Main » Articles » Sira |
NAREDBA POSLANIKU, A. S., DA POCNE POZIVATI ALLAHOVOJ VJERI
Objavu Kur'ana Resulullahu, a.s., - neka je na njega salavat, mir i selam! - mozemo svrstati u dva vremenska perioda, sa zasebnim karakteristikama, i to: 1 . mekanska objava, koja je trajaia trinaest godina; 2. medinska objava, koja je trajaia deset godina. Oba perioda imaju svoje stupnjeve i karakteristike, specifiers za to mjesto i vrijeme, cvrsto vezane i neodvojive od svakodnevnog zivota i historijskih zbivanja. Mekanski period Objave i Resulullahovog, a.s., poziva u islam, mozemo podijeliti u tri razdoblja: 1 . tajno pozivanje u islam, u trajanju od tri godine; 2. javno pozivanje stanovnika Meke u islam od pocetka cetvrte godine poslanstva do kraja desete godine poslanstva; 3. period pozivanja u islam ljudi izvan Meke i sirenje vjere. Ovaj period traje od kraja desete godine poslanstva, pa do Resulullahove, a.s., hidzre u Medinu. medinskom dijelu Objave cemo govoriti kada dodemo do tog perioda. 70 Zapecaceni dzenetski napitak PRVI PERIOD OBJAVE USTRAJNOST U POZIVU TRI GODINE TAJNOG POZIVANJA Poznato je daje Meka bila arapski vjerski centar. U njojje Kaba, prijestolnica kumira i mnogobostva svih Arapa. Namjera za vjerskom obnovom izazivala je strah i nesagledive poteskoce, cak ako bi bila provodena i podalje od Meke; problem koji iziskuje odlucnost, rijesenost i jaku volju, koju ne smiju poljuljati nedaca, zlo i katastrofa. Medutim, velika Allahova mudrost bila je u tome datumacenje Objave bude u pocetku tajno, kako ne bi iznenadilo mekansko stanovnistvo onim sto bi ga uznemirilo. PRVA PRETHODNICA Prirodno je bilo da Resulullah, a.s., predoci islamsko ucenje prvo najblizim svojim ljudima, svojoj porodici i prijateljima. On ih pozva da slijede njegovo ubjedenje, a zatim pozva i svakog onoga koga je dobro poznavao i za koga je znao da je dobar covjek. Pozva one u koje je bio siguran da vole Jednog Allaha, dz.s., da vole istinu i pravdu i koji znaju njega, Muhammeda, a.s., sa svim njegovim vrlinama i osobinama. Oni mu se odazvase, ne svi, ali se odazvase oni koji nikada nisu posumnjali u licnost i velicinu Resulullaha, a.s., i u njegove rijeci. To su oni, koji su znali za historiju islama od prethodnih ucenjaka. To je, na prvom mjestu bila njegova supruga Hatidza, r.a., majka pravovjemih, kci Huvejlidova, a zatim njegov sticenik Zejd bin Haris bin Ser Hubejl el - Kelbi 117 , te njegov amidzic, Alija bin Ebi - Talib, djecak koji je zivio kod Resulullaha, a.s., i kojeg je on odgajao, i na kraju njegov vjerni prijatelj Ebu - Bekr es - Siddik. Ova grupica od cetvero najdrazih bica, primi islam, prvog dana Resulullahovog djelovanja kao Allahovog poslanika. 118 Nakontoga, Ebu - Bekr, r.a., poceoje aktivno djelovati nasirenju islama. Bioje pogodna osoba, obljubljen kod naroda i veoma uvazen zbog svog pristojnog nacina zivota. Ljudi su Zapecaceni dzenetski napitak 71 ga pitali za savjet, jer je posjedovao veliko znanje i iskustvo. On je poceo pozivati u islam one u koje je bio sasvim siguran, one s kojima se druzio i kojima je vjerovao. Od njegasu primili islam Osman bin Affan el - Emevi, Zubejr bin el - Avvam el - Esdi, Abdurrahman bin Auf, Sa'd bin Ebi - Vekas ez - Zuhrejan i Talha bin Ubejdullah et - Tejmi. Ova osmerica su prva prethodnica ostalima, koji ce primiti islam u osvitu njegove zore. Medu prvim muslimanima je i Bilal bin Rebbah - Abesinac, a slijedili su: povjerenik ovog ummeta 119 , Ebu - Ubejde Amir bin el - Dzerrah, iz plemena Beni Haris bin Fihr, Ebu - Selema bin Abd el - Esed, El - Erkam bin Ebi el - Erkam el - Mahrumi, Osman bin Mez'un i njegova dva brata Kudamet i Abdullah, zatim, Ubejdet bin el - Haris bin el - Muttalib bin Abdi Menaf, Seid bin Zejd el - Adevijj i njegova zena Fatima, kci Hattaba el - Adevije Hi sestra Omer bin Hattaba, Habbab bin el - Eret i Abdullah bin Mes'ud el - Hezli i jos neki drugi. Ovo su bili prvi muslimani, ljudi iz svih kurejsijskih porodica. Ibn - Hisam nabrojao ih je vise od cetrdeset 120 , a oko ubrajanja nekih ljudi u prve muslimane ne postoji potpuna sigumost. Ibn - Ishak kaze: "Zatim poce narod primati islam, i musko i zensko, tako da se o islamu poce pricati u Meki. 121 Svi, prethodno spomenuti ljudi, primise islam tajno. Resulullah, a.s., sastajao se s njima na odredenim mjestima i tumacio im islam daleko od ociju javnosti. Njegova misija jos je uvijek bila misija pojedinacnog, tajnog pozivanja u islam. Nakon objave prvih ajeta sure El - Muddesir, objavljivanje se redovno nastavilo. Objavljivani su kratki ajeti (recenice) iz pojedinih sura (poglavlja), kao i dijelovi jedne sure. Smisao je odgovarao vremenu i sredini u potpunosti. Znacenje je bilo velicanstveno, toplo, razumljivo i prihvatljivo, a osnovni zadatak im je bio odgajanje i pripremanje covjeka da bude pravi vjernik. Bilo je i onih ajeta koji su ukazivali na sve ljudske nevaljalstine kojih se treba kloniti na ovome svijetu. Mnogi su opisivali Dzennet i njegove Ijepote kao i Dzehennem sa svim strahotama, slikovito i precizno, kao da ih okom gledas. Sve sto je objavljivano, djelovalo je na vjernike izuzetno pozitivno, stvarajuci u njima i oko njih atmosferu sasvim drugaciju od one u kojoj je zivio ljudski rod toga doba. NAMAZ Medu prvim naredbama koje su objavljene pocetkom silaska Objave, bila je i naredba oklanjanjunamaza. Mukat - il bin Sulejman kaze: "Allah, dz.s., propisao je namaz pocetkom islama, i to dva rekata dnevno i dva nocna rekata." To potvrduje ajet: "I Gospodara svoga krajem i pocetkom dana velicaj i hvali!" (Xl:55) Ibn - Hadzerkaze: "Resulullah je, pouzdanose zna, klanjao prije Isra'a - (uzdignuca na nebesa), a i njegovi drugovi, ashabi." 