Njegov sin Hamad ibn Ebi Hanife plakao je kada god bi prošao pored zatvora u kojem mu je otac bičevan, pa ga je sin Ismail pitao: ''Babo, zašto plačeš kad god naiđeš pored tog mjesta u Kufi?'' On je odgovorio: ''Sine, ovdje je Amir ibn Hubejr, namjesnik Kufe, deset dana uzastopno bičevao tvoga djeda Ebu Hanifu, ne bi li ga prisilio da prihvati mjesto kadije, ali mu to nije pošlo za rukom.'' Ahmed ibn Hanbel također je plakao kada bi se sjetio tog Ebu Hanifinog iskušenja, i to nakon što je on doživio od strane halife Mu'tesima slično onome što je doživio Ebu Hanife od Ebu Džafera el-Mensura.'' (Tarihu Bagdad, XIII/327)
Pomagao je nauku, a nije od nje živio
Umjesto kadiluka, Ebu Hanife je izabrao drugi način zarade i
finansiranja sebe i svoje porodice. Naime, on je bio jedan od rijetkih
učenjaka koji se hranio trudom vlastitih ruku, baveći se poštenom
trgovinom, a nije živio od nauke niti je kao učenjak uzimao pare i platu
iz državne blagajne. Njegov unuk Omer ibn Hamad ibn Ebi Hanife rekao
je: ''Ebu Hanife bio je trgovac svilom i njegov dućan bio je poznat u
Kufi, nalazio se u kući Amra ibn Hurejsa.'' (Sijer el-'alam en-nubela',
VI/394) A do koje mjere je pazio da svoju trgovinu ne uprlja haramom,
svjedoči i ova predaja. Ebu Hanife je imao radnika koji se zvao Hafs ibn
Abdurrahman. Jedanput mu je Ebu Hanife dao robu da je prodaje, ali je
među tom robom bilo i platno sa falšom i mahanom i on je radniku rekao
da prilikom prodaje ukaže mušterijama na tu mahanu i da to platno proda
po sniženoj cijeni ukoliko neko bude želio da ga kupi.
Međutim,
Hafs je to zaboravio i prodao je platno po standardnoj cijeni. I pošto
nije znao ime čovjeka kojem je ga je prodao, nije mu mogao vratiti
novac, pa je Ebu Hanife kompletnu zaradu od tog platna podijelio kao
sadaku. (Tehzibu-l-kemal, XXIX/437) To je osobina istinskog vjernika i
alima koji se maksimalno čuvao haram imetka i koji svoje znanje nije
iskoristio za zarađivanje dunjalučke nafake, bogatstva i ugleda. Na taj
način je pokazao šta znači dosljedno slijeđenje sunneta i prakse prvih
generacija o kojima je Allah objavio: ''Ljudi koje kupovina i prodaja ne
ometaju da Allaha spominju i koji molitvu obavljaju i milostinju
udjeljuju, i koji strepe od Dana u kom će srca i pogledi biti
uznemireni'' (En-Nur, 37.). Osim što je bio pošten trgovac, on je bio i
izuzetno darežljiv čovjek. Govoreći o njegovim vrlinama, poznati učenjak
Fudajl ibn 'Ijad je između ostaloga rekao: ''Ebu Hanife je imao mnogo
imetka, ali je bio vrlo darežljiv i niko mu nije došao sa svojom
potrebom a da mu je nije ispunio. On je svake godine slao posebnu
karavanu u Bagdad i kada bi se njegovi ljudi vratili sa robom i hranom,
on je izdvajao hranu i odjeću učenjacima za cijelu godinu, a ono što mu
je ostalo u novcu od te zarade, dao bi im i rekao: 'Neka vam se nađe za
vaše potrebe i ne zahvaljujte nikome osim Allahu, jer ja smatram da mi
Allah preko vas daje bereket u trgovini.''' (Tarihu Bagdad, XIII/340) I
ne samo to, već je stipendirao i svoje studente i davao im mjesečnu
platu koja je bila sasvim dovoljna za njih i njihove porodice.
