Main » Articles » Namaz U Islamu |
PROPIS ZA NAMJERNO DSTAVLJANJE NAMAZA
PROPIS ZA NAMJERNO DSTAVLJANJE NAMAZA
Muslimani se ne razilaze oko stava da namjerno ostavljanje
namaza predstavlja jedan od najvecih grijeha uopste, te da je to,
istovremeno, jedan od najvecih medu "velikim grijesima" i da je doticni
grijeh kod Allaha M, veci od ubistva, bespravnog uzimanja imetka,
zinaluka (bluda), krade, konzumiranja alkohola, te da je pocinioc
pomenutog grijeha izlozen Allahovoj srdzbi i kazni i ponizenju kako na
dunjaluku tako i na ahiretu.
RaziSli su se u pogledu ubijanja takvog, nacina njegova ubijanja,
kao i njegova proglasavanja kafirom.Tako su Sufi' an b. Se'id es-Sevri,
Ebu-Amr el-Evzai, Abdullah b. El-Mubarak, Hammad b. Zejd, Vekia b.
el-Dzerrah, Malik b. Enes, Muhammed b. Idris Safija, Ahmed b. Hanbel,
Ishak b. Rahoja, i njegovi drugovi misljenja da se takav ubija.
Zatim su se razisli u nacinu njegova ubistva. Dzumhur (vecina)
ucenjaka je stava da ce se takav pogubiti udarcem sablje po vratu. Neki
ucenjaci safijske pravne skole zastupaju misljenje de se takav treba tuci
drvetom dok ne proklanja ili dok ne umre. Ibn-Surejh kaze da takvog treba zastrasivati bockanjem sablje dok ne umre jer bi takav cin bio najsnazniji vid prijetnje, i mogao bi doprirrijeti njegovoni povratku ka izvrsavanju namaza. Dzumhur svoj stav potkreplj uje hadisom Allahova Poslanika H, u kojem kaze: "Allah je propisao dobrocivistvo u svakoj stvari, pa kada ubijate na lijep nacin ubijajte." A udarac sabljom po vratu predstavlja najlaksu i najbrzu smrt. Allah §!, je u ratu sa nevjernicima i otpadnicima propisao udarac po vratu a ne podbadanje ili bockanje sabljom. 2 A kada je u pitanju kamenovanje ozenjenog koji je ucinio zinaluk, to je iz razloga kako bi citavo tijelo osjetilo bol kao sto je citavo tjelo uzivalo u zabranjenom. Ova vrsta ubistva je jedna od najruznijih vrsta ubistva jer je i poziv duse u zinaluk shodno covjekovoj prirodi veoma jak pa je zbog toga i propisana ovako teska kazna kako bi parirala j acini tog poziva. Ovakav vid kaznjavanja nas podsjeca na Allahovu kaznu Lutovog naroda koji je kamenovan kamenjem zbog razvrata koji su cinili. MlSLJENJE ONIH KOJI KA2U DA SE OSTAVLJAC NAMAZA NE UBIJA lbn-Sihab ez-Zuhri, Seid b. el-Musejjeb, Omer b. Abdulaziz, Ebu- Hanife, Davud b. AHj i EI-Muzeni su stava da takvog treba uhapsiti dok se ne pokaje ili dok ne umre, ali da se ne ubija. Pristalice ovog mezheba svoj stav grade na sljedecim dokazima: U hadisu koji prenosi Ebu-Hurejre *, se navodi da je Poslanik sjl, rekao: "Naredeno mi je da se borim protiv Ijudi sve dok ne izgovore da nemo, drugog boga osim Allaha, pa kada to kazu zastitili su od mene 1 Biljezi ga Muslim u knjizi Es-Sajdu ve ez-Zebaihu ve ma ju 'keht miit el-hajevan, poglavlje El-emru bi ihsani ez-zebhi ve el-katli ve tahdidi es-sefreti 3/1955/1548; i Ebu- Davud u knjizi Dahaja, poglavlje Fi en-nehji en tusbere el-behaimu ve er-rifki bi ez- zebiha, Ebu-Hatim, 3/1228, hadis br. 2815; i Tinnizi u knjizi Ed-Dijat an ResuliUah, poglavlje, Ma dzae fi en-nehji anil-musle, 4/22, hadis br. 1409; i En-Nesai u knjizi Ed- Dahaja, poglavlje, El-emru bi ihdadi es-sefre, 4/180, 181, hadis br. 4418, i Ibn-Madze u knjizi Ez-Zebaih, poglavlje, Iza zebahtum fe ahsinu ez-zebha, 3/123, hadis br. 3180. 