72 Zapecaceni dzenetski napitak Jedino je neslaganje oko toga, da li je naredba o klanjanju bila prije naredbe za pet dnevnih namaza. Neki kazu, naredba je bila samo za namaz prije izlaska sunca i poslije zalaska." Harisbin Usamapripovijeda, putem Ibn - Lehi'ataprekoZejdabin Harisadaje Resulullahu, a.s., s pocetka Objave dosao Dzibril, pa ga naucio uzimanju abdesta, te kad je zavrsio s abdestom, uzeoje saku vode i poprskao je njome stidno mjesto. Ibn - Madzdze prenio je smisao ovog hadisa. Slican hadis je prenesen od El - Berra bin Aziba i Ibn - Abbasa. U hadisu Ibn - Abbasastoji:"Bilajetojednaodprvih naredbi." 122 Ibn - Hisam je naveo u svojoj Siri, da je Resulullah, a.s., sa svojim drugovima odlazio u vrijeme namaza u klanac, te bi kriomice klanjali da ih ne bi narod vidio. Ebu - Talib vidio je jedanput Resulullaha, a.s., i Aliju da klanjaju, pa im je to prigovorio, a kad je saznao o cemu se radi, nalozio im je da budu ustrajni i nepokolebljivi. 123 VIJEST OBJAVI STIZE DO KUREJSIJA Gledajuci s vise aspekata na dogadaje u Meki, izgleda da je vijest o Ed - da'vetu, pozivu u islam, u ovom prvom stadiju, koji je bio pojedinacan i tajan, stigla i do Kurejsija, iako joj nisu obarcali vecu paznju. Muhammed el - Gazalija kaze: "Ova vijest je stigla do Kurejsija, pa joj ne pridadose vaznost. Veoma je moguce da su smatrali Muhammeda, a.s., jednim od samostalnih poboznika koji govori o bozanstvenosti i njenim pravima, slicno kao sto su cinili Umejjet bin Salt, Kus bin Saide, Amr bin Nufejl i njima slicni. Medutim, ovdje su Kurejsije bili oprezniji, pa su pazljivo osluskivali, bojeci se masovnosti Muhammedovih, a.s., pristasa i dubljih tragova, te pocese pratiti njegov zivotni put i njegovu vjersku aktivnost." 124 Prodose tri godine, a Resulullahov rad na islamu josje uvijek bio tajan i pojedinacan. U ovom periodu oformila se skupina vjemika zasnova na bratstvu i medusobnom pomaganju, sa zadatkom da tumaci i siri vjeru islama i da radi na njenoj konsolidaciji i ucvrscivanju. Zatim, Allah, dz.s., obaveza Resulullaha, a.s., vahjom - Objavom, da vjeru obznani Kurejsijama, da se suprotstavi njihovim lazima, i da nasrne na njihove kipove. Zapecaceni dzenetski napitak 73 DRUGI PERIOD OBJAVE JAVNI POZIV U ISLAM PRVA NAREDBA JAVNOM VJERSKOM ISTUPANJU Allah, dz.s., u vezi s javnim pozivanjem u islam, naredi: "I opominji rodbinu svoju najblizu." (26:214) Poglavlje u kome se nalazi ovaj ajet je Es - Sua'ra', a u njemu se najprije spominje kazivanje o Musau, a.s., i to od pocetka njegovog poslanstva do seobe s Benu Izraelicanima i njihovog spasa od Faraona i njegovog naroda. Zatim govori o davljenju Faraona i njegove porodice u moru. Ova kur'anska prica sadrzi sve periode kroz koje je prosao Musa, a.s., tokom svoje poslanicke misije u Egiptu - pozivajuci Faraona i njegov narod vjeri u Allaha, dz.s. Smatram da je ovo nasiroko obrazlaganje o Musau, a.s., i njegovoj misiji doslo upravo na mjesto kad Allah, dz.s., nareduje Resulullahu, a.s., da pozove svoj narod u islam, da bi mu on bio vodic, kako njemu tako i njegovim ashabima, drugovima, i da bude primjer sta ce sve dozivjeti od svog naroda kad ga pocnu u laz utjerivati i napadati. islamu treba javno govoriti i stoga treba biti svjestan svega sto ih moze snaci jos od prvih dana. Ova sura sadrzi, takoder, sve klevetnike prethodnih poslanika iz naroda: Nuha, Ada, Semuda, Ibrahimovog naroda, Lutovog, Suajbovog - (ashabil - Ejketi), osim sto je spomenuo Faraonov narod i dogadaj s njima, - da bi obavijestio one koji ce se sluziti lazima, da ce ih stici Allahova kazna ako ustraju u tome. Isto tako, pravi vjemici treba da znaju, da ce lijep zavrsetak biti njihov, a ne ovih drugih. POZIVANJE RODBINE U ISLAM Nakon objave ajeta: "I opominji rodbinu svoju najblizu!", Resulullah, a.s., je prvo pozvao porodicu Benu - Hasim Hi Hasimlije, pa dodose, a s njima i nekoliko clanova od Benu Muttaliba bin Abdi Menafa. Bilo ih je ukupno cetrdeset pet ljudi. Ebu - Leheb preduhitri Resulullaha, a.s., i rece: "Evo, ovo su tvoje amidze i sinovi amidza, pa govori. Ostavi 74 Zapecaceni dzenetski napitak prazne price. Znaj datvoj narod pred svim Arapima ne predstavlja nikakvu snagu. Ja sam tebi preci i dovoljna su ti tvoja braca. Ako medu njima nastavis propovijedati ono scim si dosao natebe ce da nasrnu sva kurejsevicska plemena. U tome ce im pomoci i ostali Arapi. Ne znam da ima iko ko je svojoj rodbini nanio vise zla od tebe." Resulullah, a.s., svo je vrijeme sutio i na torn skupu nije govorio ono sto je htio. On ih pozva drugi put, pa kad dodose, rece im: "Hvala Allahu, Njega slavim, na Njega se oslanjam, Njega vjerujem, kod Njega utociste trazim i svjedocim da nema drugog Boga osim Allaha, Jednog Jedinog, koji nema sudruga." Zatim rece: "Voda ne smije lagati svoj narod, tako mi Allaha, pored kojeg nema drugog boga osim Njega, ja sam Allahov poslanik, vama narocito, a svim ljudima opcenito. Tako mi Allaha, svi cete umrijeti, kao sto legnete spavati, a svi cete biti ozivljeni, kao sto se probudite iz sna. I svakako cete polagati racun za svoja djela, a nagrada ce biti ili vjecni Dzennet, Hi vjecna vatra." Ebu - Talib rece: "Nama je tvoja pomoc najpotrebnija, tvoj savjet mi smo najspremniji prihvatiti, mi ti najvise vjerujemo, evo ovdje, na okupu je sav rod tvog oca, i ja sam jedan od njih, iako nisam prvi koji ce prihvatiti to sto volis ti, ali idi i cini ono sto ti je naredeno! Tako mi Boga, ja cu te kao i do sada, uvijek stititi i braniti. Jedino, sto ja licno nisam spreman napustiti vjeru Abdul - Muttaliba!" Ebu - Leheb rece: "Ovo je, tako mi Boga, sramota;sprijecite ga prije nego vaszavede!" Ebu - Talib dodade: "Tako mi Boga, ne mozemo ga sprijeciti dok smo zivi." 125 NA BREZULJKU SAFFA Nakon sto je Resulullah, a.s., dobio obecanje od Ebu - Taliba da ce ga stititi u vremenu dok mu Allah, dz.s., dostavlja Objavu, krenu jednoga dana na Saffu i povika: "Evo neprijateljskog upada!" Kurejsije se okupise oko njega. On ih pozva da vjeruju u Jednog Allaha, dz.s., u njegovo poslanstvo i da vjeruju u Sudnji dan. Buharija prenosi dio ove price od Ibn - Abbasa, koji kaze: "Kada je objavljeno: 1 opominji rodbinu svoju najblizu' - pope se Resulullah, a.s., na Saffu i poce dozivati: '0 potomci Fehra! potomci Adija, o Kurejsije!...' - i tako redom, dok se ne okupise. Pa za one koji ne dodose, posla glasnike da vide koji su to. Dode Ebu - Leheb, a dodose i Kurejsije. Resulullah, a.s., rece: 'Sta mislite, kada bih vas obavijestio da se u dolini nalazi konjica koja ce vas napasti, biste li mi povjerovali?' Odgovorise: 'Da, ti nisi nikada lagaol' On rece: 'Ja sam poslan vama, da vas upozorim na tesku patnju i kaznu koja vas cekal' Ebu - Leheb rece: 'Propao ti ostatak dana, zar si nas zbog toga Zapecaceni dzenetski napitak 75 okupio?'... Allah, dz.s.,tadaobjavi: 'Neka propadne Ebu - Leheb.'" 126 Muslim prenosi drugi dio ove price, od Ebu - Hurejrea, r.a., koji kaze: "Kadje Allah, dz.s., objavio: 'I opominji rodbinu svoju najblizu!' - Resulullah, a.s., svakome se od prisutnih ponaosob obratio, pa rece: '0 Kurejsije, spasite sebe od vatre, o Fatima, kceri Muhammedova, spasi sebe od vatre; tako mi Allaha, ja za vas nista ne mogu uciniti kod Allaha, osim sto smo matericno vezani, i sto cu Ga ja obavijestiti o toj rodbinskoj vezi.'" 127 Ovakav nivo obracanja, snaznim i prodornim glasom, nacin je da se prenese obavijest i upozorenje. Resulullah, a.s., objasnio je najblizim ljudimadaje prihvacanjeObjave i njega kao Poslanika, pitanje zivotne veze izmedu njega i njih. Rodbinska asiibija, tj. slijepa privrzenost koje se Arapi drze, nije nista i brzo ce nestati u vrelini ove opomene koja je doslaod Allaha, dz.s. OTVORENO ISTICANJE ISTINE I REAKCIJE IDOLOPOKLONIKA Prethodni dogadaj jos nije splasnuo uzburkanom Mekom, a vec Allah, dz.s., objavi: "Ti javno ispovjedaj ono sto ti se nareduje i mnogobozaca se okani" (15:94), pa se Resulullah, a.s., okrenu protiv mnogobozackih praznovjerja i njihove nistavnosti, govoreci istinu o kipovima, o njihovoj vrijednosti, tj. bezvrjednosti. On im donese primjere o bespomocnosti da sami sebe opsluze, a kako onda da budu bozanstvo od kojega narod trazi zastitu i uslugu. Zatim im je objasnio da je onaj, koji u njih vjeruje i uzima ih za posrednika izmedu sebe i Allaha, dz.s., u velikoj zabludi. Mekom se razbukta mrznja, nemir i strah. Ko to naglas govori o kipovima i narodu koji ih obozava? Zarsu na krivom putu i zarzive u teskoj zabludi? Ko to dira u bogove Kurejsija i njhovu vjeru? Hiljade munja, gromova i zemljotresa uzdrma tihu, mirnu i uspavanu dolinu Meke, uskovitla njen zrak, uzvitlasakrivene vjetrovite pustinje. Digose se Kurejsije protiv ove provale koja iznenada zahvati sve njih, strahujuci da ne prodre u njihove obicaje i njihovo naslijede. Digose se Mekelije, jer shvatise znacenje rijeci iman tj, vjerovanje koje negira bilo kakvo bozanstvo osim Allaha, dz.s. Znacenje: Vjerovanje u Objavu i Sudnji dan potpuna je poslusnost i potpuna predaja u kojoj covjek nije vise vlasnik nad sobom, ni svojim imetkom, jer to pripada Allahu, dz.s., za razliku od onih koji u to ne vjeruju. Prihvatiti ovo, znaci odreci se gospodstva, vodstva i ugleda koji uzivaju kod Arapa, a povezano je preko kumira u Meki. Njimazabraniti da izvrsavaju svoje mnogobozacke obrede i da ih zanemare zbog toga da bi udovoljili Allahu, dz.s., i Njegovom Poslaniku?! Ne pada im na pamet. 