To se posebno odnosi na njegovog najpoznatijeg studenta Ebu Jusufa koji
je inače odrastao u siromašnoj porodici tako da su ga roditelji
nagovarali da napusti naučne kružoke i da nađe posao kako bi mogao
zarađivati za svoju porodicu. O tome je imam Ebu Jusuf pričao: ''Ebu
Hanife je izdržavao mene i moju porodicu dvadeset godina, i kada sam mu
jedanput rekao: 'Nisam vidio darežljivijeg čovjeka od tebe', on mi je
odgovorio: 'Šta bi tek rekao da si zapamtio Hamada ibn Ebi Sulejmana.'''
Na osnovu ove predaje saznajemo da je Ebu Hanifina darežljivost bila
potaknuta izuzetnom darežljivošću njegovog profesora prema njemu.
(Eimmetul-erbea', str. 104) Nije puno držao do materijalnog bogatstva, i
davao je prednost islamskoj nauci nad prolaznim dunjalučkim
blagodatima, a svojim studentima je, nakon što bi postigli određeni nivo
znanja, govorio: ''Sada posjedujete najveće bogatstvo, jer ste upoznali
i naučili halal i haram.'' (Ahbaru Ebu Hanife ve ashabihi) Bio je
prijatelj kakav se samo poželjeti može, brižan, darežljiv, pouzdan i
strpljiv, i od njega su oni koji su se s njim družili vidjeli i
doživjeli samo hajr i dobro, svejedno bili oni njegovi učenici ili
učitelji, bogati ili siromašni.
Kome Allah želi dobro, podari mu fikh (razumijevanje vjere)
Ebu Hanife je bio imam u fikhu i analogiji, njegov govor bio je prožet
logičnošću i preciznošću, tako da su se svi islamski učenjaci pohvalno
izrazili o njegovoj inteligenciji i davali mu prednost u fikhu nad
drugim učenjacima. Imam Šafija rekao je: ''Ljudi u fikhu ovise o Ebu
Hanifi.'' (Tarihu Bagdad, 13/346) Na ove Šafijine riječi, imam Zehebi je
dodao: ''Neosporna je činjenica da Ebu Hanifi pripada imamet u fikhu.''
(Sijer e'alam an-nubela, 6/403) A Abdullah ibn Mubarek rekao je o
njemu: ''Najveći učenjak u fikhu je Ebu Hanife, i ja nisam sreo fakiha
poput njega.'' (Tehzibul-kemal, 29/430) Također je rekao: ''Ako neka
vjerska predaja zahtijeva mišljenje i objašnjenje, onda je mišljenje
Malika, Sufjana Sevrija i Ebu Hanife najmeritornije, a od njih trojice
mišljenje Ebu Hanife je najljepše, najpreciznije i logički
najpovezanije, jer Ebu Hanife je bio inteligentniji od spomenute dvojice
učenjaka.'' (Tarihu Bagdad, 13/343)
Njegov učenik Ebu Jusuf
rekao je: ''Nisam vidio nikoga da tako lijepo objašnjava hadise i da iz
njih izvlači fikhske propise kao što je to činio Ebu Hanife.'' (Tarihu
Bagdad, 13/340) Kada je Šu'be ibnul-Hadžadž saznao za smrt Ebu Hanife,
rekao je: ''Sa njim je otišla pamet Kufe, Allah se smilovao njemu i
nama.'' (Ibn Abdul-Berr, El-Intika', str.126.) En-Nadr ibn Šumejl rekao
je: ''Ljudi su spavali što se tiče fikhske nauke dok ih Ebu Hanife nije
probudio svojim razumijevanjem i interpretacijom islamskih propisa.''
