Main » Articles » Namaz U Islamu |
ALLAHOVOG POSLANIKA, sallallahu alejhi ve sellem
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaze.: „Klanjajte kako mene
vidite da klanjam!" 11 °
1. Da bi namaz bio primljen potrebno je ispravno uzeti
abdest na nacin kako ga je naredio Allah, dzelle se'nuhu:
„0 vjernici, kad hocete da namaz obavite, lica svoja i
ruke svoje do iza lakata operite - a dio glava svojih potarite
- I noge svoje do iza clanaka operite. A ako ste dzunupi,
onda se okupajte, a ako ste bolesni Hi na putu, Hi ako ste
izvrsili phrodnu potrebu, Hi ako ste se sastajali sa zenama, a
ne nadete vode, onda rukama svojim cistu zemlju dotaknite i
njima preko lica svojih i ruku svojih predite. Allah ne zeli da
vam pricini poteskoce, vec zeli da vas ucini cistim i da vam
blagodat svoju upotpuni, da biste bili zahvalni."
(El Maide, 6.)
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaze:
„Allah nece primiti namaz obavljen bez (propisne) cistoce." 111
110 Buhari, 631.
111 Muslim, 224; Et-Tirmizi, 1 i Ibn-Madze, 272.
2. Okretanje klanjaca kibli
Kibla je pravac, ma gdje bili. Cijelim tijelom se okrecemo
kibli namjeravajuci klanjanje namaza. Uzviseni kaze:
"... / gdje god se nalazili, vi lica
svoja prema toj strani okrenite."
(El-Bekare, 150.)
Poslanik, sallallahu alejhi ve
sellem, u poduzem hadisu kaze: "...
kada ustanes da klanjas upotpuni
abdest, usmjeri se prema kibli, a
potom donesi tekbir." 112
Kada se nalazimo kod Ka'be i
vidimo je, nuzno je da se tacno
okrenemo prema njoj. Kada smo dalje
i ne vidimo je ocima, onda cemo se
okrenuti u pravcu Ka'be.
3. Nijjet
Nijjet je namjera srca i ne izgovara se jezikom, jer Poslanik,
sallallahu alejhi ve sellem, nije nijjetio rijecima, a niti ashabi. On
kaze: "Djela se cijene prema namjeri." 113 Sejhul Islam ibn-
Tejmijje kaze: "Nijjet za abdest, gusul, tejemmum, namaz,
hadzdz, zekat, iskupnine i ostale ibadete, ne donosi se rijecima
112 Buhari, 6251 i Muslim, 397.
113 Buhari 1, Muslim, 1907.
.
vec srcem po konsenzusu islamskih ucenjaka. Nijjet rijecima je
uvedena stvar u vjeri. Tako nesto nije nam preneseno od
Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, niti od njegovih ashaba.
Uprkos tome, ummet je danas uveliko iskusan ovom
ruznom novotarijom." 114
Ibn-Kajjim kaze: "Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve
sellem, prilikom stupanja u namaz okrenuo se prema kibli i
podigao ruke u visini usiju, 115 okrecuci dlanove sa rasirenim
prstima prema kibli, izgovarajuci: .Allahu Ekber, ' a nije izgovarao
nijjet u smislu: Nevejtu en usallije...,Nanijetio sam da klanjam
tako i tako, ' okrecuci se prema kibli, cetiri rekata farza tog i tog,
obavljajuci ih radi Allaha, kao imam ili pristajuci za ovim
imamom! Nije izgovarao nijednu jedinu rijec od svega ovoga u
svim njegovim namazima, od prvog do posljednjeg. Ashabi,
radijallahu anhu, brizno su prenijeli od Poslanika, sallallahu alejhi
ve sellem, sve njegove pokrete, zadrzavanja i polozaje u
namazu, i podrhtavanje njegove brade (prilikom ucenja), pa cak
da je samo jednom dok je klanjao drzao u narucju svoju unuku
Umamu. Sve su to prenijeli i nista nisu previdjeli niti zanemarili,
pa kako da se onda desi da citava ta skupina ashaba, koji su
tako pomno pratili i prenosili sve detalje od prvog do posljednjeg,
ostave ovaj vazan detalj, koji je simbol ulaska u namaz, a da ga
ne spomenu. Tako mi Allaha, da je ijedna rijec prenesena od
Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, o ovome (izgovaranju
nijjeta) ashabi bi, bili prvi koji bi se za njom poveli i zurno se
odazvali. " 116
Veliki hanefijski ucenjak, Ibn-Ebil-'Izz, kaze: "Imami cetiri
fikhsko-pravne skole su slozni da se nijjet donosi srcem i nije
nam od njih preneseno da su trazili da se nijjeti rijecima."
