Main » Articles » Ženska pitanja

KADA ŽENA IMA PRAVO TRAŽITI RAZVOD BRAKA?

PITANJE:

Selamu alejkum, možete li mi pojasniti kada je ženi dozvoljeno da traži razvod braka, unaprijed hvala?

ODGOVOR:

We alejki selam we rahmetullahi we berekatuhu, a zatim:

Hvala Allahu, azze ve dželle, koji je učinio Šerijat validnim do Sudnjega dana – za sva vremena i sve prostore, neka je salavat i selam na Allahova Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, na njegovu porodicu, ashabe i sve sljedbenike do Sudnjega dana.

Osnova u braku jeste da bude zasnovan i ispunjen ljubavlju, poštivanju i razumijevanju između bračnih parova (muža i žene), rekao je Allah, azze ve dželle: “I jedan od dokaza Njegovih je to što za vas, od vrste vaše, stvara žene da se uz njih smirite, i što između vas uspostavlja ljubav i samilost; to su, zaista, pouke za ljude koji razmišljaju.” (Prijevod značenja sura Ar-Rum, ajet broj 21).

Dok na drugu stranu Talak (razvod braka) je propisan u situacijama kada je nemoguće ostvariti suživot i sreću (ispravanu i normlanu bračnu zajednicu), i kada život u takvoj zajednici postane očigledan vid patnje, a istovremeno nemoguće je da se bračni drugovi dogovore i poprave stanje među sobom.

SLUČAJEVI (STANJA) KADA JE ŽENI DOZVOLJENO DA TRAŽI RAZVOD BRAKA:

1.  Kada prezire (mrzi) izgled čovjeka ili pak njegov ahlak (moral), te ona ga tako mrzi i prezire do te granice da nije moguće da živi s njim, pa čak kada bi i bio dobar u drugom pogledu kao što je vjera.

 

Dakle, dotična žena bi muža gledala i smatrala kao da je jedan od njenih mahrema – u ovom slučaju njoj je dozvoljeno da traži razvod braka i ukoliko bi joj dao razvod braka (čovjek joj dadne razvod braka kada ga ona zatraži) to se smatra dobrim djelo od njega, no ukoliko bi čovjek zatražio od nje neku protuvnaknadu (da mu vrati mehr ili bilo što drugo) i ona na to pristane onda se to zove u šerijatskoj terminlogiji HULA (SPORAZUMNI RAZVOD UZ ŽENINU NADOKNADU MUŽU), shodno hadisu Ibn Abbasa, radijallahu anhuma: Da je supruga Sabita Ibn Kajsa došla Vjerovjesniku, sallallahu alejhi ve sellem, i rekla: „Allahov Poslaniče, ne nalazim Sabitu Ibn Kajsu mahanu u ahlaku, niti vjere, nego prezirem kufr nijekanje blagodati.“

 

Rekao je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: „Hoćeš li mu vratiti njegov vrt?“

 

Rekla je: „Da.“ Allahov Poslanik je rekao: „Primi vrt i dadni joj jedan talak.“

Prenosi Buharija, a u jednom njegovom rivajetu stoji: „I naredio mu je da joj da talak.“ (Buharija (9/395)).

2.  Da prezire vjeru muža, i u eventualnom ostanku u takavoj zajednici njoj bi bila nanesena šteta također u domenu njene vjere, kao recimo da je čovjek grešnik (Fasik) koji ne obavlja svoje Farzove, ili pak konzumira opojna pića ili je poznat po razvratu, ili joj naređuje da bude razvratna ili otkrivena i sve što je tomu slično ili što je iz domena velikih grijeha... a prethodno je sve učinila da ga popravi i nije uspijela – u ovom slučaju žena ima pravo da traži razvod braka, a ponekada razvod braka u ovkavim slučaejvima biva Vadžib (Farz) kako bi se sačuvala njena vjera; a ukoliko bi se desilo da on odbije da joj dadne razvod braka (ar. Talak), onda njihov se slučaj diže do Kadije (Šerijatskog sudije) koji će da donese odluku Fesha (prinudnog razvoda braka), a sve to shodno hadisu Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: „Nema štete niti nanošenja štete.“ (Hadis bilježi Ibn Madže).

3.  Da žena u braku ima štetu koja se ogleda u vidu tjelesnih povreda ili pak duševnih koje su nastale od čovjeka koji je zulumćar i koji je tuče ili pak psuje i vrijeđa i ponižava nju i njenu čast, a istovremeno se prema njoj ophodi kao prema strancu i takvo stanje je konstantno (nije povremeno ili privremeno) – u ovakom slučaju na ženi je da pokuša promijeniti muža svim sredstvima pa ako uspije elhamdulillah dobro i jest, a ako ne uspije onda će tražiti razvod braka kako bi se riješila njegovog zla i uznemiravanja.

  1. Da čovjek ostavi (prestane) vođenje brige o ženi i njenim pravima kao recimo da je ne opskrbljuje koliko je potrebno ili je prestane uopšte opskrbljavati potrebnim stvarima za život, ili pak prestane da ima polni odnos s njom u potpunosti, što opet ima za posljedicu da njoj prouzroči štetu; ili pak da joj ne obezbjedi neophodan (dovoljan) smještaj za život kakav imaju žene njoj slične koje su istog položaja i situacije; ili pak da je ostavi (udalji se od nje) i napusti život (boravak) kod nje – u svim ovim slučajevima na ženi je da ga podsjeti na Allaha i njegove obaveze spram toga i da joj pruži njena prava, pa ako se desi da joj to ne ispuni onda joj je dozvoljeno da traži razvod braka jer su njena prava zapostavljena i ugrožena.

