Main » Articles » Namaz U Islamu |
SEHVI-SEDZDA U NAMAZU
Da bi se poznavali propisi sehvi-sedzde nuzno je nauciti ruknove namaza i njegove vadzibe jer se propisi sehvi-sedzde upravo vezuju za njih. To je jedan od osnovnih razloga zbog cega treba poznavati razliku izmedu namaskih radnji, ruknova, vadziba i sunneta. Sehvi-sedzda je propisana u svim namazima osim na dzenazi, prilikom sedzde tilaveta i sehvi-sedzde. Sehvi-sedzda se dijeli, obzirom na njene uzroke, na cetiri vrste: 1. Kada klanjac doda neku radnju • Ako doda neku radnju koja je od namaza kao sto je peti rekat, treca sedzda, drugi ruku' i si. U torn slucaju klanjac ce uciniti sehvi-sedzdu nakon sto preda selam na obje strane, to jeste predat ce selam od namaza a zatim ce uciniti jos dvije sedzde i ponovo predati selam bez ponavljanja tesehhuda. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je klanjao podne- namaz sa pet rekata pa su mu rekli: "Je li se namaz povecao? " Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je odgovorio: "A zasto? " na sta oni dodase, "Klanjao si pet rekata!" Pa je ucinio dvije sedzde i predao selam. 293 293 Buhari, 1226 i Muslim, 571. • Kada klanjac doda neku radnju koja nije od namaza kao sto je koracanje, oblacenje, namjestanje kape i turbana, cesanje, obaziranje i si. Ako ta radnja bude iz potrebe, nece mu pokvariti namaz makar izgledalo da je ucinio puno pokreta. Medtitim, ako to uradi bez nuzde i potrebe, onda se gleda na kolicinu i velicinu te radnje, te da li je namjerno ili iz zaborava. Ako pokreti budu mnogobrojni i namjerni, namaz je pokvaren. Po odabranijem misljenju islamskih ucenjaka namaz ce biti pokvaren ako je radnja ucestala, pa makar i iz zaborava u tolikoj mjeri da onaj ko posmatra tog klanjaca nema utisak da je on u namazu. Ako, pokreti budu mali makar i namjerni, takav postupak je pokuden ali namaz je ispravan, s tim da ce mu nagrada za namaz biti umanjena kao sto je igranje sa satom ili nepotrebno cesanje. 2. Kada klanjac zaboravi neku namasku radnju a) Zaborav namaskih ruknova - ako je taj rukn pocetni tekbir, u torn slucaju klanjac nije ni stupio u namaz, te ga mora obnoviti; - ako zaboravi neki drugi rukn u namazu, onda imamo tri situacije: • Prva situacija: Kada se klanjac sjeti da je izostavio taj rukn tek onda kada je poceo sa ucenjem na slijedecem rekatu. Onda je rekat na kojem je to zaboravio neispravan, a na njegovo mjesto ce racunati rekat u kojem se nalazi.
