE, MESH PO MESTVAMA 
Dokazi o serijatskopravnom utemeljenju mesha 

Mesh po mestvama potvrden je vjerodostojnom praksom 
Allahovog Poslanika, s.a.v.s. En-Nevevi o meshu kaze: "Islamski ucenjaci 
saglasni su o propisanosti i dozvoljenosti mesha po mestvama kod kuce i 
na putu, s potrebom ili bez potrebe, pa cak i domacici. Haridzije i sije ne 
priznaju mesh, ali se to ne uzima u obzir." Hafiz Ibn Hadzer u El-Fethu 
kaze: "Nekoliko hafiza hadisa smatra da je mesh po mestvama mutevatir- 
predanje. Neki od njih brojali su prenosioce hadisa o meshu, pa je broj 
premasio osamdeset." Najjaci dokaz za mesh jeste predanje koje biljeze 
El-Buhari, Muslim, Ebu Davud i Et-Tirmizi od Hemmama Nehaija, r.a., 
koji je rekao: "Dzerir ibn Abdulah uzeo je nakon male nuzde abdest 
ucinivsi mesh po mestvama. Neko ga upita: 'Nakon sto si mokrio, cinis 
to?' 'Da, vidio sam Bozijeg Poslanika, s.a.v.s., kako se, nakon uriniranja, 
abdesti cineci mesh po mestvama.'" Ibrahim u komentaru ovog predanja 
kaze: "Svidalo im se ovo predanje, jer je Dzerir primio islam nakon objave 
sure El-Maida, tj. Dzerir je primio islam desete godine po Hidzri, a 
nakon objavljivanja ajeta o abdestu i naredbe pranja nogu. Ovo predanje 
pojasnjava ajet u kojem se nalaze da je obaveza oprati noge onome ko 
na nogama nema mestve, a oni s mestvama uradit ce u skladu s praksom 
Allahovog Poslanika, s.a.v.s." 

Serijatsko utemeljenje mesha po carapama 

O dozvoljenosti mesha po carapama postoji nekoliko predanja od 
ashaba. Ebu Davud o tome kaze: "Mesh po carapama cinili su: Alija ibn 
Ebu Talib, Ibn Mesud, El-Bera ibn Azib, Enes ibn Malik, Ebu Umama, 
Sehl ibn Sa'd i Amr ibn Hurejs. Takoder se prenosi i od Omera ibn 
El-Hattaba, r.a., i Ibn Abbasa, r.a. Isto je zabiljezeno i od Ammara, 
Bilala, Ibn Omera i Abdullaha ibn Ebu Evfa. U Ibn Kajjimovom djelu 
Teh^ibus-sunen od Ibn Munzira stoji: "Ahmed je kazao da je dozvoljeno 
ciniti mesh po carapama i to je vid njegove objektivnosti i pravednosti. 
Njegova je potpora u praksi ovih ashaba i u analogiji, kijasu. Ne postoji 
bitna razlika izmedu mestvi i carapa, tako da propis mestvi vazi i za 
carape. Vecina islamskih ucenjaka mesh po carapama smatra propisanim 
i dozvoljenim." Ucenjaci koji zastupaju propisanost mesha po carapama, 
Sufjan es-Sevri, Ibn El-Mubarek, Ata, Husejin, Seid ibn El-Musejjeb, Ebu 
jusuf i Muhamed, o ovome kazu: "Dozvoljeno je potirati po carapama 
ako nisu prozirne, tj. ako se kroz njih ne vidi ono sto je ispod njih." Ebu 
Hanifa nije smatrao dozvoljenim mesh po neprozirnim carapama. Prije 
svoje smrti na tri ili sedam dana promijenio je misljenje. Za vrijeme svoje 
bolesti cinio je mesh po carapama, govoreci onima koji su ga posjecivali: 
"Cinim ono sto sam nekada zabranjivao." El-Mugira ibn Su'ba prenosi 
da je Boziji Poslanik, s.a.v.s., uzimajuci abdest, ucinio mesh po nanulama 
: carapama." 204 Tema je potiranje po carapama, a nanule smo usput 
<pomenuli. 



* Biljeze ga: Ahmed, Et-Tahavi, Ibn Madza i Et-Tirmizi, koji veli da je hadis hasen-sahih, a Ebu 
Davud smatra da je ovaj hadis slab. 
Dozvoljeno je uciniti mesh po svemu sto je obuceno ili omotano 
oko nogu radi zastite od hladnoce, vrucine, povreda itd. Ibn Tejmijja 
kaze: "Ispravno je i tacno da je dozvoljeno ciniti mesh po zavoju, to 
je cak i prioritetnije od mesha po mestvama i carapama, jer se zavoji 
ne stavljaju bez potrebe. Njihovo skidanje izazvalo bi neugodnost ili 
stetu, kao sto je prehlada, ranjivost stopala i povreda rane. Stoga, ako 
je dozvoljeno ciniti mesh po mestvama i carapama, onda je prioritetnije 
da se cini i po zavojima. Zato, ko god kaze da je to konsenzusom uleme 
zabranjeno — neznalica je i ne moze navesti imena deseterice poznatih 
ucenjaka koji to podrzavaju. Kako onda moze spominjati konsenzus 
islamske uleme?!" Zatim je rekao: "Ko pazljivo prouci rijeci i praksu 
Allahovog Poslanika, s.a.v.s., i posluzi se analogijom, shvatit ce da u vezi 
s ovim pitanjem postoji velika olaksica i da to spada u ljepote Serijata 
i u fleksibilnost ove vjere." Nema smetnje ukoliko mestve ili carape 
budu malo poderane, ali je uobicajeno da se takve mogu obuci. Es-Sevri 
je rekao: "Mestve muhadzira i ensarija bile su pocijepane. Da u tome 
postoji bilo kakva smemja, bilo bi to preneseno od njih i zabiljezeno." 

