Main » Articles » O Ramazanu

POST I NJEGOVI PROPISI

POST I NJEGOVI PROPISI

Hvala i zahvala Uzvišenom Allahu, dželle še’nuhu, Koji sve u mjeri stvori i odredi, Koji mu’mine Pravim putem uputi, a kafirima bolnu kaznu pripremi. Neka su salavat i selam na Njegovog resuli ekrema, Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, koji vjerno dostavi Allahovu poslanicu i emanet predade i ummet posavjetova i na Allahovom putu se bori sve do preseljenja na ahiret. Neka ga Uzvišeni Allah, subhanehu ve te'ala, obaspe svojom milošću i podari mu najljepše što će ikome dati. Neka su mir i spas na njegovu porodicu, ashabe i na iskrene sljedbenike do Sudnjeg dana.

DEFINICIJA POSTA:

Post je obožavanje Allaha Uzvišenog ostavljajući sve stvari koje ga kvare od pojave ZORE do ZALASKA Sunca.

Post mjesece Ramazana je jedan od ruknova Islama po riječima Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: "Islam je izgrađen na pet stubova: svjedočenju da nema drugog boga osim Allaha, te da je Muhammed Njegov rob i poslanik, obavljanju namaza, davanju zekata i postu mjeseca Ramazana.”[1]

 

PODJELA LJUDI SPRAM POSTA:

  • Post je obaveza (Vadžib, Farz) za svakoga muslimana, punoljetnog (vjerski), pametnog (zdravog), onoga koji je u mogućnosti i koji je kod kuće (nije na putu).
  • Kafir nije obavezan da posti a također nije obavezan da naposti ono što ga je prošlo kada bude primio Islam.
  • Osoba koja je mala (nije punoljetna islamski – šerijatski) ona nije obavezna da posti no, naređuje joj se da se navikaje na post.
  • Bolesnik koji je bolestan takvom bolešću od koje se nada izlječenju (da će ozdraviti) i on ima pravo da ne posti ako je post poteškoća za njega tokom te bolesti a kada ozdravi obavezan biva da naposti propušteno.
  • Osoba koja je luda, ona nije obavezna da posti niti da naposti dane koje su prošli ne vezano da li je ona velika (punoljetna) ili ne a u ovu kategoriju spadaju i one osobe koje ne mogu da razlikuju stvari (vid bolesti).
  • Stare i iznemogle osobe koje ne mogu da poste iz razloga koji su stalno prisutni (kao da su bolesni i ne očekuju ozdravljenje, ili pak su iznemogli zbog starosti) i oni su obavezni da za svaki dan posta NAHRANE PO JEDNOGA SIROMAHA (Miskina).
  • Trudna i noseća žena, nisu obavezne da poste ukoliko posumnjaju da bi post mogao da našteti njima ili eventualno njihovu plodu (djetetu) no, obavezne su da naposte svaki dan koji ih prođe kada prestane strah ili bojaznost zbog koje nisu postili u prvi mah odnosno prvo vrijeme.
  • Žena koja je u Hajzu ili Nifasu nije obavezna da posti tokom tih dana, a obavezna je da naposti kada prođu ti dani.
  • Nevoljnik ili osoba koja se zadesi u takvoj situaciji da mora da se iftari odnosno da mora da prekini post osoba koja ih spašava kao recimo od davljenja u vodi ili pak gušenja u požaru…
  • Osoba koja je Musafir (putnik) ukoliko želi može da posti a ako želi također može da ne posti s tim da biva u tome slučaju obavezna da naknadi dane koji su ga prošli. Ovdje nema razlike između puta koji se desi ponekada kao recimo čovjek ide na Umru ili pak put koji je stalan odnosno ljudi koji rade kao prevoznici – i oni imaju pravo da se iftare sve dok su na putu odnosno van svojih domova (nisu kod kuće).

 

PROPISI POSTA

1.  NIJET:

Obaveza je da bude prisutan nijet prije izlaska zore ukoliko se želi da posti obavezni (Farz, Vadžib ) post na osnovu riječi Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: „Ko ne bude nijetio post sa pojavom zore – ta on nema posta.“[2]

I rekao je:”Ko se ne odluči na post prije nastupanja zore, post mu ne vrijedi.”[3]

Mjesto nijeta je srce, a izgovor nijeta riječima nije zabilježen od Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, a niti od ashaba, radijjallahu anhum.

2.  VRIJEME POSTA:

Rekao je Uzvišeni: „Jedite i pijte sve dok ne budete mogli razlikovati bijelu nit od crne niti zore…“

Dvije su zore: Zora koja je LAŽNA (pojava bijelila na sredini Neba) odnosno koja nastupi prije one prave i u tom periodu nije dozvoljeno da se klanja Sabah jer njegovo vrijeme nije nastupilo a dozvoljeno je da se jede jer nije nastupilo vrijeme Sabaha koje ustvari označava i početak posta. I prava Zora koja je ustvari početak Sabaha a i početak posta. S pojavom ove zore biva haram da se jede ili pije jer kako rekosmo post nastupa od ovoga vremena. Ona se razlikuje od lažne zore, nebo iznad brda i na horizontu biva crveno dok je kod lažne zore bijelo.