114 Vidi; Svojstva Poslanikovog namaza, str.17.
115 Muslim, 391
116 Es-salatu ve hukmu tarikiha, str. 267.-268.
Sejh Ibn-Baz tvrdi slijedece: "Izgovaranje nijeta rijecima je
novotarija, a sunnet Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem,
upucuje da se nijjet donosi srcem.
Nema pouzdanih dokaza od Allahovog Poslanika,
sallallahu alejhi ve sellem, niti od ashaba, niti od imama (prvih
generacija) da su izgovarali nijjet rijecima." 117
4. Pregrada (perda)
Sunnet je postaviti perdu „sutru" ispred sebe kada se
klanja, radilo se o imamu ili onome koji sam klanja. U hadisu od
Ebu-Se'ida el-Hudrija stoji da je Poslanik, sallallahu alejhi ve
sellem, rekao: "Ko bude klanjao, neka klanja prema perdi
(pregradi) i neka joj se priblizi. Neka ne dozvoli nikome da prode
izmedu njega i pregrade, a ako pokusa uprkos tome, neka mu
zabrani koristeci silu, zaista je to sejtan." 118
Ashabi Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem,
pridavali su veliku paznju koristenju zastora. Tako Enes,
radijallahu anhu, kaze: "Nakon sto bi mujezin zavrsio sa
aksamskim ezanom, ashabi Poslanika, sallallahu alejhi ve
sellem, ustali bi trazeci stubove po mesdzidu da klanjaju
usmjereni prema njima." 119
117 Vidi: Svojstva Poslanikovog namaza; str.17.
118 Buhari, 509 i Muslim, 505.
119 Buhari, 837 i Muslim, 625.
Pregrada imama je ujedno pregrada onima iza njega.
Znaci, nema prepreke za prolazak ispred safova ljudi u dzematu
kada postoji potreba za tim.
5. Izgovaranje pocetnog tekbira „ALLAHU EKBER"
Dokaz za to su rijeci Poslanika, sallallahu alejhi ve
sellem,: "Kljuc namaza je cistoca (tj. biti pod abdestom). Namaz
pocinje sa izgovaranjem tekbira (cime postaje zabranjeno sve
sto nije u vezi sa namazom), a zavrsava se predavanjem selama
(cime ponovo postaje dozvoljeno ono sto je klanjacu dok klanja
bilo zabranjeno)" Isto tako, Poslanik, sallallahu alejhi ve
sellem, kaze:"Nije ispravan namaz onoga ko se propisno ne
abdesti, a potom ne kaze Allahu ekber." 121
Pogled klanjaca treba biti usmjeren prema mjestu gdje se
obavlja sedzda. Dokaz za to je hadis koji prenosi Aisa,
radijallahu anha. Jedne prilike Aisa, radijallahu anha, pitala je
Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, o okretanju (glave) u
namazu, pa joj je odgovorio: "To je krada kojom sejtan krade od
namaza klanjaca." 122
6. Podizanje ruku prilikom tekbira
120 Hadis je hasen-sahih. Et-Tirmizi, 3 i Ibn-Madze, 276.
121 Hadis je sahih. Ebu-Davud, 857.
122 Buhari, 751 i Ebu-Davud, 910.
Okrenutih dlanova prema
kibli treba dici ruke u visini ramena
ili usiju prilikom izgovaranja
pocetnog tekbira i tekbira za ruku'
(pregibanja), te prilikom vracanja sa
ruku'a i kod ustajanja sa prvog
sjedenja. U torn smislu se od Ibn-
Omera, radijallahu anhu, prenosi da
je rekao: "Kada bi stao da klanja,
Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve
sellem, podigao bi ruke u visini
ramena, a zatim izgovorio: Allahu
ekber!
