Main » Articles » Akida |
STVARANJE MELEKA I NJIHOVE OSOBINE
Rekao je Uzvišeni:
"Oni govore: 'Milostivi ima dijete!' Hvaljen ne-
ka je On! A meleki su samo robovi poštovani.
Oni ne govore dok On ne odobri i postupaju
onako kako On naredi. On zna šta su radili i šta
će uraditi, i oni će se samo za onoga kojim On
bude zadovoljan zauzimati, a oni su i sami, iz
stahopoštovanja prema Njemu, brižni. A ono-
ga od njih koji bi rekao: 'Ja sam, doista, pored
Njega, bog!' - kaznili bismo Džehennemom, jer
Mi tako kažnjavamo mnogobošce." (El-Enbija,
26.-29.)
"Gotovo da se nebesa raspadnu jedna iznad dru-
gih! A meleki veličaju i hvale Gospodara svoga i
mole oprosta za one koji su za Zemlji. - Allah je,
zaista, taj koji prašta i koji je milostiv." (Eš-Sura, 5.)
"Meleki koji drže Prijesto i oni koji su oko nje-
ga veličaju i hvale Gospodara svoga i vjeruju u
Njega i mole da budu oprošteni grijesi vjernici-
ma: 'Gospodaru naš, Ti sve obuhvataš milošću i
znanjem; zato oprosti onima koji su se pokajali
i koji slijede Tvoj put i sačuvaj ih patnje u vatri!
Gospodaru naš, uvedi ih u edenske vrtove, ko-
je si im obećao, i pretke njihove i žene njihove i
potomstvo njihovo, one koji su bili dobri; Ti si,
uistinu, silan i mudar.'" ( Gafir, 7.-8.)
"Njegovo je ono što je na nebesima i na Zemlji!
A oni koji su kod njega ne zaziru da mu se kla-
njaju, i ne zamaraju se. Hvale ga noću i danju,
ne malaksavaju." (El-Enbija, 19. -20.)
"Svakome od nas mjesto je određeno, mi smo u
redove poredani i samo Njega hvalimo!" (Es-Saf-
fat, 164.-166.)
"'Mi smo u Džennet ušli samo dobrotom Gos-
podara tvoga, On je vladar svega, On zna bu-
dućnost našu i prošlost našu i ono što je između
toga' — govoriće. Gospodar tvoj ne zaboravlja."
(Merjem, 64.)
"A nad vama bdiju čuvari, kod Nas cijenjeni
pisari, koji znaju ono što radite." (El-Infitar,
10.-12.)
"Mi smo čuvarima vatre meleke postavili i odre-
dili broj njihov kao iskušenje onima koji ne vje-
ruju. . . A vojske Gospodara tvoga samo On zna.
I Sekar je ljudima samo opomena." (El-Muddes-
sir, 31.)
"Edenski vrtovi u koje će ući oni i roditelji nji-
hovi i žene njihove i porod njihov - oni koji su
bili čestiti - i meleki će im ulaziti na svaka vrata:
'Mir neka je vama, zato što ste trpjeli, a divno li
je najljepše prebivalište!'" (Er-Ra'd, 23.-24.)
"A na Dan kada se nebo rastvori i samo tanak
oblak pojavi i kada se meleki sigurno spuste, to-
ga dana će istinska vlast biti samo u Milostivoga,
a biće to mučan dan za nevjernike." (El-Furkan,
25.-26.)
"Mi prije tebe nismo poslali nijednog poslani-
ka koji nije jeo i trgovima hodao. Mi činimo da
jedni druge u iskušenje dovodite, pa izdržite! A
Gospodar tvoj vidi sve. Oni koji ne vjeruju da
će pred Nas stati — govore: 'Zašto nam se ne po-
šalju meleki ili zašto Gospodara svoga ne vidi-
mo?' Oni su, zaista, u dušama svojim oholi, a u
nepravičnosti su sve granice prešli." (El-Furkan:
20.-21.)
"Ko je neprijatelj Allahu i melekima Njegovim i
poslanicima Njegovim i Džibrilu i Mikailu -
pa Allah je, doista, neprijatelj onima koji neće da
vjeruju." (El-Bekare, 98.)
"O vi koji vjerujete, sebe i porodice svoje čuvaj-
te od vatre čije će gorivo ljudi i kamenje biti, i
o kojoj će se meleki strogi i snažni brinuti, koji
se onome što im Allah zapovijedi neće opirati, i
koji će ono što im se naredi izvršiti." (Et-Tahrlm,
6.)
Ajeri koji govore o melekima su veoma brojni, Allah
ih opisuje kao bića snažnog vjerovanja, snažne građe, li-
jepog izgleda, veličanstvenog oblika i različite, kao što
On, Uzvišeni, kaže:
"I kad izaslanici Naši dođoše Lutu, on se zbog
njih nađe u neprilici i bi mu teško pri duši, pa
reče: 'Ovo je mučan dan!' I narod njegov pohr-
li njemu — a i prije su radili sramotna djela. 'O
narode moj' - reče on - 'eto mojih kćeri, one su
vam čistije! Bojte se Allaha i pred gostima mojim
me ne sramotite! Zar među vama nema razumna
čovjeka?'" (Hud, 77.-78.)