76 Zapecaceni dzenetski napitak Zabraniti im da ne cine nasilje, porobljavanje i sve gresne radnje u kojima su ogrezli i nocu i danju, to je nemoguce. Oni ne prihvacaju bilo kakve promjene, jer Allah, dz.s., kaze: "Ali, covjek hoce dokje ziv da grijesi." (75:5) Sve su to Kurejsije dobro znale, ali sta da cine pred iskrenim i povjerljivim covjekom, covjekom koji posjeduje najvece ljudske vrednote i lijepo vladanje? Ne znaju da je postojao jos neko takav od kad znaju historijat svoga roda. §ta da cine? Sta da rade? Kako da postupe? Bili su u velikoj nedoumici, a i neka su, imali su zasto! Nakon dugog i zamornog razmisljanja ne nadose bolje rjesenje nego da odu Muhammedovom, a.s., amidzi, Ebu - Talibu, i da od njega zatraze neka zaustavi svoga bratica u njegovim nakanama. Da bi njihov zahtjev bio ozbiljniji, odlucise da nastupe ostro. Oni rekose: "Poziv ljudima da napuste vjeru u nase bogove, tumacenje o njihovoj nemoci i slabosti je ruzna psovka i njihovo tesko omalovazavanje; s tim uporedo je i psovka i ponizenje nasih oceva i djedova koji su ih obozavali, drzali se tog pravca i utrkivali se u tome." DELEGACIJA KUREJSIJA KOD EBU - TALIBA Ibn - Ishak kaze: "Grupa uglednih Kurejsija ode Ebu - Talibu i rece mu: 'Ebu - Talibe, tvoj bratic huli nase bogove, sramoti nasu vjeru, rusi nase idole, izigrava nase pretke, pa ili ga zaustavi u tome, ili nam se makni s puta; jer i ti isto mislis kao i mi, i vjerujes kao i mi, pa da ga zaustavimo!'" Ebu - Talib ih umiri lijepim rijecima i pristojnim odgovorom, pa se vratise kucama, a Resulullah, a.s., nastavi po svome, tumaceci Allahovu, dz.s., vjeru, pozivajuci u islam. 128 FORMIRANJE KONZULTATIVNOG VIJECA KOJE CE ONEMOGUCITI HODOCASNICIMA DA SLUSAJU ISLAMU U narednim danima Kurejsije zabrinu druga stvar. Vec je proteklo nekoliko mjeseci kako Muhammed, a.s., tumaci novu vjeru, a priblizava se period hodocasca. Mnogi Arapi ce doci u Meku, pa je neophodno objasniti im Muhammedovo, a.s., ponasanje, kako ne bi njegovu propagandu shavtili ozbiljno. Oni se sastadose na dogovor kod El - Velida bin Mugire. El - Velid im rece: "Morate biti jedinstveni u misljenju, i morate zauzeti jedinstven stav, kako ne biste dosli u suprotnost jedan s drugim, i da ne biste pobijali jedan drugoga" Rekose: "Reci nam Zapecaceni dzenetski napitak 77 ti?"Onodgovori: "Ne, recite vi sto mislite, a ja cu slusati." Rekose: "Reci cemo, on je vrac." On rece: "Ne, tako mi Boga, on nije vrac! Mi znamo vraceve, ko su i sta su. On ne mrmolji kao vrac, a niti rimuje govor kao oni." Rekose: "Pa reci cemo da je lud." El - Velid odgovori: "On nije lud. Mi smo vidjeli ludake i znamo kakvi su, ko su i sta su. On nije pomracenog uma, nije dusevni bolesnik, a ni nervno rastrojen." Rekose: "Reci cemo da je pjesnik." Velid odgovori: "Nije on ni pjesnik. Mi znamo sve pjesnike i njihovo pjesnistvo. Znamo recitovanje u redzezu, a znamo i u hezedzu (redzez i hezedz su metricke forme u arapskom pjesnistvu, o.p.p.). Znamo sta je poezija, melanholicna i vesela, pa prematome, on nije ni pjesnik." Rekose: "Reci cemo - carobnjak je." Velid rece: "Ne, on nije carobnjak. Mi znamo carobnjake, vidjeli smo i njih i njihove sihre (carolije). On ne opcinjuje, a niti veze vradzbine." Rekose: "A sta da kazemo?" Velid odgovori: "Tako mi Boga, njegove, a.s., rijeci imaju Ijepotu, osnova im je kitnjasta i plodonosna, a sadrzaj mudar, uman i prodoran. Vi ne mozete nista tako reci, a da bude valjano. Najbolje ce biti od svega sto ste spomenuli da kazete, da je carobnjak - sahir. Rijeci koje govori su carolija - sihr, on rastavlja oca od sina, brata od brata, muza od zene, covjeka od porodice i rodbine, pa se i vi njega cuvajte i klonite." 129 Prenose neka predanja da je nakon svega sto im je El - Velid odgovorio, nekolicina njih upitala: "Reci nam pravo tvoje misljenje o njemu?" On im odgovori: "Pustite me malo da razmislim." Stajao je dugo razmisljajuci, a onda im je ipak rekao ono sto je na kraju i njimaporuciodakazu. 130 U vezi s El - Velidom, Allah, dz.s., objavi sesnaest ajeta u suri El - Mudessir i to od (1 1 - 27): "Meni ostavi onoga, koga sam ja izuzetkom ucinio. I bogatstvo mu ogromno dao. I sinove koji su s njim. I cast i ugled mu pruzio. I jos zudi da uvecam! Nikako! On doista prkosi ajetima Nasim. A naprticu ja njemu teskoce. Jer je smisljao i racunao. I proklet bio kako je proracunao i jos jednom proklet bio kako je proracunao! Zatim je pogledao. Pa se onda smrknuo i namrstio. I potom se okrenuo i uzoholio. I rekao: "Ovo nije nista drugo do vradzbina koja se nasljeduje. Ovo su samo covjekove rijeci! U sekar cu ja njega baciti!" 131 Nakon sto se Konsultaciono vijece slozi s konacnom odlukom, prionuse da to provedu u djelo. Rasporedise ljude na raskrsnicama kojima se krecu hodocasnici. Niko nije mogao proci pokraj njih, a da ga ne upozore na Muhammeda, a.s., i da ne kazu o njemu lazi. 132 Najvise je natom planu ucinio Ebu - Leheb. Resulullah, a.s., obilazio je ljude u vrijeme hodocasca u njihovim kucama, na trgovima Ukazu, Medzni i Zil - Medzazu i pozivao ih Allahovoj vjeri, a Ebu - Leheb bi isao za njim i vikao: "Nemojte se odazivati, on je otpadnik i teski lazov!" 133 Ovaj postupak Kurejsija doveo je do toga da su se Arapi s tog hodocasca vratili sa saznanjem o Resulullahu, a.s., i da se vijest o njemu rasirila po cijeloj Arabiji. 