Main » Articles » O Ramazanu |
Mudrost propisanosti ove sadake je obogaćivanje siromaha na dan Ramazanskog bajrama čime se lišavaju traženja sadake od drugih na taj dan, obveseljivanje istih na dan kada se svi raduju i vesele i čišćenje od lošeg i bestidnog govora, besposlica i sl. što se činilo za vrijeme posta u mjesecu ramazanu. (El-Mugni, 3/65).
Ibn Abbas, radijallahu te'ala anhuma, je rekao: "Allahov poslanik, sallallahu alejhi ve selleme, propisao je zekatul-fitr kako bi se postač očistio lošeg, bestidnog govora i besposlica i kako bi se nahranili siromasi. Ko ga udijeli prije namaza (na Ramazanski bajram) bit će primljen kao zekatul-fitr, a ko ga udijeli poslije namaza to će biti obična sadaka." (Ebu-Davud, 1609; Ibnu-Madže, 1827, i drugi, hadis je hasen).
Zekatul-fitr je obavezan za svakog muslimana i muslimanku zbog hadisa Ibn Omera, radijallahu te'ala anhuma, koji kaže: "Allahov poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, propisao je zekatul-fitr od jednog sa'a hurmi ili jednog sa'a ječma i slobodnom čovjeku i robu, i čovjeku i ženi, i malom i velikom od muslimana; i naredio je da se udijeli prije nego što ljudi izađu da klanjaju namaz (bajram namaz)." (Buharija, 1503; Muslim, 984, i drugi).
Šta se izdvaja i koja kolčina?
Sadekatul-fitr može da se izdvoji iz svih namirnica koje muslimani koriste za ishranu i nije potrebno ograničavati se na spomenuto u hadisu Allahovog poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: ječam, hurme, grožđice; već se može udijeliti i riža, pšenica i slično što se koristi u ishrani. Prema mišljenju većine islamskih učenjaka obavezno je izdvojiti jedan sa'a od namirnica koje se koriste u ishrani.
Sa'a je mjera od četiri pregršta ruku srednjovječnog čovjeka čija težina otprilike iznosi 2,157 kg. u pšenici. Kod islamskih učenjaka kada je u pitanju izdvajanje zekata, općenito, u novcu postoje dva mišljenja:
Izdvajanje zekata u novcu je zabranjeno.
Šerijat je pojasnio u čemu je obavezno izdvojiti zekat i izdvajati ga u nečemu drugom nije dozvoljeno, kao što nije dozvoljeno za kurban zaklati nešto drugo mimo propisanog i kao što kao otkupninu nije dozvoljeno dati mimo propisanog.
Da je bilo dozvoljeno izdvajanje zekatul-fitra u novcu Allahov poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, bi to dozvolio. Ovog mišljenja su: Malik, Šafija, Ahmed i Davud ez-Zahiri. (El-Mudevveneh, 1/258; El-Medžmu'u, 5/428-429; El-Mugni, 2/565).
Dozvoljeno je izdvajanje zekata u novcu jer je cilj izdvajanje zekatul-fitra zadovoljavanje potrebe siromaha na dan Bajrama, a to njihovo ispunjenje potreba ponekad biva potpunije u novcu nego u namirnicama. Ovo mišljenje zastupaju: Ebu Hanife, Sevri, Buharija i drugi.
Obadvije skupine dokazivale su svoje stavove mnogobrojnim dokazima i odgovarale jedna drugoj na njihove dokaze, tako da, inšaallah, ukoliko se uradi i jedno i drugo bilo bi ispravno, ali je u svakom slučaju raditi bolje ono kako se praktikovalo u vrijeme Allahova poslanika, sallallahu 'alejhi ve sellem.
Kada i kome se izdvaja sadekatul-fitr?
Zekatul-fitr obavezno je izdvojiti prije nego što se izađe klanjati bajram namaz i zabranjeno je odgađati njegovo izdvajanje poslije namaza shodno riječima Ibn Omera, radijallahu te'ala anhuma: "Allahov poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je naredio da se izdvoji zekatul-fitr prije nego što ljudi izađu na namaz." (Buharija, 1509; Muslim, 986 i drugi).
Dok ga je dozvoljeno izdvojiti i dan ili dva dana prije Ramazanskog bajrama. Od Nafi'a, rahmetullahi te'ala alejh, se prenosi da je rekao: "Ibn Omer, radijallahu te'ala anhuma, bi davao zekatul-fitr onima koji bi ga uzimali i davali bi ga na dan ili dva dana prije Ramazanskog bajrama." (Buharija, 1511; Muslim, 986).
Sadekatul-fitr se udjeljuje samo potrebnima: siromasima i nevoljnicima zbog hadisa u kojem se spominje mudrost propisivanja zekatul-fitra: "...i kako bi se nahranili siromasi" i hadisa: "Poštedite ih (siromahe) na današnji dan (Bajram) traženja svojim udjeljivanjem".
Dakle, propis je da se nahrane siromasi, kao što je slučaj i kod keffareta-otkupnine za mnoge stvari. Ukoliko u familiji onoga koji izdvaja sadekatul-fitr ima siromaha bolje je sadekatul-fitr udijeliti njima, čime se ispunjava ovaj propis i jačaju rodbinske veze.
www.tewhid.ucoz.net
| |
Views: 470 | |
Total comments: 0 | |