Autor - Ibn Kajjim El-Dževzijje , rahimehullah
Kada su ljudi odbacili sud Kur`ana i sunneta i prestali se obraćati ovom sudu , povjerovali su da Kuran i sunnet nisu dovoljni ili kompetentni da ukažu na pravdu , pa su se okrenuli ljudskim mišljenjima , logici , racionalnim prosudama i stavovima učenjaka . Takvo ponašanje iskvarilo im je zdrave naravi , unijelo ramu u srce , zamutilo stavove i razmišljanje i donijelo prazninu u razum . To ih je zaslijepilo i potčinilo u tolikoj mjeri da su na tim kvazivrijednostima odgoja nova pokoljenja , a odrasli zapadali u duboku starost , i to za njih nije predstavljalo ništa loše . Zatim je došla druga vlast , podignuta druga država u kojoj su novotarije zamijenile sunnet , ego zamijenio razum , strst zamijenila razboritost , zabluda zamijenila uputu , grijeh zamijenio dobro , neznanje zamijenilo znanje , pretvaranje zamijenilo iskrenost , laž zamijenila istina , nepravda zamijenila pravdu , ulaganje zamijenilo savjetovanje , te su trijumf i pobjede pripali ovim pseududovrijednostima . U nosioce se zablude sada s poštovanjem upire prstom, a nekada se upiralo u pronositeje dobrote i čestitosti .
Kada vidiš da neka država , u kojoj se ovakve stvari promiču , napreduje kada se njena zastava uzdigne , kada se njene zastave na koplja uzdignu , kada se njena vojska sakupi i pokrene , tada je , tako mi Allaha Uzvišenog , bolje biti pod zemljom nego njome hodati , vrleti planina bolje su od prostranih ravnica , i boraviti u društvu zvijeri tada je sigurnije od boravka u društvu ljudi .
Zemlja se naježila , a nebo smračilo , i pojavio se nered na kopnu i moru zbog grijeha razvratnika . Nestalo je blagoslova , dobra se smanjilo , životinje su onemoćale , a život je zbog nedjela nasilnika postao turoban . I svjetlost dana i tmine noći plaču zbog nedijela i zapanjujućih čini ljudi . Meleki pisari i pratioci žale se svom Gospodaru zbog prevladavanja razvrata , nemorala i zlodjela .
Tako mi Allaha Uzvišenog , to je opomena pred dolazak teške kazne koja samo što nije izbila .To je proglas noći što nesreću nosi koja se svoje tmine već razasula ! Zato uz iskreno pokajanje skreni sa puta hrđavoga , dok još nije kasno . Požuri se pokajanjem da ne budeš od onih pred kojima su vrata pokajanja zatvorena , kojem je grijeh jedina sudbina , a Uzvišeni poručuje :" A mnogobošci će sigurno saznati u kakvu će muku zapasti !" (Eš-Šuara, 227)
Kupi svoju dušu danas ; pijaca je još tu , cijena je poznata , a i novca imaš . Roba je jeftina , ali doći će dan kada neće biti pijace ni robe , niti će se u tom danu išta , bilo veliko ili malo , moćći kupiti i nabaviti . "To će biti dan u kojem će vam biti jasno da ste sami sebe obmanuli ! " (Et-Tegabun,9) "Dan kad nevjernik bude prste svoje drizao !" (El-Furkan ,27)
Ako odeš bez prtljaga ; prave vjere i imana ,
Na mahšeru ugledat ćeš one koji prtljag nose .
Zažaliti ćeš zašto i ti nisi spreman kao oni
Zašto nisi ulagao i štedio kao mnogi !"
Na mahšeru ugledat ćeš one koji prtljag nose .
Zažaliti ćeš zašto i ti nisi spreman kao oni
Zašto nisi ulagao i štedio kao mnogi !"
Djela bez iskrenosti i povođenja za Poslanikom , sallalahu alejhi ve sellem., jesu beskorisna kao što se putknik neće okoristiti od svoje obuće u koju trpa pijesak , nego će mu ona obuća samo postati teža !
