Main » Articles » Namaz U Islamu

PROPIS ZA NAMJERNO DSTAVLJANJE NAMAZA

PROPIS ZA NAMJERNO DSTAVLJANJE NAMAZA 

Muslimani se ne razilaze oko stava da namjerno ostavljanje 
namaza predstavlja jedan od najvecih grijeha uopste, te da je to, 
istovremeno, jedan od najvecih medu "velikim grijesima" i da je doticni 
grijeh kod Allaha M, veci od ubistva, bespravnog uzimanja imetka, 
zinaluka (bluda), krade, konzumiranja alkohola, te da je pocinioc 
pomenutog grijeha izlozen Allahovoj srdzbi i kazni i ponizenju kako na 
dunjaluku tako i na ahiretu. 

RaziSli su se u pogledu ubijanja takvog, nacina njegova ubijanja, 
kao i njegova proglasavanja kafirom.Tako su Sufi' an b. Se'id es-Sevri, 
Ebu-Amr el-Evzai, Abdullah b. El-Mubarak, Hammad b. Zejd, Vekia b. 
el-Dzerrah, Malik b. Enes, Muhammed b. Idris Safija, Ahmed b. Hanbel, 
Ishak b. Rahoja, i njegovi drugovi misljenja da se takav ubija. 

Zatim su se razisli u nacinu njegova ubistva. Dzumhur (vecina) 
ucenjaka je stava da ce se takav pogubiti udarcem sablje po vratu. Neki 
ucenjaci safijske pravne skole zastupaju misljenje de se takav treba tuci 
drvetom dok ne proklanja ili dok ne umre. Ibn-Surejh kaze da takvog 
treba zastrasivati bockanjem sablje dok ne umre jer bi takav cin bio 
najsnazniji vid prijetnje, i mogao bi doprirrijeti njegovoni povratku ka 
izvrsavanju namaza. 

Dzumhur svoj stav potkreplj uje hadisom Allahova Poslanika H, u 
kojem kaze: "Allah je propisao dobrocivistvo u svakoj stvari, pa kada 
ubijate na lijep nacin ubijajte." 

A udarac sabljom po vratu predstavlja najlaksu i najbrzu smrt. 
Allah §!, je u ratu sa nevjernicima i otpadnicima propisao udarac po 
vratu a ne podbadanje ili bockanje sabljom. 2 A kada je u pitanju 
kamenovanje ozenjenog koji je ucinio zinaluk, to je iz razloga kako bi 
citavo tijelo osjetilo bol kao sto je citavo tjelo uzivalo u zabranjenom. Ova 
vrsta ubistva je jedna od najruznijih vrsta ubistva jer je i poziv duse u 
zinaluk shodno covjekovoj prirodi veoma jak pa je zbog toga i propisana 
ovako teska kazna kako bi parirala j acini tog poziva. Ovakav vid 
kaznjavanja nas podsjeca na Allahovu kaznu Lutovog naroda koji je 
kamenovan kamenjem zbog razvrata koji su cinili. 

MlSLJENJE ONIH KOJI KA2U DA SE OSTAVLJAC NAMAZA NE UBIJA 

lbn-Sihab ez-Zuhri, Seid b. el-Musejjeb, Omer b. Abdulaziz, Ebu- 
Hanife, Davud b. AHj i EI-Muzeni su stava da takvog treba uhapsiti dok 
se ne pokaje ili dok ne umre, ali da se ne ubija. Pristalice ovog mezheba 
svoj stav grade na sljedecim dokazima: 

U hadisu koji prenosi Ebu-Hurejre *, se navodi da je Poslanik sjl, 
rekao: "Naredeno mi je da se borim protiv Ijudi sve dok ne izgovore da 
nemo, drugog boga osim Allaha, pa kada to kazu zastitili su od mene 



1 Biljezi ga Muslim u knjizi Es-Sajdu ve ez-Zebaihu ve ma ju 'keht miit el-hajevan, 
poglavlje El-emru bi ihsani ez-zebhi ve el-katli ve tahdidi es-sefreti 3/1955/1548; i Ebu- 
Davud u knjizi Dahaja, poglavlje Fi en-nehji en tusbere el-behaimu ve er-rifki bi ez- 
zebiha, Ebu-Hatim, 3/1228, hadis br. 2815; i Tinnizi u knjizi Ed-Dijat an ResuliUah, 
poglavlje, Ma dzae fi en-nehji anil-musle, 4/22, hadis br. 1409; i En-Nesai u knjizi Ed- 
Dahaja, poglavlje, El-emru bi ihdadi es-sefre, 4/180, 181, hadis br. 4418, i Ibn-Madze u 
knjizi Ez-Zebaih, poglavlje, Iza zebahtum fe ahsinu ez-zebha, 3/123, hadis br. 3180. 