Kada bi htio sageti se na ruku',
opet bi ih isto tako podigao. To bi
ucinio i kada bi digao glavu sa ruku'a, izgovorivsi
limen hamideh! Rabbena ve lekel-hamd! 123
Dizao bi ruke ispruzene, (tj. nije spajao prste niti ih je puno
razdvajao). 124
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, ponekad bi
dizao ruke u visini ramena, 125 ponekada u visini svojih usiju, 126
tako da bi mu dlanovi bili u pravcu kible, a prsti ne bi bili
sakupljeni, niti rasireni. Ovdje treba ukazati na jednu nepravilnu
pojavu; naime, pojedini klanjaci, nakon dizanja ruku pri pocetnom
tekbiru, spuste svoje ruke, pa ih potom stave jednu po drugoj.
Ovo nema osnove u Sunnetu Poslanika, sallallahu alejhi ve
"Semi'Allahu
123 Buhari, 735 i Muslim, 390.
124 Hadis je sahih. Et-tirmizi, 240.
125 Buhari, 735 i Muslim, 390.
126 Muslim, 391.
sellem, vec ih treba staviti jednu po drugoj odmah nakon
dizanja. 127
Pocetni tekbir, dizanje ruku stupanja u namaz, je temeljni
dio namaza (rukn) bez koga namaz nije ispravan, dok je sunnet
dizanje ruku pri odlasku na ruku', vracanju sa njega i ustajanju
sa prvog sjedenja.
7. Vezanje ruku na kijamu
Klanjac na
kijamu (stajanju) u
visini prsa drzi
svezane ruke, i to
tako da desna dode
preko lijeve. Od Vaila
Ibn Hudzra,
radijallahu anhu, se
prenosi da je rekao:
"...vidio sam
Poslanika, sallallahu
alejhi ve sellem, da
je stavio desnu ruku
po lijevoj na prsa." 128
U torn smislu se od Sehla, radijallahu anhu prenosi da je
rekao: "Ljudima je bilo naredeno da u namazu desnom rukom
obuhvate podlakticu lijeve ruke i tako klanjaju." 129
Od Ibn-Mesu'uda, radijallahu anhu, prenosi se da je rekao:
"Jednom prilikom Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem,
127 Svojstva Poslanikovog namaza, str. 70.
128 Muslim, 401 i Ibn-Madze, 810.
129 Buhari, 740.
prolazio je pored mene i vidio je da sam stavio lijevu ruku preko
desne, pa mi je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem,
uzeo i desnu stavio preko lijeve." 130
8. Prouciti dovu na pocetku namaza
Sunnetje uciti dove pri pocetku namaza. Prenosi se da je
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, poucio Ebu-Hurejru,
radijallahu anhu, da nakon pocetnog tekbira uci ovu dovu:
^ (nr JL-tl ^l .^JJI jj> l ^3-j^l Vj^JI c^h L*5 «(jbUi> g^ .^
„ALLAHUMME BAID BEJNI VE BEJNE HATAJAJE KEMA
BA ATE BEJNEL - MESRIKI VEL - MAGRIB, ALLAHUMME
NEKKINI MIN HATAJAJE KEMA JUNEKKAS - SEVBUL -
EBJEDU MINED - DENES, ALLAHUMMEGSILNI MIN
HATAJAJE Bl S-SELDZI VE-MAI VEL-BERED." (Allahu moj,
odmakni me od mojih grijeha na razdaljinu kolika je od istoka do
zapada. Moj Allahu, ocisti me od mojih grijeha kao sto se ocisti
bijela odjeca od prljavstine. Gospodaru moj, operi me od grijeha
snijegom, kisom i ledom.) 131
Od Aise, radijallahu anha, i Ebu-Seida Hudrija, radijallahu
anhu, prenosi se daje Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, svoj
namaz pocinjao rijecima:
130 Hadis je sahih. Ibn-Madze, 81 1 .
131 Buhari, 744 i Muslim, 598.
SUBHANEKELLAHUMME VE BIHAMDIKE VE TEBAREKE-
SMUKE VE TE'ALA DZEDDUKE VE LA ILAHE GAJRUKE."