Ako svoje srce opteretiš dunjalučkim brigama , a zapostaviš njegove virdove - duhovnu hranu , što za njega predstavlja život i snagu , omda si poput putnika koji pretovari svoju jahalicu , a zaboravi na njenu hranu . Doista će mu ona btzo stati !
<<Bez cilja nekoggodine troši
ne vidi nadu , ni uspijeh neki
Da li vodič brzi zna kuda hodi ,
jer ne ide brzo karavan svaki .
Uspori malo , gledaj kuda kročiš,
stopama svojim po mrtvima gaziš ! >>
ne vidi nadu , ni uspijeh neki
Da li vodič brzi zna kuda hodi ,
jer ne ide brzo karavan svaki .
Uspori malo , gledaj kuda kročiš,
stopama svojim po mrtvima gaziš ! >>
Kome se ukaže slast ugodnog života lakše oidnosi gorčinu strpljivosti !
Cilj je prava stvar kod procjenjivanja , ali se poslijednji pojavljuje . Cilj je prva stvar i u čovjekovom razmišljanju , ali zadnja faza u ostvarivanju .
Čovjek se navikao i kroz svakidašnju praksu naučio da kaže za nešto da je neostvarivo , ali ako bi njegova ambicija malo porasla , s visokih u do tada nedokučivih ciljeva počela bi prodirati svjetlost čvrste odluke za ostvarivanjem cilja .
Ljudi se razlikuju po svojim ambicijama i željama , a ne po likovima i izgledima .
Slaba ambicija spušta smetljara u jarak s ljudskim nečistima !
Između tebe i onih koji su uspijeli nalazi se brdo strasti .Oni su odjeli ispred brda , a ti iza njega . Napusti svoj položaj i stignut ćeš karavan uspijelih .
Dunjaluk je sedlo za trkaću životinju .Od mnoštva natjecatelja podigla se prašina i još se ne vidi pobjednik , mada ima ljudi koji jašu na konjima ,a neki na magarcima , dok su neki ostali i bez svojih jahalica, pa idu peške .
<<Kada prašina na zemlju se slegne ,
zamijetit ćeš jesi li konja ili magarca laho !" >>
zamijetit ćeš jesi li konja ili magarca laho !" >>
U naravi čovjeka živi osobina pohleposti , ali suzdržljivost vodi ka boljem skončaju.
Lopov pohlepe hodi samo kroz tamuu srasti !
Zrno ljudskih želja stavljeno je pod zamku uništenja , pa zamisli o takvoj smrti , zar nije lakše braniti se strpljivošću ? !
Snaga ćelje za ostvarenjem nade podsječa čovjeka na ulaganje napora u ostvarenje cilja i poziva na opreznost kako nada ne bi bila upropaštena !
Škrtac je siromah koji neće imati nagradu za svoje siromaštvo !
Treba se strpiti na žeđi za nanošenjem štete i ne piti sa strehe prigovaranja !
Čestita žena bit će i gladna , ali neće prodavati svoje tijelo .
Kad tražiš , traži od svoga Gospdara , jer ako rob traži od nekog drugog , pored svoga vlasnika , to je poniženje i nečastan čin !
Mladice samoće daju plodove dobrog društva .
Udalji se od onoga što neće vječno potrajati , a potraži društvo u onome što se od tebe nikada neće odvojiti !
Osamljivanje neznalice jeste propast , a kad se učenjak osami , pa on ima svoju spremu i može se braniti ! ( Autor je upotrebio riječi iz hadisa u kojem stoji da kada su upitali Allahova Poslanika , sallalahu alejhi ve sellem ., o izgubljenoj kamili , da li je čovjek može posvojiti ako je nađe , on je odgovorio :"Ona ima svoje napajanje ( ima rezere vode u želucu ) i može se braniti ( od zvijeri ) !"
Ako se u časnoj kući ( srcu ) spoje razum i čvrsto uvjerenje , a potom ih prprati zdravo razmišljanje , pa se međusobno dozivaju i savjetuju onda :
<< Slušat ćeš govor , dasadno ti neće biti ,
Što skladom svojim dragost izaziva .
Kada se duša sjeti Njega , nestane bola ,
s umorna srca briga odmah spadne !>>
Što skladom svojim dragost izaziva .
