Main » Articles » Namaz U Islamu |
Dokazi o serijatskopravnom utemeljenju mesha
POTIRANJE, MESH PO MESTVAMA Dokazi o serijatskopravnom utemeljenju mesha Mesh po mestvama potvrden je vjerodostojnom praksom Allahovog Poslanika, s.a.v.s. En-Nevevi o meshu kaze: "Islamski ucenjaci saglasni su o propisanosti i dozvoljenosti mesha po mestvama kod kuce i na putu, s potrebom ili bez potrebe, pa cak i domacici. Haridzije i sije ne priznaju mesh, ali se to ne uzima u obzir." Hafiz Ibn Hadzer u El-Fethu kaze: "Nekoliko hafiza hadisa smatra da je mesh po mestvama mutevatir- predanje. Neki od njih brojali su prenosioce hadisa o meshu, pa je broj premasio osamdeset." Najjaci dokaz za mesh jeste predanje koje biljeze El-Buhari, Muslim, Ebu Davud i Et-Tirmizi od Hemmama Nehaija, r.a., koji je rekao: "Dzerir ibn Abdulah uzeo je nakon male nuzde abdest ucinivsi mesh po mestvama. Neko ga upita: 'Nakon sto si mokrio, cinis to?' 'Da, vidio sam Bozijeg Poslanika, s.a.v.s., kako se, nakon uriniranja, abdesti cineci mesh po mestvama.'" Ibrahim u komentaru ovog predanja kaze: "Svidalo im se ovo predanje, jer je Dzerir primio islam nakon objave sure El-Maida, tj. Dzerir je primio islam desete godine po Hidzri, a nakon objavljivanja ajeta o abdestu i naredbe pranja nogu. Ovo predanje pojasnjava ajet u kojem se nalaze da je obaveza oprati noge onome ko na nogama nema mestve, a oni s mestvama uradit ce u skladu s praksom Allahovog Poslanika, s.a.v.s." Serijatsko utemeljenje mesha po carapama O dozvoljenosti mesha po carapama postoji nekoliko predanja od ashaba. Ebu Davud o tome kaze: "Mesh po carapama cinili su: Alija ibn Ebu Talib, Ibn Mesud, El-Bera ibn Azib, Enes ibn Malik, Ebu Umama, Sehl ibn Sa'd i Amr ibn Hurejs. Takoder se prenosi i od Omera ibn El-Hattaba, r.a., i Ibn Abbasa, r.a. Isto je zabiljezeno i od Ammara, Bilala, Ibn Omera i Abdullaha ibn Ebu Evfa. U Ibn Kajjimovom djelu Teh^ibus-sunen od Ibn Munzira stoji: "Ahmed je kazao da je dozvoljeno ciniti mesh po carapama i to je vid njegove objektivnosti i pravednosti. Njegova je potpora u praksi ovih ashaba i u analogiji, kijasu. Ne postoji bitna razlika izmedu mestvi i carapa, tako da propis mestvi vazi i za carape. Vecina islamskih ucenjaka mesh po carapama smatra propisanim i dozvoljenim." Ucenjaci koji zastupaju propisanost mesha po carapama, Sufjan es-Sevri, Ibn El-Mubarek, Ata, Husejin, Seid ibn El-Musejjeb, Ebu jusuf i Muhamed, o ovome kazu: "Dozvoljeno je potirati po carapama ako nisu prozirne, tj. ako se kroz njih ne vidi ono sto je ispod njih." Ebu Hanifa nije smatrao dozvoljenim mesh po neprozirnim carapama. Prije svoje smrti na tri ili sedam dana promijenio je misljenje. Za vrijeme svoje bolesti cinio je mesh po carapama, govoreci onima koji su ga posjecivali: "Cinim ono sto sam nekada zabranjivao." El-Mugira ibn Su'ba prenosi da je Boziji Poslanik, s.a.v.s., uzimajuci abdest, ucinio mesh po nanulama : carapama." 204 Tema je potiranje po carapama, a nanule smo usput <pomenuli. * Biljeze ga: Ahmed, Et-Tahavi, Ibn Madza i Et-Tirmizi, koji veli da je hadis hasen-sahih, a Ebu Davud smatra da je ovaj hadis slab. Dozvoljeno je uciniti mesh po svemu sto je obuceno ili omotano oko nogu radi zastite od hladnoce, vrucine, povreda itd. Ibn Tejmijja kaze: "Ispravno je i tacno da je dozvoljeno ciniti mesh po zavoju, to je cak i prioritetnije od mesha po mestvama i carapama, jer se zavoji ne stavljaju bez potrebe. Njihovo skidanje izazvalo bi neugodnost ili stetu, kao sto je prehlada, ranjivost stopala i povreda rane. Stoga, ako je dozvoljeno ciniti mesh po mestvama i carapama, onda je prioritetnije da se cini i po zavojima. Zato, ko god kaze da je to konsenzusom uleme zabranjeno — neznalica je i ne moze navesti imena deseterice poznatih