Main » Articles » Namaz U Islamu |
NAMAZ MUSAFIRA I BOLESNIKA SKRACIVANJE NAMAZA
Koji se namazi skracuju i kako? Od pet dnevnih namaza skracuju se samo oni od cetiri rekata (podne, ikindija i jacija) i to tako da se umjesto cetiri klanjaju samo dva rekata na kojima se uci El-Fatiha i nesto iz Kur'ana. Aksam i sabah se ne skracuju jer aksam ima tri, a sabah dva rekata. Propisanost skracivanja Skracivanje namaza (sa cetiri rekata ) propisano je rijecima Uzvisenog: "Nije vam grijeh da namaz na putovanju skratite, kada se bojite da ce vam nevjernici neko zlo nanijeti." (En-Nisa\101.) S druge strane, upitan o skracivanju namaza, Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: "To je milostinja koju vam Allah daje, pa primite Njegovu milostinju!" 301 Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, redovno je, dokje sa svojim ashabima bio na putu, skracivao namaz sa cetiri 301 Muslim, 686. rekata na dva, tako da se sa sigurnoscu to ubraja u pritvrdeni Sunnet (sunneti-muekkede). Udaljenost na kojoj je propisano skracivanje namaza Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, nije odredio udaljenost putovanja na kome pocinje skracivanje namaza, nego su to poslije njega, na osnovu putovanja na kojima je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, skracivao namaz, procjenjivali ashabi, tabi ini i imami islamskog prava i vjerozakona (fikha). Ustanovili su da je to otprilike udaljenost od mjesta boravka koju pjesak prede za cetiri dana i noci ili najmanje oko 48 milja. Otuda je onome ko kakvim poslom krene na put a udaljen je najmanje 48 milja i vise (81 km) Sunnet skracivati namaz od cetiri rekata (podne, ikindija i jacija) na dva. Pocetak i kraj skracivanja namaza Putnik (musafir) svoje namaze pocinje skracivati od momenta napustanja svoga mjesta boravka i skracuje ih sve dok se ponovo ne vrati u svoje mjesto, ma koliko put trajao. Medutim, u slucaju da u jednom mjestu odluci ostati duze od cetiri dana, namaz nece skracivati dok se nalazi u torn mjestu, nego ce ih klanjati kao i kod kuce. To zato sto mu se u torn slucaju pruzaju uvjeti za odmor i prestaju opasnosti i zauzetosti brigama oko putovanja zbog kojih je skracivanje namaza i propisano. Doduse, Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem. ostao je na Tebuku dvadeset dana i za sve to vrijeme skracivao je namaz. 302 Mediitim, islamski ucenjaci smatraju da je to ucinio zato sto prvobitno nije imao namjeru ostati toliko dugo. Nafile na putu Dok je na putu, musliman moze izostavljati nafile koje inace obavlja (pritvrdene i nepritvrdene namaze). Izuzetak su jedino sabahski sunneti i vitr-namaz koje nije lijepo izostavljati. Od Ibn-Omera, radijallahu anhuma, se prenosi kada su ga upitali: "Zasto ne klanjas nafilu (na putovanju)?", da je rekao: "Kada bih klanjao nafile, klanjao bih citav namaz." 303 Mediitim, ukoliko putnik hoce, bez ikakve bojazni da ucini bilo kakav mekruh, moze klanjati sta god hoce od nafila. U torn smislu se pripovijeda da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, kao putnik klanjao duha-namaz od osam rekata, kao i to da je, vracajuci se sa puta kuci, klanjao nafilu na ledima svoje jahalice. Prenosi se od Abdullaha Ibn Amra, a ovaj prenosi od svoga oca: "Vidio sam Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, kako klanja (nafile) na svojoj jahacoj zivotinji onako kako se ona usmjerila." 304 Ovdje treba napomenuti: Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, nije nikada propustio sabahski sunnet i vitre, bio na putovanju ili ne. Sabahski sunnet je najvrijedniji od propisanih sunneta. U hadisu koji se prenosi od Aise, radijallahu anha, stoji da Poslanik, sallallahu alejhi ve 302 Hadisjesahih. Ebu-Davud, 1235. 303 Muslim, 689. 304 Buhari, 1093. sellem, nije nista vise cuvao od nafila koliko je cuvao sabahski sunnet." 305 Od Aise, radijallahu anha, se takoder prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao: "Dva rekata sabahskog sunneta vredniji su od dunjaluka i onoga sto je na njemu." 306 Prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, klanjao vitr na putu ne silazeci sa jahalice. 307 Od Dzabira Ibn Abdullaha, radijallahu anha, se prenosi i da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, klanjao nafilu jasuci, a nije bio okrenut prema kibli." 308 Skracivanje namaza je Sunnet za sve putnike Propisi o skracivanju namaza vaze za sve vrste putnika i u torn pogledu nema nikakve razlike izmedu onoga ko putuje pjeske, jase na jahacoj zivotinji, putuje nekim od modernih prijevoznih sredstava kao sto su: automobil, voz, avion i si. Iz ovog pravila se izuzima jedino mornar s obzirom da mu je brod u jednu ruku neka vrsta doma. U torn slucaju ne samo da nije Sunnet kratiti namaz, nego ga treba klanjati citava. 305 Buhari, 1 169 i Muslim, 724. 306 Muslim, 725. 307 Buhari, 999. 308 Buhari, 1094. Priprema i Obrada www.tewhid.ucoz.net
| |
Views: 3241 | |
Total comments: 0 | |