78 Zapecaceni dzenetski napitak RAZLICITE METODE OPIRANJA DA'VETU 134 Kad su Kurejsije vidjele da Muhammeda, a.s., ne moze nista sprijeciti od tumacenja nove vjere i njenog sirenja, pocese ponovo razmisljati sta da rade da bi ugusili djelovanje Resulullahovo, a.s., i njegovih ashaba. Odredise nekoliko metoda o kojima cemo govoriti: 1 . Ironija, izigravanje, ismijavanje, izrugivanje i utjerivanje u laz, bijase prvo sredstvo protiv muslimana. Pocese ih ponizavati, nazivati pogrdnim imenima, a na Resulullaha, a.s., bacise tesku optuzbu da je lud. Isli su za njim i dozivali ga tim ruznim imenom. Allah, dz.s., o tome kaze u Kur'anu: "Oni govore: 'Ej ti, kojemu se Kur'an objavljuje, ti si, uistinu lud!'" (15:6) Pretvarali su gadajecarobnjaki lazov. "Oni se cude sto im je jedan od njih dosao da ih opomene, i govore nevjernici: Ovo je carobnjak, lazov!" (37:4) Oni su ga ispracali i docekivali sa zluradim, glupim pogledima i unezvjerenim pokretima. "Gotovo da te nevjernici pogledima svojim obore kad Kur'an slusaju, govoreci: On je, uistinu, luda!" (68:51 ) Takoder su govorili, kad bi ga vidjeli da sjedi u drustvu sa slabim i nejakim prijateljima svojim, s izrugivanjem: "ovo njegovo drustvo: zar su to oni kojima je izmedu nas Allah milost ukazao?" (6:53) Oni su bili ti o kojima nam Kur'an govori: "Gresnici se smiju onima koji vjeruju; kad pored njih prolaze, jedni drugima namiguju, a kadase porodicama svojim vracaju, sale zbijajuci, vracaju se; kad ih vide, onda govore: 'Ovi su, doista, zalutali!' A oni nisu poslani da motre na njih.'" (83:30, 31 , 32, 33.) 2. Izoblicavanje Resulullahovog ucenja, stvaranje sumnje, propagiranje laznih agitacija i sirenje prica oko ovog ucenja i oko licnosti Resulullaha, a.s., te pretjerivanje u svemu tome, tako da ne ostane vremena svijetu za razmisljanje o vjeri. Oni su govorili za Kur'an: "To su izmisljotine naroda drevnih; on trazi da mu se prepisuju, ujutro i navecer da mu ih citaju" (25:5) "Ovo nije nista drugo do velika laz koju on izmislja, a u tome mu i drugi ljudi pomazu." (25:4) Oni su govorili: "Poucava ga jedan covjek." (16:1 03) Govorili su za Resulullaha, a.s.: "Staje ovom "poslaniku", on hranu uzima i po trgovima hoda." (25:7) Medutim, u Kur'anu na mnogo mjesta ima odgovora na njihovu propagandu, bilo da je citira ili ne. 3. Suprotstavljanje Kur'anu izmisljotinama drevnih naroda da bi ih s njima zabavili i odvratili od kur'anskog ucenja. Oni navode da je En - Nadar bin Haris rekao jednom prilikom Kurejsijama: "0 narode! Spopala vasje situacija u kakvu niste nikada prije zapali. Muhammed je rastao medu vama. Bio je djecak, najbolji od svih, najposlusniji i najiskreniji od svih vas. Bio je najpovjerljivija osoba medu vama. Tako je zivio do svoje zrelosti. Onda vam dode s ovim, s cime dode (s Objavom), a vi rekoste: "Carobnjak!" Ne, tako mi Boga, on nije Zapecaceni dzenetski napitak 79 carobnjak. Mi smo imali prilike vidjeti carobnjake i upoznati se s njihovim radom." A zatim ste rekli: "Vrac!" Ne, tako mi Boga, on nije nikakav vrac. Mi smo vidjeli vrace, znamo sta rade, a znamo i kako mrmolje neke rimovane rijeci. Pa rekoste da je pjesnik! Ne, tako mi Boga, nije on ni pjesnik. Mi znamo sta je poezija i culi smo i upoznali sve vrste poezije. Na kraju rekoste da je lud! Ni to nije, tako mi Boga. Nije on nesmotrena osoba koja ne zna sta radi i sta govori. Kurejsije, preispitajte se! Tako mi Boga, vama je dostavljena velicanstvena stvar i dogodio vam se velicanstven dogadaj, ali vi toga niste svjesni!" Nakon toga, En - Nadar je otputovao u Hiru i tamo naucio govor perzijskih kraljeva, govor Rustema i Sfendijara, pa kad je ponovo slusao Muhammedov, a.s., govor na skupovima, u kojem je spominjao Allaha, dz.s., i upozoravao na Njegove kazne, rekao bi: "Tako mi Boga, ni ja ne govorim losije od Muhammeda, a.s.," zatim bi pripovijedao o perzijskim kraljevima, o Rustemu i Sfendijaru, pa bi rekao: "U cemu je Muhammedov, a.s., govor bolji od moga?" 135 Ibn - Abbas nam u korist ovoga pripovijeda, da je En - Nadar kupio pjevacice - robinje, pa kad bi cuo da se neki covjek vraca od Resulullaha, a.s., svratio bi ga kod sebe, zaduzio jednu od "pjevaljki" da ga nahrani i napije, te da mu pjeva i igra, sve dotle dok u njegovom srcu ne bi ostalo ni traga od islama. njemu Allah, dz.s., objavi: "Ima ljudi koji kupuju price za razonodu, da bi, ne znajuci koliki je to grijeh, s Allahovog putaodvodili."(21:6) 136 4. Zahtjev Kurejsija za iznalazak neke zajednicke sredine izmedu predislamskog i islamskog ucenja, s tim da idolopoklonici napuste neka svoja ubjedenja i neke vjerske manifestacije, a da i Poslanik, a.s., napusti neka islamska nacela. To najbolje Kur'an objasnjava: "Oni bi jedva docekali da ti popustis, pa bi i oni popustili." (LXVIII:9) Postoji predanje koje prenose Ibn - Dzerir, kao i Taberanija, koje ide u prilog ovome. Naime, musrici (idolopoklonici) predlozili su Resulullahu, a.s., da on obozava njihove kipove godinu dana, a oni ce njegovog Gospodara godinu. Ima i drugih verzija od Abd bin Humejda da su oni rekli: "Ako prihvatis nase bogove, i mi cemo tvoga Allaha." 