Druga situacija: Ako se klanjac sjeti da je zaboravio neki rukn prije nego sto pocne sa ucenjem El-Fatihe na narednom rekatu, tada ce se vratiti da obavi taj zaboravljeni rukn i ponovit ce sve radnje iza njega do novog rekata. Npr., na sedzdi se sjetio da je zaboravio prouciti El-Fatihu, obaveza mu je da se odmah vrati na kijam, zatim prouci El- Fatihu, ucini ruku', vrati se sa ruku'a i tek onda ode na sedzdu i nastavi klanjati. Na kraju namaza ce uciniti sehvi-sedzdu prije selama. Treca situacija: Kada se klanjac sjeti da je zaboravio neki rukn nakon sto je predao selam. Ukoliko se sjetio toga neposredno poslije selama prije nego je izgubio abdest ili s nekim razgovarao nevezano za namaz, onda ce klanjati jedan rekat koji ce mu nadomjestiti propust i prije selama ce uciniti dvije sedzde. Medutim, ako se toga sjeti nakon sto je izgubio abdest ili razgovarao nevezano za namaz onda ce obnoviti namaz. b) Zaborav namaskih vadziba • Ako klanjac zaboravi vadzib onda se nece vracati da ga nadoknadi, nego ce samo uciniti sehvi- sedzdu prije selama. Dokaz za ovo je hadis od Abdullaha Ibn Buhajna, radijallahu anhu,: "Klanjao nam je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, dva rekata a zatim ustao na treci, nije sijedio, pa su i ljudi ustali za njim i klanjali. Kada je bio na kraju namaza, dok smo cekali da preda selam, donio je tekbir i uradio dvije sedzde prije selama, a onda predao selam." 294 c) Zaborav namaskih Sunneta • U torn slucaju nece uciniti sehvi-sedzdu, kao i u slucaju da doda neku radnju koja je inace Sunnet u namazu, ali na drugim rekatima, kao da doda suru u cetvrtom rekatu ili prouci "subhaneke" na drugom rekatu. 3. Kada klanjac posumnja u namaz Ukoliko klanjac posumnja da je nesto zaboravio od ruknova ili vadziba propis je slijedeci: a) Kada klanjac posumnja u broj rekata koji je klanjao, racunat ce da je klanjao manje, jer je u to siguran pa ako sumnja da li je klanjao dva ili tri rekata uzet ce da je klanjao samo dva rekata i na kraju namaza ce uciniti sedzdu prije selama. Pripovijeda se da je jedne prilike, Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, poslije drugog rekata, preskocivsi prvo sjedenje (et-tehijjatu), ustao direktno na treci rekat i da je prije selama ucinio sehvi- sedzdu, dodavsi kasnije: "Kada neko od vas u namazu posumnja da li je klanjao tri ili cetiri rekata, neka odbaci sumnju tako sto ce za osnovu uzeti ono u sto je siguran (a to je manji broj), a potom, prije selama, neka ucini sehvi-sedzdu. Ako u takvom slucaju bude klanjao pet (umjesto cetiri) rekata, to ce mu biti sefa'at za 294 Buhari 829, Muslim 570. njegov namaz, a ako bude klanjao cetiri, tacno koliko i treba, to ce ostaviti sejtana pokunjena nosa." 295 b) Ako klanjac posumnja da li je izostavio rukn. Tu imamo tri situacije: • Prva situacija: Ako klanjac posumnja da je izostavio rukn na prethodnom rekatu, tada ce rekat u kojem se nalazi racunati umjesto prethodnog rekata u ciju ispravnost sumnja. • Druga situacija: Ako klanjac posumnja da je izostavio rukn na istom rekatu u kojem se trenutno nalazi, tada ce se vratiti do toga rukna i obavit ce ga kao i sve radnje poslije njega. Ovdje je postupak isti kao i kod izostavljanja nekih radnji u namazu, jer je osnovno pravilo u ovome da je u ono u sto se sumnja kao da je i izostavljeno. • Treca situacija: Ako se klanjacu pojavila sumnja nakon sto je obavio namaz i izasao iz njega, u torn slucaju nece se obazirati na svoju sumnju. 295 Muslim, 571. 4. Kada klanjac nije siguran da li je obavio rukn ili vadzib, ali preovladava misljenje da ga je ucinio U torn slucaju klanjac ce upotpuniti namaz prema torn preovladavajucem misljenju i uciniti ce sehvi-sedzdu poslije selama. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kaze: "Kada neko od vas posumnja u namazu neka odabere ono sto smatra ispravnijim (u drugoj predaji: "Neka odabere ono sto je blize istini"). Neka ucini sehvi "sedzdu." 296 Kod Buharije jos stoji: "... i neka ucini sehvi sedzdu poslije selama." NAPOMENA: Pri cinjenju sehvi-sedzde prije ili poslije selama nije potrebno ponovo uciti "Et-Tehijatu" nego je ispravno neposredno poslije sehvi-sedzde predati selam kao sto to biljezi Buhari. 297 296 Muslim,572. 297 Buhari, 1228. Priprema i Obrada www.tewhid.ucoz.net | |
Views: 749 | |
Total comments: 0 | |