Main » Articles » Namaz U Islamu

NAMAZ MUSAFIRA I BOLESNIKA SKRACIVANJE NAMAZA
Koji se namazi skracuju i kako? 

Od pet dnevnih namaza skracuju se samo oni od cetiri 
rekata (podne, ikindija i jacija) i to tako da se umjesto cetiri 
klanjaju samo dva rekata na kojima se uci El-Fatiha i nesto iz 
Kur'ana. Aksam i sabah se ne skracuju jer aksam ima tri, a 
sabah dva rekata. 

Propisanost skracivanja 

Skracivanje namaza (sa cetiri rekata ) propisano je rijecima 
Uzvisenog: 

"Nije vam grijeh da namaz na putovanju skratite, kada 
se bojite da ce vam nevjernici neko zlo nanijeti." 

(En-Nisa\101.) 

S druge strane, upitan o skracivanju namaza, Allahov 
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: "To je milostinja 
koju vam Allah daje, pa primite Njegovu milostinju!" 301 

Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, redovno je, 
dokje sa svojim ashabima bio na putu, skracivao namaz sa cetiri 



301 Muslim, 686. 

rekata na dva, tako da se sa sigurnoscu to ubraja u pritvrdeni 
Sunnet (sunneti-muekkede). 



Udaljenost na kojoj je propisano skracivanje namaza 

Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, nije odredio 
udaljenost putovanja na kome pocinje skracivanje namaza, nego 
su to poslije njega, na osnovu putovanja na kojima je Poslanik, 
sallallahu alejhi ve sellem, skracivao namaz, procjenjivali ashabi, 
tabi ini i imami islamskog prava i vjerozakona (fikha). 
Ustanovili su da je to otprilike udaljenost od mjesta boravka koju 
pjesak prede za cetiri dana i noci ili najmanje oko 48 milja. Otuda 
je onome ko kakvim poslom krene na put a udaljen je najmanje 
48 milja i vise (81 km) Sunnet skracivati namaz od cetiri rekata 
(podne, ikindija i jacija) na dva. 



Pocetak i kraj skracivanja namaza 

Putnik (musafir) svoje namaze pocinje skracivati od 
momenta napustanja svoga mjesta boravka i skracuje ih sve dok 
se ponovo ne vrati u svoje mjesto, ma koliko put trajao. Medutim, 
u slucaju da u jednom mjestu odluci ostati duze od cetiri dana, 
namaz nece skracivati dok se nalazi u torn mjestu, nego ce ih 
klanjati kao i kod kuce. To zato sto mu se u torn slucaju pruzaju 
uvjeti za odmor i prestaju opasnosti i zauzetosti brigama oko 
putovanja zbog kojih je skracivanje namaza i propisano. 

Doduse, Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem. ostao 
je na Tebuku dvadeset dana i za sve to vrijeme skracivao je 

namaz. 302 Mediitim, islamski ucenjaci smatraju da je to ucinio 
zato sto prvobitno nije imao namjeru ostati toliko dugo. 



Nafile na putu 

Dok je na putu, musliman moze izostavljati nafile koje 
inace obavlja (pritvrdene i nepritvrdene namaze). Izuzetak su 
jedino sabahski sunneti i vitr-namaz koje nije lijepo izostavljati. 

Od Ibn-Omera, radijallahu anhuma, se prenosi kada su ga 
upitali: "Zasto ne klanjas nafilu (na putovanju)?", da je rekao: 
"Kada bih klanjao nafile, klanjao bih citav namaz." 303 

Mediitim, ukoliko putnik hoce, bez ikakve bojazni da ucini 
bilo kakav mekruh, moze klanjati sta god hoce od nafila. U torn 
smislu se pripovijeda da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve 
sellem, kao putnik klanjao duha-namaz od osam rekata, kao i to 
da je, vracajuci se sa puta kuci, klanjao nafilu na ledima svoje 
jahalice. 

Prenosi se od Abdullaha Ibn Amra, a ovaj prenosi od svoga 
oca: "Vidio sam Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, kako 
klanja (nafile) na svojoj jahacoj zivotinji onako kako se ona 
usmjerila." 304 
Ovdje treba napomenuti: 

Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, nije nikada propustio 
sabahski sunnet i vitre, bio na putovanju ili ne. Sabahski sunnet 
je najvrijedniji od propisanih sunneta. U hadisu koji se prenosi od 
Aise, radijallahu anha, stoji da Poslanik, sallallahu alejhi ve 



302 Hadisjesahih. Ebu-Davud, 1235. 

303 Muslim, 689. 

304 Buhari, 1093. 
sellem, nije nista vise cuvao od nafila koliko je cuvao sabahski 
sunnet." 305 

Od Aise, radijallahu anha, se takoder prenosi da je 
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao: "Dva rekata 
sabahskog sunneta vredniji su od dunjaluka i onoga sto je na 
njemu." 306 Prenosi se da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, 
klanjao vitr na putu ne silazeci sa jahalice. 307 Od Dzabira Ibn 
Abdullaha, radijallahu anha, se prenosi i da je Poslanik, 
sallallahu alejhi ve sellem, klanjao nafilu jasuci, a nije bio 
okrenut prema kibli." 308 



Skracivanje namaza je Sunnet za sve putnike 

Propisi o skracivanju namaza vaze za sve vrste putnika i u 
torn pogledu nema nikakve razlike izmedu onoga ko putuje 
pjeske, jase na jahacoj zivotinji, putuje nekim od modernih 
prijevoznih sredstava kao sto su: automobil, voz, avion i si. Iz 
ovog pravila se izuzima jedino mornar s obzirom da mu je brod u 
jednu ruku neka vrsta doma. U torn slucaju ne samo da nije 
Sunnet kratiti namaz, nego ga treba klanjati citava. 



305 Buhari, 1 169 i Muslim, 724. 

306 Muslim, 725. 

307 Buhari, 999. 

308 Buhari, 1094. 

Priprema i Obrada www.tewhid.ucoz.net
  
Iz knjige: "NAMAZ U ISLAMU - OD ABDESTA DO ZIKRA 
STUDIO-TEWHID-
https://www.facebook.com/studio.tewhid

 

Category: Namaz U Islamu | Added by: studio-tewhid (2014-04-03)
Views: 3241 | Rating: 5.0/1
Total comments: 0
Name *:
Email *:
Code *:
NAMAZ
Facebook-tewhid
kur'an
tags