137 Ibn - Ishak prenosi, pozivajuci se na niz prenosilaca, te kaze: "Poprijecise se na put Resulullahu, a.s., dokje obilazio oko Kabe, Esed bin Abdil - Uzzaj, El - Velid bin Mugire, Umejje bin Halaf, El - As bin Vail el - Sehmi, prvaci svoga naroda, pa rekose: "0 Muhammede, hajde da vjerujemo to sto ti vjerujes, a ti vjeruj ono sto mi vjerujemo, te da se udruzimo i objedinimo nasa vjerovanja. Ako je to, sto ti vjerujes bolje od ovoga naseg, mi cemo ga prihvatiti, a ako je ovo nase bolje od toga tvoga, ti prihvati nase!"Tada Uzviseni Allah, dz.s., objavi: "Red '0 vi nevjemici, ja se necu klanjati onima kojima se vi klanjate, a ni vi se necete klanjati Onome kome se ja klanjam; ja se nisam klanjao onima kojima ste se vi klanjali, a vi 80 Zapecaceni dzenetski napitak se niste klanjali Onome Kome se ja klanjam. Varna - vasa vjera, a meni - moja!" (El - Kafirun) 138 I tako, Allah, dz.s., okonca njihovu cinicnu i smijesnu ucjenu, ovim jasnim i preciznim rjesenjem. Moguce je da su neke razlike u predanjima dosle zbog toga sto su pogodbe dolazile jedna iza druge. ZLOSTAVLJANJA I PROGONI Idolopoklonici su upotrijebili sve metode, koje smo spomenuli. To su radili postepeno, malo po malo, kako bi obuzdali sirenje islamskog ucenja u cetvrtoj godini poslanstva Resulullaha, a.s. Oni nisu prekoracivali granice ljudskog u prvoj godini islama. Medutim, kako su proolazile sedmice i mjeseci, vidjeli su da im ovakav nacin djelovanja ne daje nikakve rezultate. Stoga se sakupise ponovo i oformise komisiju od dvadeset pet clanova ugledne mekanske gospode, a za vodu odabrase Ebu - Leheba, amidzu Resulullaha, a.s. Nakon razmisljanja i dogovaranja, ova skupina donese definitivnu odluku protiv Resulullaha, a.s., i protiv njegovih drugova. Odlucise da nece stedjeti ni zaliti truda u borbi protiv islama. Zlostavljat ce Resulullaha, a.s., i sve koji prihvate islam i podvrgnutce ih raznim vrstama mucenja, strogim kaznama i napadima. 139 Oni zauzese ovaj stav i odlucise da ga provedu u djelo. Ovo je bilo veoma lahko izvesti nad muslimanima, a posebno nad onim slabijim, nezasticenim. Medutim, nad Resulullahom, a.s.? Eh, to ne. On je bio ostrouman, smiren i dostojanstven, jaka i postojana licnost; cijene ga i prijatelji i neprijatelji, pravi ljudi odnose se prema njemu s postovanjem i pocastima, a prema njemu su drski i grubi samo oni koji su naucili na sramotu i bezobrazluk. Medutim, i pored svegatoga, bio je i pod zastitom Ebu - Taliba, a Ebu - Talib bio je jedan od mekanskih prvaka, pocevsi od porijekla pa do susreta s obicnim svijetom u carsiji, uvazavan od svakoga. Stoga su se mnogi bojali zavade s njim, pa cak i zamjerke. Taj njegov status dovodio je Kurejsije do ocaja. Krenuli bi da nesto ucine, pa bi odustali. Medutim, dugotrajno strpljenje bilo je veoma opasno po njihovu vjeru, njihovo vjersko vodstvo medu Arapima i njihovo ovozemaljsko celnistvo. Oni otpocese kampanju zlostavljanja, pod vodstvom Ebu - Leheba, koji je zauzeo neprijateljski stav protiv Resulullaha od prvoga dana, jos mnogo prije nego ga optuzise Kurejsije. Ranije smo naveli kako je istupio na skupu kod Beni Hasima, a kako na Saffi. Nalazimo u nekim predanjima daje na Saffi uzeo kamen da njime udari Poslanika, a.s. 140 Ebu - Leheb ozenio je svoja dva sina, Utbeta i Utejbeta, dvjema kcerkama Resulullaha, a.s., Rukajjom i Ummu Kulsumom. To se desilo prije poslanstva, a kad je pocela Objava dolaziti Resulullahu, a.s., naredio im je da se razvedu s njima. Bio je u tome strog i uporan, Zapecaceni dzenetski napitak 81 sve dok nisu to ucinili. 141 Nakon smrti Abdullaha - drugog sina Resulullahovog, a.s., Ebu - Leheb pokaza veliku radost i pozuri kod svojih prijatelja da im prenese radosnu vijest, kako je Muhammed, a.s., ostao bez muskog nasljednika. Ranije smo spomenuli kako je Ebu - Leheb pratio Resulullaha, a.s., u periodu hodocasca na svetim mjestima i po poznatim trgovima i utjerivao ga u laz. Pripovijedao je Tarik bin Abdullah El - Muharibi, da se nije zadovoljavao lazima, nego ga je gadao i kamenom, pa bi iza njega ostajao krvavtrag. 142 Zena Ebu - Lehebova, Ummu Dzemil, najljepsa kci Harba bin Umejjeta, sestra Ebi - Sufjana, nije ni malo zaostajala iza svoga muza u neprijateljstvu prema Resulullahu, a.s. Nosila bi tmje i bacala na put ispred Poslanika, a.s., i pred njegova vrata, nocu. Bila je valika jezikara, zagorcavala mu je zivot sa svake strane, podsticala vatru smutnje i podsticala pjesnike da ga klevecu. Stoga ju je Kur'an prozvao Hammaletul - hatabi - zena kojaspletke pravi. Kad je Lehebova zena cula sta je Kur'an objavio o njoj i njenom muzu, dosla je kod Resulullaha, a.s., u mesdzid Kabe, gdje je sjedio, a s njim je bio i Ebu - Bekr el - Siddik. U ruci je nosila kamen velik kao saka, pa kad je stala ispred njih dvojice, Allah, dz.s., oduze joj vid, te je ispred sebe mogla vidjeti samo Ebu - Bekra, a ne i Resulullaha. Ona upita: "0 Ebu - Bekre, gdje je tvoj drug? Saznala sam da me klevece. Tako mi Boga, ako ga vidim ustacu mu razmrskati ovim kamenom! Nekaznadasam i ja pjesnikinja, pacitira: "Odbismo pokomost pokudenom, njegove naredbe odbismo, a vjeru njegovu zanemarismo." Nakon toga, ona ode, a Ebu - Bekr rece: "0 Allahov Poslanice, vidje li ti sta bi? Ona tebe nije ni primijetila." Onodgovori: "Allah joj oduze vid s mene." 143 Ovaj dogadaj Ebu - Bekr el - Bezzar pripovijeda ovako: "Kad je Ebu - Lehebova zena stala pred Ebu - Bekra, rekla je: 'Ebu - Bekre, kleveta nastvoj drug?' Ebu - Bekr joj odgovori: 'Ne, tako mi Gospodara ove gradevine, on ne recitira pjesme, niti je pjesnik, pa te ne moze klevetati.' Ona rece: 'Vjerujem ti, jer ti istinu govoris.'" Ebu - Leheb sve je ove smicalice cinio Resulullahu, a.s., i pored toga sto mu je amidza, sto mu je prvi susjed, kuca uz kucu. U torn zlu se