Sve ono što je mimo navedenog, dakle svi drugi slučajevi i situacije koje se dešavaju (često i obično) među bračnim parovima: svađe, rasprave, različita mišljenja i stanovišta, grubost u ophođenju, ili pak manjkavost (kažem manjkavost ne potpuna iščezlost) u ljubavi i  samilosti – u svemu ovome ženi nije halal (dozvoljeno) da traži razvod braka od muža, jer je većina kuća (porodica) koje su u braku, ustvari opstale su i opstaju na običnom (normlanom) ophođenju, ahlaku, i lijepom suživotu BEZ LJUBAVI kao što je kazao imam Šafija, rahmetullahi alejhi; a kao razlog više jeste to što bračni život nije sačuvan od  ovih nemira, razmjerica i problema, pa čak i kuća Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, i njegovih časni ashaba, radijallahu anhum, ni oni nisu bili sačuvani od ovih stvari.

Stoga je došlo u Sunnetu Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, jasna, stroga i žestoka pretnja za onu ženu koja bude tražila razvod braka bez opravdanog šerijatskog razloga.

Rekao je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem: „"Koja god žena bude tražila od svog muža razvod braka bez opravdanog razloga, biće joj zabranjen miris Dženneta". (Hadis bilježe Ebu Davud, Tirmizi i Ibn Madže, a šejh Albani i Šu'ajb Arnaut ga ocjenjuju vjerodostojnim).

I obaveza na ženi je da se boji Allaha, azze ve dželle, i da stane kod Njegovih granica pa tako i po pitanju traženja razvoda braka kako sebe ne bih izložila ovoj žestokoj kazni i na sebe privukla Allahovu srdžbu i gnjev.

Također, ženi nije dozvoljeno da traži razvod braka ukoliko bi se njen muž oženio drugom pored nje, jer je to pravo koje čovjek ima i koje mu je dao Šerijat, osim u slučaju da prilikom sklapanja braka žena stavi uslov mužu da se ne ženi pored nje i on to prihvati, u ovom slučaju ukoliko bi se oženio drugom onda žena ima pravo da traži razvod braka.

Ovo sve što sam naveo je samo bukvalni dio ove materije dok se praktično ovih slučajevi riješavaju drugim metodama kada se gleda i uzme u obzir sve: Korist i šteta od razvoda braka, te da li će žena imati veću štetu nego korist, uzimaju se u obzir djeca kao i njihov društveni i geografski položaj.

Nema sumnje da će razumna i pametna žena oprezo postupiti u svim spomenutim slučajevima, prethodno će da dobro svede račune, da se posavjetuje sa učenim, pametnim i da uzme sve u obzir prije nego li donese konačnu odluku, a to posebno ukoliko su prisutna mala djeca, jer ne priliči njoj da nešto takvo učini (razvede se) osim u krajnoj nuždi, kako bi sačuvala sebe, svoju djecu od „gubljenja“ u društvu, moralnog pada i svakog drugog koji se neminovno dešava po razvodu bračnih parova.

Ono što je primjetno u današnjem vremenu jeste pretjerano uveličavanja i predstavljanje (umišljanje) problema od strane muževa i žena, kao i nezadovoljstvo partnerom jer nije „savršena“ osoba koju je zamislio/zamislila, ili pak vidio/vidjela u serijama (sapunicama) – dok je uspostavljanje konkretne dijagnoze za nesuglasice i razmirice teška pa čak nerijetko i ne moguća misija.

I na kraju, uvažena sestro ukoliko sebe vidiš u jednom od četiri navedena slučaja kada je ženi dozvoljeno da traži razvod braka (ili pak iz takve je skupine), i to tebi prouzrokuje štetu kako smo prethodno pojasnili onda tebi biva dozvoljeno da tražiš razvod braka, a ako pak ne vidiš sebe u prethodno spomenutom onda ti nije HALAL da tražiš razvod braka, nego tebi je obaveza da saburaš, lijepo živiš s mužem (to nastojiš) i da  doviš Allahu da ti popravi muža i brak, a Allah je kadar da sve učini.

I na kraju sjeti se riječi Allaha, Uzvišenog: „Ne volite nešto, a ono može biti dobro za vas; nešto volite, a ono ispadne zlo po vas. – Allah zna, a vi ne znate.“ (Prijevod značenja sura Al-Baqara, ajet broj 216).

Allaha molim da popravi vaše stanje i stanje svih muslimana. AMIN

A Allah najbolje zna.

Safet Suljić

Islamski Univerzitet Riyad

www.tewhid.ucoz.net
https://www.facebook.com/studio.tewhid

 

 

Category: Ženska pitanja | Added by: studio-tewhid (2014-06-20)
Views: 1239 | Tags: KADA ŽENA IMA PRAVO TRAŽITI RAZVOD | Rating: 0.0/0
Total comments: 0
Name *:
Email *:
Code *:
NAMAZ
Facebook-tewhid
kur'an
tags