(Tebi slava pripada, Allahu moj, i uvijek si hvaljen. Blagoslovljeno
je Tvoje ime, uzvisena je Tvoja velicina i nema boga osim
Tebe.) 132
9. Ucenje euze i bismille
Na prvom rekatu svakog namaza u sebi prouciti euzubillu,
jer se navodi od Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da bi prije
ucenja Kur'ana proucio: EUZU BILLAHI MINES-SEJTANIR-
RADZIM. (Utjecem se Allahu od prokletog sejtana)
Dokaz za to su rijeci Allaha, dzelle se'nuhu:
"Kada nodes da ucis Kur'an, zatrazi kod Allaha zastitu
od sejtana prokletog." (En-Nahl, 98.)
Potom bi proucio bismillu: BISMILLAHIR-RAHMANIR-RAHIM
(U ime Allaha Milostivog, Samilosnog.)
132 Hadis je sahih. Et-Tirmizi, 243 i Ibn-Madze, 806.
EL-HAMDU LILLAHI RABBIL - ALEMlN. ER - RAHMANlR-
RAHIM. MALIKI JEVMID-DlN. IJJAKE NABUDU VE IJJAKE
NESTE'IN. IHDINES-SIRATAL MUSTEKlM. SIRATALLEZINE
EN'AMTE 'ALEJHIM GAJRIL-MAGDUBI 'ALEJHIM VELED-
DALLlN. AMIN! (Hvala Allahu, Gospodaru svjetova, Milostivom,
Samilosnom, Vladaru Dana sudnjeg. Samo Tebe obozavamo i
samo od Tebe pomoc trazimo. Uputi nas na pravi put, na put
onih kojima Si blagodat Svoju darovao, a ne onih koji su protiv
sebe srdzbu izazvali, niti onih koji su zalutali. Uslisaj, Allahu!)
Prouciti sum El-Fatihu, jer prenosi se od Ubade Ibn
Samita, radijallahu anhu, da je Poslanik, sallallahu alejhi ve
sellem, rekao: "Ne vrijedi namaz onome ko ne prouci El-Fatihu u
njemu." 133
Izuzetak od ovoga cini samo muktedija (onaj ko klanja za
imamom) i to na onim namazima u kojima imam uci naglas. Ovo
zato sto je rijecima Uzvisenog:
"A kada se uci Kur'an, vi ga slusajte i sutite!" (El-Ea'raf,
204.)
naredeno da se suti i slusa ucenje imama, u torn smislu su
i Poslanikove, sallallahu alejhi ve sellem, rijeci: "Kada imam
donese tekbir, donesite ga i vi, a kada uci sutite (i slusajte
njegovo ucenje)!" 134
Od Ebu-Hurejre, radijallahu anhu, takoder se prenosi da je
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, jedne prilike, nakon sto je
zavrsio sa jednim od namaza u kome je ucio naglas, upitao: "Da
li je neko ucio istovremeno sa mnom?" Pa je jedan od ashaba
rekao: "Da, ja o Allahov Poslanice." A Poslanik, sallallahu alejhi
ve sellem, je rekao: "Pomislih, ko to zeli da se natjece sa mnom
u ucenju." Ibn-Sihab Zuhri kaze: "Kada su to culi, prestali su uciti
zajedno sa Poslanikom, sallallahu alejhi ve sellem, na namazima
u kojima je ucio naglas." 135
133 Buhari, 756 i Muslim, 394.
134 Muslim, 40; Ebu-Davud, 604 i Ibn-Madze, 847.
135 Hadis je sahih. Ebu-Davud, 726 i Et-Tirmizi, 312.
11. Poslije proucene El-Fatihe, izgovoriti Amin!
Amin znaci uslisaj (Boze) i izgovara se nakon proucene
El-Fatihe. Naime, od Ebu-Hurejre, radijallahu anhu, prenosi se
da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Kada imam
kaze amin recite i vi. Onaj cije se amin poklopi sa aminovanjem
meleka, bit ce mu oprosteni prosli grijesi." 136
Ovo se odnosi na izgovor rijeci amin u namazima kada
imam uci naglas, a sto se tice namaza u kojima imam uci u sebi,
islamski ucenjaci su slozni da se amin ne izgovara naglas.