(Tarihu Bagdad, 13/3459) Upitan je Jezid ibn Harun, ko je bolji fakih i
ko je inteligentniji, Ebu Hanife ili Sufjan Sevri, pa je odgovorio:
''Sufjan Sevri bolje je poznavao hadis, a Ebu Hanife fikh.''
(Tehzibul-kemal, 29/429) Govoreći o njegovoj natprosječnoj inteligenciji
i pronicljivosti, Abdullah ibn Mubarek rekao je: ''Ako bi iko imao
pravo govoriti o vjeri na temelju svoga mišljenja, to bi bez sumnje bio
Ebu Hanife.'' (Tehzibul-kemal, 29/431)
Prenosi se od Muhammeda
ibn Bišra da je rekao: ''Ja sam naizmjenično posjećivao predavanja
Sufjana Sevrije i Ebu Hanife, i kada bih došao kod Ebu Hanife, on bi me
upitao: 'Odakle dolaziš?' Odgovorio bih: 'Od Sufjana', a on bi na to
kazao: 'Dolaziš od čovjeka čijim bi se znanjem, da su živi, okoristili
Alkama i Esved (najpoznatiji učenici ashaba Abdullaha ibn Mes'uda).' A
kada bih došao kod Sufjana, on bi me isto pitao, i nakon što bi dobio
odgovor, rekao bi: 'Zaista dolaziš od najinteligentnijeg čovjeka našega
doba.''' (Tehzibul-kemal) Jahja ibn Mu'in rekao je: ''Nadam se da neću
pogriješiti ako kažem da nismo slušali bolja i ljepša izlaganja o fikhu
od Ebu Hanife, i mi smo prihvatali većinu njegovih fikhskih mišljenja.''
(Tehzibul-kemal, 29/433) Prenosi se od Abdurrezaka es-San'anija da je
rekao: ''Ja sam bio kod Ma'mera kada mu je došao Abdullah ibn Mubarek i
čuo sam Ma'mera kada mu je rekao: ''Ja ne poznajem učenjaka koji tako
precizno elaborira fikhsku problematiku i koji bolje koristi analogiju i
objašnjava fikhska pitanja od Ebu Hanife. I nisam vidio učenjaka da se
više bojao da se u Allahovu vjeru ne unese nešto što joj ne pripada od
Ebu Hanife.'' (Tarihu Bagdad, 13/339)
Izvori šerijata kod Ebu Hanife
I pored toga što je Ebu Hanife bio vrlo precizan kada je govorio o
izvorima šerijata na kojima on temelji svoje mišljenje, mnogi su ga
kritizirali zbog učestalog korištenja analogije i zbog generaliziranja
šerijatskih dokaza i mišljenja kada su u pitanju ashabi i sl. To
potvrđuje i predaja od Jahjaa ibn Durejsa koji je rekao: ''Bio sam
prisutan kod Sufjana Sevrija kada mu je došao neki čovjek i rekao: 'Ebu
Hanife zaslužuje moj prezir.' 'A zašto?', upitao je Sufjan. Odgovorio
je: 'Zato što sam ga čuo kada je rekao: 'Mi propise uzimamo iz Allahove
Knjige, a ako za nešto ne nađemo dokaz u Kur'anu, onda se vraćamo
sunnetu Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, a ako ne
nađemo dokaz u sunnetu, onda se vraćamo riječima i mišljenju ashaba po
dotičnom pitanju, i ne preferiramo nijednog od njih, već uzimamo od
kojeg hoćemo, a ako kod njih ne nađemo dokaz, i ako se na kraju stvar
vrati učenjacima iz generacije tabiina, Ibrahimu Nehaiju, Eš-Ša'biju,
Hasanu Basriju, Ata' ibn Ebi Rebbahu, Seidu ibn Musejjebu, pa oni su se