Spomenuli smo u lefsiru ono šio spominju brojni
učenjaci da su se meleki pred njima pojavili u liku mla-
dih, lijepih, privlačnih mladića, pa je Lutov, a. s., narod
osjetio potrebu za njima. Zato ih je Allah kaznio određe-
nom, teškom kaznom. Isto tako je Džibril, a. s., dolazio
Allahovom Poslaniku, sallallahu 'alejhi ve sellem, u razli-
čitim oblicima, nekada u liku Dihje ibn Halife el-Kelbi-
ja, nekada u liku beduina, nekada u svom izvornom obli-
ku u kojem je stvoren. On ima šest stotina krila, razmak
između svaka dva krila je koliko od istoka do zapada,
kako ga je on (Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem) vidio
dva puta. Jednom, kako se s neba spušta na Zemlju, a
drugi put kod Sidretul-Munteha kod koje je dženetsko
prebivalište. Rekao je Uzvišeni: "Uči ga jedan ogromne
snage, razoriti, koji se pojavio u liku svome na obzor-
ju najvišem, zatim se približio, pa nadnio" (En-Nedžm,
5.-8.), tj. Džibril, a. s., kao što navodi velik broj ashaba,
medu kojima su i Ibn-Mes'ud, Ebu-Hurejre, Ebu-Zerr i
Aiša, r. a., "blizu koliko dva luka ili bliže — i objavio ro-
bu Njegovu ono što je objavio" (En-Nedžm, 9.— 10.),
tj. Allahovom robu Muhammedu, sallallahu 'alejhi ve
sellem, a zatim dalje kaže (Uzvišeni): "On ga je i dru-
gi put vidio, kod Sidretul-Muntehaa, kod kojeg je dže-
netsko prebivalište, kad je Sidru pokrivalo ono što je
pokrivalo - pogled mu nije skrenuo, nije prekoračio."
(En-Nedžm, 13. -17.)
Spominje se u hadisima o Noćnom putovanju kao i
u suri Noćno putovanje (El-Isra) da je Sidretul-Munte-
ha na sedmom nebu. U jednoj predaji se navodi da je na
šestom nebu, tj. njen početak i njeni dijelovi su na sed-
mom, nju jc pokrivalo, po Allahovoj odredbi, ono što
je pokrivalo. Kaže se da je prekriva svjetlo Gospodara
Uzvišenog. I kaže se da je prekriva postelja od zlata, ili
se kaže da je prekrivaju raznovrsne boje koje se ne mogu
izbrojati. Još se kaže da je natkrivaju meleki poput ga-
vranova ili da je prekriva Allahova svjetlost tako da niko
ne može da je vidi od njene ljepote i blještavosti. Nema
nikakvih proturječnosti između ovih stavova, moguće je
da je sve to istovremeno. Spomenuli smo da je Allahov
Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao:
"Zatim sam doveden do Sidretul-Muntehaa kad
ona lotosovo drvo s plodovima poput ćupova..."
U drugoj verziji se kaže:
"...kao ćupovi (iz mjesta) Hedžera, kad njegovo
(lotosovo) lišće kao uši slonova. Ispod njega izviru
dvije rijeke sakrivene (unutrašnje) i dvije rijeke
vidljive (vanjske). Upitao sam: 'Koje su ove dvije,
o Džibrile?' Rekao je: 'Sto se tiče dviju skrivenih,
to su dvije rijeke u Džennetu, a što se tiče dvije
vidljive, to su Nil i Eufrat.'"
O ovome smo već govorili u poglavlju o stvaranju Zem-
lje, morima i rijekama koje su na njoj. Dalje se kaže:
"Zatim sam uzdignut do Bejtul-Ma'mura, u nje-
ga svaki dan ulazi sedamdeset hiljada meleka i u
njega se više ne vraćaju."
Spominje se i da je vidio Ibrahima, a. s., Halila, leđima
naslonjenog na Bejtul-Ma'mur. Također smo spomenuli,
u vezi s Bejtul-Ma'murom, da se on nalazi na sedmom
nebu i da ima stepen koji ima Kaba na Zemlji.
Sufjan es-Sevri prenosi da je Ibnul-Kevva pitao Ali-
ju, r. a., o Bejtul-Ma'muru pa je on odgovorio: "To je
mesdžid na (sedmom) nebu za koji se kaže da je Durrdh
— dvorac na četvrtom nebu. On se nalazi tačno iznad
Kabe. Njegova svetost na nebu je poput svetosti Bejta
(Kabe) na Zemlji. U njemu svaki dan klanja sedamdeset
hiljada meleka i nikada se više ne vrate u njega." Isto ovo
od Alije, r. a., prenose Alija ibn Rebi'a i Ebu- Tufejl.