2 Ar. izraz „en-nahs" oznacava mrdanje ili guranje. Pogledaj Nihaje, 5/3 1 . 
svoje %-vote i imetke osim sto nalaie njegovo pravo, (tj pravo Mime i 
sehadeta)." 1 

Prenosi se od Ibn-Mesuda ^ da je Poslanik $j rekao: "Nije 
dozvoljena krv muslimana koji svjedoci da nema drugog boga osim 
Allaha i da sam ja Allahov poslanik osim u tri slucaja: ozenjenog 
tinalucara, glava za glavu i onaj ko napusti svoju vjeru i odvoji se od 

dzemata," 2 

Hadis se biljezi u dva Sahilia. I kazu: "Namaz je od prakticnih 
propisa te se zbog njegova ostavljanja ne ubija, kao sto se ne ubija zbog 
ostavljanja posta, zekata i hadza." 

Oni koji zagovaraju stav obaveznog ubijanja u prilog svog 
misljenja navode rijeci Uzvigenog: 
"Kada produ sveti mjesecb onda ubijajte mnogobosce gdje god ih 
nadete, zarobljavajte in, opsjedajte i na svakom prolazu docekujte. 
Pa ako se pokaju i budu namaz obavljali i zekat davali, ostavite ih 
namiru, jer Allah zaista prasta i Milostiv je." {Ec-Tevba, 5) 

Allah $£, je naredio da se ubijaju sve dok se ne pokaju od svog 
sirka i dok ne budu obavljali namaz i davali zekat. Oni koji tvrde da se 
ostavljac namaza ne ubija kazu: "Cim se pokaje od sirka spasio se od 
ubistva pa makar i ne klanjao i ne udjeljivao zekat." Medutim, ovo je 
suprotno onome na sto upucuje sam Kur'an. 

U dva Sahiha se biljezi hadis koji prenosi Ebu-Seid el-Hudrija 4=, 
da je Alija *, dok je bio u Jemenu poslao Poslaniku $ komadic 
neociscenog zlata umotanog u kozu, pa ga je Poslanik M podijelio medu 
cetvericom. Zatim mu je neki covjek rekao: "Boj se Allaha, o Allahov 



Hadis je muttefekun alejhi. Biljezi ga Buharija u knjizi Zekat, poglavlje, Vudtubu 
zckLlt5 - hadis br - 13 ": i Muslim u knjizi Iman, poglavlje, El-emru bi kitali nasi hatta 
jekulu la ilahe illallah, 1/20 i 51 u lancu preko Ubejdullaha b. Mesuda od Ebu-Hurejre... 
od njega. 

1 Hadis je muttefekun alejhi. Biljezi ga Buharija u knjizi Dijat, poglavlje, Kavluhu teala 
'Ernie nefse binnefsi', 12/209, hadis br. 6878; i Muslim u knjizi Kasame, poglavlje. 
3/1686 i 1302 u lancu preko Mesruka od AbdulIaha...od njega. 
Poslanice*" Pa je rekao: 'Tesko tebi, zar ja nisam najpreci od stanovnika 
Zemlje da se bojim AUaha'. Zatim je otisao onaj covjek, a Halid b. Velid 
rece: 'Sta mislis, Boziji Poslanice, da mu odsijecem glavul' On mu na to 
odgovori: 'Ne, vjerovatno obavlja namaz.' Halid na to rece: 'Koliko 
klanjaca svojim jezikom govori ono sto nije u njegovom srcu?' ~Na to mu 
Allahov Poslanik # uzvrati: 'Nije mi naredeno da prorovim u Ijudska 
srca niti da otvaram njihove utrobe." 11 

Poslanik $g je kao razlog zabrane njegova ubistva naveo cinjenicu 
da on klanja, sto opet upucuje da se onaj ko ne klanja ubija. Otuda u 
drugom hadisu jasno kaze: "Zabranjeno mi je da ubijam Idanjace." 2 Sto 
opet upucuje da Allah nije zabranio ubistvo onih koji ne klanjaju ili 
neklanjaca. 

Biljeze imam Ahmed i Safija, u svojim Musnedima, u hadisu 
Ubejdullaha b. Adija b. Hijara, da mu je neki covjek od ensarija pricao 
kako je dosao Allahovom Poslaniku ^g, dok je bio u nekom medzlisu, a 
zatim je od njega trazio dozvolu da ubije nekog munafika, pa je Poslanik 
M glasno upitao: '"Zar on ne svjedoci da nema drugog boga osim 
AUaha?', 'Svakako, ali on od tog sehadeta nema nista.\ odgovori ensarija. 
Pa je Poslanik # ponovo upitao: 'Zar ne svjedoci da je Muh.am.med 
Allahov poslanik?', 'Svakako, ali on od tog sehadeta nema nista.', ponovo 
odgovori onaj ensarija. Poslanik ponovo upita: 'Zar on ne obavlja 
namazr, 'Svakako, ali on od tog namaza nema nista!, rece ensarija. Na 
to mu Poslanik j#j rece: 'To su oni koji su mi zabranjeni da ih ubijem'" 1 



1 Hadis je muttefekun alejhi. Biljezi ga Buharija u knjizi Megazi poglavlje, Ba'su Alij b. 
Ebu-Talib ve Halid b. Velid ila Jemen, 7/665, hadis br. 4351, i Muslim u knjizi Zekat, 
poglavlje, Zikru havaridi ve sifatihim, 2/144 i 742 u lancu preko Abdurrahmana b. Ebu- 
Neima od Ebu-Seida El-Hudrija.. od njega. 