Aisa, radijallahu anha, takoder, prenosi da je Poslanik, sallallahu
alejhi ve sellem, rekao: "Ni na cemu vam zidovi ne zavide kao na
nazivanju selama i izgovaranju "amiin" u namazu." 137
Prenosi da je Abdullah Ibn Zubejr zajedno sa muktedijama
izgovarao "amiin" povisenim tonom, tako da je mesdzid
odzvanjao. 138
Imam Kurtubi kaze: "Moliti se Allahu, dzelle se'nuhu, tihim
glasom je bolje, zbog eventualnog rijaa (pretvaranja) koje bi se
moglo pojaviti. Medutim, samo prisustvovanje namazu u
dzematu javni je oblik ispoljavanja ibadeta. Takoder, ucenje
imama u namazu (pretezno) biva naglas, samim tim i drugi dio
El-Fatihe, koji je dova, pa je sasvim logicno da i amin, kao kraj te
dove ima isti hukm (propis), tj. da se izgovara naglas." 139
136 Buhari, 781 i Muslim, 410.
137 Hadis je sahih. Ibn-Madze, 856.
138 Buhari, poglavlje: "Imam izgovara ,amin' naglas, prije hadisa br. 78.
139 Vidi: Svojstva Poslanikovog namaza, str.105.
12. Ucenje Kur'ana poslije El-Fatihe
Poslije proucene El-Fatihe na prva dva rekata sabaha,
podne, ikindije, aksama i jacije treba prouciti jos nekoliko ajeta iz
Kur'ana, tj. najmanje tri koliko sadrzi najkraca sura, ili vise ajeta,
sum ili vise njih.
Od Ebu-Hurejre, radijallahu anhu, prenosi se da je usao
neki covjek i klanjao, potom prisao Poslaniku, sallallahu alejhi ve
sellem, nazvao mu selam. On mu uzvrati na selam i rece: Vrati
se i klanjaj, jer ti, uistinu, nisi klanjao... " Tako je uradio tri puta, a
onda mu covjek rece: "Tako mi Onoga Koji te je sa istinom
poslao, ja ne znam bolje od ovoga, pa me pouci. " On rece:
"Kada stupis u namaz izgovori tekbir zatim prouci nesto iz
Kur'ana ..." 14 °
"Poslanik je uvijek ulazio u namaz zeleci da ga odulji, ali bi
ga nekad skratio kada bi cuo plac djece." 141
13. Ruku'
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, bi potom donio tekbir i
ucinio ruku', stavivsi svoje ruke na koljena rasirenih prstiju.
140 Buhari, 6251 i Muslim, 397.
141 Buhari, 707 i Muslim, 470.
Prenosi se da bi Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem,
nakon sto bi stavio ruke na koljena, rasirio bi prste... 142
obuhvativsi njima svoja koljena... 143 i potpuno poravnao leda na
ruku'... 144 , tako kada bi se posulo vode po njegovim ledima , ne
bi curilas njih... 145
Glavu ne bi spustao niti bi je dizao iznad ravnine leda, vec
bi je drzao u istoj ravnini. 146
Pogled klanjaca na rukuu treba biti usmjeren u mjesto
sedzde. 147
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, laktove bi rasirio u
stranu. 148
Imam Tirmizi kaze: "Izbor islamskih ucenjaka je da se ruke
(laktovi) razmaknu na rukuu i sedzdi."