Taberani bilježi predaju Ibn-Abbasa, r. a., da je Alla-
hov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao:
"Bejtul-Ma'mur se nalazi na nebu, za njega se ka-
že da je Durrah - dvorac na četvrtom nebu, on se
nalazi iznad Bejtul-Harama (Kabe) i kada bi pao,
pao bi na njega. Svaki dan u njega ude sedmdeset
hiljada meleka, zatim ga nikad više nc vide. Zais-
ta on na nebu ima stepen svetosti koji ima Meka
(na Zemlji)."
Ovako prenose i El-Avfi od Ibn-Abbasa, r. a., Mudžahid,
Ikrime, Rebi'a ibn Enes, Es-Seddi i mnogi drugi. Katade
je rekao:
"Preneseno nam je da je Allahov Poslanik, sallal-
lahu 'alejhi ve sellem, jednog dana rekao svojim
ashabima: 'Znate li šta je to Bejtul-Ma'mur?' Oni
odgovoriše: 'Allah i Njegov Poslanik najbolje zna-
ju.' On je rekao: 'Mesdžid na nebu, iznad Kabe,
da se sruši, srušio bi se na nju. U njemu svaki dan
klanja sedamdeset hiljada meleka i kada iziđu, ni-
kada se više ne vrate u njega.'"
Dahhak tvrdi da ga je izgradila skupina meleka, kaže se
da su to bili džini iz loze Iblisa, 1. a., a Allah najbolje zna.
Drugi, pak, kažu da se na svakom nebu nalazi hram
za vršenje ibadcta kojeg su izgradili meleki i kojeg obi-
laze, isto kao što stanovnici Zemlje svake godine obilaze
Kabu prilikom obavljanja hadža, kao i prilikom obavlja-
nja umre u svako doba godine, obavljaju tavaf i klanjaju
namaz u svako doba. Se'id ibn Jahja kaže na početku
svoje knjige El-Megazi: "Pričao nam je Ebu-Ubejd ha-
dis Mudžahida da je svetost njegovog prostora na sedam
nebesa i sedam Zemalja, on je četvrti od četrnaest hra-
mova, na svakom nebu ima po jedan hram i na svakoj
zemlji ima po jedan hram. Kada bi pali, pali bi jedan na
drugi." Ebu-Mu'avija prenosi da je Ibn-Omer, r. a., re-
kao: "Harem je svet na svih sedam nebesa, kao što je svet
i na Zemlji, a i Bejtul-Makdis (Mesdžid u Jerusalimu) je
svet na svih sedam nebesa, kao što je svet i na Zemlji,
kao što su rekli neki pjesnici:
'Onaj koji je stvorio nebesa izgradio je na njima
Kuću, njegovi stupovi su najčvršći i najduži. "'
Naziv Kuće na nebu je Kuća svemoći (Bejtul-'izzeti).
Ime meleka koji u nju pušta meleke je Isma'il. Sedam-
deset hiljada meleka svaki dan uđu u Bejtul-Ma'mur i
nikada se više u nju ne vrate. U nju mogu ulaziti samo
stanovnici sedam nebesa. Zato Uzvišeni kaže: "...A voj-
ske Gospodara tvoga samo On zna..." (El-Muddessir,
3i.)
Imam Ahmed bilježi predaju Ebu-Zerra, r. a., da je
Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao:
"Ja doista vidim ono što vi ne vidite i čujem ono
što vi ne čujete. Nebo škripi i nema na njemu
mjesta ni koliko četiri prsta, a da na njemu mclek
ne čini sedždu. Kad biste znali ono što ja znam,
malo biste se smijali, a puno biste plakali, ne bis-
te se naslađivali svojim suprugama u posteljama,
već biste izlazili na uzvisine i glasno molili Allaha,
Slavljen i Uzvišen neka je On." 1
Ebu-Zerr, r. a., je rekao: "Tako mi Allaha, poželio sam
da sam nepomično drvo." Ovaj hadis bilježe Tirmizi i
Ibn-Madže. Tirmizi kaže da je on hasen-garib.
Hafiz Ebul-Kasim et-Taberani prenosi od Džabira
ibn Abdullaha, r. a., da je Allahov Poslanik, sallallahu
'alejhi ve sellem, rekao:
"Na sedam nebesa nema mjesta ni koliko za jedno
stopalo, pedalj ili dlan, a da na njemu melek nije
na kijamu, sedždi ili se vraća (sa sedžde, ruku'a),
a kada nastupi Sudnji dan, svi će oni reći: 'Nismo
Te obožavali onako kako treba, osim što Ti nismo
nikog ravnim smatrali."' 1
Ova dva hadisa upućuju na to da na sedam nebesa
nema nijednog mjesta, a da ga melek nije zauzeo i čini
ibadet na njemu. Među njima ima onih koji su uvijek na
kijamu (stoje). Ima ih koji su uvijek na ruku' (klanjaju
se), ima ih i koji su uvijek na sedždi, a ima i onih koji
obavljaju druge vidove ibadeta, a Allah ih najbolje zna.