2 Ar. izraz „en-nahs" oznacava mrdanje ili guranje. Pogledaj Nihaje, 5/3 1 . svoje %-vote i imetke osim sto nalaie njegovo pravo, (tj pravo Mime i sehadeta)." 1 Prenosi se od Ibn-Mesuda ^ da je Poslanik $j rekao: "Nije dozvoljena krv muslimana koji svjedoci da nema drugog boga osim Allaha i da sam ja Allahov poslanik osim u tri slucaja: ozenjenog tinalucara, glava za glavu i onaj ko napusti svoju vjeru i odvoji se od dzemata," 2 Hadis se biljezi u dva Sahilia. I kazu: "Namaz je od prakticnih propisa te se zbog njegova ostavljanja ne ubija, kao sto se ne ubija zbog ostavljanja posta, zekata i hadza." Oni koji zagovaraju stav obaveznog ubijanja u prilog svog misljenja navode rijeci Uzvigenog: "Kada produ sveti mjesecb onda ubijajte mnogobosce gdje god ih nadete, zarobljavajte in, opsjedajte i na svakom prolazu docekujte. Pa ako se pokaju i budu namaz obavljali i zekat davali, ostavite ih namiru, jer Allah zaista prasta i Milostiv je." {Ec-Tevba, 5) Allah $£, je naredio da se ubijaju sve dok se ne pokaju od svog sirka i dok ne budu obavljali namaz i davali zekat. Oni koji tvrde da se ostavljac namaza ne ubija kazu: "Cim se pokaje od sirka spasio se od ubistva pa makar i ne klanjao i ne udjeljivao zekat." Medutim, ovo je suprotno onome na sto upucuje sam Kur'an. U dva Sahiha se biljezi hadis koji prenosi Ebu-Seid el-Hudrija 4=, da je Alija *, dok je bio u Jemenu poslao Poslaniku $ komadic neociscenog zlata umotanog u kozu, pa ga je Poslanik M podijelio medu cetvericom. Zatim mu je neki covjek rekao: "Boj se Allaha, o Allahov Hadis je muttefekun alejhi. Biljezi ga Buharija u knjizi Zekat, poglavlje, Vudtubu zckLlt5 - hadis br - 13 ": i Muslim u knjizi Iman, poglavlje, El-emru bi kitali nasi hatta jekulu la ilahe illallah, 1/20 i 51 u lancu preko Ubejdullaha b. Mesuda od Ebu-Hurejre... od njega. 1 Hadis je muttefekun alejhi. Biljezi ga Buharija u knjizi Dijat, poglavlje, Kavluhu teala 'Ernie nefse binnefsi', 12/209, hadis br. 6878; i Muslim u knjizi Kasame, poglavlje. 3/1686 i 1302 u lancu preko Mesruka od AbdulIaha...od njega. Poslanice*" Pa je rekao: 'Tesko tebi, zar ja nisam najpreci od stanovnika Zemlje da se bojim AUaha'. Zatim je otisao onaj covjek, a Halid b. Velid rece: 'Sta mislis, Boziji Poslanice, da mu odsijecem glavul' On mu na to odgovori: 'Ne, vjerovatno obavlja namaz.' Halid na to rece: 'Koliko klanjaca svojim jezikom govori ono sto nije u njegovom srcu?' ~Na to mu Allahov Poslanik # uzvrati: 'Nije mi naredeno da prorovim u Ijudska srca niti da otvaram njihove utrobe." 11 Poslanik $g je kao razlog zabrane njegova ubistva naveo cinjenicu da on klanja, sto opet upucuje da se onaj ko ne klanja ubija. Otuda u drugom hadisu jasno kaze: "Zabranjeno mi je da ubijam Idanjace." 2 Sto opet upucuje da Allah nije zabranio ubistvo onih koji ne klanjaju ili neklanjaca. Biljeze imam Ahmed i Safija, u svojim Musnedima, u hadisu Ubejdullaha b. Adija b. Hijara, da mu je neki covjek od ensarija pricao kako je dosao Allahovom Poslaniku ^g, dok je bio u nekom medzlisu, a zatim je od njega trazio dozvolu da ubije nekog munafika, pa je Poslanik M glasno upitao: '"Zar on ne svjedoci da nema drugog boga osim AUaha?', 'Svakako, ali on od tog sehadeta nema nista.