142 Muslim, 534.
143 Hadis je sahih. Et-Tirmizi, 260.
144 Buhari, 828 .
145 Ibn-Madze, 872.
146 Muslim, 498.
147 Stalne komisije za fetve, 7/23.
148 Hadis je sahih. Et-Tirmizi, 260.
Sejh Muhammed Usejmin, r.h., kaze da se ruke na ruku'
razmicu u stranu, ali pod uslovom da se time ne ometaju drugi
klanjaci.(Ovo se odnosi na namaz u dzem'atu.) 149
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, naredio je potpuno
smirenje na ruku'u i njegovo upotpunjavanje.
Dokaz za to nam je hadis kojeg prenosi Ebu-Hurejre,
radijallahu anhu, o covjeku kojeg je Poslanik, sallallahu alejhi ve
sellem, vratio tri puta da ponovi namaz, a potom mu rekao:
"Upotpuni svoj abdest prije namaza, potom se okreni
prema kibli i donesi tekbir, potom prouci sta znas iz Kur'ana,
zatim donesi tekbir i ucini ruku', stavivsi ruke na koljena i ostani
na njemu dok se potpuno ne smiris. Potom se uspravi i reci:
"Semi' Allahu limen hamideh" i ostani u torn polozaju dok se
svaka kost ne vrati na svoje mjesto, potom se spusti na sedzdu
donoseci tekbir. Smiri svoje celo na zemlji, potom donesi tekbir i
digni glavu sa sedzde, te se potpuno smiri u torn polozaju." Tako
je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, opisao namaz sve
do kraja, a potom rekao: "Nije potpun namaz onoga ko ne ucini
tako." 15 °
Smiriti se, dakle, na ruku'u i reci:
„SUBHANE RABBIJEL-'AZIM" (Slavljen je moj veliki Gospodar.)
ponoviti tri ili vise puta. Vadzib (duznost) je jedanput, a tri putaje
najmanja potpunost.
Od Huzejfe, radijallahu anhu se prenosi da je klanjao sa
Poslanikom, sallallahu alejhi ve sellem, pa je na ruku'u
izgovarao: "Subhane Rabbijel-'Azim" a na sedzdi: "Subhane
Rabbijel-Ea'la." 151
M9 Vidi: Svojstva Poslanikovog namaza, str.129.
150 Hadis je sahih. Ebu-Davud, 858.
151 Hadis je sahih. Et-Tirmizi, 262 i Muslim, 772 sa (nesto) poduzim tekstom.
14. Vracanje sa rukua Potom bi se Allahov Poslanik,
. « 6 JU> JjJ <JJ I J-*—" »
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve "...a kada se podignes sa rukua, ispravi se Nakon sto bi izgovorio semi'Allahu limen hamideh, Poslanik, .«4_j \Sj\*fA L-b \jJS \j^> ,Juj>JI dU_j Ljj» . Rabbena ve lekel-hamd, hamden kesiren tajjiben Ebu-Hurejre, radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik,
152 Buhari, 795 i Muslim, 391. 153 Buhari, 828. 154 Buhari, 799.
sjedeci, klanjajte i vi sjedeci. Dobro poravnajte i popravite safove,
zaista, poravnavanje safova upotpunjava namaz." 155
15. Spustiti se na sedzdu
Pri polozaju sedzde
treba da se dotice tlo sa
sedam dijelova tijela, a
to su: celo s nosom,
dlanovi ruku, koljena i
prsti nogu.