Oni stalno čine ibadet, veličaju Allaha {tesbih), spominju
ga (zikr) i rade ono što im Allah naredi. Oni imaju svoje
položaje kod svoga Gospodara, kao što kaže Uzvišeni:
"Svakome od nas mjesto je određeno, mi smo u
redove poredani i samo Njega hvalimo!" (Es-Saf-
fat, 164.-166.)
Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, je rekao:
"Zar se nećete poredati u safove kao što meleki
staju u safove kod svoga Gospodara?" Upitali su:
"A kako oni staju u safove kod svoga Gospodara?"
On je rekao: "Poravnaju prvi saf i zbiju se u safu."
Rekao je:
"Odlikovani smo nad (prijašnjim) narodima s tri
stvari: zemlja nam je učinjena mesdžidom, njena
1 Bilježi Taberani
prašina nam je učinjena čistom i naši safovi su
učinjeni poput safova meleka." 1
Tako će oni na Sudnjem danu doći pred svoga Gos-
podara u safovima, kao što kaže Uzvišeni:
"I kad dođe naređenje Gospodara tvoga, a me-
leki budu sve red do reda." (El-Fedžr, 22.)
tj. kada budu stajali u safovima pred svojim Gospoda-
rom na Sudnjem danu. Kaže Uzvišeni:
"Na Dan kada Ruh (Džibril) i meleki budu u re-
dove poredani, kada će samo onaj kome Milos-
tivi dozvoli govoriti, a istinu će reći." (En-Nebe',
38.)
Ibn-Abbas, r. a., kaže da se ovdje pod pojmom "Ruh"
misli na ljude. Isto smatraju Hasan i Katade. Kaže se da
su meleki po obliku poput ljudi. Ovako kažu Ibn-Ab-
bas, r. a., Mudžahid, Ebu-Salih i El-A'meš, a kaže se i
da je to (tj. Ruh) Džibril, a. s. Tako smatraju Eš-Sa'bi,
Se'id ibn Džubejr i Dahhak. Još se kaže da je to jedan
melek koji se zove Ruh, jer je velik kao sva stvorenja.
Alija ibn Ebi-Talha prenosi da je Ibn-Abbas, r. a., rekao:
" 'Na dan kada Ruh . . . ' - to j e melek koj i je veći od svih
drugih meleka."
1 Bilježi imam Ahmed u svome Musnedu
Ibn-Džerir bilježi da je Ibn-Mes'ud, r. a., rekao: "Ruh
je na četvrtom nebu, on je uzvišeniji od nebesa i plani-
na. Meleki svaki dan dvanaest hiljada puta izreknu riječi
slavljenja Allaha, Allah od svake riječi slavljenja stvori
jednog meleka i svi će oni na Sudnjem danu stajati u
jednom safu." Ovo je veoma čudan (garib) stav. Tabera-
ni bilježi od Ibn-Abbasa, r. a., da je rekao:
"Čuo sam Allahovog Poslanika, sallallahu 'alejhi
ve sellem, kako kaže: 'Zaista Allah ima jednog
meleka, kad bi mu se reklo: 'Progutaj nebesa i
Zemlje u jednom zalogaju!', on bi to učinio. Nje-
gov tesbih (slavljenje Allaha) je: 'Slavljen neka si
Ti onako kako Ti dolikuje.'" 1
I ovaj hadis je čudan (garib).
Kod navođenja svojstava meleka koji nose Arš rekli
smo da je Džabir ibn Abdullah, r. a., prenio da je Allahov
Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao:
"Dozvoljeno mi je da kažem o jednom Allaho-
vom meleku koji nosi Arš da je razdaljina između
mehkog dijela njegovog uha i njegovog ramena
koliko sedam stotina godina." 2
Hadis bilježe Ebu-Davud i Ibn Ebi-Hatim, s tim da kod
njega stoji: ". . .koliko sedam stotina godina ptičijeg leta."
1 Bilježi Taberani
1 Bilježi Ebu-Davud
Kod navođenja svojstava Džibrila, a. s., navedena je
jedna vrlo bitna stvar: "Uči ga jedan ogromne snage."
