Main » Articles » Namaz U Islamu

SEHVI-SEDZDA U NAMAZU
Da bi se poznavali propisi sehvi-sedzde nuzno je nauciti 
ruknove namaza i njegove vadzibe jer se propisi sehvi-sedzde 
upravo vezuju za njih. 

To je jedan od osnovnih razloga zbog cega treba poznavati 
razliku izmedu namaskih radnji, ruknova, vadziba i sunneta. 

Sehvi-sedzda je propisana u svim namazima osim na 
dzenazi, prilikom sedzde tilaveta i sehvi-sedzde. 



Sehvi-sedzda se dijeli, obzirom na njene uzroke, na cetiri vrste: 

1. Kada klanjac doda neku radnju 

• Ako doda neku radnju koja je od namaza kao sto je 
peti rekat, treca sedzda, drugi ruku' i si. U torn 
slucaju klanjac ce uciniti sehvi-sedzdu nakon sto 
preda selam na obje strane, to jeste predat ce 
selam od namaza a zatim ce uciniti jos dvije sedzde 
i ponovo predati selam bez ponavljanja tesehhuda. 

Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je klanjao podne- 
namaz sa pet rekata pa su mu rekli: "Je li se namaz povecao? " 
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je odgovorio: "A zasto? " na 
sta oni dodase, "Klanjao si pet rekata!" Pa je ucinio dvije sedzde i 
predao selam. 293 



293 Buhari, 1226 i Muslim, 571. 
• Kada klanjac doda neku radnju koja nije od namaza 
kao sto je koracanje, oblacenje, namjestanje kape i 
turbana, cesanje, obaziranje i si. 

Ako ta radnja bude iz potrebe, nece mu pokvariti namaz 
makar izgledalo da je ucinio puno pokreta. Medtitim, ako to uradi 
bez nuzde i potrebe, onda se gleda na kolicinu i velicinu te 
radnje, te da li je namjerno ili iz zaborava. Ako pokreti budu 
mnogobrojni i namjerni, namaz je pokvaren. Po odabranijem 
misljenju islamskih ucenjaka namaz ce biti pokvaren ako je 
radnja ucestala, pa makar i iz zaborava u tolikoj mjeri da onaj ko 
posmatra tog klanjaca nema utisak da je on u namazu. 

Ako, pokreti budu mali makar i namjerni, takav postupak je 
pokuden ali namaz je ispravan, s tim da ce mu nagrada za 
namaz biti umanjena kao sto je igranje sa satom ili nepotrebno 
cesanje. 



2. Kada klanjac zaboravi neku namasku radnju 
a) Zaborav namaskih ruknova 

- ako je taj rukn pocetni tekbir, u torn slucaju klanjac nije ni 
stupio u namaz, te ga mora obnoviti; 

- ako zaboravi neki drugi rukn u namazu, onda imamo tri 
situacije: 

• Prva situacija: Kada se klanjac sjeti da je izostavio 
taj rukn tek onda kada je poceo sa ucenjem na 
slijedecem rekatu. Onda je rekat na kojem je to 
zaboravio neispravan, a na njegovo mjesto ce 
racunati rekat u kojem se nalazi. 

 

Druga situacija: Ako se klanjac sjeti da je 
zaboravio neki rukn prije nego sto pocne sa 
ucenjem El-Fatihe na narednom rekatu, tada ce se 
vratiti da obavi taj zaboravljeni rukn i ponovit ce sve 
radnje iza njega do novog rekata. Npr., na sedzdi 
se sjetio da je zaboravio prouciti El-Fatihu, obaveza 
mu je da se odmah vrati na kijam, zatim prouci El- 
Fatihu, ucini ruku', vrati se sa ruku'a i tek onda ode 
na sedzdu i nastavi klanjati. Na kraju namaza ce 
uciniti sehvi-sedzdu prije selama. 

Treca situacija: Kada se klanjac sjeti da je 
zaboravio neki rukn nakon sto je predao selam. 
Ukoliko se sjetio toga neposredno poslije selama 
prije nego je izgubio abdest ili s nekim razgovarao 
nevezano za namaz, onda ce klanjati jedan rekat 
koji ce mu nadomjestiti propust i prije selama ce 
uciniti dvije sedzde. Medutim, ako se toga sjeti 
nakon sto je izgubio abdest ili razgovarao nevezano 
za namaz onda ce obnoviti namaz. 