Uvjeti mesha po mestvama 

Obavezno je mestve, ili nesto po cemu se cini mesh, obuci pod 
abdestom. 
El-Mugira ibn Su'ba pripovijeda: "Jedne sam noci bio na putovanju 
s Allahovim Poslanikom, s.a.v.s. Polio sam mu vode iz posude, pa je 
oprao lice, ruke do iza lakata i potrao glavu. Htjedoh mu skinuti mestve, 
a on mi rece: 'Ne skidaj ih, jer sam ih obukao pod abdestom', pa je ucinio 
mesh po njima." 205 



' Hadis biljeze Muslim i Ahmed. 
El-Humejdi u svome Musnedu biljezi hadis: 

El-Mugire ibn Su'be: "O Aliahov Poslanice, hocemo li ciniti mesh 
po mestvama?", upitali smo. "Da, ako ste ih obukli pod abdestom", 
odgovorio je on. 

Uvjeti koje postavljaju neki ucenjaci jesu: da pokrivaju nogu do 
clanka i, da stoje uz nogu bez vezivanja i da se u njima moze normalno 
hodati. Sejhul-islam Ibn Tejmijja u svojim fetvama obrazlaze slabost 
ovih uvjeta. 

Kuda se cini mesh 

Propisano je da se mesh cini po gornjem vanjskom dijelu mestvi. 
El-Mugira, r.a., prenosi da je vidio Poslanika, s.a.v.s., kako cini mesh po 
gornjem vanjskom dijelu mestvi. 206 Alija, r.a., veli: "Kad bi vjera bila 
zasnovana (samo) na racionalnim argumentima, prece bi bilo potirati 
donji dio mestvi od gornjeg! Doista sam vidio Bozijeg Poslanika, a.s., 
kako potire gornji dio mestvi." 20 ' Prilikom mesha, obavezno je potrati 
toliko koliko se moze nazvati potiranjem. Ne postoje vjerodostojna 
predanja koja govore o nekim ogranicenjima pri meshu. 

Vrijeme vazenja mesha 

Osobi koja je kod kuce, mesh vazi dan i noc, tj. 24 sata, dok vrijeme 
trajanja mesha putnika iznosi tri dana i tri noci. 

Safvan ibn Assal, r.a., kazuje: "Naredeno nam je da cinimo mesh, 
ako smo mestve obukli pod abdestom, tri dana na putu i jedan dan kod 
kuce, te da ih ne skidamo osim zbog dzunupluka." 208 



2116 Biljeze ga Ahmed, Ebu Davud i Et-Tirmizi, koji smatra da je ovaj hadis hasen. 

21)7 Biljeze ga Ebu Davud i Ed-Darekutni s vjerodostojnim ili dobrim nizom prenosilaca. 

208 Biljeze ga Es-Safi, Ahmed, Ibn Huzejma, a Et-Tirmizi i En-Nesai smatraju ga 
vjerodostojnim. 

Surejh ibn Hani, r.a., veli: "Pitao sam Aisu, r.a., o meshu po 
mestvama, te mi rece: 'Pitaj Aliju, on o tome vise zna od mene, jer je 
putovao s Bozijim Poslanikom, s.a.v.s.' Upitao sam ga, pa mi je rekao: 
'Boziji Poslanik, s.a.v.s., rekao je: 'Musafir cini mesh tri dana i tri noci, a 
ko je kod kuce jedan dan i jednu noc.'" 209 

Nacin potiranja mesha 

Oblacenjem mestvi ili carapa nakon uzimanja abdesta stjece se 
pravo potiranja mestvi u zamjenu za pranje nogu. Onaj ko je kod kuce 
olaksicu ce koristiti jedan dan i jednu noc, dok je putnik koristi tri dana i 
tri noci. U slucaju da se odzunupi, on mora skinuti mestve kao sto stoji 
u navedenom predanju od Safvana. 

Sta kvari mesh 

Potiranje po mestvama kvari: 

1. istek propisanog vremena potiranja; 

2. dzenabet; 

3. skidanje mestvi. 



' Biljeze ga: Muslim, Ahmed, Et-Tirmizi, En-Nesai i Ibn Madza. El-Bejheki o ovom hadisu 
kaze: "Ovo je najvjerodostojnije predanje o ovoj temi, a pocetak racunanja mesha jeste od 
prvog potiranja. Neki kazu da se vrijeme mesha racuna od gubljenja abdesta nakon oblacenja 
mestvi." 

Priprema i Obrada www.tewhid.ucoz.net
  
Iz knjige: Fikhus-sunne / Es-Sejjid Sabik ;
STUDIO-TEWHID-
https://www.facebook.com/studio.tewhid

 Autor: Es-Sejjid Sabik 

Category: Namaz U Islamu | Added by: studio-tewhid (2014-04-04)
Views: 817 | Rating: 0.0/0
Total comments: 0
Name *:
Email *:
Code *:
NAMAZ
Facebook-tewhid
kur'an
tags