(En-Nedžm, 5.) Spominje se da je on pomoću svoje og-
romne snage podigao gradove Luta, a. s., a bilo ih je se-
dam, i sve one koji su bili u njima, a bilo ih je oko četiri
stotine hiljada, sve njihove životinje i sva bića, svu zem-
lju koja je pripadala tim gradovima, polja, građevine i sve
ostalo. Podigao je to na svojim krilima sve dok do njih
nije došao oblak s neba i dok meleki nisu čuli lajanje pasa
i kukurijekanje pijetlova, a zatim ih je tresnuo o zemlju
(okrenuvši ih naopačke) tako da su njihovi gornji dijelo-
vi postali donji. To je ogromna snaga. Njegove (Allaho-
ve) riječi: Zii mirretin znače: onaj koji je stvoren kao li-
jepo, blještavo i prekrasno biće. U drugom ajetu se kaže:
"To su doista riječi poslanika plemenitog." (El-Hakka,
40, Et-Tekvlr, 19.), tj. Džibril, a. s., je Allahov izaslanik,
"plemenitog", tj. onoga koji je lijepog izgleda i koji je
snažan, koji je dobio izuzetnu snagu i moć od Gospoda-
ra Arša, "cijenjenoga", tj. onoga koji ima počasno mjes-
to i položaj kod Allaha, Gospodara Arša Veličanstvenog,
"kome se drugi pokoravaju", tj. onoga kojem se pokora-
vaju oni u Najvišem skupu {el-mele'ul-a'la), "pouzdano-
ga", tj. onoga koji je u potpunosti pouzdan. Zbog svega
ovoga je on posrednik između Allaha i Njegovih poslani-
ka, a. s., kojima je On slao objave. U njima su se nalazile
istinite vijesti i pravedni propisi. Dolazio je i Allahovom
Poslaniku, sallallahu 'alejhi ve sellem, i prikazivao mu se
u različitim likovima, kako smo već naveli. U njegovom
izvornom obliku, kako ga je Allah stvorio, vidio ga je
(Muhammed, sallallahu 'alejhi ve sellem) samo dva puta.
Džibril, a. s., ima šest stotina krila, kako to bilježi Buna-
ri od Za'ide eš-Sejberanija koji je pitao Zurra o riječima
Uzvišenog: "Blizu koliko dva luka ili bliže — i objavio
robu Njegovu ono što je objavio." (En-Nedžm, 9.— 10.)
On je rekao: "Pričao nam je Ibn-Mes'ud, r. a., da je Mu-
hammed, sallallahu 'alejhi ve sellem, vidio Džibrila, a. s.,
i da on ima šest stotina krila."
Imam Ahmed bilježi predaju Abdullaha koji je re-
kao: "Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, je vi-
dio Džibrila, a. s., u njegovom izvornom obliku, imao
je šest stotina krila, svako krilo zaklanja horizont. S nje-
govih krila otpada perje od bisera i safira" 1 , a to jedino
Allah zna.
Ahmed također bilježi predaju Ibn-Mes'uda, r. a., da
je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, u vezi s
ajetom: "On ga je i drugi put vidio, kod Sidretul-Mun-
tehaa" (En-Nedžm, 13.) rekao:
"Vidio sam Džibrila, on ima šest stotina krila, s
njegovog perja otpadaju biseri i safiri." 2
Ahmed još bilježi predaju Ibn-Mes'uda, r. a., da je
Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao:
1 Bilježi imam Ahmed u svome Mumedu
1 Bilježi imam Ahmed u svome Musmdu
"Vidio sam Džibrila kod Sidretul-Muntehaa, on
ima šest stotina krila." 1
"Upitao sam Asima 2 o njegovim krilima, pa je odbio da
mi kaže." Kaže: "Obavijestili su me neki njegovi drugovi
da su Džibrilova krila od istoka do zapada." Ovo su jaki
i pouzdani lanci prenosilaca koje navodi samo Ahmed.
Ahmed bilježi i predaju Ibn-Mes'uda, r. a., da je Alla-
hov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao:
"Došao mi je Džibril u zelenom, na njemu su bili
biseri." 3
Lanac prenosilaca hadisa je pouzdan (sahih).
Ibn-Džerir bilježi predaju Abdullaha o riječima Uzvi-
šenog: "Srce nije poreklo ono što je vidio." (En-Nedžm,
11.) — "Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, je vi-
dio Džibrila, a. s., dva skuta ogrtača na njemu bi ispunila
prostor između neba i Zemlje." Njegov lanac prenosila-
ca je jak. U dva Sahiha se bilježi hadis Mesruka koji je
rekao:
"Bio sam kod Aiše, r. a., pa sam je upitao: Zar
Allah nije rekao: 'On ga je na obzorju jasnom
vidio' (Et-Tekvir, 23.) i: 'On ga je i drugi put vi-
dio, kod Sidretul-Muntehaa.' (En-Nedžm, 13.)
