Dzuma-namaz je vadzib (stroga obaveza) propisana
rijecima Uzvisenog:
O vjernici, kada se u petak na namaz pozove,
kupoprodaju ostavite i podite da namaz obavite." El-
Dzumu'a, 9.)
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaze: "Hi ce ljudi
prestati izostavljati dzumu, ili ce Allah zapecatiti njihova srca tako
da ce postati nehajni." 316
Pripreme za dzumu-namaz:
1. Okupati se, jer je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem,
rekao: "Okupati se petkom obaveza je svake punoljetne
osobe." 317
2. Obuci cisto odijelo i namirisati se. Od Ebu-Seida el Hudrija,
radijallahu anhu, prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve
sellem, rekao: "Kupanje petkom je vadzib svake punoljetne
osobe, i da opere zube i da se namirise ako ima mirisa." Jedan
316 Muslim, 865.
317 Buhari, 879 i Muslim, 846.
od ravija hadisa Amr Ibn Sulejm kaze: "Sto se tice kupanja,
svjedocim da je vadzib, a sto se tice zuba i mirisa, Allah najbolje
zna da li je vadzib ili nije, ali tako stoji u hadisu." 318
3. Poraniti i otici u dzamiju prije pocetka namaskog vremena. U
torn smislu su Poslanikove, sallallahu alejhi ve sellem, rijeci: "Ko
se okupa u petak onako kao sto se uzima gusul, zatim u prvom
satu ode u dzamiju, imat ce nagradu kao da je za kurban zaklao
devu.
Ko ode u drugom satu imat ce nagradu kao da je za
kurban zaklao kravu, a ko ode u trecem satu imat ce nagradu
kao da je za kurban zaklao rogatog ovna. Ko ode u cetvrtom
satu, imat ce nagradu kao da je za kurban zaklao kokos, a ko
ode u petom satu, imat ce nagradu kao da je zrtvovao jaje, a
kad imam izade, meleki prisustvuju slusajuci hutbu." 319
4. Kada se ude u dzamiju, klanjati dva rekata tehijjetul-mesdzida.
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: "Nijedan covjek se
nece okupati petkom i sto bolje moze ocistiti, a da mu Allah ne
oprosti sto je izmedu te i slijedece dzume." 320
Prije dzume-namaza ne postoji propisana nafila odredena
brojem rekata, osim tehijjetul-mesdzida, pa je mustehab da
covjek ispuni to vrijeme od ulaska u mesdzid do pocetka hutbe
namazom, ucenjem Kur'ana i zikrom.
Sto se tice nafile poslije dzumanskog farza, Poslanik,
sallallahu alejhi ve sellem, klanjao je samo dva ili cetiri rekata.
Od lbn-Omera,radijallahu anhu, prenosi se da Poslanik,
sallallahu alejhi ve sellem, nije klanjao poslije dzume dok ne bi
dosao kuci, gdje bi klanjao dva rekata." 321 Od Ebu-Hurejre,
318 Buhari, 880.
319 Buhari, 881 i Muslim, 850.
320 Buhari, 883.
321 Buhari, 937 i Muslim, 882.
radijallahu anhu, prenosi se da je Poslanik., sallallahu alejhi ve
sellem, kazao: "Kada neko od vas klanja dzumu, neka iza toga
klanja cetiri rekata." 322
Nema proturjecnosti izmedu ova dva hadisa. Jedan
ukazuje da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem,
preporucio klanjanje u dzamiji, a drugi da je klanjao kod kuce dva
rekata. Tako ako covjek klanja u dzamiji ovu nafilu, klanjat ce
cetri rekata, dva po dva, a ako klanja kod kuce klanjat ce dva
rekata.
Sto se pak tice misljenja koje je rasireno kod naseg naroda
da pored dzume klanjaju i podne radi toga sto sumnjaju u
ispravnost dzume bez halifinog imenovanja imama. Ovakav
nacin razmisljanja je neosnovan i neispravan sa serijatskog
stanovista, jer covjek ne smije obavljati namaz, ukoliko je
nesiguran u njegovu ispravnost. Osim toga, petkom nije
propisano klanjanje podne-namaza za onoga ko klanja dzumu,
nego samo za onoga ko ne klanja dzumu kao sto su zene i
putnici. Ovo je jos jedna od novotarija protiv kojih se trebamo
boriti, poducavajuci ljude ispravnim islamskim lahkim propisima,
jer covjek ne samo da nema nagradu klanjajuci podne poslije
dzume s ovakvim uvjerenjem, nego postoji opravdana bojazan
da ce time grijeh zaraditi.
