PITANJE: Kakav je propis posta šest dana u Ševvalu i da li je to obaveza?
ODGOVOR: ''Post šest dana u ševvalu, nakon ramazanskog obaveznog posta, je sunnet – pohvalan čin i nije obaveza – vadžib.
Muslimanu je propisano da posti šest dana u ševvalu i za to djelo obećane su velike nagrade. Jedna od tih nagrada jeste da se postaču tih dana obećava nagrada posta cijele godine, kao što je zabilježeno u vjerodostojnom hadisu Allahovog Poslanika u predaji Ebu Ejjuba, radijallahu anhu, u kojoj stoji da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao: ''Ko isposti mjesec ramazana, a potom to poprati sa šest dana u ševvalu, isto kao da je postio cijelu godinu.'' (Hadis su zabilježili Muslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesai i Ibn Madže).
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, detaljno je pojasnio ovu nagradu sljedećim riječima: ''Ko isposti šest dana nakon Ramazanskog bajrama, kao da je postio godinu.''
U drugoj predaji stoji: ''Allah dobro djelo nagrađuje deseterostruko, mjesec je za deset mjeseci, a post šest dana upotpunjuje nagradu godine.'' (Nesai, Ibn Madže, on se nalazi u Sahihut-Tergib, 1/421) Ibn Huzejme ga bilježi u verziji: ''Post mjeseca ramazana nagrađuje se deseterostruko, a post šest dana za dva mjeseca godine, to je post cijele godine.''
Učenjaci hanbelijske i šafijske pravne škole spomenuli su da je post šest dan mjeseca ševvala, nakon mjeseca ramazana, ravan nagradi obaveznog posta cijele godine, zato što je uvećavanje nagrade općenito prisutno i u dobrovoljnom postu, tj. dobro djelo se nagrađuje deseterostruko.
Veoma bitna korist koja proizlazi iz posta šest dana mjeseca ševvala jeste upotpunjavanje manjkavosti ramazanskog posta, zato što je nemoguće sačuvati post od manjkavosti, a na Sudnjem danu će se nafilama – dobrovoljnim djelima upotpunjavati manjkavost obaveznih djela.
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao je: ''Prvo djelo za koje će ljudi polagati račune na Sudnjem danu je namaz, Uzvišeni Allah će govoriti melekima – a On najbolje zna: 'Pogledajte u namaz Moga roba, je li potpun ili manjkav.' Ako bude potpun, bude mu upisana potpuna nagrada. Ako bude manjkav, Uzvišeni Allah rekne: 'Pogledajte da li Moj rob ima dobrovoljnog ibadeta – nafile', ako bude imao dobrovoljnih namaza ,Uzvišeni Allah rekne: 'Upotpunite Mome robu obavezni namaz njegovim nafilama, a nakon toga s ostalim djelima učinite isto.'' (Ebu Davud). (Muhammedu Ibn Salihu Munnedžid).
PITANJE: Mnogi ljudi smatraju kako je obaveza da se počne s postom šest dana ševvala u drugom danu Bajrama i da se ti dani moraju postiti uzastopno, je li to tačno? Kada se može početi sa postom šest dana Ševvala?
ODGOVOR: ''Post u mjesecu Ševvalu može da se počne odmah drugog dana Bajrama, a isto tako ta nafila može se ispostiti i na kraju mjeseca, kao što je dozvoljeno da se posti uzastopno šest dana ili da se posti dan po dan razdvojeno. Bitno je da taj post bude nakon napaštanja obaveznog posta. Čovjek koji treba da naposti određene dane iz ramazana, dat će prednost napaštanju nad dobrovoljnim postom u mjesecu ševvalu.'' A Allah najbolje zna. (Muhammed Ibn Salih El-Usejmin).
PITANJE: Je li obaveza da post šest dana u Ševvalu bude uzastopan ili je dozvoljeno da se dani posta rastave tokom mjeseca?
ODGOVOR: Post šest dana mjeseca ševvala je propisan ibadet – sunnet Allahovog Poslanika. Dozvoljeno ga je postiti uzastopno ili razdvojeno, zato što je Allahov Poslanik to pitanje spomenuo u formi općenitog propisa, ne određujući način na koji se treba postiti, tj. uzastopno niti razdvojeno. Kazao je Allahov Poslanik: ''Ko isposti mjesec ramazana, a potom to poprati sa šest dana u ševvalu, kao da je postio cijelo vrijeme.'' (Hadis je zabilježio imam Muslim u svome Sahihu). (Šejh Ibn Baz).