b) Zaborav namaskih vadziba 

• Ako klanjac zaboravi vadzib onda se nece vracati 
da ga nadoknadi, nego ce samo uciniti sehvi- 
sedzdu prije selama. Dokaz za ovo je hadis od 
Abdullaha Ibn Buhajna, radijallahu anhu,: "Klanjao 
nam je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, dva 
rekata a zatim ustao na treci, nije sijedio, pa su i 
ljudi ustali za njim i klanjali. Kada je bio na kraju 
namaza, dok smo cekali da preda selam, donio je 
tekbir i uradio dvije sedzde prije selama, a onda 
predao selam." 294 



c) Zaborav namaskih Sunneta 

• U torn slucaju nece uciniti sehvi-sedzdu, kao i u 
slucaju da doda neku radnju koja je inace Sunnet u 
namazu, ali na drugim rekatima, kao da doda suru 
u cetvrtom rekatu ili prouci "subhaneke" na drugom 
rekatu. 



3. Kada klanjac posumnja u namaz 

Ukoliko klanjac posumnja da je nesto zaboravio od ruknova 
ili vadziba propis je slijedeci: 

a) Kada klanjac posumnja u broj rekata koji je klanjao, racunat ce 
da je klanjao manje, jer je u to siguran pa ako sumnja da li je 
klanjao dva ili tri rekata uzet ce da je klanjao samo dva rekata i 
na kraju namaza ce uciniti sedzdu prije selama. Pripovijeda se 
da je jedne prilike, Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, 
poslije drugog rekata, preskocivsi prvo sjedenje (et-tehijjatu), 
ustao direktno na treci rekat i da je prije selama ucinio sehvi- 
sedzdu, dodavsi kasnije: "Kada neko od vas u namazu posumnja 
da li je klanjao tri ili cetiri rekata, neka odbaci sumnju tako sto ce 
za osnovu uzeti ono u sto je siguran (a to je manji broj), a potom, 
prije selama, neka ucini sehvi-sedzdu. Ako u takvom slucaju 
bude klanjao pet (umjesto cetiri) rekata, to ce mu biti sefa'at za 



294 Buhari 829, Muslim 570. 

njegov namaz, a ako bude klanjao cetiri, tacno koliko i treba, to 
ce ostaviti sejtana pokunjena nosa." 295 



b) Ako klanjac posumnja da li je izostavio rukn. Tu imamo tri 
situacije: 

• Prva situacija: Ako klanjac posumnja da je izostavio 
rukn na prethodnom rekatu, tada ce rekat u kojem se 
nalazi racunati umjesto prethodnog rekata u ciju 
ispravnost sumnja. 

• Druga situacija: Ako klanjac posumnja da je 
izostavio rukn na istom rekatu u kojem se trenutno 
nalazi, tada ce se vratiti do toga rukna i obavit ce ga 
kao i sve radnje poslije njega. 

Ovdje je postupak isti kao i kod izostavljanja nekih radnji u 
namazu, jer je osnovno pravilo u ovome da je u ono u sto se 
sumnja kao da je i izostavljeno. 

• Treca situacija: Ako se klanjacu pojavila sumnja 
nakon sto je obavio namaz i izasao iz njega, u torn 
slucaju nece se obazirati na svoju sumnju. 



295 Muslim, 571. 

4. Kada klanjac nije siguran da li je obavio rukn ili vadzib, ali 
preovladava misljenje da ga je ucinio 

U torn slucaju klanjac ce upotpuniti namaz prema torn 
preovladavajucem misljenju i uciniti ce sehvi-sedzdu poslije 
selama. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaze: 

"Kada neko od vas posumnja u namazu neka odabere ono 
sto smatra ispravnijim (u drugoj predaji: "Neka odabere ono sto 
je blize istini"). Neka ucini sehvi "sedzdu." 296 Kod Buharije jos 
stoji: "... i neka ucini sehvi sedzdu poslije selama." 



NAPOMENA: 

Pri cinjenju sehvi-sedzde prije ili poslije selama nije 
potrebno ponovo uciti "Et-Tehijatu" nego je ispravno neposredno 
poslije sehvi-sedzde predati selam kao sto to biljezi Buhari. 297 



296 Muslim,572. 
297 Buhari, 1228. 

Priprema i Obrada www.tewhid.ucoz.net
  
Iz knjige: "NAMAZ U ISLAMU - OD ABDESTA DO ZIKRA 
STUDIO-TEWHID-
https://www.facebook.com/studio.tewhid

Category: Namaz U Islamu | Added by: studio-tewhid (2014-04-03)
Views: 749 | Rating: 0.0/0
Total comments: 0
Name *:
Email *:
Code *:
NAMAZ
Facebook-tewhid
kur'an
tags