ucenjaka koji to podrzavaju. Kako onda moze spominjati konsenzus islamske uleme?!" Zatim je rekao: "Ko pazljivo prouci rijeci i praksu Allahovog Poslanika, s.a.v.s., i posluzi se analogijom, shvatit ce da u vezi s ovim pitanjem postoji velika olaksica i da to spada u ljepote Serijata i u fleksibilnost ove vjere." Nema smetnje ukoliko mestve ili carape budu malo poderane, ali je uobicajeno da se takve mogu obuci. Es-Sevri je rekao: "Mestve muhadzira i ensarija bile su pocijepane. Da u tome postoji bilo kakva smemja, bilo bi to preneseno od njih i zabiljezeno." Uvjeti mesha po mestvama Obavezno je mestve, ili nesto po cemu se cini mesh, obuci pod abdestom. El-Mugira ibn Su'ba pripovijeda: "Jedne sam noci bio na putovanju s Allahovim Poslanikom, s.a.v.s. Polio sam mu vode iz posude, pa je oprao lice, ruke do iza lakata i potrao glavu. Htjedoh mu skinuti mestve, a on mi rece: 'Ne skidaj ih, jer sam ih obukao pod abdestom', pa je ucinio mesh po njima." 205 ' Hadis biljeze Muslim i Ahmed. El-Humejdi u svome Musnedu biljezi hadis: El-Mugire ibn Su'be: "O Aliahov Poslanice, hocemo li ciniti mesh po mestvama?", upitali smo. "Da, ako ste ih obukli pod abdestom", odgovorio je on. Uvjeti koje postavljaju neki ucenjaci jesu: da pokrivaju nogu do clanka i, da stoje uz nogu bez vezivanja i da se u njima moze normalno hodati. Sejhul-islam Ibn Tejmijja u svojim fetvama obrazlaze slabost ovih uvjeta. Kuda se cini mesh Propisano je da se mesh cini po gornjem vanjskom dijelu mestvi. El-Mugira, r.a., prenosi da je vidio Poslanika, s.a.v.s., kako cini mesh po gornjem vanjskom dijelu mestvi. 206 Alija, r.a., veli: "Kad bi vjera bila zasnovana (samo) na racionalnim argumentima, prece bi bilo potirati donji dio mestvi od gornjeg! Doista sam vidio Bozijeg Poslanika, a.s., kako potire gornji dio mestvi." 20 ' Prilikom mesha, obavezno je potrati toliko koliko se moze nazvati potiranjem. Ne postoje vjerodostojna predanja koja govore o nekim ogranicenjima pri meshu. Vrijeme vazenja mesha Osobi koja je kod kuce, mesh vazi dan i noc, tj. 24 sata, dok vrijeme trajanja mesha putnika iznosi tri dana i tri noci. Safvan ibn Assal, r.a., kazuje: "Naredeno nam je da cinimo mesh, ako smo mestve obukli pod abdestom, tri dana na putu i jedan dan kod kuce, te da ih ne skidamo osim zbog dzunupluka." 208 2116 Biljeze ga Ahmed, Ebu Davud i Et-Tirmizi, koji smatra da je ovaj hadis hasen. 21)7 Biljeze ga Ebu Davud i Ed-Darekutni s vjerodostojnim ili dobrim nizom prenosilaca. 208 Biljeze ga Es-Safi, Ahmed, Ibn Huzejma, a Et-Tirmizi i En-Nesai smatraju ga vjerodostojnim. Surejh ibn Hani, r.a., veli: "Pitao sam Aisu, r.a., o meshu po mestvama, te mi rece: 'Pitaj Aliju, on o tome vise zna od mene, jer je putovao s Bozijim Poslanikom, s.a.v.s.' Upitao sam ga, pa mi je rekao: 'Boziji Poslanik, s.a.v.s., rekao je: 'Musafir cini mesh tri dana i tri noci, a ko je kod kuce jedan dan i jednu noc.'" 209 Nacin potiranja mesha Oblacenjem mestvi ili carapa nakon uzimanja abdesta stjece se pravo potiranja mestvi u zamjenu za pranje nogu. Onaj ko je kod kuce olaksicu ce koristiti jedan dan i jednu noc, dok je putnik koristi tri dana i tri noci. U slucaju da se odzunupi, on mora skinuti mestve kao sto stoji u navedenom predanju od Safvana. Sta kvari mesh Potiranje po mestvama kvari: 1. istek propisanog vremena potiranja; 2. dzenabet; 3. skidanje mestvi. ' Biljeze ga: Muslim, Ahmed, Et-Tirmizi, En-Nesai i Ibn Madza. El-Bejheki o ovom hadisu kaze: "Ovo je najvjerodostojnije predanje o ovoj temi, a pocetak racunanja mesha jeste od prvog potiranja. Neki kazu da se vrijeme mesha racuna od gubljenja abdesta nakon oblacenja mestvi." Priprema i Obrada www.tewhid.ucoz.net Autor: Es-Sejjid Sabik | |
Views: 817 | |
Total comments: 0 | |