(sastavni dijelovi namaza)
To su osnovni dijelovi namaza bez kojih
namaz nije ispravan.
Onome ko je u stanju da stoji, duznost je stajati na nogama
kad klanja farzove, jer onome ko je u stanju stajati na nogama,
farz namaz obavljen sjedeci nije ispravan. Ovo je zato sto
Uzviseni Allah kaze:
"... / pred Allahom ponizno stojte!" (El-Bekare, 238.)
1. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao Imranu
Ibn Husajnu: "Ako mozes, klanjaj stojeci, a ako ne mozes, onda
sjedeci, a ako ne mozes ni sjedeci, onda lezeci na strani." 273 To
znaci ako je u stanju stajati onda nece sjedeci klanjati namaz.
2. Zanijetiti, tj. srcem odluciti da se zeli klanjati odredeni namaz.
Dokaz za to su Poslanikove, sallallahu alejhi ve sellem, rijeci:
"Djela se mjere prema namjeri." 274
3. Pocetni tekbir, tj. izgovoriti rijeci "Allahu ekber!" Dokaz za to su
Poslanikove, sallallahu alejhi ve sellem, rijeci: "Kljuc namaza je
cistoca (tj. biti pod abdestom). On pocinje sa izgovaranjem
tekbira, a zavrsava se sa predavanjem selama." 275
273 Buhari, 1117.
274 Buhari, 1 i Muslim, 1907.
275 Hadis je hasen- sahih. Ebu-Davud, 61 ; Et-Tirmzi, 3 i Ibn-Madze, 275.
4. Prouciti El-Fatihu, jer je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem,
rekao: "Onome ko ne prouci El-Fatihu namaz nije ispravan." 276
Izuzetak od ovoga je samo muktedija (onaj ko klanja za
imamom) i to na onim namazima u kojima imam uci naglas, jer je
Uzviseni rekao:
"A kada se uci Kur'an vi ga slusajte i sutite!"
(El-Ea'raf, 204.)
Naredeno je da se suti i slusa ucenje imama. U torn smislu
su i Poslanikove, sallallahu alejhi ve sellem, rijeci: "Kada imam
donese tekbir, donesite ga i vi, a kada uci sutite (i slusajte
njegovo ucenje)." 277 Medutim, kada imam uci u sebi, ucit ce
obavezno i onaj koji klanja za njim (muktedija).
5. Uciniti ruku' u namazu.
6. Spustiti se na sedzdu.
7. Smiriti se na ruku'u, sedzdi, kijamu i sjedenju, jer je Poslanik,
sallallahu alejhi ve sellem, covjeku koji nije propisno obavio
namaz, rekao: "... dok se potpuno ne smiris." 278 0vo mu je
ponovio vezano za ruku', sedzdu i sjedenje, dok mu je vezano
za kijam rekao da na njemu bude uspravljen.
276 Buhari, 765 i Muslim, 394.
277 Muslim, 404.
278 Buhari, 6251.
8. Predati selam. Dokaz za to su rijeci Poslanika, sallallahu alejhi
ve sellem.: "Kljuc namaza je cistoca. On pocinje sa izgovaranjem
tekbira, a zavrsava se predavanjem selama." 279
9. Sjediti na posljednjem sjedenju dok ne preda selam, jer se
namaz ne moze zavrsiti dok se ne preda selam, niti se selam
moze drugacije predati osim sjedeci. Dokaz za ovo su
Poslanikove, sallallahu alejhi ve sellem, rijeci: "... a zavrsava se
predavanjem selama." 280
10. Pridrzavati se redoslijeda u izvrsavanju navedenih farzova,
tako da se, npr., ne uci "El-Fatiha" prije nego sto se donese
pocetni tekbir, ili da se ne cini sedzda prije nego sto se obavi
ruku' itd., jer je forma obavljanja namaza u potpunosti
vjerodostojno prenesena od Allahovog Poslanika, sallallahu
alejhi ve sellem. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem,
poducavajuci svoje ashabe kako ce klanjati, rekao je: "Klanjajte
onako kako mene vidite da klanjam" 281 Prema tome, u namazu se
svi sastavni dijelovi moraju obaviti na njihovo vrijeme, tj. nista se
ne smije obaviti prije ni poslije nego sto je propisano. U
suprotnom, namaz nije ispravan.
279 Hadis je hasen- sahih. Ebu-Davud, 61 ; Et Tirmzi, 3 i Ibn-Madze, 275.
280 Hadis je hasen- sahih. Ebu-Davud, 61 ; Et Tirmzi, 3 i Ibn-Madze, 275.
281 Buhari, 631.
Priprema i Obrada www.tewhid.ucoz.net
Iz knjige: "NAMAZ U ISLAMU - OD ABDESTA DO ZIKRA
STUDIO-TEWHID-
https://www.facebook.com/studio.tewhid
|