1 Bilježi imam Ahmed u svome Musnedu
2 Jednog od prenosilaca hadisa (op. prev.)
1 Bilježi imam Ahmed u svome Musnedu
Ona je rekla: 'Ja sam prva iz ovog ummeta pitala
Allahovog Poslanika, sallallahu 'alejhi ve sellem,
o tome pa je on rekao: 'Zaista je to Džibril, sa-
mo dva puta sam ga vidio u obliku u kojem je
stvoren; vidio sam ga kako se spušta s neba na
Zemlju, njegova veličina je koliko između neba i
Zemlje.'" 1
Buhari bilježi predaju Ibn-Abbasa, r. a., da je Alla-
hov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, upitao Džibri-
la, a. s.:
"Što nas ne posjećuješ češće nego što to činiš?" -
pa je objavljeno: "'Mi se spuštamo samo po na-
redbi Gospodara tvoga, On je vladar svega, On
zna budućnost našu i prošlost našu i ono što je
između toga' — govoriće. Gospodar tvoj ne zabo-
ravlja." (Merjem, 64. ) 2
Buhari također bilježi da je Ibn-Abbasa, r. a., rekao:
"Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, je bio naj-
darežljiviji čovjek, a još darežljiviji je bio tokom rama-
zana kada bi se sastajao sa Džibrilom, a. s., a on bi se
sastajao s njim svake noći u ramazanu i podučavao ga
Kuranu. Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, je
tada bio darežljiviji od vjetra." 3
1 Bilježe Buhari, Muslim i imam Ahmed u svome Musnedu
1 Bilježe Buhari i imam Ahmed u svome Musnedu
3 Bilježe Buhari i imam Ahmed u svome Musnedu
Buhari još bilježi da je Omer ibn Abdulaziz bio malo
odgodio ikindiju, pa mu je Urve rekao:
"Čuo sam Bešira ibn Ebi-Mes'uda koji je čuo od
Ebu-Mes'uda, a on je čuo Allahovog Poslanika,
sallallahu 'alejhi ve sellem, da je rekao: 'Došao je
Džibril i predvodio me u namazu, pa sam klanjao
s njim, zatim sam klanjao s njim, zatim sam kla-
njao s njim, zatim sam klanjao s njim, žarim sam
klanjao s njim' — brojeći na prste pet namaza." 1
Među svojstvima Israfila, a. s., navodi se da je on je-
dan od onih koji nose Arš, on će puhnuti u rog {sur), po
naredbi svoga Gospodara, tri puta: prvo puhanje je iza-
zivanje užasa, drugo puhanje je puhanje smrti, a treće' je
puhanje radi oživljenja, kako ćemo pojasniti na odgova-
rajućem mjestu u ovoj našoj knjizi, uz Allahovu pomoć.
Sur je rog u koji se puše. Svaki njegov zavoj iznosi koli-
ko između neba i Zemlje. Na njemu se nalazi mjesto u
kojem su duše robova, kada mu Allah naredi da puhne i
označi proživljenje, te on puhne, duše će izići ustreptale,
pa će Gospodar, slavljen i uzvišen neka je On, reći: "la-
ko mi Moje moći i veličine, svaka duša će se vratiti u tijelo
koje je nastanjivala na dunjaluku" pa će one ući u tijela
u mezarima, zatim će tijela oživjeti, otvorit će se njihovi
mezari i oni će izići iz njih žureći na mjesto okupljanja
(mahšer). Zato je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve
sellem, rekao:
1 Bilježi Buhari
"Kako da uživam kada je Israfil uzeo rog, pris-
lonio usta i čeka da mu se da dozvola." Upitali
su Allahovog Poslanika, sallallahu 'alejhi ve sel-
lem: "Šta da izgovaramo, Allahov Poslanice?" On
je odgovorio: "Izgovarajte: 'Hasbunallahu ve ni'-
mel-Vekil. 'Alallahi tevekkelnd. '('Allah nam je do-
voljan, divan li je On zaštitnik. Na Allaha se os-
lanjamo')-" 1
Hadis bilježe Ahmed i Tirmizi od Ebu-Se'ida el-Hudri-
ja, r. a.
Imam Ahmed bilježi predaju Ebu-Se'ida, r. a., da je
Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, spomenuo
Israfila, a. s., i rekao:
"S njegove desne strane je Džibril, a. s., a sa nje-
gove lijeve strane je Mika'il, a. s." 2
U Muslimovom Sahihu bilježi se predaja Aiše, r. a.,
da bi Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, kada
bi noću ustao da klanja, govorio:
"Allahu, Gospodaru Džibrila, Mikaila i Israfila,
Stvoritelju nebesa i Zemlje, Ti Koji znaš nevidlji-
vo i vidljivo, Ti ćeš presuditi medu Svojim robo-
vima u onome oko čega su se razilazili. Uputi me
na ono u čemu se razilaze u istini sa Tvojim dopu-
štenjem, Ti upućuješ koga hoćeš na Pravi put." 3
1 Bilježe Tirmizi i imam Ahmed u svome Musnedu
1 Bilježi imam Ahmed u svome Musnedu
3 Bilježi Muslim
U hadisu o rogu (kaže se) da će Israfil, a. s., biti pr-
vi kojeg će Allah oživjeti nakon usmrćivanja zbog pu-
hanja u rog. Muhammed ibn El-Hasan en-Nekkaš spo-
minje da je Israfil, a. s., melek koji je prvi učinio sedž-
du, pa mu je povjereno čuvanje Levhi-mahfuza. Ovo
bilježi i Ebul-Kasim es-Suhejli u svojoj knjizi Et-Ta'rifu
vel-a'lam.