nije razlikovao, kao ni njegova zena od ostalih susjeda, koji su ga uznemiravali u njegovoj kuci. Ibn - Ishak kaze: "Osobe koje su uznemiravale Resulullaha, a.s., u sopstvenoj mu kuci, bili su: Ebu - Leheb, Hakem bin el - As bin Umejje, Akabet bin Ebi - Muajt, Adij bin Hamra Es - Sekafi i Ibn - Asdai el - Huzelij. Svi su bili njegovi susjedi, i niko od njih nije primio islam, osim Hakema bin Ebu- el - Asa." 144 Jednoga dana, jedan od spomenutih neprijatelja 82 Zapecaceni dzenetski napitak prebacio je ovcija crijeva na Resulullaha, a.s., dok je klanjao u haremu Kabe, a drugi je to isto znao baciti na put kuda bi prolazio Resulullah, a.s. Stoga je on, cesto uzimao sebi kutak u dzamiji da u miru klanja zaklonjen od dusmana. Nekada je znao pokupiti bacena crijeva, te s njima izaci pred dzamiju, zatim bi uzbuden i ljut viknuo: "0 Beni Abdi Menaf ! Kakvi su ovo susjedi!? Zasto mi to rade, sta sam im ucinio?" Ukbe bin Eb - Muit je znao i pretjerati u tome. Buharija prenosi, od Abdullaha bin Mes'uda, r.a., da je Resulullah, a.s., klanjao jednom prilikom kod Kabe, a Ebu - Leheb i njegovi prijatelji sjedili su, pa jedan od njih upita: "Koji ce od nas otici i donijeti od tog i tog crijeva od deva, pa da ih bacimo Muhammedu na leda, kad padne na sedzdu?" Javi se najbjedniji od njih, Ukbe bin Ebi - Muit. 145 Donese to, saceka da Resulullah, a.s., padne na sedzdu, a zatim mu to stavi na leda, medu plecke. "A ja to gledah" - kaze Abdullah bin Mes'ud, "i nista ne mogoh uciniti. Sve i da sam pokusao, ne bih uspio." Zatim rece: "Oni su se poceli smijati toliko glasno, da su se tresli od smijeha. Resulullah, a.s., ostao je na sedzdi. Glavu nije podigao dok ne dode kci mu Fatima. Ona skide teret s njegovih leda i on podize glavu, pa rece: 'Moj Allahu, Tebi prepustam Kurejsije!' To ponovi tri puta. To im tesko pade na srce!" Abdullah nastavlja: "Oni su smatrali da molbe u torn gradu bivaju uslisane, zatim se javi isti glas: 'Moj Gospodaru, prepustam Ti Ebu - Dzehla, Utbet bin Rebia, Sejbet bin Rebia, El - Velid bin Utbeta, Umejjet bin Halefa, Ukbet bin Ebi Muita ...' i sedmog spomenu, ja mu ime ne zapamtih. Ali tako mi Stvoritelja, sve nabrojane sam vidio mrtve u zajednickoj grobnici musrika poslije Bitke na Bedru." 146 Kad bi Umejje bin Halef vidio Resulullaha, a.s., klevetao bi ga i rugao bi mu se, pa Allah, dz.s., objavi: "Tesko svakom klevetniku - podrugljivcu ..." Ibn - Hisam kaze: "Klevetnik (hummezet) je onaj, koji javno vrijeda covjeka, pa ga time postidi i na njega uvredljivo namiguje, a podrugljivac (lummezet) je onaj, koji maltretira i sramoti ljude podmuklo 147 i potajno." Umejjetov brat, Ubejj bin Halef i Ukbet bin Ebi - Muajt bili su veoma slozni. Jedanput je Ukbe sjeo kod Resulullaha, a.s., da slusa sta govori, pa ta vijest dode do Ubejjeta, koji ga izgrdi i prekori i zatrazi da pljune u lice Resulullahu, a.s., stoje on i ucinio. Jedanput je Ubejj licno zdrobio truhlu kost, pa prasinu puhnuo na Resulullaha, a.s. 148 El - Ahnes bin Surejk es - Sekafi jedan je od onih koji su zlostavljali Resulullaha, a.s. To potvrduje i Kur'an, koji ga opisa sa devet svojstava. Allah, dz.s., kaze: "I ne slusaj ni jednog krivokletnika, prezrena, klevetnika, onoga koji tude rijeci prenosi, skrca, nasilnika, velikog gresnika, surova, i, osim toga, u tude pleme uljeza." (68: 1 0, 1 1 , 12,13) Tako je ponekad Ebu - Dzehl dolazio da slusa Resulullahovo, a.s., ucenje Kur'ana, a zatim bi odlazio od njega i nastavljao po starome. Niti je primao vjeru, niti bi se pokoravao, niti Zapecaceni dzenetski napitak 83 se bojao, a nije se ni popravljao. On bi Resulullaha, a.s., mucio i ezijjet cinio rijecima, odvracao bi druge od Allahovog puta, a potom bi odlazio ponosan na ono sto je ucinio, radostan zbog zla koje mu je nanio i po kojem ce se pamtiti. njemu Kur'an kaze: "Nije vjerovao i nije molitvu obavljao." 149 On je od prvog dana zabranjivao Resulullahu, a.s., da klanja u haremu. Jedanput ga zetece u namazu kraj Mekami Ibrahim (mjesto gdje je stajao Ibrahim), pa rece: "0 Muhammede, nisam li ti zabranio da to cinis, a Resulullah, a.s., rasrdi se i povisenim tonom mu zaprijeti. On na to rece: "S cime mi to prijetis, Muhammede? Tako mi Boga, ja u ovoj dolini imam najvise drustva." Allah, dz.s.,objavi: "Pa neka on pozove drustvo svoje." 150 U drugom predanju navodi se da ga je Resulullah, a.s., dohvatio za jaku, prodrmao ga i rekao: "Tesko tebi! Tesko tebi!" 151 Boziji neprijatelj rece: "Prijetis mi, Muhammede? Tako mi Boga, nista mi ne mozete, ni ti ni tvoj Gospodar, jer ja sam veliki covjek." 152 Ni nakon ovih dogadaja, Ebu - Dzehl se nije budio iz zablude, nego je jos vise tonuo u blato. Muslim pranosi da je Ebu - Hurejre, r.a., rekao: "Ebu - Dzehl je upitao da li ce Muhammed nicice pasti u vasem prisustvu? 'Da.' Ebu - Dzehl rece: 'Tako mi Lata i Uzata (kipova), ako to ucini, zgazit cu mu vrat, a nos u prasinu gurnuti.' On dode kod Resulullaha, a.s., zatece ga da klanja i htjede ga baciti pod noge, ali se svi iznenadise kad ustuknu od njega braneci se rukama od necega, pa ga upitase: 'Sta ti bi?' On odgovori: 'Ugledah izmedu sebe i njega jarak u kojem bukti vatra, i vidjeh uzas i krila.' Resulullah, a.s., rece: 'Da me je samo dotakao, meleki bi ga zgrabili i od njega trgali komad po komad.'" 