bavili idžtihadom i slobodnim promišljanjem i mi također imamo pravo na
idžtihad kao i oni.''' (Tehzibul-kemal, 29/443)
Slično se
prenosi i od Hasana ibn Zijada: ''Čuo sam Ebu Hanifu kada je rekao:
''Naš govor je naše mišljenje o određenim propisima, i to je najbolje do
čega smo došli, a ako neko dođe sa boljim i ispravnijim mišljenjem, ono
je najpreče da se prihvati.'' (Tarihu Bagdad, 13/352) Dakle, glavni
šerijatski izvori kod Ebu Hanife bili su Kur'an i vjerodostojni sunnet, i
njima ništa nije pretpostavljao, ali ako ne bi našao dokaz za određeni
propis u dva primarna izvora, onda se trudio da dobro prouči mišljenja
ashaba kao trećeg izvora koji mu je bio relevantan i važan, i nijednog
od njih nije preferirao u mišljenju. Međutim, ako kod ashaba ne bi našao
odgovor na neko pitanje, i ako bi se morao vratiti na mišljenje
tabiina, koji su po njegovom shvatanju bili daleko od ashaba u pogledu
ilma, onda je sebi davao za pravo da koristi idžtihad kao i oni, i u tom
pogledu je naveo neke od njih među kojima je čak bilo i njegovih
profesora i šejhova. (El-Eimmetu-l-erbea', str.164) Ustvari, Ebu Hanife u
pogledu idžtihada nije bio usamljen, takav odnos su imali i ostali
imami i učenjaci. Oni se nisu suprotstavljali Allahovoj Knjizi, niti
Poslanikovom, sallallahu alejhi ve sellem, sunnetu, niti su svoje
mišljenje pretpostavljali tim izvorima, već su se jednostavno bavili
idžtihadom onako kako je Allah naredio muslimanima da se njime bave, a
posljedica idžtihada su različita mišljenja po istom pitanju. U tom
smislu su i riječi Omera ibn Abdul-Aziza: ''Ne bih volio da se ashabi
nisu razilazili u mišljenju, jer da su po svakom pitanju imali
jedinstven stav, to bi otežalo ljudima. Svi oni su imami koji se
slijede, i od kojeg god od njih muslimani prihvate mišljenje, nema im se
šta prigovoriti, jer je tu izbor širok.'' (Ibn Abdul-Berr, Džamiu
bejani-l-ilmi ve fadlihi, 2/80).
Razboritost i snaga argumentacije
Ranije smo rekli da je Ebu Hanife utemeljitelj škole ehlu-re'j
(racionalističke škole ili škole mišljenja) u Kufi, i udarajući temelje
novoj pravnoj školi, on se zapravo samo odazvao zahtjevima obnove
islamske misli i analogije upuštajući se u rješavanje novonastalih
pitanja i problema o kojima se Kur'an i sunnet nisu eksplicitno
izjasnili i zbog toga je naišao na ogromno protivljenje od strane onih
koji nisu bili dorasli vremenu u kojem su živjeli i nisu razumjeli
njegove potrebe, pa se zbog toga nisu ni upuštali u razradu islamske
misli. Nova škola brzo je stekla svoje simpatizere kao i oponente, što
je zapravo sudbina svih povijesnih škola u krilu islama koje su imale
reformistički i obnoviteljski karakter, svejedno radilo se o
lingvistici, gramatici, usuli-fikhu, i drugim znanostima.