Rekao je Uzvišeni:
"Ko je neprijatelj Allahu i melekima Njegovim i
poslanicima Njegovim i Džibrilu i Mikailr — pa
Allah je, doista, neprijatelj onima koji neće da
vjeruju." (El-Bekare, 98.)
Njih dvojicu izdvaja između ostalih meleka zbog njiho-
ve cijenjenosti. Džibrll, a. s., je uzvišeni melek, o kojem
smo već govorili. Što se tiče Mikaila, a. s., on je zadu-
žen za bilje i prirodne pojave i kod Gospodara zauzima
položaj najodabranih meleka.
Imam Ahmed bilježi predaju Enesa ibn Malika da je
Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao Dži-
brilu:
"Šta je to pa nikada ne vidim da se Mikail smi-
je?" On je odgovorio: "Mikail se nije nasmijao od
momenta kada je stvorena vatra." 1
Ovi meleki su zaslužili da budu spomenuti u Kur'-
anu, vjerodostojnim hadisima, a spomenuti su i u Posla-
1 Bilježi imam Ahmed u svome Musnedu
nikovoj, sallallahu 'alejhi ve sellem, dovi: "Allahu, Gos-
podaru Džibrila, Mikaila i Israfila..." Džibril, a. s., se
spušta sa uputom poslanicima, kako bi to prenijeli lju-
dima. Mikail, a. s., je zadužen za prirodne pojave i bilje
pomoću kojih se dobija opskrba na ovome svijetu. On
ima pomoćnike koji izvršavaju ono što im on naredi, po
naredbi svoga Gospodara. Oni tjeraju vjetar i oblake u
pravcu u kojem želi Gospodar, slavljen i uzvišen neka
je On. Nema nijedne padavine koja silazi s neba, a da s
njom nije melek koji je usmjerava ka njezinom mjestu
na Zemlji. Israfil, a. s., je zadužen za puhanje u rog radi
ustajanja iz kaburova, proživljenja i okupljanja, kada će
biti nagrađen onaj ko je bio zahvalan, kažnjen svaki ne-
vjernik, grijesi (onih koje Allah bude odredio) oprošteni,
za trud nagrađeno, kada će djela biti poput blještavih bi-
sera. Džibril, a. s., dobija uputu koja mu se objavljuje.
Mikail, a. s., je zadužen za opskrbu, a Israfil, a. s., dobija
naredbu da pruži pomoć ili donese nagradu/kaznu.
Sto se tiče meleka smrti, njegovo ime se ne spomi-
nje u Kur'anu, niti u vjerodostojnim (sahlh) hadisima.
U nekim predajama se spominje njegovo ime: Azrail, a
Allah najbolje zna.
Uzvišeni je rekao:
"Reci: 'Melek smrti, koji vam je za to određen,
duše će vam uzeti, a poslije ćete se Gospodaru
svome vratiti.'" (Es-Sedžde, u.)
On ima pomoćnike koji vade dušu čovjeka iz njegovog
tijela sve dok ona ne dođe do grla, tada je svojom rukom
uzima melek smrti. Kada je uzme, iz ruku je ne ispušta
ni za koliko je treptaj oka, dok je oni ne uzmu od njega,
stave u ćefine i umotaju je. Uzvišeni je rekao:
"Allah će vjernike postojanom riječju učvrstiti
i na ovom i na onom svijetu, a nevjernike će u
zabludi ostaviti; Allah radi šta hoće." (Ibrahlm,
27.)
Zatim se s njom uzdižu, pa ako je bila dobra (duša),
otvore joj se nebeske kapije, a ako nije, ostanu zatvorene
i biva poslana nazad na Zemlju. Uzvišeni je rekao:
"On vlada robovima Svojim i šalje vam čuvare;
a kad nekome od vas smrt dođe, izaslanici Naši
mu, bez oklijevanja, dušu uzmu. Oni će, poslije,
biti vraćeni Allahu, svome istinskom Gospoda-
ru. Samo će se On pitati i On će najbrže obračun
svidjeti." (El-En'am, 61. -62.)
Ibn-Abbas, r. a., Mudžahid i mnogi drugi kažu da je
Zemlja u rukama meleka smrti poput tepsije, iz nje uzi-
ma ono što hoće, a spomenuli smo da meleki smrti do-
laze čovjeku prema njegovim djelima: ako je bio vjernik,
dolaze mu meleki bijelih (svijetlih) lica, bijele odjeće, li-
jepe naravi, a ako je bio nevjernik, onda je sve obrnuto.
Neka nas Allah sačuva toga.
Ibn Ebi-Hatim prenosi od Džafera ibn Muhammeda
koji je čuo svoga oca kako kaže:
"Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, je
gledao u meleka smrti kod glave jednog čovjeka
ensarije, pa mu je rekao: 'O meleku smrti, budi
nježan s mojim ashabom, on je vjernik.' Melek
smrti je rekao: 'Muhammede, olakšaj dušu, ra-
zvedri se, jer ja sam nježan sa svakim vjernikom.