Poslanik, sallallahu
alejhi ve sellem, je
rekao: "Naredeno mi je da cinim sedzdu sa sedam dijelova
tijela." 156
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem,. kaze: "Ruke cine
sedzdu isto kao i lice, pa kada budete htjeli uciniti sedzdu
spustite svoje ruke, a kada se budete vracali dignite svoje
ruke." 157
Potom bi skupio rucne prste, jedan do drugoga ... 158 okrenuvsi
ih u pravcu kible... 159 a njegove ruke (dlanovi) bili bi paralelni sa
ramenima. 160
Svoje celo i nos pritisnuo bi dobro na zemlju. 161 Koljena bi
razmaknuo jedno od drugog. Ne bi naslanjao stomak na
natkoljenice, 162 a nozne prste bi usmjerio prema kibli. 163
155 Buhari, 722 i Muslim, 414.
156 Buhari, 812 i Muslim, 490.
157 Hadis je sahih. Ebu-Davud, 892.
158 Hakim, 1/227.
159 El-Bejhaki, 2/113.
160 Hadis je sahih. Ebu-Davud, 734.
Hafiz Ibn Hadzer kaze: 'Sunnet je skupiti nozne prste, jer
ako bi se rasirili jedan od drugog, tada neki prste ne bi bili
usmjereni prema kibli." 164 Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve
sellem, sastavio bi stopala dok bi cinio sedzdu.' 165
Ruke bi razmaknuo od tijela, tako da se jasno vidjela
bjelina ispod pazuha, 166 ajagnje bi moglo proci ispod razmaknutih
ruku. 167
Prakticiranje ovog sunneta ponekada je otezano u
dzematu, i tada nije pogresno ne ciniti tako.
Neki klanjaci dok cine sedzdu spustaju svoje ruke (laktove)
na tlo, a Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je to zabranio
rekavsi: " Ispruzite se dok cinite sedzdu i nemojte spustati svoje
laktove na tie oponasajuci tako psa." 168 Hadis aludira na to da se
trbuh odvoji od natkoljenica. 169 Takoder je rekao: "Kada cinite
sedzdu, spustite dlanove, a dignite laktove." 170
Od Aise, radijallahu anha, prenosi se da je rekla: "Allahov
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, zabranio je da se sjedi u
polozaju kao sto cuci pas i da se covjek na tlo oslanja laktovima
kao sto cine krvolocne zvijeri." 171 U ovom hadisu stoji da je
Resul, sallallahu alejhi ve sellem, zabranio da se sjedi kao sto
sjedi sejtan, a to je da razmakne stopala pored kukova i sjedne
na zemlju izmedu njih, dok je spustanje laktova na zemlju i
oslanjanje na njih zabranjen polozaj na sedzdi.
61 Hadis jesahih. Ebu-Davud, 734.
62 Hadis je sahih. Ebu-Davud, 735.
63 Buhari, 828.
64 Vidi : Svojstva Poslanikovog namaza, str.145.
65 Ibid.
66 Buhari, 495 i Muslim, 235.
67 Muslim, 497 i Ebu-Davud, 898.
68 Buhari, 822 i Muslim, 493.
69 Nevevijin komentar Muslimovog Sahiha 4/175-176.
70 Muslim, 494.
71 Ibid, 498.
Na sedzdi prouciti:
„SUBHANE RABBIJEL E'ALA." (Neka Si slavljen, moj
najuzviseniji Gospodaru), 172 ponavljajuci tri i vise puta. Mustehab
(lijepo) je uz to dodati: „SUBHANEKELLAHUMME RABBENA
VE BIHAMDIKE, ALLAHUMME GFIR
LI" (Tebi slava pripada, Gospodaru nas.
Molim Te hvaljenoscu Tvojom, oprosti
mi.) 173
Na sedzdi se obratiti Allahu, dzelle
se'nuhu, sa dovom. U torn smislu
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je
rekao:"Doista mi je zabranjeno da ucim
Kur'an na ruku'u i na sedzdi." 174
"Rob je najblizi Allahu kad je na sedzdi. "
175
1 6. Sjedenje izmedu dvije sedzde
Potom bi Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, digao svoju
glavu sa sedzde, donoseci tekbir. 176
172 Muslim, 772 iB-Tirmizi, 262.
173 Buhari, 794 i Muslim, 484.
174 Muslim, 479.
175 Muslim, 482.
Poucavajuci covjeka namazu rekao je: "... potom izgovori
tekbir i digni glavu sa sedzde." 177 "... nije potpun namaz onoga
ko tako ne uradi..." 178
Nakon toga bi Resulullah, sallallahu alejhi ve sellem, sjeo
na svoju lijevu nogu, a povio bi prste desne noge, usmjerivsi ih
prema kibli. 179
U Poslanikovom, sallallahu alejhi ve sellem, Sunnetu
navodi se i drugi nacin sjedenja izmedu dvije sedzde, tako da
prsti obje noge budu povijeni i usmjereni prema kibli (dok stopala
ostaju uspravljena i spojena kao za vrijeme sedzde), a klanjac
sjedne na poledinu svojih peta. Kada je Ibn-Abbas, radijallahu
anhu, upitan o sjedenju izmedu dvije sedzde na ovakav nacin,
rekao je: "To je Poslanikov, sallallahu alejhi ve sellem, Sunnet."