1 Hadis je sahih. Biljezi ga Ebu-Davud u knjizi Edeh, poglavlje, Fi hukmi fi 
muhannesin, 4/2100, hadis br. 4928, u lancu preko Ebu-Hasima od Ebu-Hurejre u prici 
o covjeku dvospolcu koji je obojio ruke i noge i Bejheki u Sunemi-l-kubra, 8/224 u 
lancu preko Hasima...od njega i Darekutni u svom Sunerm 2/54 i 90 i Mirvezi u Ta'zimu 
kadris-salati, 2/917, hadis br. 963. 

3 Hadis je sahih. Biljezi ga Ahmed u Mitsnedit, 5/432, hadis br. 23720 u lancu preko 
Ata'a b. Jezida Lejsija od Ubejdullaha b. Adija b. Hijara... od njega i Bejheki u Sunenul- 
kubra, 7/196, Safija u svom Mttsnedu, 1/320 i Malik u Muveti\ 1/171, hadis br. 413. i 
Bejheki u Sii'hul-iman, 3/34, hadis br. 2796. svi preko Ata'a... od njega. Spomenuo ga je 
Albani u Semerul-mustetab, hadis br. 6 i kaze: 'Malik ga biljezi kao mursel sa 
vjerodostojnim senedom a spojeno {do Poslanika) ga biljeze Safija i Ahmed u svojim 
Musnedima.' 
 PROPIS MJEOOVOG OSTAVLMU 
Biljezi Muslim, u svome Sahihu, od Ummu-Seleme, r.a., da je 
Poslanik $£, rekao: "Nad vama ce hiti postavljeni emiri pa ce te vidjeti 
neke stvari od dobra, i druge koje ce te prezirati. Ona] ko to bude negirao 
opravdan je. Onaj ko to bude mrzio spasit ce se, Ali onaj ko sa tim bude 
zadovoljan i to slijedio." 1 Pa su reklh 'O Allahov Poshmice, hocemo li se 
boriti protiv njih? 1 ' Ne sve dok budu klanjali\ rece. " 2 

U oba Sahiha, u hadisu od Abdullaha b. Omera <&, se navodi da je 
Poslanik %, rekao: "Naredeno mi je da se borim protiv ljudi sve dok ne 
posvjedoce da nema drugog boga osim Allaha i da je Muhammed BoUji 
poslanik i dok ne budu ohavljali namaz i davali zekat, Kada to urade 
zastitili su od mene svoju krv i svoje imetke osim kada to zahtjeva pravo 
islama, a njihov obracun ce biti kod Allaha M. " 3 

U hadisu je dvostruki dokaz u korist onih koji nareduju ubistvo 
neklanjaca. 

Prvo. Naredeno rnu je da se bori protiv njih sve dok ne budu 
obavljali namaz. 

Drugo. Njegove rijeci u predaji: "Osim sto nalaze njegovo pravo", 

(tj pravo kelime i sehadeta), a namaz je od najvecih prava maksime 
sehadeta. 

Prenosi se od Ebu-Hurejre <&, da je Poslanik £, rekao: "Naredeno 
mi je da se borim protiv ljudi dok ne posvjedoce da nema drugog boga 
osim Allaha i da je Muhammed Allahov poslanik, da klanjaju namaz i 



Recenica je nedovrsena i njen zavrsetak proizilazi iz prethodno spomenutog, tj. „Ali 
oeaj ko sa tim bude zadovoljan i to bude slijedio nece imati opravdanja i nece se spasiti 
grijeha." (op. recezenta na osnovu govora drugog verifikatora Bessama Abdul- Vehhaba 
el-Dzabija). 

2 Hadis je sahih. Biljezi ga Muslim u knjizi Imam , poglavlje, Tza buje'a halifetani, 3/63 
i 1481 i Tiimizi u knjizi Fiten, 4/529, hadis br. 2265 i Ahmed u Musnedu, 67295 i 302, 
svi preko Hasana od Dabeta od Ummu-Seleme... od njega. 

3 Hadis je muttefekun alejhi. Njegov tahridz je prethodno naveden. 

priprema i obraboti
www.tewhid.ucoz.net

iz knige NAMAZ 
I PROPIS NJEGOVOG OSTAVLJACA 

 

Autor: 

Imam Jbn Kajjim el-Dzevzijje 

Category: Namaz U Islamu | Added by: studio-tewhid (2014-07-10)
Views: 798 | Rating: 0.0/0
Total comments: 0
Name *:
Email *:
Code *:
NAMAZ
Facebook-tewhid
kur'an
tags