Po početom postu post se nastavlja sve dok ne zađe sunce odnosno kada nastupi vrijeme Iftara. Odnosno kada dođe noć sa istočne strane, a dan zalazi sa zapadne strane sa zalaskom Sunca.

Rekao je Allah dželleša'nuhu: „Jedite i pijte sve dok ne budete mogli razlikovati bijelu nit od crne niti zore; od tada postite sve do noći.“

Rekao je Allahov Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: “Kada nastupi noć ovuda, a dan nestaje (zalazi) ovuda a Sunce zađe tada je nastupilo vrijeme Iftara.“[4]

 

3.  SEHUR:

Rekao je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: “Razlika (granica) između našeg posta i posta Ehlu Kitabija (Jevreja i Kršćana) je u ustajanju na Sehur (jedenju).“[5]

I rekao je:“Bereket je u trome: U džematu, u popari (kaša, vrsta hrane) i u Sehuru.“[6]

 

Čitav Sehur je bereket u samoj njegovoj vanjštini i ne treba da se propušta jer je to slijeđenje Sunneta Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, a biva snaga za post koji je pred nama. Kratko Sehur je ručak koji mubarek i takvim ga je nazvao i opisao Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: „Dođi (hodi) na ručak koji je mubarek, dakle dođi na Sehur.”[7] Rekao je šejh Albani da je ovaj hadis Sahih.

 

I rekao je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, u svezi Sehura:  „Sehur, njegova hrana je bereket i ne ostavljaj nikako Sehur pa makar kada bi popio gutalj vode – doista Allah i njegovi Meleki donose Salavate na one koji sehure (koji ustaju na Sehur).“[8]

I od njegove upute, upute Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, je bilo da je odgađao Sehur do samoga nastupanja Sabah namaza jer kako rekosmo u Sehuru je BEREKET.

4.  ŠTA JE OBAVEZA NA POSTAČU DA OSTAVI (DA SE KLONI TOGA):

-         KAVLU ZUR (Ružan i razvratan govor i dijela): Rekao je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: "Onaj ko ne napusti ružan govor i ružna djela, ta Allahu nije potrebno  da ostavlja hranu i piće!"[9]

 

-         El-LAGV VE EL-REFES ( rasprava, ružan i bestidan govor): rekao je Mustafa, sallallahu alejhi ve sellem: „Nije post da se ostavi hrana i piće, nego je post da se ostavi ružan i bestidan govor. Pa ukoliko te neko napadne ili opsuje ti kaži: Ja postim!“[10]

 

5.  ŠTA JE DOZVOLJENO POSTAČU:

-         Dozvoljeno je da postač osvane džunub (ne kvari mu to post). Od Ajiše, radijjallahu anhu, se prenosi da je kazala:

„Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, bi ustajao odnosno dočekao bi ga Sabah a on bi bio Džunub, potom bi se okupao i postio.“Muttefekun alejhi

-         Misvak i upotreba istog tokom posta. Rekao je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: “Da se ne bojim za svoj ummet, naredio bi im upotrebu Misvaka prilikom svakoga namaza.”[11] (u drugoj predaji kod svakoga abdesta).

Na osnovu ovoga hadisa dolazimo do zaključka da je Misvak poželjan prilikom svake stvari pa i posta ne vezano da li to bilo prije ili poslje zalaska Sunca. Dakle to je praksa Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem.

 

-         Unošenje vode u nose i ispuštanje van pri uzimanju abdesta: Sam Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, bi koristio i unosio vodu pri abdestu u svoj nos, no ono što se prenosi od Njega, sallallahu alejhi ve sellem, jeste da čovjek ukoliko je postač da ne pretjeruje u tome kako ne bi ušlo šta u njegovu unutrašnjost od vode i time mu pokvarilo post.

-         Dodir i poljubac pri postu:

Od Aiše, radijjallahu anha, se prenosi da ju je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem,  poljubio a bio je postač, te također da ju je dodirivao dok bi bio postač. No, on je bio posjednik, kontrolirao je svoje strasti  bolje od vas.“ Muttefekun alejhi

Ova stvar je pokuđena za momka odnosno osobe koje su mlade (jer im je strast jača).

Rekao je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem:

„Dosita šejh (starac) posjeduje svoju strast (kontrolira je).“ Ahmed

 

-         Vađenje krvi i upotreba injekcija koje nisu hranljive: Ovo nije od stvari koje kvare post jer nisu hranljive niti dostižu unutrašnjost čovjeka (u njegov stomak).

Kušanje hrane: ovo pravilo je vezano za ne ulazak hrane u unutrašnjost čovjeka! Ovo se temelji na osnovu hadisa Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: “Nema smetnje da se okusi slanost hrane ili nečega drugog sve dok ne uđe u grlo a on je postač.”[12]

 

-         Lijekovi i upotreba kapi za oči ili Surme: Ove stvari ne kvare post pa i kada bi čovjek od upotrebe nečega osjetio nešto u svome grlu ili ne. Prenosi imam Buhari da Enes, Hasan i Ibrahim nisu smatrali spornim upotrebu Surme tokom posta.

 www.tewhid.ucoz.net
https://www.facebook.com/studio.tewhid

 

Category: O Ramazanu | Added by: studio-tewhid (2014-06-21)
Views: 547 | Rating: 0.0/0
Total comments: 0
Name *:
Email *:
Code *:
NAMAZ
Facebook-tewhid
kur'an
tags