PITANJE: Da li se napaštaju propušteni dani posta u mjesecu Ševvalu?
ODGOVOR: ''Post šest dana u ševvalu je sunnet, a ne obaveza. To potvrđuju riječi Allahovog Poslanika: ''Ko isposti mjesec ramazana, a potom to poprati sa šest dana u ševvalu, kao da je postio cijelo vrijeme.'' (Hadis je zabilježio imam Muslim u svome Sahihu).
Spomenuti hadis također ukazuje na to da je dozvoljeno da se ti dani poste uzastopno, a i rastavljeno, zbog općenitosti ove forme.
Požurivanje sa ovom nafilom je preporučeno, zbog riječi Uzvišenog Allaha: ''A požurio sam k Tebi, Gospodaru moj, da budeš zadovoljan.'' (Taha, 84)
Spomenuti ajet kao i drugi hadisi Allahovog Poslanika ukazuju na pohvalnost požurivanja sa dobrim djelima. Dakle, nije obaveza da čovjek svake godine posti šest dan au ševvalu, ali je ustrajnost u tome preporučena. Allahov Poslanik je kazao: ''Allahu su najdraža djela ona u čijem činjenju ustraje njihov sahibija, pa makar bila i malehna.' (Buharija i Muslim)
Nije propisano napaštanje ove nafile nakon što završi mjesec ševval, zato što je to sunnet čije je vrijeme prošlo, bez obzira da li ostavljanje posta bilo zbog opravdanog razloga ili ne.“ (Šejh Ibn Baz).
PITANJE: S obzirom na to da je pohvalno postiti šest dana ševvala nakon mjeseca ramazana, zanima me da li žena može postiti šest dana ševvala dobrovoljnog posta a da u isto vrijeme time namjerava napaštanje propuštenih dana mjeseca ramazana?
ODGOVOR: Nije dozvoljeno da osoba koja treba napostiti određeni broj dana ramazana posti šest dana ševvala, a istim postom namjerava i napaštanje posta iz ramazana, već je obavezna da naposti propuštene dane ramazana, a zatim da posti šest dana ševvala, ako to bude željela, prije nego što završi mjesec ševval. (Fetve Stalne komisije: Fetva broj 11663, 10 tom, str. 354).
Šejh Usejmin je kazao: ‘'Onaj ko posti dan Arefata, ili dan Ašure, a dužan je napostiti određen broj dana ramazana, njegov post je validan. Ako bi posteći ove dane namjeravao i napaštanje ramazanskog posta, postigao bi dvije nagrade; nagradu arefatskog posta ili nagradu posta dan Ašure sa nagradom napaštanja ramazanskog posta. Ovo je u slučaju kada je u pitanju opći post koji se ne vezuje za ramazan. A što se tiče posta šest dana mjeseca ševvala, ti dani se vezuju za mjesec ramazan i ne poste se osim nakon što se naposte propušteni dani ramazana, a osoba koja bi postila te dane prije napaštanja ramazana, ne bi postigla spomenutu nagradu, zbog riječi Allahovog Poslanika: ''Ko isposti mjesec ramazan, a potom to poprati sa šest dana u ševvalu, kao da je postio cijelo vrijeme.'' Poznato je da se za onoga ko nije napostio propuštene dane ramazana, ne može kazati da je postio mjesec ramazan sve dok ne naposti izostavljene dane.''
PITANJE: Da li je dozvoljeno spojiti nijjet posta šest dana Ševvala i post bijelih dana?
ODGOVOR: U odgovoru na to pitanje šejh Muhammed Salih Munedžid kazao je: ''Pitao sam šejha Bin Baza za ovo pitanje, pa je kazao da je to dozvoljeno. Naime, osoba koja bi tako postupila, ustvari je postila i šest dana kao što je postila i bijele dane, a Allahova milost je ogromna. Šejh Muhammed Salih Usejmin, u odgovoru na ovo pitanje, kazao je: ''Sa osobe koja posti šest dana u ševvalu spada post bijelih dana, bez obzira da li ih postio u vrijeme bijelih dana, prije ili poslje, zato što se u tom slučaju za njega može kazati da je postio tri dana u svakom mjesecu. Aiša, r.a., kazala je: ''Allahov Poslanik postio bi u svakom mjesecu po tri dana, ne obraćajući pažnju da li je to na početku, u sredini ili na kraju mjeseca.'' To pitanje identično je pitanju klanjanja potvrđenih sunneta prije obaveznog namaza zajedno sa nijjetom tehijjetul-mesdžida. Ako bi čovjek ušao u džamiju i klanjao potvrđene sunnete prije obaveznog namaza, ne bi trebao posebno klanjati tehijjetul-mesdžid.'' A Allah najbolje zna.