\ odgovori ensarija. Pa je Poslanik # ponovo upitao: 'Zar ne svjedoci da je Muh.am.med Allahov poslanik?', 'Svakako, ali on od tog sehadeta nema nista.', ponovo odgovori onaj ensarija. Poslanik ponovo upita: 'Zar on ne obavlja namazr, 'Svakako, ali on od tog namaza nema nista!, rece ensarija. Na to mu Poslanik j#j rece: 'To su oni koji su mi zabranjeni da ih ubijem'" 1 1 Hadis je muttefekun alejhi. Biljezi ga Buharija u knjizi Megazi poglavlje, Ba'su Alij b. Ebu-Talib ve Halid b. Velid ila Jemen, 7/665, hadis br. 4351, i Muslim u knjizi Zekat, poglavlje, Zikru havaridi ve sifatihim, 2/144 i 742 u lancu preko Abdurrahmana b. Ebu- Neima od Ebu-Seida El-Hudrija.. od njega. 1 Hadis je sahih. Biljezi ga Ebu-Davud u knjizi Edeh, poglavlje, Fi hukmi fi muhannesin, 4/2100, hadis br. 4928, u lancu preko Ebu-Hasima od Ebu-Hurejre u prici o covjeku dvospolcu koji je obojio ruke i noge i Bejheki u Sunemi-l-kubra, 8/224 u lancu preko Hasima...od njega i Darekutni u svom Sunerm 2/54 i 90 i Mirvezi u Ta'zimu kadris-salati, 2/917, hadis br. 963. 3 Hadis je sahih. Biljezi ga Ahmed u Mitsnedit, 5/432, hadis br. 23720 u lancu preko Ata'a b. Jezida Lejsija od Ubejdullaha b. Adija b. Hijara... od njega i Bejheki u Sunenul- kubra, 7/196, Safija u svom Mttsnedu, 1/320 i Malik u Muveti\ 1/171, hadis br. 413. i Bejheki u Sii'hul-iman, 3/34, hadis br. 2796. svi preko Ata'a... od njega. Spomenuo ga je Albani u Semerul-mustetab, hadis br. 6 i kaze: 'Malik ga biljezi kao mursel sa vjerodostojnim senedom a spojeno {do Poslanika) ga biljeze Safija i Ahmed u svojim Musnedima.' PROPIS MJEOOVOG OSTAVLMU Biljezi Muslim, u svome Sahihu, od Ummu-Seleme, r.a., da je Poslanik $£, rekao: "Nad vama ce hiti postavljeni emiri pa ce te vidjeti neke stvari od dobra, i druge koje ce te prezirati. Ona] ko to bude negirao opravdan je. Onaj ko to bude mrzio spasit ce se, Ali onaj ko sa tim bude zadovoljan i to slijedio." 1 Pa su reklh 'O Allahov Poshmice, hocemo li se boriti protiv njih? 1 ' Ne sve dok budu klanjali\ rece. " 2 U oba Sahiha, u hadisu od Abdullaha b. Omera <&, se navodi da je Poslanik %, rekao: "Naredeno mi je da se borim protiv ljudi sve dok ne posvjedoce da nema drugog boga osim Allaha i da je Muhammed BoUji poslanik i dok ne budu ohavljali namaz i davali zekat, Kada to urade zastitili su od mene svoju krv i svoje imetke osim kada to zahtjeva pravo islama, a njihov obracun ce biti kod Allaha M. " 3 U hadisu je dvostruki dokaz u korist onih koji nareduju ubistvo neklanjaca. Prvo. Naredeno rnu je da se bori protiv njih sve dok ne budu obavljali namaz. Drugo. Njegove rijeci u predaji: "Osim sto nalaze njegovo pravo", (tj pravo kelime i sehadeta), a namaz je od najvecih prava maksime sehadeta. Prenosi se od Ebu-Hurejre <&, da je Poslanik £, rekao: "Naredeno mi je da se borim protiv ljudi dok ne posvjedoce da nema drugog boga osim Allaha i da je Muhammed Allahov poslanik, da klanjaju namaz i Recenica je nedovrsena i njen zavrsetak proizilazi iz prethodno spomenutog, tj. „Ali oeaj ko sa tim bude zadovoljan i to bude slijedio nece imati opravdanja i nece se spasiti grijeha." (op. recezenta na osnovu govora drugog verifikatora Bessama Abdul- Vehhaba el-Dzabija). 2 Hadis je sahih. Biljezi ga Muslim u knjizi Imam , poglavlje, Tza buje'a halifetani, 3/63 i 1481 i Tiimizi u knjizi Fiten, 4/529, hadis br. 2265 i Ahmed u Musnedu, 67295 i 302, svi preko Hasana od Dabeta od Ummu-Seleme... od njega. 3 Hadis je muttefekun alejhi. Njegov tahridz je prethodno naveden. priprema i obraboti iz knige NAMAZ
Autor: Imam Jbn Kajjim el-Dzevzijje | |
Views: 798 | |
Total comments: 0 | |