1. Sve sto izade na analne otvore (prednji i zadnji):
mokraca, izmet, vjetar, zatim sperma, vedijja i mezija (Vedijja je
sluz /sekret prostate/ koja se ponekada pojavljuje poslije
napornog mokrenja, a mezija je sluz koja kod muskarca i kod
zene izlazi prilikom nadrazaja i nije potrebno iza njih se kupati, ali
28 Muslim biljezi prvi dio dove, 234, dok drugi dio dove, koja je sahih, biljezi Et- Tirmizi, 55 i Ibn-
Madze, 470.
29 Muslim, 234 ; Et -Tirmizi, 55 ; Ibn -Madze, 470
je potrebno oprati tragove vedijje i mezijje sa tjela i odjece jer su
necisti. Ako se posumnja u pustanje vjetra, to ne utice na
valjanost abdesta osim u slucaju da se cuje zvuk ili osjeti miris.
2. Duboki san pri kome se izgubi svijest, osim u slucaju da
se zaspi u takvom polozaju, pri kome uopce nije moguce da
covjek izgubi abdest. Prenosi se od Enesa Ibn Malika gdje kaze
da su ashabi Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem,
iscekivali jaciju, pa bi im glave popadale (pridrijemali bi), a zatim
bi klanjali i ne bi se abdestili." 30 Ispravno je da samo duboki san
kvari abdest, a granica izmedu dubokog i lahkog sna je budenje
prilikom ispustanja vjetra ili ako bi mu ispalo nesto sto drzi u ruci i
to se primijeti, a Allah najbolje zna.
3. Gubljenje svijesti bez obzira da li se radilo o padanju u
nesvijest, pijanstvu ili ludilu, jer osoba kojoj je svijest
poremecena nije sigurna da nije izgubila abdest.
4. Dodirivanje polnog organa direktno dlanom ili prstima
ruke, jer je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao:
"Neka onaj ko dodirne svoj polni organ ne klanja sve dok ponovo
ne uzme abdest." 31
5. Strastveno dodirivanje zene prema jacem (radzih)
misljenju je da ne kvari abdest ukoliko ne dode do izlucivanja
mezijja zbog uzbudivanja. Dokaz za ovaj stav je hadis Aise,
radijallahu anha, da ju je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem,
poljubio, a poslije nije uzimao abdest.
Od Aise, radijallahu anha, prenosi se da je kazala da je
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, poljubio jednu od svojih
zena pa je izasao na namaz i nije se abdestio. Urve Ibn Zubejr
30 Hadis je sahih. Ebu -Davud, 200.
31 Hadis je sahih. Et -Tirmizi ; 82, Ibn -Madze, 479.
MEKRUHI ABDESTA
1. Pranje dijelova tijela vise od tri puta, jer se prenosi da
je neki beduin dosao Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, i pitao
ga o abdestu, sto mu je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, i
pokazao, preporucio po tri puta, a onda je rekao:"Ovo je abdest,
pa ko nesto na ovo doda, lose je postupio i zulum pocinio." 28
2. Prosipanje vode, jer kada je Poslanik, sallallahu alejhi
ve sellem, prosao pored Sa'da, radijallahu anhu, dok je uzimao
abdest rekao mu je: "Ne rasipaj (vodu)!" Sa'd je pitao: "Zar i u
vodi ima rasipnistva?" Odgovorio je: „Da, cak i da je ispred tebe
rijeka." 29
KADA JE MUSTEHAB (PREPORUCENO) PROMIJENITI
ABDEST
1. Kada se ne moze kontrolisati mokraca i vjetar i
vecinu svoga vremena ima nagon za mokrenjem i pustanjem
vjetra, mustehab (lijepo) mu je za svaki namaz promijeniti
abdest.
27 Hadisjesahih. Ebu-Davud, 189.
28 Hadis je hasen-sahih. Ebu -Davud, 135; Ibn- Madze, 422; En- Nesai, 140 .
29 Hadis je da'if, Ibn -Madze, 425.
Na nasem putu do uspjeha drzimo se Kur'ana i Sunneta 4 1
2. Onome ko je ogasulio i spremio umrlog ili ga nosio,
jer je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Ko
okupa umrlog, neka uzme gusul, a ko ga ponese, neka uzme
abdest!" 30
Ovaj hadis ukazuje na to da je kupanje u torn slucaju
vadzib. Medutim, iz rijeci Ibn Omera vidi se da ashabi to nisu
tako razumjeli, nego su to smatrali mustehabom, lijepim i
preporucljivim sto dokazuje sljedeci hadis: "Niste se duzni
okupati kada okupate svoje umrle, jer oni nisu necisti. Dovoljno
vam je da operete ruke." 31 Od Ibn Omera, radijallahu anhu, se
prenosi: "Kupali smo mrtvace, neki od nas su se nakon toga
kupali a neki nisu." 32
3. Prije spavanja, jer je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi
ve sellem, Bera Ibn Azibu rekao: "Kada podes u postelju uzmi
abdest isto onako kao sto ga uzimas za namaz. " 33
SAHIBI UZUR
Ko bude imao neki uzur (smetnju), (nemogucnost drzanje
mokrace, nekontrolisan izlazak vjetra ili istihazu), da bi bio cist za
namaz mora ispuniti slijedece uvjete:
30 Ebu -Davud, 3161; Et-Tirmizi, 993 i Albani u Ahkamul-dzenaiz, str. 53.-54. Za hadis kaze da
je hasen.
31 El- Bejhaki, 3/398 i El -Hakim, 1/396 i kaze da je sahih po kriteijima Buharije, a Zehebi je to
potvrdio.
32 Hadis je sahih. Ed- Darekutni, 191.
33 Buhari, 247; Muslim, 2710.
• oprati mokracu ili krv nakon nastupanja namaskog
vremena
• zastititi se krpom koja ce sprijeciti odlijevanje krvi, ili
zamotati polni organ necim sto ce sprijeciti izlazak
mokrace
• kad nastupi namasko vrijeme uzeti abdest za doticni
namaz, a potom ne obracati paznju hoce li nesto isteci ili
se ispustiti
• s jednim abdestom moze se klanjati samo jedan farz-
namaz i vise sunneta. Ako se desi da bude izmedu dva
pojavljivanja mokrace ili krvi toliko vremena da se moze
ocistiti, uzeti abdest i obaviti namaz, onda je sahibi uzur
duzan u torn vremenu ocistiti se i klanjati.
U torn smislu, treba napomenuti da je Allahov Poslanik,
sallallahu alejhi ve sellem, za zenu koja poslije menstruacije ima
istihazu rekao: "Ostavljat ce namaz u danima dok joj traje
uobicajena menstruacija. Nakon toga ce se okupati i za svaki ce
namaz uzimati abdest, a postit ce i klanjat ce." 34
34 Hadis je sahih. Et-Tirmizi, 1 26 i Ibn- Madze, 625.
Priprema i Obrada www.tewhid.ucoz.net
Iz knjige: "NAMAZ U ISLAMU - OD ABDESTA DO ZIKRA
STUDIO-TEWHID-
https://www.facebook.com/studio.tewhid
|