Main » Articles » O Ramazanu

NA KRAJU RAMAZANA

Autor: Safet Suljić, Fakultet Islamskog Prava - Riyad

Na kraju Ramazana Allah je propisao da se čovjek posveti Ibadetima i činjenju dobrih djela, a od njih su:

  1. Tekbir od zalaska Sunca noći u oči dana Bajrama pa sve do samog klanjanja Bajrama, rekao je Allah Uzvišeni:

وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ [٢:١٨٥]

„Da određeni broj dana ispunite, i da Allaha veličate zato što vam je ukazao na pravi put, i da zahvalni budete.“ (Prijevod značenja sura Al-Beqara, ajet broj 185).

Od tih tekbira koji su propisani da se uče jeste: ALLAHU EKBER ALLAHU EKBER, LA ILAHE ILLALLAH, VALLAHU EKBER, ALLAHU EKBER VELILLAHI HAMD.

  1. Zekatu Fitr: A ona je jedan Sa'a hrane dok je to u kilogramima: 2 kilograma i 40 grama od dobre hrane.  Ovaj zekat se daje i najbolje je da se to čini jutro prije nego se klanja Bajram namaz po hadisu Ibn Omera, radijjallahu anhuma:

عن ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا: أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَمَرَ بِزَكَاةِ الْفِطْرِ قَبْلَ خُرُوجِ النَّاسِ إِلَى الصَّلَاةِ.

„Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je naredio da damo Zekatu-l-Fitr prije nego što ljudi izađu da klanjaju namaz (Bajram).“[1]

Također dozvoljeno je da se to dadne prije Bajrama na dan ili dva dana shodno hadisu koji bilježi imam Buhari, rahmetullahi alejhi.

  1. Bajram namaz: Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je naredio da se klanja i to za muškarce i žene, što upućuje na propisanost ovoga ibadeta. Stav Šejhu-l-islama Ibn Tejmijje, rahimehumullahu, jeste da je BAJARAM VADŽIB za sve muslimane i da je to FARD AJN. Ovo je također mezheb Ebu Hanife a i stav po jednoj predaji imama Ahmeda i Ibn Kajjima.

Od stvari koje također upućuju na to da je Bajram namaz važan jeste i hadis Ummu Atije, radijjallahu anha, ona je rekla: “Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, nam je naredio da za vrijeme Bajrama (Ramazanskog i Kurbanskog) izađemo: i one koje imaju hajz a i one koje su bolesne (imaju neke poteškoće). Žene koje imaju hajz će da se udalje malo od mjesta klanjanja i tako će da budu prisutne u dobru i veselju muslimana. Pa sam rekla o Allahov Poslaniče: Uputi nas šta da čini ona koja nema džilbab (haljinu)? Pa je rekao sallallahu alejhi ve sellem: „Neka je njena sestra obuče (posudi) džilbabom (haljinom).“ Muttefekun alejhi

Od sunneta je da se pojede nekoliko datula, odnosno neparan broj njih prije nego što se izađe na mjesto klanjanja na osnovu hadisa Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, kojeg prenosi Enes, radijjallahu anhu:

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: لَا يَغْدُو يَوْمَ الْفِطْرِ حَتَّى يَأْكُلَ تَمَرَاتٍ وَيَأْكُلُهُنَّ وِتْرًا.

„Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, nije izlazio na namaz na dan Bajrama sve dok ne bi pojeo nekoliko datula (temri) a jeo ih je neparan broj.“[2]

 

Također, od sunneta za čovjeka jeste da se uljepša i da obuče najljepšu odjeću kao što se to navodi u hadisu Ibn Omera, radijjallahu anhuma, gdje je rekao: „Kupio je Omer džubbe (ogrtač) na pijaci pa je otišao Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, te mu rekao: O Allahov Poslaniče: Uzmi ovaj ogrtač uljepšaj se na dan bajrama i kada imaš delagacije! Pa je rekao Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: „Ova odjeća je za one koji na onom svijetu neće imati ništa.“ Buhari

A ovo je rekao zato što je ta odjeća bila od SVILE. Imam Buhari je naslovio jedno poglavlje u svome Sahihu, poglavlje o uljepšavanju za bajrame.

Rekao je Ibn Hadžer, rahimehumullahu: „Prenosi Ibn Ebi Dunja i Bejheki sa ispravnim lancem prenosilaca do Ibn Omera, radijjallahu anhu, da je on imao običaj da oblači najljepšu odjeću tokom bajrama.“

Kada je u pitanju žena i njen izlazak na bajrame onda mora da bude suprotno rečenom što se odnosi za muškarca i uljepšavanje. Dakle njoj je naređeno da izlazi propisno obučena bez da se uljepšaje i miriše shodno hadisima koji govore o toj temi.

Od sunneta je također da čovjek ide na Bajram namaz piješice bez da jaše ili ide prevoznim sredstvom osim ako za to ima potrebu kao daljina mesdžida (opravdan šerijatski razlog) na osnovu riječi Alije, radijjallahu anhu: „Od sunneta je da se ide na Bajram namaz hodeći.“[3]

Tako da je mnogo učenjaka uzelo stav shodno hadisu da je mustehab da se ide piješice na namaz.

I obaveza je da čovjek pri odlasku na bajram namaz ide jedni putem a drugim da se vraća na osnovu hadisa Džabira, radijjallahu anhu:

عن جابر قال:كان النبي صلى الله عليه و سلم إذا كان يوم عيد خالف الطريق

„Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kada bi nastupio bajram jednim putem išao na namaz a drugim bi se vraćao kući po obavljenom namazu.“[4]

 

Rekao je Ibn Redžeb, rahimehumullahu: "Mnogo je islamski učenjaka smatralo da čovjek kada izađe na bajram namaz ukoliko odu jednim putem na namaz da se drugim mimo toga puta vrate i ovo je stav Malika, Šafije, Sevrija i Ahmeda rahimehullahu."

 

Također od stvari koje su MUSTEHAB jeste i po završenom namazu da se čestita bajram i nastupajući blagdani.

Od Muhammed Ibn Zijada se prenosi da je rekao: „Bio sam sa Ebu Umamom El-Bahilijom i drugim ashabima Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, pa su oni kada bi se vratili sa bajram namaza govorili jedni drugima: TEKABBELLAHU MINNA VE MINKUM.“ Rekao je imam Ahmed sened ovoga hadisa je dobar.

 

Rekao je Ibn Redžeb, rahimehumullahu: „Prenosi se od ashaba Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, i tabina da su oni tokom bajram namaza susretali jedni druge i dovili jedni drugima da Allah primi i Kabul učini njihove ibadete.“

 

Molim Allaha, azze ve dželle, da primi naše ibadete: namaz, post, zekat, dove... i sva druga dobra dijela, a da nam oprosti i preko hrđavi postupaka pređe On, azze ve dželle, je Svemogući, Milostivi, Samilosni! AMIN.

 


[1] Sahih buhari 3/583

[2] Sahih Buhari 2/367

[3] Tirmizi i kaže: Ovaj hadis je Hasenu Sahih

[4] Buhari 1/334

Category: O Ramazanu | Added by: studio-tewhid (2014-06-21)
Views: 573 | Rating: 0.0/0
Total comments: 0
Name *:
Email *:
Code *:
NAMAZ
Facebook-tewhid
kur'an
tags