PITANJE: Da li je žena obavezna da traži dozvolu od muža za post šest dana ševvala
ODGOVOR: Ženi nije dozvoljeno da posti dobrovoljni post osim sa dozvolom svoga muža. Ako joj muž to ne dozvoli, njoj nije dozvoljeno da posti, osim u slučaju kada je muž musafir – putnik, kada je njoj dozvoljno da posti šest dana ševvala i druge vrste dobrovoljnog posta sve dok je on na putu. Međutim, ako je muž kod kuće, ženi nije dozvoljeno da posti osim sa njegovom dozvolom, zbog hadisa koji govore o tom pitanju.'' A Allah najbolje zna. (Muhammedu Ibn Salihu Munedžid).
PITANJE: Ako bi žena željela da posti šest dana ševvala, a nije napostila propuštene dane ramazana, da li je preče da napašta propuštene dane ili je dozvoljeno da posti šest dan aševvala a nakon toga da napašta propuštene dane ramazana?
ODGOVOR: ''U pogledu pitanja posta nafile prije napaštanja ramazanskog posta, učenjaci imaju dva stava:
Prvi: Dozvoljeno je postiti nafilu prije napaštanja ramazana, i to je stav većine islamskih učenjaka – džumhura, neki su to dozvolili općenito a neki su to smatrali dozvoljenim bez pokuđenost. Učenjaci hanefijske pravne škole smatrali su općenito dozvoljenim post nafile prije napaštanja ramazana, zato što napaštanje nije obavezno odmah, već je to obaveza koja se može odgoditi (vadžib muvesea), a po jednoj predaji i imam Ahmed je zastupao taj stav.
Učenjaci šafijske i malikijske pravne škole smatrali su da je to dozvoljeno uz pokuđenost, zbog toga što se na taj način čovjek okupira nafilom u odnosu na napaštanja posta koji je obavezan.
Drugi: Da je zabranjeno postiti dobrovoljni post prije napaštanja ramazanskog posta, i to je stav hanbelijske pravne škole.
Ispravno je mišljenje onih koji smatraju da je to dozvoljeno, zato što vrijeme napaštanja nije ograničeno, a stav da je vrijeme napaštanja ograničeno i da je dobrovoljni post prije napaštanja neispravan, jeste stav za koji treba dokaz, a takav dokaz ne postoji...'' A Allah najbolje zna.
PITANJE: Da li je ispravno da postim šest dana Ševala u vremenu Ponedjeljka i Četvrtka, odnosno da tih šest dana podijelim na Ponedjeljak i Četvrtak i tako postim sa jednim nijetom?
ODGOVOR: Hvala Allahu, azze ve dželle, koji je počastio Ummet Ahmeda sa mnogim blagodatima kojima nije obasuo narode prije nas, neka je salavat i selam na Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, koji je kazao: Prenosi Džabir Ibn Abdullah, radijjallahu anhu, da je Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao: "Dato mi je pet stvari, koje nisu date nikome prije mene: Potpomognut sam strahom (neprijatelja od mene) na udaljenosti mjesec (hoda), Zemlja mi je data mjestom za sedždu i čistom, pa gdje god nekog čovjeka od moga Ummeta zadesi namaz neka klanja, dozvoljen mi je ratni plijen koji nije bio dozvoljen nikome (od poslanika) prije mene, dat mi je Šefa'at (pravo zalaganja i zauzimanja za vjernike) i svi poslanici su slati samo svome narodu, a ja sam poslat svim ljudima!" (Hadis bilježi imam Buhari).
Da, nema smetnje da tako postupite i vama se inšaAllah piše nagrada posta šest dana Ševala kao i nagrada posta Ponedjeljka i Četvrtka koji su potvrđeni Sunnetom Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem.
Rekao je Šejh Ibn Usejmin, rahmetullahi alejhi: "Ukoliko se poklope post šest dana Ševala sa postom Ponedjeljka i Četvrtka, u tom slučaju insan ima nagradu oba posta (kod Allah mu se piše inšaAllah nagrada za oba posta) ako je nijetio post šest dana Ševala i post koji je Sunnet, a to je post Ponedjeljkom i Četvrtkom - a to sve shodno riječima Allahova Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, u kome stoji: "Doista se dijela vrednuju prema namjerama i doista svakom pripada ono što je naumio…". (Pogledati Fetava Islamije 2/154). A Allah najbolje zna!