5. Kada se imam pojavi prekinuti svaki razgovor i nepotrebne
radnje kao sto je igranje prstima ili poigravanje sa resama na
sedzadi i si., jer je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem,
rekao: "Ako na dzumi, dok imam govori, makar i svome
najblizem drugu do tebe kazes: ,Suti!'- ucinio si besmislicu." 323
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, takoder kaze: "Ko za
vrijeme dzume bude razgrtao kamencice ucinio je besmislicu" 324
322 Muslim, 881.
323 Buhari, 934 i Muslim, 851.
324 Muslim, 857.
6. Ako je guzva kada se ude u dzamiju ne gurati se, ne gaziti
preko svijeta i ne razdvajati ih u safovima, jer je to mekruh. U
torn smislu su i Poslanikove, sallallahu alejhi ve sellem, rijeci:
"Sjedi i ne ezijjeti (ne uznemiravaj) druge!" 325 "Ne razdvajaj
dvojicu u saffu!" 326 Ove rijeci su upucene covjeku kojeg je vidio
da gazi preko ljudi.
7. Uoci petka ili u petak prouciti suru El-Kehf, jer je Allahov
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Ko u petak prouci
suru El-Kehf od te do slijedece dzume ce ga pratiti i obasjavati
svjetlo."Ebu-Seid el-Hudrijj, radijallahu anhu, kaze da je Poslanik,
sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Ko na dan dzume prouci suru
El-Kehf, osvjetlit ce ga svjetlo (nur) izmedu dvije dzume." 327
8. Petkom sto vise uciti dove, jer u torn danu ima cas u kojem ce,
ako se zadesi da se u njemu Allahu uputi dova, Allah sigurno
uslisati dovu i dati ono sto se zamoli. Dokaz za to su rijeci
Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: "Petkom ima jedan cas u
kome, ako ga nade vjernik, Allaha, dzelle se'nuhu, nece ni za
kakvo dobro zamoliti, a da mu ga Allah nece dati i uslisati
dovu." 328
U vezi sa spomenutim casom po jednom misljenju se
navodi da je to vrijeme od momenta kada se imam popne na
minber dok se ne zavrsi namaz, (tj. ne preda selam), a po
drugom, poslije ikindije.
O EZANU ZA DZUMU
325 Hadisjesahih,Ebu-Davud, 118.
326 Buhari, 911.
327 Nesai i Hakim.
328 Buhari, 935 i Muslim, 852.
Od Saiba Ibn Jezida prenosi se da je rekao: "U vrijeme
Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, Ebu-Bekra, i
Omera, radijallahu anhuma, ezan se ucio onda kada se imam
popne na minber i kod uspostavljanja namaza (tj. ikamet). Kada
je (na vlast) dosao Osman, radijallahu anhu, on je uveo i treci
ezan koji je ucen na Ez-Zevrau." 329
U vrijeme Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem,,
Ebu-Bekra i Omera petkom se za dzumu-namaz ucio samo
jedan ezan, i to u dzamiji, nakon sto se imam popne na minber, i
ikamet prije klanjanja dzumanskih farzova. Kada je Osman,
radijallahu anhu, postao halifa, on je uveo jos jedan ezan koji je
ucen izvan dzamije u Ez-Zevrau, a prije ranije ustanovljenog
ezana.
Buharija smatra da je Ez-Zevra' mjesto u medinskoj carsiji
nedaleko od Poslanikove dzamije.
Ibn-Bettal smatra da je Ez-Zevra' jedan oveci kamen koji
se nalazio na ulazu u Poslanikovu dzamiju.
Ibn-Madze biljezi predaju u kojoj stoji da je: Osman,
radijallahu anhu, uveo i treci ezan koji je ucen na jednoj kuci (u
Medini) koja se zvala Ez-Zevra.
Osman, radijallahu anhu, je, ustvari, uveo drugi ezan, koji
je ucen kao prvi i to izvan dzamije. U ovoj predaji je spomenut
kao treci zato sto je neki ravija hadisa i ikamet zbog njegove
slicnosti nazvao ezanom.
Ovo ne znaci da je Osman, radijallahu anhu, uveo
novotariju u vjeru, jer je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve
sellem, rekao: "Ko bude zivio poslije mene vidjet ce mnoga
razilazenja. Drzite se moga Sunneta i Sunneta pravednih
upucenih halifa (Ebu-Bekra, Omera, Osmana i Alije)..." 330
Ezan ima svoju osnovu od vremena Resula, sallallahu
alejhi ve sellem, a to sto je Osman, radijallahu anhu, uveo jos
329 Buhari, 912.
330 Hadis je sahih. Ebu-Davud, 4607.
jedan ezan da se uci prije nastupanja namaskog vremena imalo
je prakticnu korist kako bi ljudi na vrijeme dosli u dzamiju kada su
se vise bavili dunjalukom i trgovinom nego njihovi prethodnici.
Ovaj Sunnet bi trebalo danas ozivjeti na pravi nacin, jer su
ljudi danas vise zauzeti dunjalukom, nego sto su bili u vrijeme
Osmana, radijallahu anhu. Priprema i Obrada www.tewhid.ucoz.net
Iz knjige: "NAMAZ U ISLAMU - OD ABDESTA DO ZIKRA
STUDIO-TEWHID-
https://www.facebook.com/studio.tewhid
|