153 Tako su izgledale patnje koje je dozivljavao Resulullah, a.s., od svojih neprijatelja, bilo da su to cinile ugledne Mekelije ili obicni svijet, i pored Ebu - Talibove zastite koju je uzivao. A sto se tice muslimana, a posebno onih slabijih i nezasticenih, te patnje bile su jos vece, a metode jos brutalnije. U to isto vrijeme, svako pleme je pristupilo kaznjavanju pojedinaca iz svoje sredine koji su prihvatili islam. Metode su bile stravicne i raznovrsne. Na one muslimane koji nisu imali rodbinu, okomila se kurejsijska bagra, zajedno s gospodom. Koristili su razlicite metode zlostavljanja, te se i od same pomisli na njih, svakom plemenitom covjeku srce cijepalo. Kad bi Ebu - Dzehl cuo da je neki od uglednih ljudi primio islam, prvo bi mu zaprijetio da ce ga materijalno unistiti, a zatim i moralno, a ako je bio siromasan i nezasticen, udarao bi ga, maltretirao, a onda i druge na to podsticao. 154 Amidza Osmana bin Affana znao je zamotati Osmana u hasuru od palminog lisca, a zatim ispod nje vatru naloziti. 155 Kad je majka Mus'ab bin Umejrasaznalada joj je sin primio islam, prvo gaje patilagladu, 84 Zapecaceni dzenetski napitak a zatim ga je izbacila iz kuce, a zivjeli su u velikom izobilju. Njegova se koza nakon tih patnji nabrala kao u zmije. Bilal, rob Umejjet bin Halef el - Dzumehije, primi islam, a Umejjet mu je znao omcu na vrat staviti, i dati uze djeci u ruke, da ga vuku po brdima Meke, sve dok ne bi navratuostaourezodomce. Umejjetjeznaoisam da seizivljavana njemu. Pritezaobi mu omcu jednom rukom, a u drugoj je drzao stap i tukao ga. Prisiljavao ga je da sjedi na vrelom pustinjskom suncu, patio ga gladu, a od svega, najstrasnije bijase kada bi ga u podnevsko vrijeme svezao golog i ostavio da lezi na uzarenom pijesku, s ogromnim kamenom na grudima. Tada bi mu govorio: "Ostat ces ovako, tako mi Boga moga, dok ne umres, ili dok se ne odreknes Muhammeda, pa pocnes ponovo vjerovati u Lata i Uzata." Bilal bi u takvom teskom stanju govorio: "Bog je jedan! Allah je jedan. Jedan je!" Dok je Bilal podnosio ovu vrstu mucenja, naide jednog dana Ebu - Bekr pokraj njih, vidje to sve, pa kupi Bilala od Umejjeta. Njemu dade crnog mladog momka, u zamjenu za njega. Spominje se, medutim, da ga je kupio za pet ili sedam oka srebra. Nakon kupovine, Ebu - Bekr dao mu jeslobodu. 156 Ammar bin Jasir bio je rob Benu-Mahzuma. On, njegov otac i majka primise islam zajedno. Oni prodose jos gore od Bilala. Musrici - nevjemici - idolopoklonici ili mnogobosci Meke, opet na celu s Ebu - Dzehlom, znali su ih istjerati u pustinju usred dnevne zege, pa bi ih mucili na suncu i tako ostavili. Prode Resulullah pokraj njih, pa im rece: "Strpite se, porodico Jasira! Vas boravak bit ce u Dzennetu." Jasir podleze mukama. Jasirovu zenu, Sumejju, r.a., ubi Ebu - Dzehl. Probode joj spolni organ kopljem. Ona je prvi sehid islama. Ammar je sve to gledao u teskim mukama, a u srcu prezivljavao nepodnosljiv bol zbog roditeljskog stradanja. Ebu - Dzehl nastavi muciti Ammara, nesto gladu, a nesto vrelim kamenjem koje mu je tovario na grudi, a potom bi ga zalijevali vodom, da se na njemu gasi uzareno kamenje. Kurejsije su govorile: "Necemo te ostaviti na miru, dok ne pocnes psovati Muhammeda, a.s., ili dokza nase bogove, Lata i Uzata, ne nades ljubav u svom srcu." On im u tim silnim mukama obeca to. Pustise ga nakon obecanja, a on ode placuci Resulullahu, a.s., da mu se izvine. Allah, dz.s., potom objavi: "Onoga koji zanijece Allaha, nakon sto je u Njega vjerovao, osim ako bude na to primoran, a srce mu ostane cvrsto u vjeri, ceka Allahova kazna. One, kojima se nevjerstvo bude mililo, stici ce srdzba Allahova i njih ceka patnja velika." (16:1 06) 157 Muke je pretrpio jos jedan rob, Ebu - Fukejhet', cije je ime bilo Efleh, rob Mekelije Abdu - d - Dara. Njemu su vezali noge i vukli ga tako po zemlji. 158 Razne muke azaba (zlostavljanja) podnio je Habab bin el - Ert, rob Ummi Enmare, kceri Seba'a el - Huzaije. Musrici su ga vukli za kosu, pa mu zestoko presavijali vrat, okrenutom na bok, do pucanja prsljanova, a zatim bi natovarili na njega kamen da ne moze ustati. 159 Zapecaceni dzenetski napitak 85 Nekoliko zena primilo je islam: Zunejra, En - Nehdija sa svojom kceri i Ummu Ubejs, zvana Ima, koje su bile robinje, a potom primile islam. Njih su musrici isto tako zlostavljali na razne nacine. Takoder, primi islam (kupljena) robinja porodice Beni - Muemmela, koji su porijeklom od Benu - Adijja. Omer bin el - Hattab ju je silno tukao (tada je bio musrik) dok mu ne bi dosadilo, a onda bi rekao: "Prestao sam te tuci jer mi je dojadilo." 160 Ebu - Bekr kupi ove robinje i dade im slobodu, kao sto je oslobodio Bilala i Amir bin Fuhejrea. 161 Musrici su znali nekim ashabima (drugovima) Resulullaha, as., navuci devinu kozu, a zatim bi ih bacili u vreli pijesak, a drugima bi navlacili zeljezni oklop, pa ih bacali na vrele stijene. 162 Spisak mucenika na Allahovom putu veoma je dug, a njihove patnje neshvatljive razumu. Oni, kao i svaki onaj za koga bi culi da je musliman, prosli su istim trnovitim stazama.
priprema i obraboti iz kniga ZAPECACENI
| |
Views: 752 | |
Total comments: 0 | |