PITANJE: Zadesila me je bolest i ja sam se zavjetovala Allahu, azze ve dželle, da ukoliko me izliječi da ću postiti 15 dana ne odredivši kada i u koje vrijeme.
Allahovom voljom ja sam ozdravila i počela sam sa postom pet dana u mjesecu Redžebu, te sam nakon tih pet dana osjetila slabost pa sam prekinula post, potom sam opet postila pet dana u mjesecu Ša'banu te sam i tada osjetila umor pa sam prekinula post.
Nakon toga došao je mjesec Ramazana i ja sam ga ispostila elhamdulillah, no mi se sada nalazimo u mjesecu Ševalu, pa da li ću ja prvo postiti šest dana Ševala ili ću postiti ostale dane zavjetnog posta? Odgovorite mi Allah vas nagradio!
ODGOVOR: Hvala Allahu, azze ve dželle, koji je svemu Kadar, neka je salavat i selam na Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, na njegovu časnu porodicu, ashabe, tabine i sve sljedbenike do Sudnjeg dana.
Na tebi je cijenjena sestro da prvo postiš preostale dane od "zavjetnog posta", a tek nakon toga posti šest dana mjeseca Ševala ukoliko budeš u mogućnosti – pa i ako bi ih izostavila nema smetnje jer je post šest dana Ševala Mustehab (pohvalan) a nije nikako obavezan.
No, kada je u pitanju "Zavjetni post" on je obavezan (Farz), i ti moraš da vodiš računa o ispunjenju prvo farzova a potom ono što možeš i stigneš od nafile (dobrovoljni) stvari i ibadeta.
Ovdje je također, neophodno da se naglasi, ukoliko si bila nijetila da postiš tih 15 dana uzastopno onda to i moraš učiniti, a oni prethodni dani ne ulaze u to, a ako nisi uvjetovala da budu uzastopno onda na tebi je samo da dopuniš broj dana na 15.
I još jedna jako bitna stvar na koju se treba ukazati a to je da čovjek ne treba da se zavjetuje niti da mu to bude praksa, kazao je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: "Ne zavjetujte se, jer zavjet doista ništa ne koristi a niti odvraća Kader (propisano i zapisano), nego zavjet izbavlja (odvraća) od škrtosti." (Hadis bilježi imam Tirmizi i kaže da je Hasenu Es-Sahih).
Stoga, nije potrebno i ne priliči čovjeku da se zavjetuje svejedno da li on bio bolestan ili ne, no ukoliko to čovjek uradi onda to biva i obavezan, i taj postupak odnosno zavjet biva mu na stepenu namaza ili posta shodno riječima Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem: "Ko se zavjetuje da će Allahu, azze ve dželle, biti pokoran neka ispuni svoj zavjet, a ko se zavjetuje da će učiniti neko loše djelo (grijeh) - neka ne izvrši svoj zavjet." (Hadis bilježi imam Buhari).
Tako, ukoliko se čovjek zavjetuje da će postiti određene dane, ili klanjati određeni broj rekata, ili pak dati nešto u sadaku to biva i obavezan i na njemu je da ispuni Allahu dat zavjet, a naš Gospodar, azze ve dželle, je pohvalio vjernike koji ispunjavaju svoje zavjete pa kaže: "Oni su zavjet ispunjavali plašeći se Dana čija će kob svuda prisutna biti." (Prijevod značenja sura Al-Insan, ajet broj 7).
Također, Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, na više mjesta naredio je da se ispunjava zavjet dat Allahu kao što smo to u prethodnom hadisu spomenuli, dok sam zavjet ne biva sebebom izlječenja, a niti sebebom postizanja određenje dunjalučke potrebe – stoga insan i nema potrebe za njim, naprotiv to je nešto što sam čovjek sebe obaveže, a pomaže da se čovjek oslobodi škrtosti jer u osnovi zavjet (ar. Nezar) i čine ljudi koji imaju ovu ružnu osobinu pri sebi, kažem u osnovi a nije uvijek tako.
Allahu hvala na lahkoći vjere koju nam je propisao, te stoga čovjek treba da ostane u krugu onoga što je Allah naredio i preporučio kroz Sunnet svoga poslanika Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, i u tome je svaka sreća i rahatluk. A Allah najbolje zna!
Safet Suljić
Fakultet Šerijatskog Prava Rijad
Islamski Univerzitet u Rijadu