180
Nakon sto bi se Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, digao
sa prve sedzde u sjedeci polozaj, rekao bi:
"RABBI-GFIR LI (3 puta)." (Gospodaru moj, oprosti mi.) 181
Mozemo i prouciti:
176 Buhari, 789.
177 Buhari, 6251 i Muslim, 397.
178 Hadis je sahih.. Ebu-Davud, 858.
179 Buhari, 828 i Muslim, 498.
180 Muslim, 536.
181 Hadis je sahih. Ibn-Madze, 898.
ALLAHUMME - GFIR LI, VERHAMNI, VE - HDINI, VE
DZBURNI, 182 VE 'AFINI, VERZUKNI, VERF'ANI" 183 (Allahu moj,
oprosti mi i smiluj mi se. Uputi me i ucini zadovoljnim (bogatim).
Sacuvaj me i nafaku mi daj. Uzdigni me.)
17. Obaviti i drugu sedzdu izgovarajuci tekbir i uciniti je kao
i prvu.
18. Dici glavu sa sedzde uz tekbir
Iza toga kratko sjesti kao na sjedenju izmedu dvije sedzde.
Ovo se zove sjedenje predaha i mustehab je po najispravnijem
misljenju uleme. Ako se izostavi nema greske. Na njemu nema ni
zikra ni dove.
Od Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, prenosi se "...a
kada bi digao svoju glavu sa druge sedzde, sjeo bi (nakratko),
potom bi se oslonio na zemlju i ustao." 184
19. Ustajanje na drugi rekat
.Potom bi se oslonio na zemlju i ustao." 185
182 Hadis je sahih. Et-Tirmizi, 284.
183 Hadis je hasen. Ebu-Davud, 850.
184 Buhari, 824.
185 Ibid.
Ako klanjac ustane ne oslanjajuci se rukama na zemlju, ispravno
je postupio, insaAllah, jer je takav nacin dizanja prenesen od
Alije, Ibn- Mesuda, Ibn-Omera, Ibn-Zubjera i drugih ashaba
radijallahu anhum. 186
20. Prouciti El-Fatihu i poslije nje sto je u mogucnosti iz
Kur'ana, te obaviti drugi rekat kao i prvi.
Nije dozvoljeno onom ko klanja za imamom da ga pretice,
jer je Resul, sallallahu alejhi ve sellem, upozorio da to ne cinimo,
a mekruh (pokudeno) je ciniti pokrete istovremeno sa imamom.
Sunnet je da sve radnje obavljamo nakon sto ih obavi imam,
tacnije, da ih cinimo nakon sto imam izgovori rijeci (kao, npr.
tekbir), jer Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaze:
"Imam treba da se slijedi" 187 "... i ne dizite se prije njega." 188
"Kada klanjate poravnajte safove, zatim neka vam jedan od vas
imami i kada donese tekbir i vi ga donesite. Kada izgovori: 'gajril
magdubi alejhim veled-dalin,' recite: 'amin', Allah ce vas voljeti.
Kada izgovori tekbir i ode na ruku' i vi donesite tekbir i ucinite
ruku. Zaista imam cini ruku prije vas i podize se sa rukua prije
vas..." 189
186 Vidi : Svojstva Poslanikovog namaza, str.153.
187 Buhari, 689 i Muslim, 614.
188 Muslim, 415.
189 Muslim,404.
Priprema i Obrada www.tewhid.ucoz.net | |
Views: 2009 | Comments: 76 | |
Total comments: 1 | ||
| ||