Znaj da na Zemlji nema nijedne kuće oblijepljene
glinom ili obložene krznom, na kopnu ili moru, a
da je ja u danu ne obiđem pet puta, dok ne upoz-
nam mlade i stare, a, tako mi Allaha, Muhamme-
de, kada bih želio da uzmem dušu mušice, ne bih
to mogao, jer je AUah Onaj koji naređuje uzima-:
nje duša.'" 1
Džafer ibn Muhammed je rekao: "Moj otac mi je pre-
nio o njihovom obilaženju kod vakta svakog namaza, a
tu su i kada dođe smrt, pa ako umire neko ko je pazio na
namaz, melek ga čuva, otjerava šejtana od njega i došap-
tava mu riječi {talkin): 'Ld ilahe illallah Muhamedur-Re-
sulutlati u tom izuzetno važnom trenutku." Ovaj hadis
je mursel, u hadisu o rogu smo spomenuli od Ebu-Hu-
rejre, r. a., on od Allahovog Poslanika, sallallahu 'alejhi
ve sellem, (hadis) u cjelosti. U njemu se kaže:
"Allah će narediti Israfilu da puhne u rog radi us-
mrđivanja, pa će on puhnuti te će umrijeti sta-
novnici nebesa i Zemlje, izuzev onih za koje Allah
bude htio (da ne umru). Kada se oni smire, me-
lek smrti će doći pred Silnog, slavljen i uzvišen
neka je On, i reći: 'Gospodaru, pomrli su stanov-
nici nebesa i Zemlje, osim onih za koje si Ti to
htio.' Allah će upitati, a On zna ko je ostao: 'Pa
ko je ostao?' On će odgovoriti: 'Ostao si Ti, Ži-
vi, Koji nikada nećeš umrijeti, oni koji nose Tvoj
Arš, Džibril i Mikail', pa će On reći: 'Neka umru
Džibril i Mikail. '—Allah će dati da Arš progovori
pa će on reći: 'Gospodaru moj, Džibril i Mikail
umiru.' On će reći: 'Šuti, Ja sam propisao smrt svi-
ma koji su ispod MogArša. ' Njih dvojica umriješe.
Zatim će melek smrti doći pred Silnog, slavljen i
uzvišen neka je On, i reći: 'Gospodaru, umrli su
Džibril i Mikail.' Allah će upitati, a On zna ko je
ostao: 'Pa koje ostao?' 'On će odgovoriti: 'Ostao si
Ti, Živi, Koji nikada nećeš umrijeti, oni koji nose
Tvoj Arš i ostao sam ja.' Allah će reći: 'Neka umru
oni koji nose Moj Arš. 'Pa će oni umrijeti. Allah će
narediti Aršu da uzme rog od Israfila. Zatim će
melek smrti doći pred Silnog, slavljen i uzvišen
neka je On, i reći: 'Gospodaru, umrli su oni koji
su nosili Tvoj Arš.' Allah će upitati, a On zna ko
je ostao: 'Pa koje ostao?' On će odgovoriti: 'Os-
tao si Ti, Živi, Koji nikada nećeš umrijeti i ostao sam ja.' Allah će reći: 'Ti si jedno od Mojih stvo- renja, stvorio sam te iako to nisi želio. Umri. ' — pa će on umrijeti. Onda neće ostati niko izuzev Alla- ha, Jedinog, Svemogućeg, Jednog, Koji je utočište svemu, koji nije rodio i rođen nije i Kojem niko ravan nije. On je Posljednji jednako kao što je i Prvi."' Zatim je naveo cijeli hadis. Bilježe ga Taberani, Ibn-Dže- rir i Bejheki. Hafiz Ebu-Musa el-Medini navodi ga u knjizi Et-Tivalat i kod njega postoji dodatak koji je ga- rib: ". . .pa će mu Allah reći: 'Ti si jedno od Mojih stvore- nja, stvorio sam te kako sam htio, umri smrću nakon koje nikada nećeš biti oživljen. Među melekima čija se imena spominju u Kur'anu su i Harut i Marut, kako smatra velika skupina učenjaka prvih generacija. Navode se kazivanja o njima, šta je s njima bilo i brojne predaje koje su većinom israilijati. Imam Ahmed prenosi merfu'-hadis od Ibn-Ome- ra, r. a., Ibn-Hibban ga smatra vjerodostojnim (sahlh). Mislim da se on veže za Abdullaha ibn Omera, r. a., i da je jedan od onih prenesenih od Ka'ba el-Ahbara, kako ćemo objasniti, a Allah najbolje zna. U njemu sc kaže: "Njima se Venera prikazala u liku najljepše žene." Od Alije, Ibn-Abbasa i Ibn-Omera, r. a., prenosi se da je Ve- nera bila žena i da je, kada su oni tražili od nje ono što ' Bilježi Taberani Priprema i Obrada www.tewhid.ucoz.net STUDIO-TEWHID
STVARANJE
| |
Views: 1644 | |
Total comments: 0 | |