Zbog
toga ne čude riječi imama Ahmeda: ''Mi smo neprestano proklinjali školu
ehlu-re'j, kao i oni nas, dok se nije pojavio imam Šafija koji je
pomirio naše suprotstavljene stavove.'' (Tertibul-medarik, 1/386) Slično
je bilo i sa poznatim učenjakom Ishakom ibn Rahevejhom dok i sam nije
kasnije preuzeo mnoga mišljenja od Ebu Hanife, čime je potvrdio svoju
učenost i objektivnost, jer istinski učenjak se priklanja istini ma od
koga dolazila, bez oholosti i odbijanja. Koliki je animozitet vladao
između pripadnika tradicionalne škole koju je tada u Kufi predvodio
Sufjan Sevri, i Ebu Hanifine racionalističke škole, svjedoči i sljedeća
predaja. Naime, kada je umro brat Sufjana Sevrije, došli su ljudi da
izraze saučešće, a među njima je bio i Ebu Hanife, pa kada ga je
ugledao, Sufjan je ustao, poselamio se sa njim i sjeo pored njega. Neki
Sufjanovi učenici su to prezirali, a među njima se posebno isticao Ebu
Bekr ibn Ajjaš. Kada su se ljudi razišli, Ebu Bekr i još neki učenici,
prišli su svom profesoru Sufjanu i rekli mu da je učinio krupnu stvar,
jer toliko iskazivanje poštovanja prema Ebu Hanifi može negativno
djelovati na ljude i moglo bi se desiti da se mnogi njemu priklone, a
poznato je da on u nekim pitanjima odstupa od tradicionalne škole. Na te
primjedbe, Sufjan je odgovorio: ''Zar je moguće da prezirete moj odnos
prema Ebu Hanifi, pa taj čovjek zbog svoga znanja zaslužuje da bude
poštovan i da se pred njim ustaje, ako to ne zaslužuje zbog znanja, onda
zaslužuje zbog svojih godina, ako ne zbog godina, onda zbog fikha i
izvanredne inteligencije, ako ne ni zbog toga, onda zbog svoje
skromnosti i pobožnosti.'' Tek tada su se njegovi studenti smirili i
prihvatili su objašnjenje svoga profesora.
O inteligenciji Ebu
Hanife, njegovoj nadarenosti i mogućnosti izvođenja logičkih zaključaka i
uvjerljivog korištenja analogije, svjedoče mnoge predaje i mnogi
islamski učenjaci, a mi ćemo navesti samo neke. Prenosi se da je imam
Šafija rekao: ''Neki čovjek je upitao imama Malika, da li je vidio Ebu
Hanifu, a on je odgovorio: ''Da, vidio sam tog čovjeka koji bi te mogao
ubijediti da je ovaj zid od zlata iako ti znaš da nije.'' (Tarihu
Bagdad, 13/337) Rekao je Džafer ibn Rebia: ''Družio sam se sa Ebu
Hanifom pet godina, i nisam sreo čovjeka da više može šutjeti od njega, a
kada bi mu bilo postavljeno neko pitanje iz fikha, onda bi iz njegovih
usta potekao govor poput bujice, jasan, logičan, jezgrovit i precizan.''
(Tarihu Bagdad, 13/347)
El-Mutteki el-Mekki, u djelu ''Menakibu
Ebu Hanife ve ashabihi'' zabilježio je predaju u kojoj se spominje
zanimljiv razgovor između imama Ebu Hanife i skupine ateista. U predaji
između ostaloga stoji: ''Ebu Hanife ih je upitao: 'Šta mislite o čovjeku
koji vam dođe i kaže: Ja sam vidio natovarenu lađu kako sama plovi bez
kormilara i odolijeva vjetrovima i opasnim valovima i na kraju se sama
zaustavi na obali. Da li ljudski razum može prihvatiti takvo nešto?''
Odgovorili su: 'To je nemoguće i u suprotnosti je sa razumom i logikom.'
Tada im je Ebu Hanife rekao: 'Vaš razum odbija da prihvati mogućnost da
lađa sama plovi morem bez kormilara, a prihvatljivo vam je da dunjaluk i
sve što je na njemu, cjelokupni univerzum i harmonija koja u njemu
vlada, opstoje bez svoga Stvoritelja.''' (Menakibu Ebu Hanife, str. 51) A
Muhammed ibn Abdullah el-Ensari rekao je: ''Ebu Hanifina inteligencija i
razboritost bili su vidljivi u njegovom govoru i kompletnom njegovom
držanju.'' (Tehzibul-kemal, 29/439)
www.tewhid.ucoz.net
STUDIO-TEWHID