Kada se duša sjeti Njega , nestane bola ,
s umorna srca briga odmah spadne !>>
Ako iz usta tvog neprijatelja izađe nepromišljena riječ , nemoj na nju istom riječju uzvračati da se ne bi razmnožila , jer potomstvo rasprave i svađe jeste pogrdno potomstvo !
Tvoja strastvena odbrana i privrženost duši odraz je tvog neznanja o njoj , jer da svoju dušu istinski poznaješ , udružio di se sa svojim protivniko, protiv duše svoje !
Kada se vatra osvete raspali iz vatre srđbe , prvo izgori onaj koji na taj način vatru raspiruje !
Privrži svoju srdžbu u okove mudrosti i blagosti , jer je srdžba kao lav , ako se otrgne , sve uništi !
Kome sreća bude predodređena , on će na dobro upućivati makar to on njega i ne tražili !
Kada Allah Uzvišeni koće uputiti nekog roba , On u njegovo srce ubaci sjeme uspjeha i podrške , zatim ga zalije vodom želje i straha , potom ga kroz više faza promatra i prati , a onda pored njega do uroda postavi čuvara - znjanje , kad domalo iza toga vidiš biljku kako se an stabiljci svojoj izdigla visoko .
Kada se zvijezda ambicije pojavi u mninama noći nemarnosti , a zatim se pojavi i mjeec odlučnosti , tada zemlja srca zablista svjetlom Gospodara svoga .
Kada se noć razastre , san ili budućnost ovlada ljudima ; opreznost i želja za ostvarivanjem cilaj vlada na samom čelu logora budnosti , dok sporosti i lijenost vladaju u četi nemarnosti . Pa kada odlučnost krene u napad i navali s boka na neprijatelja , tada vojske traćenja vremena budu poražene , i dan ne osvane a da ratni plijen već ne bude pdijeljen među ratnicima .
Putovanje noću podnosi samo onaj koji je spreman i glad podnositi ; na čelu da bude najbolje kamile , a na zaćelju one što potrebštine nose .
Nemoj da ti dosadi stajati pred vratima , makar bio i odbijen .Nemoj prestajati da se izvinjavaš , makar bio i odbačen . Kada vrata budu otvorena drugima , pored tebe , i ti uđi poput lašca koji se među svijetom promiče , uđi poput parazita i pruži ruku govoreći : "I udijeli nam milostinju !" (Jusuf , 88.)
O ti što vrata opskrbe otvaraš bez ključa bogobojaznosti , kako samo činiš puno grijeha , a žališ se na oskudnu opskrbu ?!
Kada bi rob udovoljio uvjetima bogobojaznosti , nijedna mu dunjalučka želja ne bi bila uskraćena !
Grijesi sužavaju i zatvaraju vrata opskrbe , i čovjeku doista biva uskraćena neka opskrba zbog grijeha koji je počinio !
<<Nisam vam došao u posjet ,
nego me put ovuda nanese .
Od vrata vaših , nisam se okreno
osim zbog grijeha, zbog njih i posrnuh !>>
nego me put ovuda nanese .
Od vrata vaših , nisam se okreno
osim zbog grijeha, zbog njih i posrnuh !>>
Duše su smiještene u likove kao što su ptice mještene u tvrđave , al onaj ko je namijenjen da se gnijezdi , nije kao onaj koji je namijenjen da se u dobru natječe !
Ko od posluge želi znat svoj položaj kod vladara neka pogleda u poslove koje mu vladar povjerava i zbog kojih ga drži !
Budi sin ahireta , a ne sin dunjaluka , jer dijete svoje porijeklo vezuje za majku .
Dunjaluk nije vrijedan ni jednog tvog koraka , pa kako onda možes ići iza njega ?!
Dunjaluk je poput lešine , a i lav se susteže da jede tao nešto !
Dunjaluk je prolaz , a ahiret je stvarna domovina i boravište , pa kako onda svoje potrebe da tražiš negdje drugdje osim u domovini ?!
-------------------------------------------------------------
Izvor
" Riznica znanja " - Ibn Kajjim , rahimehullah
strana :397 - 403